۱۳ تاثیر عجیب اسم در موفقیت شما

یک اسم چیست؟ به طور بالقوه آینده‌ی‌تان است. گروهی از پژوهش ها نشان می‌دهند چقدر اسم تان می‌تواند روی تمام موفقیت های زندگی‌تان، از استخدام پذیری‌تان تا عادت‌های خرج کردن‌تان، اثر بگذارد.
کد خبر: ۱۹۴
|
۱۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۸
یک اسم چیست؟ به طور بالقوه آینده‌ی‌تان است. گروهی از پژوهش ها نشان می‌دهند چقدر اسم تان می‌تواند روی تمام موفقیت های زندگی‌تان، از استخدام پذیری‌تان تا عادت‌های خرج کردن‌تان، اثر بگذارد.

ما نگاهی به این پژوهش‌ها انداختیم و  بعضی از یافته‌های شگفت‌انگیز آن‌ها را در زیر آورده‌ایم.

۱. اگر اسم تان راحت تلفظ می‌شود، مردم به شما بیش‌تر لطف می‌کنند.

در یک پژوهش که در دانشگاه نیویورک به انجام رسید، پژوهشگران دریافتند آدم‌هایی که اسم هایشان آسان‌تر تلفظ می‌شود اغلب مقام‌های شغلی بالاتری را  در کار دارند. یکی از روانشناسان به نام آدام آلتر در مصاحبه‌ای با مجله‌ی وایر توضیح داد”وقتی می‌توانیم یک قطعه اطلاعات را آسان‌ترپردازش کنیم، وقتی آسان‌تر مقایسه می‌شود، ما هم بیش‌تر دوست‌اش داریم.” آلتر در  پژوهشی دیگر دریافت در بازار سهام، شرکت‌هایی که نام‌های ساده‌تر یا تیک‌تاکی دارند مستعد عملکرد بهتری هستند.

۲. اگر اسم تان متداول و عادی است، با احتمال بیش‌‌تری استخدام می‌شوید.

در مطالعه‌ای که در دانشگاه مارکوئت انجام شد پژوهشگران شواهدی را یافتند که حاکی است اسم‌هایی که کم‌ترین یگانگی و خاص بودن را داشتند دوست‌داشتنی‌تر بودند. آدم‌هایی که اسم‌های متداول و پربسامد دارند احتمال بیش‌تری دارد استخدام شوند و آن‌ها که اسم‌های نادر و کم‌یاب دارند با کم‌ترین احتمال ممکن است استخدام شوند یعنی جیمز ها، ماری‌ ها، جان‌ها، و پاتریشیا های جهان خوش‌شانس هستند.

۳. اسم های غیرعادی با بزهکاری نوجوانان همبستگی دارند.

مطالعه‌ای که در ۲۰۰۹ در دانشگاه شیبنس بورگ انجام شد حاکی است رابطه‌ی قوی بین عادی بودن اسم کوچک یک نفر و رفتار بزهکاری نوجوانانه وجود دارد. پژوهشگران دریافتند که ، صرف‌نظر از نژاد، آدم‌های جوان با نام‌های غیرهمگانی و غیر عادی احتمال بیش‌تری دارد که به فعالیت مجرمانه مبادرت ورزند. بدیهی است این یافته‌ها نشان نمی‌دهند که اسم‌های غیرعادی علت این رفتارها هستند، ولی فی‌نفسه نشان می‌دهند پیوندی بین این دو چیز وجود دارد.  این پژوهشگران به نظریه‌هایی از یافته‌های‌شان رسیده‌اند. آن‌ها می‌گویند "بزرگسالان با اسم‌های بدنام ممکن است برای جرم مستعدتر و با انگیزه‌تر باشند چون همتایان‌شان با آن‌ها متفاوت رفتار می‌کنند، که باعث می‌شود برقراری روابط برای آن‌ها سخت‌تر از دیگران باشد”. آن‌ها در یک جمله آورده‌اند،”نوجوانان با اسامی بدنام ممکن است درصدد مقابله به مثل برآیند، چون آن‌ها اسم‌شان را دوست ندارند.”

۴. اگر اسمی با معنی سفید دارید احتمال بیش‌تری دارد که استخدام شوید.

در یک پژوهش که در مجله‌ی آتلانتیک به آن ارجاع داده شده است، به آدم هایی که اسم‌هایی با معنی سفید(خوب)، مثل امیلی والش و گرگ بیکر، دارند تقریبا ۵۰% بیش‌تر برای دعوت به همکاری بعد از دادن درخواست شغلی با آنها تماس گرفته می‌شود تا کارجویانی که اسم‌هایی با معنی سیاه(بد) مثل لاکیشا واشینگتن، و جیمز جونز دارند. این پژوهشگران مشخص و تصریح کرده‌اند که داشتن یک اسم با معنی سفید ارزشی به اندازه‌ی ۸ سال تجربه‌ی کاری دارد.

۵. اگر اسم خانوادگی‌تان در اول فهرست الفبا باشد،  می‌توانید به مدرسه‌ی بهتری بروید.

در گزارش پژوهشی که در مجله‌ی بررسی اقتصاد آموزش(اکانمیکس آو اجوکیشن ریویو) منتشر شد پژوهشگران رابطه‌ی بین جایگاه الفبایی اسم خانوادگی ۹۰۰۰۰ دانش‌آموز جمهوری چک را به همراه شانس قبولی‌شان در مدارس رقابتی و نمونه بررسی و مطالعه کردند. آنان دریافتند حتی دانش‌جویانی که اسم‌های خانوادگی‌شان در  پایین فهرست الفبایی قرار دارد و  نمرات کلی بالاتری را از بین دانشجویانی که برای دانشگاه درخواست داده بودند دریافت کرده بودند در فهرست تایید یا رد قرار داشتند، ولی آن‌ها که نام‌شان در بالای فهرست الفبایی بود با احتمال بیش‌تری تایید می‌شدند.

۶. اگر حرف اول اسم خانوادگی‌تان در پایان فهرست الفبا است احتمالا یک خرج‌کننده‌ با انگیزه‌ی ناگهانی یا وِیری هستید.

طبق یک گزارش پژوهشی، آدم‌هایی با اسم‌های خانوادگی مثل یاردلی یا هوراس ممکن است بیش‌تر مستعد مشارکت در استراتژی‌های فروش ویژه(یا پروموشنال) مثل آفرها یا عرضه‌ها‌ی محدود زمانی باشند. نویسندگان می‌اندیشند که درج کردن اسم شما در کودکی در پایان فهرست‌های حضور و غیاب ممکن است باعث شود شما روی عرضه‌های این چنینی شیرجه بزنید قبل از این که شانس‌تان از بین برود.

۷. استفاده از اسم میانی باعث می‌شود آدم‌ها فکر کنند شما باهوش‌تر یا شایسته‌تر هستید.

برطبق پژوهش منتشر شده در مجله‌ی روان‌شناسی اجتماعی اروپا(یوروپین جورنال آو سوشیال سایکالاجی)، استفاده از یک اسم میانی ادراک آدم‌ها از ظرفیت هوشی و عملکرد شما را بالا می‌برد. در یک مطالعه، از دانشجویان پرسیده شد یک مقاله را با چهار اسم نویسنده رتبه‌بندی کنند. نه تنها نویسندگان با اسم میانی نمرات بالایی دریافت کردند، بلکه آن‌ها که اسم میانی متعددی داشتند مثل دیوید اف. پی. آر. کلارک بیش‌ترین و  بهترین نظرها و نمره‌ها را دریافت کردند.

۸. شما با احتمال بیش‌تر در شرکتی کار می‌کنید که با حرف اول اسم شما تطابق دارد.

از آن‌جا که ما به اسم‌مان شناسایی می‌شویم چیزهایی را ترجیح می‌دهیم که به آن‌ها شبیه هستیم. در یک پژوهش که در دانشگاه کنت انجام شد، پژوهشگران دریافتند آدم‌ها با احتمال بیش‌تری برای شرکت‌هایی کار می‌کنند که با حروف اول اسم‌شان تطابق دارد. مثلا برایان اینگل‌بورگ برای بیزینس اینسایدر کار می‌کند. هر قدر حروف اول اسم‌ها نادرتر باشند احتمال بیش‌تری وجود دارد که آدم‌ها برای شرکت‌هایی کار کنند که اسم‌شان شبیه اسم خودشان است.

۹. اگر اسم شما معنی اشرافی  و شاهانه دارد، احتمالا در یک مقام بسیار بالا کار می‌کنید.

در یک پژوهش اروپایی، پژوهشگران اسامی آلمانی را مطالعه کردند و آن‌ها را در شرکت‌ها رتبه‌بندی کردند. آن‌ها که اسم خانوادگی‌شان مثل کایزر(امپراطور) یا کوئینگ(شاه) بود بیش‌تر در مقام‌های مدیریتی بودند تا آن‌ها که اسم خانوادگی‌شان دلالت بر مشاغل عادی داشت، مثل کوچ(آشپز) یا بائوثر(کشاورز). این می‌تواند به خاطر "منطق تداعی” (یادآور) باشد که نظریه‌ای روان‌شناسی است. این نظریه آن نوع تفکر را توصیف می‌کند که طبق آن آدم‌ها به صورت خودکار، عواطف و دانش قبلی را با واژه‌ها یا عبارت مشابه ربط می‌دهند.

۱۰. اگر شما پسری با نام دخترانه هستید با احتمال بیش‌تری از مدرسه تعلیق می‌شوید(ترک تحصیل می‌کنید).

در ۲۰۰۵ در دانشگاه فلوریدا پژوهشی توسط سراستاد اقتصاد دیوید فیلیو از مدارس بزرگ فلوریدا انجام شد. وی که این مدارس را از ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۰ بررسی می‌کرد دریافت پسران با نام‌هایی که عموما به دختران داده می‌شود از پسران همتای خود در مدارس متوسط بدرفتارتر بودند و بیش‌تر از همتایان‌شان ترک تحصیل می‌کردند. او هم‌چنین دریافت که مشکلات رفتاری آنان با افزایش در مشکلات انضباطی و نمرات پایین‌تر امتحانات همبسته بود.

۱۱. اگر شما یک زن هستید با یک اسم خنثی(نه زنانه نه مردانه). ممکن است در بعضی حوزه‌ها و با احتمال بیش‌تری موفق شوید.

طبق مقاله‌ای که در مجله‌ی آتلانتیک به چاپ رسید در حوزه‌های تحت سلطه‌ی مردان،مثل مهندسی و حقوق، زنان با اسم‌های خنثی ممکن است موفق‌تر باشند. یافته‌های یک پژوهش نشان داد که زنان با اسم‌های متفرقه مثل لسلی، جین، و کامرون در مشاغل رشته‌ی حقوق موفق‌تر از بقیه‌ی زنان نشان می‌دهند.

۱۲. مردان با اسم‌های اول کوتاه‌تر، بیشتر از بقیه در  مقام‌های  مدیریتی حضور دارند.

در ۲۰۱۱ واکاوی لینکدین از بیش از ۱۰۰ میلیون اسم کاربران حرفه‌ای نشان داد اسم ها بیش‌ترین همبستگی را با مقام مدیرعامل دارند. در بین مدیران عامل، پربسامدترین‌ترین اسم‌ها برای مردان، کوتاه، و اغلب  یک سیلابی مثل باب، جک، و بروس بودند. یک کارشناس اسم‌ها معتقد است مردانی که در مشاغل بالا و در عرصه‌ی قدرت‌های شغلی هستند ممکن است از اسم‌های مخفف برای القاء حس دوستانگی و صمیمیت استفاده‌کنند.

۱۳. زنان دارای مشاغل بالا با احتمال بیش‌تری از اسم کامل‌شان استفاده می‌کنند.

در همان مطالعه که در لینکدین انجام شد پژوهشگران دریافتند که مرسوم‌ترین اسم‌های مدیران عامل زن مثل دبورا، سینتیا، و کارولین بود. بر طبق این گزارش برخلاف مردان، این زنان از اسم کامل‌شان برای فرافکنی حرفه‌ای‌گری و جاذبه‌شان استفاده می‌کنند.

منبع: بیزینس اینسایدر
ترجمه: سایت بازده
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته: ۰