کی اف سی و داستان پر فراز و نشیب کلنل ساندرز در راه موفقیت

اگر اهل رستوران و غذاهای بیرون از منزل باشید، به احتمال زیاد مرغ سوخاری کنتاکی را امتحان کرده‌اید. اما این غذای خوشمزه و پرطرفدار، داستان بسیار جالبی دارد.
کد خبر: ۳۷۹
|
۱۲ دی ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۰
اگر اهل رستوران و غذاهای بیرون از منزل باشید، به احتمال زیاد مرغ سوخاری کنتاکی را امتحان کرده‌اید. اما این غذای خوشمزه و پرطرفدار، داستان بسیار جالبی دارد. در سال ۱۹۳۰، هارلند ساندرز دستورالعمل این غذا را ابداع و رستورانی با همین نام تأسیس کرد. امروزه رستوران‌های زنجیره‌ای کی اف سی در سراسر جهان در حدود هزاران شعبه دارند و غذای اصلی آنها مرغ سوخاری کنتاکی است. اگر می‌خواهید با داستان زندگی و راز موفقیت کلنل ساندرز آشنا شوید، این مطلب را بخوانید.

ساندرز: از آشپزی در ۷ سالگی تا کار در پمپ بنزین

هارلند ساندرز در سال ۱۸۹۰ به دنیا آمد. او فقط ۶ سال داشت که پدرش را از دست داد و به دلیل اینکه مادرش تمام روز کار می‌کرد، مجبور شد خودش از برادر و خواهر کوچک‌ترش مراقبت کند. یکی از وظایف ساندرز، غذا دادن به خواهر و برادرش بود و به همین دلیل، در ۷ سالگی یاد گرفت تقریبا به‌خوبی یک آشپز، غذا درست کند.

کی اف سی و داستان پر فراز و نشیب کلنل ساندرز در راه موفقیت
هنگامی که ساندرز ۱۲ساله بود، مادرش ازدواج کرد و از آنجا که این ناپدری جدید علاقه‌ای به پسرها نداشت، ساندرز را دور از خانه به کار در یک مزرعه گماشت و برادرش را به خانه‌ی عمه‌شان فرستاد تا با آنها زندگی کند. ساندرز به زودی متوجه شد که برای بهتر زندگی کردن باید تمام روز را کار کند، بنابراین به ناچار مدرسه را رها کرد. به این ترتیب، نیمه‌ی اول زندگی ساندرز به انجام کارهای عجیب و غریب مانند کار در پمپ بنزین، فروشندگی و پر کردن مخزن سوخت قطارها سپری شد و مدتی هم کارمند اداره‌ی بیمه بود.

اولین گام‌های موفقیت

در سال ۱۹۳۰، ساندرز موفق شد در یکی از غرفه‌های فروشگاه هم‌جوار با پمپ‌بنزینی که در آن کار می‌کرد، یک غذاخوری کوچک راه‌اندازی کند. او در آنجا برای مسافران غذا سرو می‌کرد و از آنجا که کیفیت غذاهایش عالی بودند، به‌زودی به محبوبیت دست یافت. پس از مدتی، ساندرز جایگاه پمپ‌بنزین را نیز خریداری کرد و در آنجا یک رستوران کامل و بزرگ ساخت.

دستورالعمل جادویی مرغ سوخاری

کی اف سی و داستان پر فراز و نشیب کلنل ساندرز در راه موفقیت
در سال ۱۹۳۹، ساندرز متوجه شد سوخاری کردن مرغ به همراه ۱۱ گیاه و ادویه‌ای که در طبخ آن به‌کار می‌برد، در دستگاه‌های بخارپز آن زمان (که البته با نوع امروزی تفاوت دارد) دقیقا همان غذایی است که او همواره به‌دنبال آن بوده است. این اولین پیشرفت واقعی ساندرز از زمان افتتاح رستورانش بود.

در عرض یک دهه، رستوران ساندرز و مرغ سوخاری ابداعی او، از محبوبیت بی‌اندازه‌ای برخوردار شد. به‌طوری‌که در سال ۱۹۵۰، فرماندار ایالت کنتاکی به او مقام کلنل را اعطا کرد. نمادی که امروزه بر سر در رستوران‌های کی اف سی دیده می‌شود، کلنل ساندرز را نشان می‌دهد که کت و شلوار سفید و کراوات مخصوص کلنل‌های ایالت کنتاکی را به تن دارد. از آن پس، او همیشه با همین لباس‌ها در انظار عمومی ظاهر می‌شد.

شکست غیرمنتظره برای ساندرز

در سال ۱۹۵۲، ساندرز قراردادی را با دوست رستوران‌دارش پیت هرمن امضا کرد که به‌موجب آن ساندرز دستورالعمل مرغ سوخاری را به هرمن می‌داد و در مقابل هرمن باید از هر مرغ سوخاری، ۴ سنت به ساندرز می‌پرداخت. پس از آن، ساندرز مشابه همین قرارداد را با چند رستوران محلی دیگر نیز منعقد کرد. همه چیز عالی پیش می‌رفت تا اینکه یک اتفاق غیرمنتظره سبب شد ساندرز با شکست مواجه شود. در سال ۱۹۵۶، عبور یک بزرگراه بین ایالتی از محل املاک ساندرز او را مجبور کرد رستوران خود را بفروشد. این اتفاق برای ساندرز ضرر و زیان فراوانی را به‌همراه آورد. در این زمان او فقط یک مستمری بازنشستگی داشت که مبلغ آن ۱۰۵ دلار بیشتر نبود. بنابراین ساندرز دریافت که خبری از استراحت دوران بازنشستگی نیست و باید برای امرارمعاش تلاش کند.

اما ساندرز هنوز یک برگ برنده داشت و آن دستورالعمل مرغ سوخاری بود! بنابراین با همسرش، با یک اتومبیل در جاده به راه افتادند. یک زودپز، آرد و مخلوطی از ادویه‌جات و گیاهان مخصوص مرغ سوخاری تنها دارایی آنها بود. ساندرز در راه به هر رستورانی که برخورد می‌کرد پیشنهاد می‌کرد طعم و مزه‌ی مرغ سوخاری او را بچشند. اگر صاحب رستوران از آن خوشش آمد، با هم قرارداد ببندند.

ساندرز مجبور می‌شود کی اف سی را واگذار کند

کی اف سی و داستان پر فراز و نشیب کلنل ساندرز در راه موفقیت
تا سال ۱۹۶۳، ساندرز تمام درخواست‌ها برای حق امتیاز شعبه را بدون نیاز به اقدامات رسمی انجام می‌داد و بیش از ۶۰۰ رستوران در سراسر ایالات متحده و کانادا داشت که مرغ سوخاری کنتاکی می‌فروختند. در اکتبر همان سال، ساندرز با جان براون آشنا شد که به‌شدت به کی اف سی علاقه داشت. اما از آنجا که جان براون پول کافی برای خرید کی اف سی را نداشت، از طریق یک سرمایه‌گذار به نام جک سی. میسی که قصد داشت حق امتیاز نمایندگی این شرکت را خریداری کند اقدام کرد.

ساندرز ابتدا به این کار راضی نبود، اما پس از چند هفته سرانجام در ژانویه‌ی ۱۹۶۵ راضی شد در ازای ۲ میلیون دلار (معادل ۱۵ میلیون دلار در سال ۲۰۱۵) این معامله را قبول کند. در مارس ۱۹۶۶ قرارداد بسته شد و ساندرز کی اف سی را به براون و میسی فروخت. بنابر قرارداد، به ساندرز به‌عنوان عضو هیئت‌مدیره، مادام‌العمر ۴۵۰۰۰ دلار (بعدها به ۷۵۰۰۰ دلار افزایش یافت) حقوق ماهیانه پرداخت می‌شد و علاوه بر آن امتیاز انحصاری کی اف سی در کانادا را نیز به او دادند. همچنین ساندرز به‌عنوان نماینده‌ی رسمی برند کی اف سی انتخاب شد.

تلاش برای رشد حداکثر شرکت

ساندرز در شرایط پیش آمده خوشحال نبود، اما تصمیم گرفته بود حالا که ۷۵ سال دارد تمام تلاشش را بکند تا شرکت بیشتر از ظرفیتی که دارد رشد کند.

ساندرز هرگز به ثروتمند شدن فکر نمی‌کرد؛ فقط دلش می‌خواست دستورالعمل مرغ سوخاری در همه‌جا شناخته‌شده و معروف باشد. به همین دلیل او همیشه از شرکت کی اف سی به دلیل اینکه برای سود بیشتر شرکت، کیفیت غذا را پایین آورده است گلایه داشت. مدیرعامل کی اف سی می‌گوید: «کلنل ساندرز به استعداد هنری بیشتر از پول و منفعت اهمیت می‌داد. او معتقد بود کسی که پول کمی درمی‌آورد ولی غذای باکیفیت‌تری به مردم ارائه می‌دهد باارزش‌تر از کسی است که از غذاهای بی‌کیفیت سود سرشاری به دست می‌آورد.»

ساندرز سال‌های پایانی عمر خود را به مصاحبه و تبلیغ برای کی اف سی گذراند و به ترویج این برند در رسانه‌ها پرداخت. او کیلومترها راه می‌پیمود تا بتواند به رستوران‌های کی اف سی سرکشی و بر آنها نظارت کند. براون که در سال ۱۹۷۱ سهام خود را به ازای ۲۸۴ میلیون دلار فروخت، در سال ۱۹۷۹ به سمت فرمانداری ایالت کنتاکی منصوب شد. یک سال بعد، ساندرز از دنیا رفت و براون از او به عنوان «روح» و یک افسانه‌ی واقعی یاد کرد.

ساندرز شاید انگیزه چندانی برای پولدار شدن نداشت، اما اکنون غذای ابداعی او در ۱۱۵ کشور جهان شناخته شده است که یکی از بزرگ‌ترین آرزوهای او بود.

درس‌هایی از داستان زندگی کلنل ساندرز

داستان زندگی کلنل ساندرز و فراز و نشیب‌های زندگی او، به همه‌ی کسانی که می‌خواهند در مسیر زندگی‌شان موفق باشند درس‌های زیادی می‌آموزد که چهار مورد از مهم‌ترین آنها را در ادامه آورده‌ایم:

۱. انعطاف‌پذیر باشید

شکست در راه موفقیت اجتناب‌ناپذیر است، اما چیزی که از همه مهم‌تر است نوع پاسخ شما به شکست است. اگر واکنش درستی نشان دهید، شکست نمی‌تواند شما را متوقف کند. این همان چیزی است که برای ساندرز اتفاق افتاد. او یک رستوران موفق داشت و همه چیز عالی بود. تا اینکه آن اتفاق غیرمنتظره رخ داد و ساندرز مجبور شد رستورانش را بفروشد. از همه بدتر اینکه ساندرز در آن زمان ۶۶ سال داشت! بسیاری از مردم، در این شرایط امیدشان را از دست می‌دهند. اما ساندرز به جای سرزنش کردن خودش یا دیگران، فکر کرد چگونه می‌تواند بر این مشکلات غلبه کند.

۲. روی داشته‌هایتان تمرکز کنید

معمولا در شرایط سخت، بیشتر مردم روی نداشته‌ها و کمبودهایشان تمرکز می‌کنند. آنها فراموش می‌کنند چه چیزهایی را در اختیار دارند. هنگامی که ساندرز شکست خورد، چیزی جز دستورالعمل مرغ سوخاری‌اش نداشت و تصمیم گرفت به‌درستی از آن استفاده کند. افراد موفق همین کار را انجام می‌دهند، از آنچه دارند به بهترین شکل استفاده می‌کنند تا شرایط تغییر کند.

۳. عذر و بهانه نیاورید

سرهنگ ساندرز برای فروش مرغ سوخاری‌اش کوچه‌به‌کوچه و شهربه‌شهر می‌رفت و اغلب در اتومبیلش می‌خوابید. فراموش نکنید او همه‌ی این کارها را زمانی که ۶۶ ساله بود انجام داد. در چنین شرایطی او نیز می‌توانست بگوید: «من برای این کار پیر شده‌ام»، «نمی‌توانم در اتومبیل بخوابم» و جملاتی از این دست به‌کار ببرد. اما او این کار را نکرد و به‌جای آن کار درست را انجام داد.

انسان‌های موفق نیز این‌گونه‌اند: همان کاری را که باید، انجام می‌دهند و دنبال عذر و بهانه نمی‌گردند.

۴. استقامت داشته باشید

کاری که ساندرز انجام داد اصلا آسان نبود. اما در نهایت او توانست چند رستوران پیدا کند و دستورالعمل مرغ سوخاری را به آنها بفروشد. او نیز احتمالا بارها با شکست مواجه شده بود، اما متوقف نشد و به راه خود ادامه داد. به همین دلیل هنوز هم چهره‌ی ساندرز به‌عنوان نماد کی اف سی بر سردر رستوران‌های این شرکت می‌درخشد!

بنابراین اگر در شرایط دشوار قرار گرفتید نگران نباشید، زیرا همیشه راهی پیدا می‌شود. فقط باید تحمل کنید و دست از تلاش برندارید. اگر شکست خوردید، هراس به دل راه ندهید و محکم‌تر گام بردارید.
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته: ۰