تاثیر سبک زندگی در ابتلا به سرطان

محققان علوم پزشکی در انگلیس اعلام کردند: بیشتر سرطان ها با عوامل قابل کنترل مرتبط هستند و می‌توان با سبک زندگی مناسب از بروز ۷۰ تا ۹۰ درصد آن‌ها جلوگیری کرد.
کد خبر: ۱۰۴
|
۳۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۳
محققان علوم پزشکی در انگلیس اعلام کردند: بیشتر سرطان ها با عوامل قابل کنترل مرتبط هستند و می‌توان با سبک زندگی مناسب از بروز ۷۰  تا ۹۰ درصد آن‌ها جلوگیری کرد.

به گفته محققان انگلیسی بیشتر سرطان‌ها از عوامل محیطی همچون مواد شیمیایی سمی،‌ پرتوهای نامناسب و عوامل سرطان‌زا همچون توتون و تنباکو سرچشمه می‌گیرند.

بر اساس مقاله محققان دانشگاه آزاد انگلیس و دانشگاه کمبریج که در شماره اخیر نشریه نیچر منتشر شد گاهی اوقات مردم از مناطق کم‌خطر به مناطق پرخطر مهاجرت می‌کنند که خطر ابتلا به سرطان  در آن‌ها بالا می‌رود.

استاد دانشگاه آزاد انگلیس می‌گوید: در برخی موارد با وجودی که فرد کاملاً مسائل را رعایت می‌کند باز هم ممکن است به سرطان‌ مبتلا شود که در این گونه موارد می‌توان گفت شانس نیز دخیل است؛‌ با این حال می‌توان گفت با رعایت سبک زندگی سالم، می‌توان تا ۹۰ درصد از خطر سرطان‌ در امان بود.

هنگامی که  سلول‌ها توانایی تقسیم و رشد عادی خود را از دست می‌دهند  این موضوع منجر به تسخیر، تخریب و فاسد شدن بافت‌های سالم می‌شود و در نهایت، سرطان‌ ایجاد خواهد شد.

از اجتماع این سلول‌های سرطانی و تخریب سلول‌های بافت‌های سالم توده ‌ای به نام تومور ایجاد می‌شود.

اگر تومور به لایه‌‌ای محدود ختم شود و به سایر بافت‌ها و ارگان‌ها سرایت نکند تومور خوش ‌خیم (غیرسرطانی‌) است و اگر تومور گسترده شده یا به طور بالقوه قابلیت پخش شدن و احاطه کردن سایر بافت‌ها و ارگان‌ها را داشته باشد بدخیم یا سرطانی نامیده می‌شود.

مرگ ناشی از سرطان‌ در سال ۲۰۰۵، هفت میلیون  و ششصد هزار نفر بوده است که سیزده درصد از کل پنجاه و هشت میلیون مرگ در سراسر جهان را به خود اختصاص می‌دهد.

بیش از هفتاد درصد از تمام مرگ‌های ناشی از کانسر (سرطان‌) در کشورهای کم درآمد یا با در آمد متوسط اتفاق می‌افتد.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته: ۰