۱۵راز طلایی برای یک کارآفرین تازه‌کار

به عنوان یک کارآفرین تازه‌کار شرایط می‌تواند چالش‌برانگیز و پراضطراب و در عین حال بسیار هیجان‌آور و رضایت‌بخش باشد. برای بسیاری از مشکلات مالی، حقوقی، نیروی انسانی، بازار و مشتری که در همان ابتدای یک کسب‌وکار به سمت‌تان می‌آیند، پایانی وجود ندارد.
کد خبر: ۱۳۷
|
۰۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۲
به عنوان یک کارآفرین تازه‌کار شرایط می‌تواند چالش‌برانگیز و پراضطراب و در عین حال بسیار هیجان‌آور و رضایت‌بخش باشد. برای بسیاری از مشکلات مالی، حقوقی، نیروی انسانی، بازار و مشتری که در همان ابتدای یک کسب‌وکار به سمت‌تان می‌آیند، پایانی وجود ندارد.

متاسفانه، برای یک کارآفرین مشتاق از هر سو هر شخصی راه‌های متناقضی پیشنهاد می‌دهد. ولی در ادامه ۱۵ نکته‌ی اساسی را برای‌تان بازگو می‌کنیم که می‌توانند به شما در آغاز هدایت نوبنیاد پیشِ روی‌تان کمک‌تان کنند.

۱. کسب‌وکاری را آغاز کنید که به آن علاقه‌مند و از آن به خوبی آگاه هستید
شرکت‌های نوبنیاد می‌توانند بسیار خسته‌کننده باشند، بنابراین سعی کنید مواردی را انتخاب کنید که برای‌تان هیجان‌آور و انگیزاننده باشند. از کسب‌وکارها و صنایعی که اطلاعات خوبی از آنها ندارید پرهیز کنید، زیرا شیب تند منحنی یادگیری می‌تواند مانع از موفقیت‌تان شود.

۲. ایده‌ کسب‌وکاری را انتخاب کنید که فرصت‌های بازار بسیار خوبی داشته باشد

اگر برای محصول یا خدمات‌تان بازار خوبی وجود دارد، حتما سعی کنید با دقت در مورد آن تحقیق کنید. سرمایه‌گذاران معمولا تنها در صورتی در شرکت‌تان سرمایه‌گذاری می‌کنند که فرصت بازار وسیعی را در آن ببینند و این‌که ظرفیت رشد کردن را تا حدی که به یک شرکت برجسته تبدیل شود، داشته باشد.

۳. بودجه‌ی نوبنیاد را تا هر آن‌چه می‌توانید بالا ببرید

تقریبا همیشه بالا بردن سرمایه‌ی اولیه‌ی نوبنیاد سخت‌تر و طولانی‌تر از چیزی است که فکر می‌کنید. باید مطمئن شوید برای توسعه‌ی همه‌ی محصولات و هزینه‌های بازار که پیش رو دارید، سپر مالی (وجوه ذخیره) خوبی داشته باشید. در بهترین حالت، برای سربه‌سر شدن معاملات‌تان سرمایه‌ی کافی خواهید داشت. نگران کاهش درصد مالکیت‌تان در اثر صدور سهام جدید در شرکت نباشید. توسعه‌ی یک محصول خوب نیازمند صرف زمان و پول است.

۴. دائما امور مالی‌تان را بررسی کنید

باید کاملا از وضعیت هزینه‌ها، درآمد و ترازنامه‌تان مطلع باشید. بسیاری از نوبنیادها به این دلیل دچار شکست می‌شوند که کارآفرین از تنظیم پرداخت‌ها برای جلوگیری از اتمام نقدینگی ناتوان است. هزینه‌های سربار را پایین نگه دارید. در هزینه‌ها صرفه‌جویی و از مخارج غیرضروری خودداری کنید. یاد بگیرید تا وقتی که سود سهام قابل توجهی وارد گردش پول شرکت نشده باشد، با همان بودجه‌ی اندک بسازید.

۵. در مورد رقیبان‌تان تحقیق کنید

حتما در مورد محصولات یا خدمات رقیبان‌تان در بازار به طور کامل تحقیق کنید، و از توسعه‌ها و پیشرفت‌های جدید آنها مطلع شوید. برای مثال می‌توانید با راه‌اندازی سرویس هشدار گوگل از هرگونه اطلاعات جدید در مورد رقیبان‌تان به صورت برخط با خبر شوید.

۶. از کارآفرینان دیگر مشورت بخواهید

تجربه ثابت کرده است مشورت‌های کارآفرینان و افراد حرفه‌ای در کسب‌وکار (از قبیل حقوق‌دانان و حساب‌داران) می‌توانند فوق‌العاده گران‌بها باشند. به تشکیل یک هیات مشاوران فکر کنید، و نگران نباشید از این‌که بخواهید برای انگیزش اعضای آن مقداری سهام نیز به آنها بدهید. خبرنامه‌های صنعتی و نشریات مربوط به نوبنیادها را نظیر AllBusiness.com و Entrepreneur.com همیشه مطالعه کنید. دنبال مشاوری بشد که بتواند در مورد استخدام، توسعه‌ی محصول، بازاریابی و جذب سرمایه راهنمایی‌تان کند.

۷. همیشه چند جمله‌ تاثیرگذار در مورد کارتان به خاطر داشته باشید

بهتر است یک داستان کوتاه و جذاب در مورد آن چه نوبنیادتان انجام می‌دهد و این‌که چه مشکلاتی از مشتریان‌ را حل می‌کند، به خاطر داشته باشید. و همیشه آماده‌ باشید این جملات را برای مشتریان و سرمایه‌گذاران بالقوه بازگو کنید( اگرچه باید این جملات بر اساس مخاطبان خاص‌تان تغییر کنند).

سعی کنید زمان بازگویی جملات بیش‌تر از ۳۰ ثانیه نشود. وظایف و اهداف‌تان را به خوبی بیان کنید و نشان دهید چرا خدمت یا محصول‌تان منحصربه‌فرد و جذاب است. و اگر توانستید یک سرمایه‌گذار را علاقه‌مند کنید، همیشه باید آماده باشید با یک خلاصه‌ی جامع در مورد شرکت یا یک پاورپوینتِ ۱۲ تا ۱۵ اسلایدی و با شور و اشتیاق جزییات بیش‌تری راجع به شرکت و فرصت‌های بازار مربوطه به آن را ارائه دهید.

۸. آدم‌های مناسب استخدام کنید

استخدام آدم‌های نامناسب یکی از بزرگ‌ترین اشتباهاتی است که کارآفرینان می‌توانند مرتکب شوند. باید کارمندانی را دورتان جمع کنید که تجربه و زمینه‌ی کاری مرتبط با حوزه‌ی فعالیت‌تان داشته باشند. باید سخت‌کوش و انعطاف‌پذیر باشند زیرا کارمندان در نوبنیادها اغلب باید نقش‌های مختلفی را ایفا کنند. باید رزومه‌ کاری‌شان را کاملا بررسی و پیگیری کنید. حتما در فرم پیشنهادی ذکر کنید که قرارداد کاری‌تان بدون هیچ قید و شرطی قابل فسخ است. هیچ وقت این نقل‌قول قدیمی را فراموش نکنید: ” بی‌عجله استخدام کنید. با سرعت اخراج کنید”.

۹. حضورتان را در شبکه‌های اینترنتی متوقف نکنید

شبکه‌های اینترنت شما را به سرمایه‌گذاران جدید، کارمندان عالی، مشتریان جدید یا مشاوران خوب متصل می‌کنند. همیشه در رویدادهای صنعتی و نوبنیادی شرکت داشته باشید. لینکدین ابزار قدرتمندی است که در ارتباط با شبکه کمک‌تان می‌کند، بنابراین حتما خودتان و شرکت‌تان در لینکدین شناخت‌نامه‌ای باز کنید و به طور دائم به ارتباطات جدیدی دست پیدا کنید. وقتی فردی در گوگل جست‌وجوی‌تان می‌کند، شناخت‌نامه‌ی لینکدین‌تان به سرعت در صدر نتایج جست‌وجو قرار می‌گیرد، بنابراین حتما سعی کنید آن فرد در نخستین برخورد برداشت خوبی از شما پیدا کند.

۱۰. خدمات مشتریانِ بسیار خوبی داشته باشید

شرکت‌هایی نظیر زاپوس و ویرجین امریکن به این دلیل بسیار موفق هستند که پشتیبانی و خدمات مشتریان بسیار خوبی ارائه‌ می‌کنند. می‌خواهید مشتریان جدید به دیگران معرفی‌تان کنند و از شما نزد دوستان و همکاران‌شان به خوبی تعریف کنند؟ شخصا از طریق رایانامه از مشتریان‌تان تشکر کنید. برای تقدیر از آنها نهایت تلاش‌تان را بکنید.

۱۱. وکیل باتجربه و متخصص نوبنیاد استخدام کنید

شما به یک حقوق‌دان زرنگ و دانا در حوزه‌ی کسب‌وکار نیاز دارید؛ کسی که مرتبا در حال تربیت و مشاوره‌ی کارآفرینان و متخصص نوبنیادها است. یک حقوق‌دان باتجربه و متخصص نوبنیاد می‌تواند در موارد زیر کمک‌تان کند:

– ثبت شرکت
– تنظیم قرارداد با موسسان مشترک
– ایجاد توافقات کلیدی برای کسب‌وکارتان
– راه‌اندازی طرح خرید سهام برای کارمندان
– ایجاد فرم پیشنهادی امن و مناسب برای ارائه به کارمندان آتی
– کمک به مذاکره درباره‌ی شرایط معامله با سرمایه‌گذاران آتی
– محدود کردن بدهی‌های قانونی بالقوه
– محافظت از ایده‌ها و اختراعات‌تان (از طریق حق نشر، ثبت اختراعات و قراردادهای عدم افشا)


از دیگر کارآفرینان و سرمایه‌گذاران مربوط به نوبنیادها توصیه و پیشنهاد بخواهید. حتما رابطه‌ی خوبی را با وکیل مذکور برقرار کنید. پیش از اتخاذ تصمیم نهایی در مورد استخدام یک وکیل خاص، حتما با وکیل‌های متعددی ملاقات کنید( وکیل‌هایی که نخستین جلسه‌ی ملاقات‌شان رایگان است).

۱۲. از سخنرانی عمومی نترسید

توانایی ارتباط موثر برای جذب مشتریان، انگیزش کارمندان و دعوت از سرمایه‌گذاران برای افزایش سرمایه‌ی شرکت بسیار ضروری است. بسیاری از آدم‌ها توانایی خوبی در سخنرانی عمومی ندارند و برخی دیگر نیز از این کار می‌ترسند. باید برای غلبه بر این ترس تلاش کنید. با یک مربی سخنرانی عمومی یا کسب‌وکار تمرین کنید، بازخورد حرفه‌ای دریافت کنید و در انتها در این راه پیشرفت کنید. برخی از کارآفرینان مشهوری نظیر استیو جابز، سخنرانان عمومی بسیار خوبی بودند.

۱۳. در تولید خدمت یا محصول باکیفیت تمرکز کنید – ولی خیلی هم دیر اقدام نکنید

برای شروع، کیفیت محصول یا خدمت‌تان اگر نگوییم عالی، حداقل باید خوب باشد. باید به شکل عمده و قابل‌توجهی با آن چه رقیبان‌تان ارائه می‌کنند متفاوت باشد. همه چیز بستگی به این اصل دارد. در عرضه‌ی محصول‌تان به بازار وقت را از دست ندهید، زیرا بازخورد اولیه‌ی مشتریان یکی از بهترین راه‌های بهبود کیفیت آن است. همان‌گونه که رید هافمن، سرمایه‌گذار نوبنیاد و موسس مشترک لینکدین می‌گوید: ” اگر با نخستین نسخه از محصول‌تان شرمسار نشدید، حتما در عرضه‌ی آن خیلی دیر اقدام کرده‌اید”.

۱۴. فقط انجام‌اش دهید

هرگز زمان مشخصی برای راه‌اندازی یک نوبنیاد وجود ندارد، بنابراین به این جمله‌ی مشهور عمل کنید و ” فقط انجام‌اش دهید”. نخستین گام را برای ایجاد کسب‌وکارتان بردارید، حتی اگر کارمند شرکت دیگری هستید، این کار را به صورت نیمه وقت انجام دهید.

۱۵. بازاریابی و باز هم بازاریابی

باید دائما در حال جذب، ساخت یا حتی هدایت بازار باشید. حتما راهبرد بازاریابی‌تان باید شامل موارد زیر باشد:

– وب‌گاهی با ظاهر حرفه‌ای و به‌روز ایجاد کنید
– اصول بهینه‌سازی موتورهای جست‌وجو (SEO) را بیاموزید تا آدم‌ها بتوانند در صدر نتایج جست‌وجوی‌شان محصولات و خدمات‌تان را پیدا کنند.
– برای ارتقای سطح کسب‌وکارتان از شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید ( لینکدین، فیس‌بوک، توییتر، پینترست و غیره)
– از طریق نوشتن مقاله در وب‌گاه‌های مرتبط دیگر در تولید محتوایِ بازاریابی فعالی باشید.
– در هر رویداد برجسته‌ای در مطبوعات اظهارنظر کنید.

منبع: بازده

ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته: ۰