کشیدن پیپ هم ضرر دارد؟

اگر فکر می‌کنید که کشیدن پیپ، کاری بی‌ضرر است باید بدانید که استعمال پیپ، هم باعث ابتلا به سرطان حلق می‌شود و هم ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی را بالا می‌برد.
کد خبر: ۱۲۵۸
|
۲۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۴
زندگی امروز/ ابسیاری از مردم جهان، تصورات نادرستی درباره پیپ دارند و فکر می‌کنند که مضرات ناشی از پیپ کشیدن به‌اندازه سیگار کشیدن نیست. با این‌حال، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا (CDC) تاکید می‌کند که ترکیبات شیمیایی موجود در دود سیگار و پیپ یکسان هستند.    

کشیدن پیپ هم ضرر دارد؟

به گزارش زندگی امروز به نقل از سلامتیسم، همچنین، کشیدن پیپ، خطر ابتلا به چندین نوع از سرطان‌ها، بیماری‌های قلبی اختلال در گردش خون و بیماری‌های ریوی را افزایش می‌دهد.

خطر ابتلا به سرطان

محققان می‌گویند که پیپ کشیدن، افراد را با خطر قابل توجه ابتلا به سرطان‌های دهان، مری، ریه، گلو و حنجره مواجه می‌کند. علاوه بر این، افرادی که پیپ می‌کشند، به‌طور خاص با افزایش خطر ابتلا به سرطان حلق روبه‌رو هستند. حتی اگر دود پیپ را به درون ریه‌ها فرو نبرید، احتمال شکل‌گیری سرطان در هر قسمتی که با دود پیپ تماس پیدا می‌کند (مثل لب‌ها و زبان)، وجود دارد. امروزه ثابت شده است که کشیدن پیپ فقط با خطر ابتلا به سرطان‌های دستگاه تنفسی همراه نیست، بلکه قسمت‌های داخلی بدن مثل معده، مثانه و پانکراس را هم در معرض خطر ابتلا به سرطان قرار می‌دهد.

بیماری‌های قلبی و ریوی

به‌طور کلی کشیدن پیپ، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و ریوی را بیشتر می‌کند. برونشت و آمفیزم، دو نوع از بیماری‌های انسدادی مزمن ریوی، هستند که با کشیدن پیپ ارتباط دارند. این بیماری‌ها، ساختار و بافت ریه‌ها و مسیر تنفسی را تغییر می‌دهند و درنتیجه تنفس را سخت‌تر می‌کنند.

افرادی که پیپ می‌کشند، به‌طور قابل توجهی افزایش خطر مواجهه با سکته مغزی و بیماری‌های شریانی را تجربه می‌کنند که به تجمع پلاک‌های مخرب در رگ‌های خونی‌شان ارتباط دارد. استعمال هر نوع از دخانیات (خصوصا کشیدن پیپ) می‌تواند ابتلا به آنوریسم را تسهیل کند که با ضعیف شدن و تورم در دیواره‌های عروقی همراه است. وقتی که چنین مشکلی برای آئورت (بزرگ‌ترین سرخ‌رگ بدن) اتفاق می‌افتد، هر گونه پارگی می‌تواند مرگ‌بار باشد. علاوه بر همه این‌ها، خطر مواجهه با بیماری‌های ایسکمیک قلب که با تضعیف جریان خون در قلب همراه هستند، در مصرف‌کنندگان پیپ بیشتر است. شدت این بیماری هم معمولا به میزان استعمال پیپ بستگی دارد.
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته: ۰