چند راه کلیدی برای موفق‌شدن در کسب‌وکار

چه در کسب و کار و چه در زندگی شخصی، عواملی وجود دارند که از اختیار ما خارج هستند، ولی روی موفقیت یا موفق نشدن‌ ما تاثیر می‌گذارند.
کد خبر: ۱۳۶
|
۰۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۲
چه در کسب و کار و چه در زندگی شخصی، عواملی وجود دارند که از اختیار ما خارج هستند، ولی روی موفقیت یا موفق نشدن‌ ما تاثیر می‌گذارند. در این مقاله قصد داریم به ۹ عامل که باعث موفقیت می‌شوند نگاهی بیندازیم.

به طور کلی موارد زیادی هستند که باعث می‌شوند احتمال موفقیت شما در مراحل زندگی افزایش یابد که می‌توان از داشتن خواب کافی و دفع استرس گرفته تا سر وقت در محل کار حاضر شدن، پوشش آراسته داشتن و تنبلی نکردن را مثال زد.

اما بعضی عوامل موفقیت شما از دستتان خارج هستند. گاهی اوقات پیدا کردن یک شغل مناسب، کسب درآمد بالا یا پیدا کردن عشق در زندگی به عواملی مانند ارتباطات و شغل والدین شما و آراستگی و زیبایی و نیز زیبایی چهره بستگی دارند.

این موضوع منصفانه نیست؛ اما متأسفانه واقعیت دارد. در ادامه می‌خواهیم به ۹ عامل موفقیت در پشت موفقیت‌های شخصی و حرفه‌ای شما اشاره کنیم که شما قادر به تغییر یا کنترل آنها نیستید.

ساختار صورتتان

یک تحقیق در سال ۲۰۱۵ نشان داد افرادی که صورت آنها حس قابل اعتماد بودن و برتری را منتقل می‌کند می‌توانند حقوق بیشتری کسب کنند؛ برای مثال شرکت کنندگان به کاندیدهای فرضی شغلی مانند رئیس بخش خرده فروشی (مانند فروشگاه)، در صورتی که قابل اطمینان به نظر برسد ۴۱۹ دلار بیشتر حقوق می‌دادند و اگر کاندید مورد نظر مقتدر و مسلط به کار خود نیز به نظر می‌رسید ۳۵۵ دلار به حقوق وی اضافه می‌شد.

قابل اطمینان و مسلط بودن اصولا به ساختار صورت شما برمی‌گردد. مطالعات نشان داده که مسلط و مقتدر بودن به چهره‌های مردانه مرتبط است؛ مانند صورت‌های مربع شکل، خط فک قوی، ابروهای بزرگ و چشم و لب کوچک.

قابل اطمینان بودن نیز به داشتن چهره‌ای زنانه برمی‌گردد؛ مانند صورت گرد، چشم و لب درشت و ابروهای نازک. البته بسیاری معتقدند که با انجام عمل‌های زیبایی بر روی صورت خود، می‌توانند تا حدودی بر روی قابل اطمینان بودن یا ظاهری که میزان اقتدار آنها را نشان دهد کنترل داشته باشند.

لهجه‌ شما

تنها اینکه در یک مصاحبه‌ی کاری چه خواهید گفت مهم نیست، بلکه چگونه خواهید گفت نیز بر روی استخدام شدن شما تأثیرگذار است.

تحقیقات نشان داده که بعضی از کارفرماها وقتی بفهمند که کاندید یک موقعیت شغلی مهم از لهجه‌ی زبان خارجی برخوردار است نسبت به آنها تبعیض قائل می‌شوند. علت این اقدام احتمالا به این دلیل است که کارفرماها فکر می‌کنند این افراد از دانش کمی در زمینه سیاست‌های داخلی و خارجی بهره می‌برند.

محققانی که پشت این تحقیقات بودند به این موضوع اشاره کرده‌اند که کمپانی‌ها باید برای افرادی که وظیفه‌ی استخدام را بر دوش می‌کشند دوره‌های آموزشی ترتیب دهند تا این تعصبات نسبت به لهجه‌ها را کنار بگذارند. این کار کمک خواهد کرد تا این تبعیض ناعادلانه کاهش یابد.

بوی طبیعی بدنتان

پیدا کردن فرد مورد نظرتان و همچنین به دست آوردن آن به رایحه‌ی طبیعی بدن شما برمی‌گردد. دانشمندان در یک تحقیق افرادی را گرد هم آورده‌اند که از نظر ژنتیکی نه زیاد به هم شبیه بوده و نه تفاوت زیادی داشتند. سپس از آنها خواستند که با توجه به رایحه‌ی بدن یکدیگر تصمیم بگیرند.

برای مثال، دانشمندان در سال ۲۰۰۶ از چند زوج خواستند تا به سوالاتی پاسخ دهند، سوالاتی مانند اینکه چقدر بوی طبیعی بدن همسر آنها بر رویشان تاثیر می‌گذارد.

محققان از شرکت کنندگان آزمایش دی‌اِن‌اِی نیز گرفتند تا بتوانند مجموعه سازگاری بافتی (MHC) که همان ژن‌های سیستم ایمنی هستند را با یکدیگر مقایسه کنند. آنها متوجه شدند که هرچقدر سازگاری بافتی دو زوج به هم نزدیک باشد نسبت به هم بی‌میل‌تر می‌شوند. همچنین محققان به این موضوع اشاره کرده‌اند بهتر است افرادی که بوی طبیعی بدن آنها نسبت به ما بسیار متفاوت است را به عنوان شریک زندگی در نظر نگیریم.

صدای شما

ما در مورد بسیاری از توانایی افراد با توجه به نحوه‌ی صحبت کردن آنها قضاوت می‌کنیم؛ برای مثال، مطالعات نشان داده نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا که از صدای بم و عمیق‌تری بهره می‌برند شانس کسب رای بیشتری دارند. شاید دلیل این امر نیز قدرتمند و توانمندتر به نظر رسیدن این افراد باشد.

جالب است بدانید افرادی که از تن صدای نازک‌تری بهره می‌برند به علت داشتن هورمون‌های تستسرون بیشتر، قدرتمندتر و تهاجمی‌تر هستند و با اینکه قدرت بدنی چندان برای یک رئیس جمهور نباید حائز اهمیت باشد؛ اما ما یک فرمانده‌ی قدرتمند را ترجیح می‌دهیم.

در مطالعه‌ی دیگری مشخص شد که مدیر عاملانی که از صدای بمی بهره می‌برند شرکت بزرگ‌تری را اداره کرده و بالطبع از درآمد بیشتری برخوردار هستند. هر یک درصد بیشتر شدن بمی صدای مدیر عامل با افزایش ۳۰ میلیون دلاری ارزش کمپانی وی رو به رو می‌شود.

هرچند کسی که این مطالعه را انجام داده به این موضوع اشاره کرده است که داشتن یک صدای بم باعث نمی‌شود که مردم در شما ویژگی‌های یک مدیر عامل را ببینند.

میزان سواد و شغل والدینتان

تحقیقات فراوانی به این موضوع اشاره دارند که موفقیت پدر و مادرتان روی آینده‌‌ی شما تاثیرگذار است؛ برای مثال، گزارشی که توسط راشل گیلت از بیزینس اینسایدر تهیه شده نشان می‌دهد میزان سطح سواد والدین در ۸ سالگی فرزندشان می‌تواند آنچه فرزند در طول ۴۰ سال آینده به دست خواهد آورد را تخمین بزند.‌

چنین گفته‌ای چندان دور از ذهن به نظر نمی‌رسد. اصولا والدینی که از تحصیلات بالایی برخوردار هستند صاحب فرزندانی می‌شوند که آنها نیز به کسب علم علاقه‌مند بوده و می‌توانند موفقیت بیشتری در زمینه‌ی کاری و حرفه‌ای کسب کنند.

در همین بین مطالعات نشان داده است که دختران مادرانی که کار می‌کنند می‌توانند درآمدی تا ۲۳ درصد بیشتر نسبت به دختران مادران خانه‌دار داشته باشند. در طرف دیگر، پسرانی که مادرشان کار می‌کرده است زمان بیشتری را برای مراقبت از بچه و نظافت منزل صرف می‌کنند.

قدتان

هنوز دلیل این موضوع مشخص نیست؛ اما به نظر می‌رسد که افراد قد بلند نسبت به افراد کوتاه قد مزیت و برتری بیشتری دارند. در سال ۲۰۰۴ مطالعه‌ای نشان داد که هرچقدر شما قد بلندتری داشته باشید میزان درآمدتان بیشتر است.

طبق مطالعات صورت گرفته در یک دوره‌ی حرفه‌ای ۳۰ ساله، افرادی که دارای قد ۱۸۰ سانتی‌متری هستند نسبت به افرادی که از قد ۱۶۵ سانتی‌متر بهره می‌‌برند حدود ۱۶۶۰۰۰ دلار درآمد بیشتری خواهند داشت.

در مطالعات جدید نیز نشان داده شده که به طور کلی افراد بلند قد، میزان رضایت بیشتری نسبت به زندگی و کار خود دارند.

فرزند چندم بودنتان

تحقیقات نشان داده که فرزندان ارشد خانواده از موفقیت بیشتری برخوردار خواهند شد. آنها سعی می‌کنند که تحصیلات آکادمیک بهتری داشته باشند و به عنوان یک فرد بالغ، نقش‌های مدیریتی و رهبری را بر دوش بکشند.

چرا چنین اتفاقی می‌افتد هنوز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. در یک تحقیقی که به تازگی صورت گرفته نشان داده شده که تفاوت‌های فاحشی از نظر هوش و شخصیتی میان فرزاندان ارشد و دیگر فرزندان وجود دارد.

در تحقیق دیگری که در سال ۲۰۱۳ صورت گرفت اطلاعات به دست آمده نشان داد که والدین به فرزند ارشد خود اهمیت بیشتری می‌دهند و همین باعث شده تا این افراد سریع‌تر رشد کرده و به موفقیت‌ دست پیدا کنند.

ماهی که در آن به دنیا آمده‌اید

 متأسفانه کودکانی در نیمه‌ی اول سال به دنیا آمده‌اند نسبت به کودکانی که در نیمه‌ی دوم سال به دنیا آمده‌اند با یک تفاوت همراه هستند که بیشتر به ضرر آنها بوده و این تفاوت، زودتر به مدرسه رفتنشان است.

در واقع مطالعات نشان داده که تعداد کمتری مدیر عامل وجود دارد که متولد ماه خرداد یا تیر باشد. احتمالا دلیل این موضوع نیز کوچک‌تر بودن متولدین خرداد و تیر در مدرسه نسبت به دیگر دانش آموزان باشد که هر کدام چند ماه بزرگ‌تر از آنها هستند.

وضعیت آب و هوا در روز مصاحبه استخدامتان

گاهی اوقات وضعیت آب و هوا نقش مهمی در آینده‌ی شغلی شما بازی می‌کند. در واقع بعضی اوقات خوب است و بعضی مواقع نیز بد.

محققان روی داده‌های جمع آوری شده حدود ۳,۰۰۰ متقاضی دانشکده پزشکی را مورد مطالعه و بررسی قرار دادند و متوجه شدند افرادی که در روزهای بارانی مصاحبه شده بودند در حدود ۱ درصد نسبت به کسانی که در روز بارانی مصاحبه شده بودند امتیاز کمتری گرفته‌اند. حتی مشخص شد که وضعیت آب و هوا بر روی مصاحبه کنندگان نیز تاثیر داشته است.

شخصی که این تحقیق را انجام داده می‌گوید: «تفاوتی که میان امتیازهای کسب شده وجود داشت معادل افت ۱۰ درصدی در نتایج آزمون پذیرش دانشکده پزشکی بود.»

منبع: Businessinsider
ترجمه: زومیت
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته: ۰