آتش بازی خطرناک به جای شادی، ترس و مرگ می آورد

معاون اجتماعی وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشکی گفت: هر سال 150تا 250 هزار نفر در کشور دچار سوختگی می شوند، 30 هزارنفر بستری می شوند و سه هزار نفرشان می میرند، بخش مهمی از این حوادث در چهارشنبه سوری رخ می دهد و صدها هزار نفر در این شب به جای شادی، دچار ترس و اضطراب می شوند.
کد خبر: ۱۰۵۹
|
۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۳:۵۹

آتش بازی خطرناک به جای شادی، ترس و مرگ می آورد به گزارش زندگی امروزمحمد هادی ایازی افزود: حوادث سوختگی اغلب قابل پیشگیری هستند و اگر مردم خودشان رفتارهای پرخطر را کنار بگذارند و سلامت خودشان و سایر شهروندان را به مخاطره نیندازند، بسیاری از این حوادث رخ نمی دهد.


وی افزود: بخش مهمی از سوختگی ها در شب های چهارشنبه سوری به علت رفتارهای پر خطر جوانان و نوجوانان رخ می دهد، اگر والدین در این شب ها در کنار فرزندانشان باشند و خانواده ها در کنار یکدیگر برنامه های نشاط آور را برگزار کنند یا در خانه بمانند و دورهمی های خانوادگی داشته باشند، بسیاری از این حوادث که موجب قطع عضو، نابینایی و مرگ می شوند اتفاق نمی افتد.


معاون وزیر بهداشت گفت: هر سال در چهارشنبه آخر سال شاهد این هستیم که ترقه بازی با لوازم غیر استاندارد، آتش بازی با وسایل خطرناک و دست ساز چه صحنه های دلخراشی را به وجود می آورد، برای پیشگیری از این حوادث دستگاه های متعددی مسئولیت دارند اما مهمتر و موثرتر از همه آگاهی رسانی و آموزش مردم از طریق رسانه هاست.


ایازی افزود: رسانه ملی، خبرگزاری ها و مطبوعات باید اطلاعات لازم را برای پیشگیری از این حوادث در اختیار مردم قرار دهند و زمینه برگزاری چهارشنبه سوری شاد و بانشاط را فراهم کنند و راههای برگزاری یک جشن شاد را به دستگاه های مسئول نیز گوشزد کنند تا هر یک مسئولیت خود را برای پیشگیری از این حوادث به درستی انجام دهند.


وی گفت: وزارت بهداشت متولی رسیدگی و درمان آسیب دیدگان حوادث سوختگی در چهارشنبه سوری است و هر سال مجبوریم در بیمارستانها، مراکز درمان سوختگی و اورژانس کشور برای رسیدگی به مصدومان حوادث چهارشنبه سوری آماده باش اعلام کنیم.

معاون اجتماعی وزیر بهداشت افزود: امیدواریم امسال با افزایش آگاهی مردم شاهد کاهش حوادث چهارشنبه سوری باشیم و هیچ کسی به علت صدمه و سوختگی در شب چهارشنبه آخر سال به بیمارستان ارجاع نشود و من مطمئن هستم که اگر جشن های چهارشنبه سوری به صورت خانوادگی برگزار شود و جوانان و نوجوانان رفتارهای پر خطر نداشته باشند، می توانیم شاهد برگزاری یک چهارشنبه سوری شاد و بی خطر در سراسر کشور باشیم.

وی گفت: مردم و جوانان باید بدانند که انداختن کپسول گاز و مواد منفجره در آتش خسارت های جبران ناپذیر جسمی به وجود می آورد و در عین حال صدای بلند و ترسناک انفجار این مواد، سلامت روان و آرامش مردم را از بین می برد.


ایازی افزود: هر ایرانی و هر جوان و نوجوانی که چنین اقدامات خطرناکی انجام می دهد باید تصور کند که خواهر کوچکتر، برادر کوچکتر، مادر و پدربزرگ و مادر بزرگ خود او ممکن است از این اقدام صدمه ببیند یا بترسد و زن باردار یا بچه داری آسیب ببیند.


معاون وزیر بهداشت گفت: علاوه بر آن لازم است وسایل آتش بازی سالم،استاندارد و ایمن در کشور تولید و در اختیار مردم قرار گیرد. چند سال پیش با همکاری برخی نهادهای فرهنگی و وزارت دفاع اقداماتی برای تولید و عرضه وسایل آتش بازی و ترقه بازی ایمن انجام شد اما در یکی دو سال اخیر این فعالیت ها کمتر شده و منجر به این شده که لوازم خطرناک و غیرایمن در دست جوانان و نوجوانان بیشتر شود.


وی افزود: این وسایل خطرناک نه تنها موجب شادی و نشاط نمی شوند بلکه با صدای مهیب انفجارشان موجب ترس مردم می شوند و همزمان خطر آسیب های جسمی و روانی شدید را در پی دارند.

منبع:ایرنا


ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته: ۰