چیزهایی که نباید به همکارانتان بگویید

سازگاری با همکاران چیز قشنگی است؛ باعث می‌شود روز کاری‌تان چندان ملال‌آور به نظر نرسد، کمک می‌کند متمرکزتر باشید و کارایی شما را بالاتر می‌برد. ولی طبق نظر روزالیندا اوروپزا راندال، کارشناس آداب شهروندی و “آداب و رسوم اجتماعی ” و نویسنده‌ی کتاب “در اتاق هیات مدیره آروغ نزنید،” رابطه‌ صمیمانه با همکاران می‌تواند مشکل‌ساز شود، وقتی رفتارتان حرفه‌ای نباشد.”
کد خبر: ۱۲۳
|
۳۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۶
سازگاری با همکاران چیز قشنگی است؛ باعث می‌شود روز کاری‌تان چندان ملال‌آور به نظر نرسد، کمک می‌کند متمرکزتر باشید و کارایی شما را بالاتر می‌برد. ولی طبق نظر روزالیندا اوروپزا راندال، کارشناس آداب شهروندی و "آداب و رسوم اجتماعی ” و نویسنده‌ی کتاب "در اتاق هیات مدیره آروغ نزنید،” رابطه‌ صمیمانه با همکاران می‌تواند مشکل‌ساز شود، وقتی رفتارتان حرفه‌ای نباشد.”


از میان چیزهایی که باعث می‌شوند غیرحرفه‌ای یا بی‌ادب و ناشی به نظر بیایید- و حتی توصیفات آزاردهنده- موارد زیادی هستند که هرگز نباید بگویید زیرا باعث ایجاد وضعیت رابطه‌ی کاری  یا حتی اخراج‌تان می‌شود.

راندال توصیه می‌کند که در مکالمات به خصوص در حضور دیگران، کمی حس مشترک و احتیاط به کار ببرید- "دستورالعمل کلی این است که اگر چیزی وجود دارد که نباید در مقابل رییس‌تان به زبان بیاورید، به زبان نیاورید.”

گذشته از صحبت‌هایی که نادرست بودن‌شان واضح و آشکار است- مثل ناسزا و توهین- در این‌ نوشتار کلمات و عباراتی می‌بینید که نباید در مقابل همکاران تان به زبان بیاورید.

۱. حقوق دریافتی شما چقدر است؟

راندال می‌گوید، ”این سوال غیرحرفه‌ای نیست، اما به زبان آوردن آن ناشیانه است. چرا می‌خواهید بدانید؟ اگر میزان حقوق شما در مقایسه با حقوق همکارتان غیرمنصفانه به نظرتان برسد، به رییس‌تان شکایت خواهید کرد؟ یا از جانب همکارتان با رییس صحبت خواهید کرد و ادعا خواهید کرد که او افزایش حقوق داشته‌است؟

۲. می‌توانم کمی پول ازت قرض بگیرم؟

برای اغلب آدم‌ها پیش آمده‌است که یک یا دو بار کیف پول‌شان را جا گذاشته باشند یا پول نقد به همراه نداشته باشند. راندال می‌گوید، در این مورد خاص اشکالی ندارد اگر کمی پول برای ناهار از یکی از همکاران فهیم‌تان قرض بگیرید.

او ادامه می‌دهد: "اما اگر کیف پول‌تان همیشه در کیف دیگری جا می‌ماند، تعجب نکنید اگر از نخوردن ناهارهای بعدی محروم شدید! ”

۳. واقعا؟

باربارا پچتر، کارشناس آداب و رسوم و نویسنده‌ی "ملزومات آداب و رسوم در محیط کار، ” می‌گوید صحبت از صداقت گاهی اوقات باعث ایجاد شگفتی در دیگران می‌شود: "مگر خود تو همیشه با من روراست نیست؟”

۴. شنیدی که…؟

ویکی اولیور، نویسنده‌ی کتاب‌های "روسای بد، همکاران دیوانه و دیگر ابلهان دفتر کار” و "کلمات قدرتمند، ” می‌گوید: "شایعه‌پراکنی کنید تا خودتان هم موضوع شایعه‌ی دیگری شوید.”

راندال می‌گوید: "صحبت‌های منفی درباره‌ی یکی از همکاران‌تان به همکار دیگر باعث می‌شود شما بدتر از شخصی که راجع به او صحبت می‌کنید، به نظر برسید. حدس بزنید بعد از این‌که حرف‌های شما به گوش کسی که راجع به او صحبت کرده ‌بودید، رسید، چه کسی بد به نظر می‌رسد؟”

۵. به نظرم این شلوار خیلی به تو می‌آید.

راندال اشاره می‌کند، تعریف کردن از دیگران، خلاف قانون نیست، اما درباره‌ی تعریف و تمجیدی که از دیگران می‌کنید، گزیده‌کار باشید.

او می‌گوید، صحبت درباره‌ی ظاهر فیزیکی یک همکار، غیرحرفه‌ای است و بدتر از آن این‌که می‌تواند از سوی فردی که مورد تعریف قرار گرفته‌است، به عنوان نوعی تعرض جنسی تفسیر شود.

۶. شماها همیشه دردسر درست می‌کنید.

راندال می‌گوید، موضوعاتی مثل مذهب، سیاست، و تربیت فرزند، گاهی اوقات در محیط کار مطرح می‌شوند. اما ارائه‌ی نظرات منفی درباره‌ی هر گروهی غیرعاقلانه و غیرحرفه‌ای است، و ممکن است شما را به دلیل ایجاد آزار و اذیت برای دیگران دچار مشکل کند.

۷. آیا باردار هستید؟

این سوال به ندرت پیامد مثبتی دارد.

اولیور می‌گوید: "اگر همکار شما باردار نباشد، شما به اون توهین کرده‌اید، و اگر باردار باشد، شاید هنوز برای صحبت درباره‌ی آن آمادگی نداشته باشد. باید از طرح چنین سوالاتی در محیط کار اجتناب کنید.”

۸. متاسفم اگر مایه‌ی دردسر شدم.

پچتر می‌گوید: "چرا فکر می‌کنید مایه‌ی دردسر هستید؟”

اگر بابت کاری که هنوز انجام نداده‌اید، واقعا متاسف هستید، اصلا چرا باید آن را انجام بدهید؟

او ادامه می‌دهد: "بهتر است بگویید، عذرخواهی می‌کنم. می‌توانم چند لحظه وقت‌تان را بگیرم؟”

۹. من دنبال شغل دیگری هستم. آیا جایی را سراغ دارید که در حال استخدام نیروی جدید باشد؟

راندال می‌گوید: "در میان گذاشتن این موضوع با همکارتان ممکن است باعث شود که او به طور غیرارادی از شما فاصله بگیرد، چون می‌داند که دیگر عضوی از تیم نخواهید بود.

او ادامه می‌دهد: "همچنین ممکن است همکارتان ناخواسته اطلاعاتی را به سرپرست‌تان برساند و همین، کم بودن بهره‌وری و غیبت‌های شما را توجیه کند و منجر شود به این‌که معرفی‌نامه‌ی ضعیفی برای‌تان صادر شود یا برای دریافت چک پرداختی‌تان شودتر از آن‌چه انتظارش را داشتید، احضار شوید.”

۱۰. این جوش را می‌بینی؟ فردا باید جواب آزمایش‌ام را بگیرم.

راندال می‌گوید: "به جز مادر یا همسرتان، هیچ کس واقعا نمی‌خواهد چیزی درباره‌ی مشکلات پوستی عجیب و غریب یا بیماری‌های تهوع آور بداند یا بشنود. فقط درباره‌ی سرماخوردگی یا سردرد می‌توانید با همکاران‌تان صحبت کنید.”

۱۱. من فکر می‌کنم که….

گفتن "فکر می‌کنم” تنها در صورتی قابل قبول است که واقعا از چیزی که می‌خواهید بگویید مطمئن نیستید. پچتر می‌گوید: "استفاده از جمله‌ی "فکر می‌کنم” ممکن است باعث شود که آدمی سست و بی‌اراده به نظر برسید.” وقتی چیزی را می‌دانید، آن را راحت به زبان بیاورید: "جلسه در ساعت ۳ بعد از ظهر برگزار می‌شود.”

۱۲. وای خدای من، شگفت‌زده شدم وقتی شنیدم که از تو خواستند سخنرانی کنی!

شاید حتی بگویید: "من باید این کار را می‌کردم.”

راندال می‌گوید: "واکنش حرفه‌ای این است که "تبریک بگویید.”

۱۳. وقتی در جزیره‌ی بورابورا هستم، می‌توانی لطفا کارهای من را هم انجام دهی؟

اولیور می‌گوید، این‌که زندگی لوکس‌تان را به رخ دیگران بکشید ممکن است باعث ایجاد حسادت شود. به طور کلی بهتر است از لاف زدن درباره‌ی شرایط فوق‌العده‌ای که در زندگی‌ دارید، اجتناب کنید.

۱۴. من هم دعوت هستم؟

راندال می‌گوید: "این یکی مرتبط با بلوغ فکری شما است- قرار نیست همه در همه‌ی رویدادها دعوت باشند. گذشته از این، آیا آمادگی شنیدن پاسخ را دارید؟

۱۵. می‌خواهی آخر هفته را با هم باشیم؟

راندال می‌گوید: "اگر منظورتان این است که آخر هفته را در کنار هم باشید، پس همین را بگویید.”

۱۶. هیچ کس متوجه نمی‌شود اگر یک بسته قهوه به دفتر کار جدید نامزدم ببرم.

با این جمله شما فقط اعتراف به دزدی می‌کنید، و همین بهانه‌ای برای خاتمه‌ی کار شما و حداقل، از دست دادن اعتبارتان می‌شود.

۱۷. باز هم محبت نامزدم گل کرد!

راندال می‌گوید: "صحبت درباره‌ی جزییات رابطه‌ای که با نامزدتان دارید می‌تواند اطلاعات ناخوشایندی را درباره‌ی شما فاش کند.”

او ادامه‌می‌دهد: "در میان گذاشتن جزییاتی درباره‌ی زندگی عشق‌تان در مقوله‌ی "اطلاعات بیش از حد” قرار می‌گیرد، و اگر صحبت از روابط‌تان قرار نیست تصویر حرفه‌ای شما را بهبود دهد یا روابط‌تان را در محل کار تقویت کند، پس آن را برای خودتان نگه دارید.”

۱۸. فلانی یک دزد اعتبار است.

اولیور می‌گوید، شاید همکار یا رییس‌تان کار شما را به نفع خودش تمام کند، اما انتقاد از این مشکل نزد همکاران به ندرت کمک‌کننده است. در عوض بهتر است موضوع را مستقیما با کسی در میان بگذارید که از ایده‌ی شما به نفع خودش استفاده کرده‌است.

۱۹. اسپری ضد‌عرق داری؟ می‌توانم آن را قرض بگیرم؟

واقعا؟ این‌که وسایل‌تان را در اختیار دیگران بگذارید، کاری محبت‌آمیز است اما در محیط کار نباید به هیچ کس این‌قدر نزدیک باشید.

۲۰. من آبروی این شرکت را می‌برم.

راندال می‌گوید: ” کاری که بر عهده‌ی شما گذاشته شده‌است، قانونی باشد یا نه، صحبت کردن درباره‌ی آن کمکی به شما نخواهد کرد- فقط از وکیل‌تان راجع به آن پرس‌و جو کنید.”

راندال می‌گوید، اگر واقعا می‌خواهید از کارفرمای‌تان شکایت کنید، بهتر است این کار را با احتیاط و احترام انجام بدهید و همچنان کارتان را با حداکثر توانایی‌تان ادامه بدهید. اگر چنین رفتاری برای‌تان غیرممکن است، استعفا نیز گزینه‌ی دیگری است که می‌توانید به آن فکر کنید.

او ادامه می‌دهد: "اما از به کار بردن جملات تهدیدآمیز در شرایطی که بابت چیزی ناراحت هستید، اجتناب کنید.”

منبع: بیزنس اینسایدر
ترجمه: بازده
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته: ۰