پخش موسیقی برای گربه‌ها / ارتباط آنلاین با سگ‌ها

با یک جست‌وجوی ساده درباره هتل حیوانات و پانسیون‌ها اولین نکته‌ای که جلب توجه می‌کند، مکان‌های احداث چنین پانسیون‌هایی است. تقریبا همه این پانسیون‌ها در نقاط شمالی تهران مستقر است.
کد خبر: ۱۲۷۰
|
۲۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۱
زندگی امروز/هتل‌ برای حیوانات خانگی، این فرصتی است که این روزها در شهرهای بزرگ ایران براحتی پیدا می‌شود.

به گزارش زندگی امروز به نقل از جام جم، مشغله صاحبان حیوانات خانگی و البته افزایش نگهداری از آنها باعث شده است حالا در شهرهای بزرگ شاهد تاسیس پانسیون‌های فراوانی باشیم که به واسطه نگهداری روزانه از این حیوانات مبالغی دریافت می‌کنند؛ پانسیون‌هایی که برای سگ و گربه و پرندگان مهمان، لباس، خوراک، اسباب‌بازی و وسایل آسایش و پیرایش هم عرضه می‌کنند.

البته تنوع بالای حیوانات خانگی همین پانسیون‌ها را مجبور کرده است در منوهای پیشنهادی خودشان به ابتکارهایی هم دست بزنند، از پخش موسیقی روزانه مخصوص این حیوانات بگیرید تا ارتباط زنده تصویری با صاحبان حیوانات در طول روز، منوهایی که باعث تغییر در قیمت‌ نگهداری از این حیوانات هم می‌شود.

هر چند شاید نگهداری از حیوانات خانگی در ایران همچنان مختص طبقه اجتماعی خاص باشد، اما وقتی در فهرست قیمت‌ها و البته امکانات ارائه شده هم دقت کنید، متوجه فاصله طبقاتی حیوانات هم در این سطح می‌شوید! برخی از این پانسیون‌ها فقط محدود به چند قفس خشک و خالی و گشت چند ساعته در محیط باز است و برخی دیگر در محیطی ویلایی و در یک شهربازی مجلل پذیرایی می‌شوند و این تنها به بودجه صاحبان حیوانات مرتبط است.
 
اقامت در هتل برای حیوانات لاکچری
با یک جست‌وجوی ساده درباره هتل حیوانات و پانسیون‌ها اولین نکته‌ای که جلب توجه می‌کند، مکان‌های احداث چنین پانسیون‌هایی است. تقریبا همه این پانسیون‌ها در نقاط شمالی تهران مستقر است. اندرزگو، دارآباد، دولت، تجریش و سعادت‌آباد تنها نمونه‌های دم‌دستی مکان‌های چنین پانسیون‌هایی است.

همین نکته نشان می‌دهد جامعه هدف این شغل تازه، طبقه مرفه شهری است. هر چند وجود معدود خانه‌ باغ‌های باقیمانده در این مناطق هم دلیل دیگری است برای احداث پانسیون‌ها در این نقاط برخی دیگر از این مکان‌ها در شهرهای حاشیه‌ای و باغ‌ها مشغول فعالیت هستند. مهر شهر کرج و دماوند از محل‌هایی است که می‌توان در آنجا هم پانسیون‌های فراوانی برای نگهداری از حیوانات خانگی پیدا کرد.
 
آن‌طور که یکی از صاحبان این هتل حیوانات به جام‌جم می‌گوید، پانسیون‌ حیوانات در ایران هم تعریف متفاوتی با دیگر کشورها دارد. او ادامه می‌دهد: بسیاری از این پانسیون‌ها هیچ تخصصی در این حوزه ندارند ضمن این‌که این مراکز با ویترین پانسیون و هتل حیوانات به پرورش و خرید و فروش حیوانات خانگی اقدام می‌کنند در حالی که در کشورهای دیگر وظیفه اصلی پانسیون حیوانات نگهداری و مراقبت از حیوانات خیابانی است؛ به‌طوری که در این مراکز حیوانات آسیب‌دیده درمان می‌شوند و با محیط خانگی عادت داده شده و تحویل خانواده‌ها می‌شوند. اما آن‌طور که در ایران بسیار رایج است وجه خودنمایی این قضیه بسیار پررنگ‌تر است. تنوع بسیار بالای نژاد سگ‌ها در ایران هم نشان از همین موضوع دارد.
 
700 هزار تومان برای نگهداری از گربه
به نظر می‌رسد گردانندگان پانسیون حیوانات‌ برای فعالیت مجوز قانونی ندارند، چرا که هنوز تعریف درستی از این حرفه در دست نیست به همین دلیل است که اغلب آنها تحت مجوز کلینیک دامپزشکی مشغول به فعالیت هستند در حالی که تنها به نگهداری از حیوانات خانگی مشغول شده‌اند. به همین علت نمی‌توان قیمت مشخصی از فعالیت‌های آنها به دست آورد.

تنوع بالای حیوانات خانگی به همراه نژادهای مختلف هم دلیل دیگری است که فهرست قیمت‌ این پانسیون‌ها برای صاحبان حیوانات خانگی بسیار متفاوت است. این قیمت‌ها از ده تا 15 هزار تومان برای نگهداری یک‌شبه گربه و برخی پرندگان آغاز و به 120 هزارتومان نیز می‌رسد. هر چند این قیمت‌ها بر اساس یک میانگین کلی به‌دست آمده و آنقدر فهرست پیشنهادی برای حیوانات متنوع است که این رقم می‌تواند تا 400 هزار تومان هم برسد.

به عنوان مثال، یکی از این هتل حیوانات در فهرست هزینه‌هایش برای نگهداری ماهانه گربه‌ها با تخفیف ویژه، قیمت 700 هزار تومان را درج کرده در حالی که به گفته مسئولان این هتل هزینه‌های دارو و بستری به عهده صاحب گربه است و همچنین در صورت داشتن تزریقات داخل وریدی و سرم‌تراپی روزانه به هزینه‌ها اضافه می‌شود. بنابراین ممکن است هزینه نگهداری از حیوان شما از یک میلیون تومان نیز فراتر برود.
 
یکی از نکات ثابت اغلب این پانسیون‌ها حضور دامپزشک کشیک در محل است و همین باعث می‌شود بسیاری از هزینه‌های درمانی هم به هزینه نگهداری از این حیوانات اضافه شود.
 
از اتاق بازی تا کنسرت برای گربه‌ها
یکی دیگر از وجه تفاوت‌های پانسیون‌ها مربوط به تخصص نگهداری از یک حیوان است. به این مفهوم که بسیاری از این مراکز فقط وظیفه نگهداری از گربه‌ها را دارند و برخی دیگر تنها مربوط به سگ‌ها می‌شود.

صاحب یکی از این مراکز در این‌باره به جام‌جم می‌گوید: پانسیون ما به صورت کاملا تخصصی مخصوص گربه‌هاست و هیچ سگی در این پانسیون پذیرش و نگهداری نمی‌شود به همین دلیل به صاحبان این حیوانات اطمینان خاطر می‌دهیم که گربه آنها از این بابت هیچ استرسی نخواهد داشت.
 
به اعتقاد او، پانسیون‌هایی که سگ و گربه را در کنار هم نگهداری می‌کنند به هیچ عنوان نمی‌توانند قابل قبول باشند، چرا که استرس حیوان را نادیده می‌گیرند و همین استرس مقدمه‌ای بر شیوع بیماری است.
 
تخصصی بودن خدمات در قیمت‌ها هم تاثیر محسوسی دارد، چرا که گربه‌ها بر خلاف سگ‌ها معمولا به گشت روزانه در محیط باز نیازی ندارند و همین باعث شده است خلاقیت بیشتری در فهرست تفریحی این حیوانات شکل بگیرد.

 به عنوان مثال، هزینه نگهداری یک شب از گربه خانگی با امکاناتی همچون پانسیون vip، اتاق بازی،‌ پخش موسیقی و غذای درجه یک 50 هزار تومان ذکر شده است. این در حالی است که امکانات دیگری هم هست که به هزینه شما بستگی دارد. همین مورد شامل امکاناتی نظیر آرایش و کوتاهی مو می‌شود که برای این کار 60 هزار تومان می‌گیرند.

در همین فهرست می‌توان به مراقبت‌های دارویی با 50 هزار تومان و شست‌وشوی ساده و درمانی هم اشاره کرد که با هزینه 20 هزار تومان این کار صورت می‌گیرد. به این مفهوم که برای نگهداری یک شب از گربه خانگی به همراه تمام این امکانات شما باید 130 هزار تومان ناقابل بپردازید.
 
یکی از گزینه‌هایی که در منوی این پانسیون جلب توجه می‌کند، پخش موسیقی ‌برای گربه‌هاست. صاحب این پانسیون در این باره به جام‌جم می‌گوید: موسیقی‌ای که ما پخش می‌کنیم براساس صداهایی است که گربه‌ها با آن ارتباط می‌گیرند یا اصواتی که در طبیعت باعث کنجکاوی و علاقه آنها به این صداهاست.

این موسیقی‌ها فقط برای گربه‌ها و بر اساس زبان موسیقی آنها نوشته و ساخته شده و کاملا تخصصی است. این موسیقی از طریق صداهای انسانی و آلات موسیقی کلاسیک ضبط شده و نه‌تنها برای گربه‌سانان بلکه برای همستر، موش و سایر پرندگانی که می‌خوانند هم بسیار مناسب و جذاب است.

 این تنها امکان عجیب پانسیون‌ها نیست و اتاق بازی هم از دیگر امکانات این پانسیون‌هاست؛ به طوری که حیوانات خانگی هر روز به مدت چند ساعت وارد اتاق بازی مخصوص‌شان شده و از بازی با وسایل مختلف که برای آنها طراحی شده، لذت می‌برند.
 
تماس تصویری سگ‌ها با صاحبانشان
تعطیلات نوروزی، بازار پانسیون‌ها را حسابی داغ کرده و تنها ماندن حیوانات خانگی دلیل رونق این پانسیون‌هاست. به همین دلیل است که حالا چند هفته مانده به سال جدید این پانسیون‌ها در پکیج‌های مختلفی به ارائه خدمات و تخفیف‌های ویژه می‌پردازند؛ ضمن این‌که برای سپردن حیوانات خانگی در تعطیلات نوروز به این مراکز آن‌طور که از شواهد بر می‌آید، باید از همین روزها اقدام به رزرو کرد. میانگین قیمت اقامت یک شبانه‌روز این حیوانات در پانسیون‌ها 80 هزار تومان است.
 
صاحب یکی دیگر از این پانسیون‌ها از امکان جدیدی برای صاحبان حیوانات خانگی رونمایی می‌کند.
 
او به جام‌جم می‌گوید: ما برای کاهش نگرانی صاحبان این حیوانات به صورت شبانه‌روزی تماس تصویری با آنها داریم. به طوری که گاهی تا ساعت‌ها می‌توانند با حیوانات خود تماس تصویری برقرار کنند!
 
آن‌طور که صاحب این پانسیون می‌گوید، اغلب حیوانات بخصوص سگ‌ها زمانی که از صاحب خود دور می‌شوند، دچار اضطراب و افسردگی شده و ممکن است گاهی از شدت این دوری و فاصله
دق کنند. پرنده‌ها نیز اغلب در این مواقع به قول معروف افسرده می‌شوند و تا چند روزی آواز نمی‌خوانند.
 
به دلایل مختلفی که مهم‌ترین آنها آسیب دیدن حیوانات از دوری صاحبانشان است، بهترین پانسیون‌های‌ حیوانات، اغلب آنها را بیشتر از یک ماه نمی‌پذیرند و فقط برای مدت زمان محدودی از آنها نگهداری می‌کنند.
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته: ۰