سرفه‌های مزمن و تغییر صدای بیش از 3 هفته نشانه‌ چیست؟

قائم مقام رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین در امور مشارکت‌ها و خیرین با بیان این‌که سرفه‌های مزمن، گرفتگی و تغییر صدا بیش از 3 هفته از نشانه‌های سرطان در مصرف‌کنندگان دخانیات است، گفت: یک‌سوم سرطان‌ها قابل‌پیشگیری است و یک‌سوم دیگر سرطان‌ها اگر به‌موقع تشخیص داده شود کاملاً درمان‌پذیر است.
کد خبر: ۱۰۳۴
|
۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۷
 
به گزارش زندگی امروز،«مجید رجبی»، در همایش سالانه پیشگیری از سرطان به همت خانه مشارکت در سلامت استان قزوین در محل سالن سازمان تبلیغات اسلامی قزوین، اظهار کرد: 



یک‌سوم سرطان‌ها قابل‌پیشگیری است و یک‌سوم دیگر سرطان‌ها اگر به‌موقع تشخیص داده شود کاملاً درمان‌پذیر است، اما اگر بیماری سریع شناسایی نشود و زمان بگذرد، کار را برای درمان خیلی دشوارتر خواهد شد.





وی در خصوص مشکلات مهم سلامت استان خاطرنشان کرد: بیماری‌ها را می‌توان به دودسته تقسیم کرد، بیماری‌های واگیردار نظیر سل- دیفتری و کزاز که مرگ‌ومیر آن‌ها با واکسیناسیون و برنامه‌های متنوع سیستم بهداشت و درمان در چند سال اخیر به‌شدت کاهش پیداکرده است و دسته دوم بیماری‌های غیر واگیردار، مثل اکثر سرطان‌ها، دیابت، پر فشاری خون، سکته‌های قلبی و مغزی که غیرقابل‌انتقال بوده و به‌شدت هم رو به افزایش بوده و مشکل اصلی سلامت در استان قزوین است.




4 علت اصلی بیماری‌های غیرواگیر

به گفته این پزشک مسئول، با اشاره به این‌که چهار عامل مهم در پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیردار مؤثر است، تشریح کرد: نخستین عامل تغذیه سالم است که باید مواد غذایی مفید را نظیر میوه‌ها و سبزی‌ها، ماهی و لبنیات کم‌چرب و حبوبات را استفاده کنیم و مواد غذایی مضر مثل فست فودها، چربی‌های جامد، نوشابه‌های گازدار و نمک را نخوریم و یا مصرف آن را به حداقل رسانده و از سبد غذایی خانواده حذف کنیم.


وی دومین علت مهم در پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیردار را استعمال دخانیات دانست و افزود: مشکل ما سیگار نیست، بلکه قلیان هم عامل خطرناکی است که مصرف آن رو به افزایش است، ضرر هر یک‌بار قلیان کشیدن، حداقل برابر با 20 نخ سیگار کشیدن است، اما قبح آن در جامعه متأسفانه از سیگار کشیدن بسیار کمتر است.


رجبی ادامه داد: استعمال دخانیات حداقل با 40 نوع سرطان در ارتباط است و بیش از 90 درصد سرطان‌های ریه، در افراد سیگاری و قلیانی دیده می‌شود.

تحرک دست‌کم نیم ساعت در روز

وی، سومین عامل پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر را تحرک بدنی دانست و گفت: میزان تحرک مورد نیاز روزانه حداقل نیم ساعت است و 30 دقیقه پیاده‌روی در روز می‌تواند تأثیر زیادی در سلامت افراد داشته باشد.


قائم مقام رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین در امور مشارکت‌ها و خیرین، استرس‌ها را چهارمین علت مهم در پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر برشمرد و تشریح کرد: ضمن لزوم توجه به معنویت و ارتباط با خالق هستی برای کاهش تنش‌های عصبی، آموزش‌های مستمر جامعه را برای فراگیری مهارت‌های کنترل استرس خصوصاً در سن بلوغ را یادآور شد.

علائم اولیه سرطان

وی گفت: شایع‌ترین علامت بیماری‌های غیر واگیر(دیابت، فشارخون، سرطان‌ها و بیماری‌های قلبی عروقی) بی‌علامتی است و ممکن است فرد مبتلا در ابتدای بیماری هیچ علامتی نداشته باشد.


رجبی تشریح کرد: اما از نخستین علائم سرطان‌ها می‌توان از خارج شدن غیرطبیعی خون از هرکجای بدن نام برد، پیدا شدن توده در هر جای بدن می‌تواند از دیگر نشانه‌های سرطان‌ها باشد و بایستی فرد حتماً توسط پزشک معاینه شود است.


وی افزود: به وجود آمدن خال جدید در بدن که سریع بزرگ می‌شود و رنگ آن یکنواخت نیست و سریع زخمی شده و فاقد حدود مشخص است نیز باید از نظر سرطان معاینه دقیق شود هم‌چنین سرفه‌های مزمن، گرفتگی و تغییر صدا بیش از 3 هفته بدون علت خاص خصوصاً در فرد سیگاری اگر با خلط خونی نیز همراه باشد، باید از نظر سرطان بررسی شود.


قائم مقام رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین در امور مشارکت‌ها و خیرین توضیح داد: اشکال در بلع، زود سیر شدن همراه با لاغر شدن بیش از 10 درصد وزن در ماه خصوصاً در افراد سیگاری می‌تواند از علائم سرطان باشد که در سریع‌ترین زمان ممکن، فرد باید به پزشک مراجعه کند، هم‌چنین تغییر در عادات اجابت مزاج و ادرار کردن، بدون علت خاص، اگر بیش از سه هفته ادامه یافته و خصوصاً اگر همراه خون باشد نیز یکی دیگر از علائم سرطان‌هاست که باید به آن توجه شود.

منبع ایسنا
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته: ۰