خیز نظارتی برای خودروهای لوکس

آغاز گشت های نوروزی تعزیراتی و سایر مسایل مربوط به سازمان تعزیرات از جمله نرخ میلیونی بلیت هواپیما، آزادسازی ته لنجی و حضور سپاه پاسداران در مبارزه با قاچاق در خلیج فارس و وضعیت بازار آشفته ارز در سخنان رئیس سازمان تعزیرات بیان شد.
کد خبر: ۱۰۵۰
|
۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۴
به گزارش زندگی امروز، آغاز گشت های نوروزی تعزیراتی و سایر مسایل مربوط به سازمان تعزیرات از جمله نرخ میلیونی بلیت هواپیما، آزادسازی ته لنجی و حضور سپاه پاسداران در مبارزه با قاچاق در خلیج فارس و وضعیت بازار آشفته ارز در سخنان رئیس سازمان تعزیرات بیان شد.
 
جمال انصاری معاون وزیر دادگستری و رئیس سازمان تعزیرات حکومتی کشور به بهانه آغاز طرح نوروزی این سازمان، اعلام کرد گشت های نوروزی در ایام نوروز به 15 هزار گشت افزایش خواهد یافت. انصاری از حضور ویژه گشت های نوروزی در پایانه های مسافربری زمینی، ریلی، هوایی و دریایی خبر داد و گفت: این استقرار هم جنبه کنترلی و هم جنبه برخوردی دارد.
 
 او از محورهای عملکردی خود مانند شفافیت عملکرد سازمان، استیفای حقوق مردم در تعزیرات حکومتی، استفاده از ظرفیت های اجتماعی و برخوردهای اثربخش با مواردی که سلامت مردم را به خطر می اندازند سخن گفت و پس از آن به سئوالات خبرنگاران پاسخ داد.
 
چگونگی استقبال سازمان تعزیرات از حضور سپاه پاسداران در مبارزه با قاچاق در خلیج فارس، یکی از مهمترین سئوالی بود که رئیس تعزیرات به آن جواب داد. جمال انصاری با اشاره به اینکه در حال حاضر 90 درصد پرونده های قاچاق کالا به سازمان تعزیرات حکومتی منتهی می شود، گفت: در این میان، پرونده ها عموما از سوی نیروی انتظامی و در موارد خاص از سوی وزارت اطلاعات و بسیج به دست این سازمان می رسد. بدیهی است حضور دستگاه های مقتدر دیگر در زمینه کشف و ارجاع پرونده های قاچاق، مورد استقبال سازمان تعزیرات قرار می گیرد.
 
رئیس سازمان تعزیراتی بدون اشاره به تعداد و آمار کشف کالای قاچاق، از رشد 28 درصدی پرونده های قاچاق در تعزیرات سخن گفت و در عین حال توضیح داد همه ما شاهد هستیم میزان ورود کالای قاچاق به کشور در حال کم شدن است. هم اکنون مجتمع اختصاصی مبارزه با قاچاق در تهران وجود دارد و هم اکنون برای تعیین تکلیف پرونده های ارسالی به سازمان در خصوص قاچاق، معضل زمانی نداریم.
 
خبرنگاری درباره بلاتکلیف ماندن برخی کالاهای توقیفی در سازمان اموال تملیکی سئوال پرسید. انصاری گفت: آنها به دنبال مقرراتی هستند که بتوانند به شرطی که خللی در نظام اقتصادی و تولیدی کشور خلل ایجاد نکند، تعیین تکلیف شوند. طبیعی است برخی از این کالاها، سلامت محور است و باید معدوم شود.
 
نظارت بر فروشگاه های زنجیره ای
انصاری در پاسخ به سئوالی درباره عدم مطابقت قیمت برخی اجناس در تعدادی از فروشگاه های زنجیره ای و دادن تخفیف در پای صندوق، گفت: در این راستا سامانه 124 سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و اتحادیه های صنفی، شکایاتی را به سازمان تعزیرات ارسال کرده اند و پرونده هایی در این باره تشکیل شده است. طبیعتا سازمان تعزیرات با تخفیف های غیرمتعارف فروشگاه های زنجیره ای برخورد می کند زیرا یا از کیفیت کالا کم می کنند یا امکان دارد قیمت گذاری اولیه، مشکل داشته است. همچنین قیمت گذاری های افزایشی یا کاهشی که باعث برهم زدن تعادل بازار می شود، پیگیری می شود.
 
سئوالی درباره نرخ گذاری بیشتر خدمات و کالاها توسط اتحادیه ها و اصناف سئوال کرد که عملا باعث کاهش اثرگذاری سازمان تعزیرات حکومتی در مبارزه با گران فروشی می شود. رئیس سازمان تعزیرات جواب داد: اتحادیه ها، دارند خودشان نرخ گذاری می کنند و این تصویب مجلس در سال 92 با نگاه کاهش مداخله دولت است. این به معنی آن نیست که اتحادیه ها از نظارت معافند. البته ما ممکن است به این فرآیند ایراد داشته باشیم ولی مکلف به انجام آن هستیم.
 
گرانفروشی خودروهای وارداتی را پیگیری می کنیم
او درباره سئوالی در خصوص گران فروشی خودرو از سوی خودروسازان هم گفت: با هر تخلفی که از سوی اشخاص انجام می شود، برخورد خواهد شد. سازمان تعزیرات در کنار سایر سازمانها باید تلاش کند بسترهای تعدیلی نرخ خودرو را فراهم کند. مصادیق زیادی در این باره وجود دارد ولی تحکم و برخورد سازمانی ما می تواند موثر باشد ولی برای نهادینه سازی کاهش نرخ خودرو باید سایر سازمانها نیز با ما همکاری کنند.
 
خبرنگار دیگری درباره عدم عرضه خودروی وارداتی به بازار با هدف گران کردن این کالا سئوال پرسید. انصاری پاسخ داد: احتکار برای کالاهای تحت پوشش دولتی مصداق دارد. در موضوع خودرو هم اکنون ما و بسیاری دیگر از سازمانها پیگیریم اگر کسی خودرو را با تعرفه پایین گذشته وارد کرده باشند و منتظر فروش با قیمت بالاتر هستند، لیست این افراد را دربیاوریم و در صورت این کار، برخورد صورت خواهد گرفت.
 
خبرنگاری درباره استقرار کانکس تعزیراتی در فرودگاه امام سئوال کرد که چرا مکان مناسبی برای استقرار اکیپ سازمان تعزیرات مهیا نشده است. انصاری در پاسخ گفت: استقرار تیم های تعزیرات در پایانه ها و مراکز حضور گسترده مسافران، جزء الزامات ما نیست ولی ما علاقمندیم به ورود به موقع به تقاضاهای مسافران داشته باشیم. سازمان هواپیمایی کشوری همکاری خوبی با ما برای استقرار تیم ها داشته است.
 
انصاری درباره کاهش امحای کالای قاچاق سئوال کرد. انصاری گفت: تا جایی که اطلاع داریم کالاهای قاچاق در حوزه سلامت یعنی خوردنی، آشامیدنی، بهداشتی و آرایشی به بازار وارد نمی شود و امحا می شود. من ندیده ام امحای کالای قاچاق کم شود. همچنین فروش کالاهای توقیف شده قاچاق، باید به شرط صادرات، به فروش برسند. حداقل تجربه ما می گوید فروش به شرط صادرات، کار ممکنی نیست و دستگاه ها در این باره توفیقی نداشتند.
 
طرح رجیستری موبایل باعث افزایش واردات قانونی گوشی شد
سئوالی در خصوص اثرگذاری طرح رجسیتری گوشی تلفن همراه در کاهش قاچاق مطرح شد. انصاری در پاسخ گفت: نمی توان گفت طرح رجیستری باعث کاهش قاچاق گوشی موبایل شده است ولی قاطعانه می توان اظهار کرد اجرای طرح رجیستری باعث افزایش واردات قانونی گوشی های تلفن همراه شده است. به خصوص در برخی موارد، افزایش 100 درصدی ورود تلفن همراه از مبادی قانونی کشور را شاهد بودیم و این دستاورد بزرگی است.
 
پیگیر افزایش نرخ بلیت هواپیما هستیم
خبرنگاری پرسید چرا سازمان تعزیرات درباره افزایش ناگهانی بلیت هواپیما به خصوص در ایام خاصی مانند هفته های پربارش یا نوروز دخالت نمی کند؟ انصاری جواب داد: واقع قضیه این است بلیت هواپیما در راستای قانون، در مسیر آزادسازی قرار گرفته است. آزادسازی با رها سازی متفاوت است. آزادسازی با رقابت معنی می شود ولی برخی در وضعیت فعلی، بسیار غیرمنصفانه و ظالمانه موجب تضییع حقوق مسافران می شوند. در ایام خاص، پرونده هایی در این باره تشکیل و آرایی صادر شد. بنابر این است سقفی را برای بلیت هواپیما مشخص کنند. طبیعی است هم اکنون هم عدول از حد متعارف قیمتها، باعث ورود سازمان تعزیرات می شود. بخشی از این وضعیت را به خدمات چارتری منتسب می کنند. ما می گوییم نباید خدمات چارتری موجب تغییر هیجانی قیمتها و باعث تضییع حقوق مسافران شود.
 
خبرنگاری درباره آزادسازی ته لنجی در برخی مناطق از جمله چابهار و سایر بندرهای جنوب کشور سئوال کرد. انصاری گفت: در برخی مناطق از جمله مناطق ویژه و آزاد اقتصادی، مقررات خاصی حاکم است. طبیعی است تا زمانی در ضابطه خاص منطقه ای هستند، از آن مقررات تبعیت می کنند. طبیعی است در صورت خروج کالا از این مناطق، با توجه به قوانین موجب، برخورد می شود.
 
سئوالی درباره تعیین تکلیف خودروهای لوکس قاچاق مطرح شد. رئیس سازمان تعزیراتی گفت: خودروهای لوکس یا غیر لوکس تعیین تکلیف حکمی شده اند و تعیین تکلیف اجرایی، متولیان دیگری دارد که آنها به دنبال فراهم کردن بستر اجرای احکام هستند. در آیین نامه، فروش کالا را به شرط صادرات آزاد کرده ولی این کار انجام نشده است.
 
او به وسعت کنترل اجتماعی تخلفات اشاره کرد و گفت: هیچ جای دنیا کنترل تخلفات با سازمانهای دولتی نیست. با تبع پیگیری های سازمان تعزیرات باید در دسترس مردم باشد و الان نیست. زیرا کسی برای یک اجحاف کوچک، به تعزیرات شکایت نمی کند. برای همین به دنبال سامانه های الکترونیک اعلام شکایت هستیم. دعا کنید این برای ما میسر شود.
 
انصاری درباره ورود سازمان تعزیرات به بازار آشفته دلار هم گفت: من به سیاستگذاری ها در این مورد اشاره نمی کنم ولی تحکم هایی در این حوزه، بخش زیادی به ما رسید. تعداد زیادی از افراد بازداشتی در حوزه تعزیرات بودند و تک و توکی هنوز بازداشتند. سازمان تعزیرات در حوزه برخورد اجرایی و حکمی مصادیقی داشته است.
 
منبع:خبرآنلاین
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته: ۰