۷ نکته برای مذاکره درباره حقوق

کد خبر: ۱۲۹
|
۰۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۳
علاقه و اشتیاقی که هر فرد در کار و شغل خود دارد یکی از عوامل انگیزشی مهم در ادامه‌ی آن کار و تداوم مسیر شغلی‌اش است.

اما نمی‌توان از موضوع مهم و محبوب همه‌ی ما یعنی میزان حقوق و دستمزد غافل شد! به هر جهت شما هر چقدر هم که نسبت به کارتان علاقه و شور و شوق داشته باشید میزان درآمدتان از آن کار بسیار اهمیت دارد. از این رو ذکر این نکته ضروری است که تا حواس‌تان باشد قبل از پذیرفتن یک شغل حتما با کارفرما به توافق مالی برسید و شفاف‌سازی در مورد درآمدتان از آن شغل یکی از مراحل کلیدی در استخدام است.

۱. ارزش کارتان را بسنجید

قبل از اینکه خود را برای قرارداد کاری و مذاکره در مورد نحوه پرداخت حقوق و دیگر موضوعات آماده کنید، لازم است اطلاعات جزیی در مورد ارزش کاری که انجام می دهید به دست بیاورید. با یک پرس و جو از دوستان و آشنایان یا با یک جستجوی اینترنتی می‌توان فهمید در شرکت ها و موسسات دیگر اهمیت شغل و میزان حقوق شما چقدر است. وقتی با این اطلاعات در روز قرارداد آماده شوید می‌توانید حقوق پیشنهادی را با حقوق‌های دیگر موسسات مقایسه و راحت تر در مورد منصفانه بودن یا نبودن حقوق پیشنهادی تصمیم‌گیری کنید.

۲. بگذارید ابتدا کارفرما حقوق را مشخص کند

هرگز خودتان رقمی را مشخص نکنید و ابتدا از کارفرما بخواهید رقم پیشنهادی را برای حقوق تعیین کند. اگر اطلاعات خوبی در مورد اهمیت شغل‌تان و هم‌چنین میزان حقوق در موسسات دیگر به دست آورده باشید راحت‌تر می‌توانید روی رقم پیشنهادی کارفرما به بحث بپردازید. یادتان باشد رقم پیشنهادی که ابتدای کار به شما پیشنهاد ارائه می‌شود امکان تغییر دارد واگر بتوانید به درستی با کارفرما به بحث بپردازید می‌توانید شانس داشتن یک حقوق بهتر را از آن خود کنید.

۳. از سوال کردن نترسید

حتی اگر درآمد شغلی که قرار است به شما محول شود کاملا مشخص و شفاف است از اینکه سوال بیشتری بپرسید، نترسید. برای مثال بگویید: «آیا امکان بیشتر شدن این حقوق وجود دارد» یا «آیا پایه حقوق این مبلغ در نظر گرفته شده و امکان بیشتر شدن آن با کارهای اضافی وجود دارد یا نه؟»

با این سوال شما شرایطی را برای مصاحبه کننده فراهم می کنید تا به توضیح جزییات بیشتری بپردازد. برای مثال جزییات پاداش یا اضافه‌کاری در آن مجموعه کاری برایتان روشن خواهد شد.

۴. فرصت فکر کردن بخواهید

اگر به توانایی‌های خود کاملا اطمینان دارید و سوابق خود را بسیار باارزش می‌دانید و با این شرایط مبلغ پیشنهادی حقوق را مناسب نمی‌دانید از شخص مقابل اجازه فکر کردن بخواهید و البته این جمله را به زبان نیاورید که قرار است با همسر یا دوستتان در این مورد مشورت کنید. کاملا مستقلانه رفتار و اعلام کنید با توجه به مهارت و تجربه ای که دارید این مبلغ برایتان ناچیز است و نیاز دارید در مورد این پیشنهاد شغلی مجددا فکر کنید. با این کار کارفرما اگر سوابق و صلاحیت شما تایید کرده باشد این امکان وجود دارد که در میزان حقوق‌تان بازنگری کند.

۵. به قول شفاهی اکتفا نکنید

هرگز دلتان را به حرف ها و قول هایی که در مورد میزان حقوقتان به شما شده، خوش نکنید و حتما به صورت کتبی میزان حقوق دریافتی تان را مشخص کنید. علاوه بر این، بهتر است جزییات فعالیت ها و شرح وظایف خود را نیز از کارفرما جویا شوید تا براساس میزان کاری که انجام می دهید نسبت به بررسی حقوق پیشنهادی تان فکر کنید.

۶. رک باشید

به جای این که مواردی مانند: خرید خانه جدید، اتومبیل، بالا بودن بدهی ها و پرداخت اقساط را دلیلی برای بالا بودن درآمدتان ذکر کنید، با پررنگ کردن نقاط قوت و سوابق کاری تان مستقیما اعلام کنید شایسته حقوق بیشتری هستید. متاسفانه این اشتباه در زنان بیشتر از مردان است. اکثر مردان در روز مصاحبه خیلی راحت می گویند حقوق بیشتری می خواهند اما زنان دلایلی را برای بالابودن حقوقشان مطرح می کنند که ربطی به حوزه مهارت ها یا سابقه کاری شان ندارد. سعی کنید از این اشتباه دوری کنید.

۷. درآمد گذشته اهمیت ندارد

بعضی از کارفرماها از شما در مورد حقوقی که در گذشته گرفته اید سوال می کنند زیرا می خواهند براساس آن حقوق فعلی شما را بسنجند. در جواب بگویید ارزش شما و کارتان براساس آن چیزی است ک در حال حاضر قصد انجامش را دارید نه براساس حقوقی که قبلا دریافت می کردید اما در مورد حقوق گذشته تان دروغ نگویید و بگذارید کارفرما بداند میزان درآمد سابقتان چقدر بوده است. در این مورد دفاعی برخورد نکنید چون باعث کنجکاوی بیشتر مصاحبه کننده می شود و تاثیر منفی روی او خواهد گذاشت.

حقیقت را بگویید چون کارفرما می تواند با یک تحقیق از پیشینه شما مطلع شود و اگر دروغ گفته باشید روی استخدام شما تاثیر خواهد گذاشت. اگر در گذشته بابت کاری پاداش دریافت کرده اید یا ترفیع شغلی گرفته اید حتما این موضوع را به اطلاع کارفرما برسانید. با این کار ارزش کاری که انجام می دهید در نظر کارفرما بیشتر می شود و امکان افزایش حقوق پیشنهادی وجود خواهد داشت.

منبع: باشگاه خبرنگاران
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته: ۰