باورهای درست و غلط درباره شوینده‌ها

اسفند، ماه خانه تکانی است و هر چه به روزهای پایانی سال نزدیک می‌شویم، تکاپوی بیشتری در تمیزکاری‌ها دیده می‌شود؛ بنابراین طبیعی است مصرف مواد شوینده با افزایش چشمگیری همراه باشد. البته در این بین باورهای درست و غلط زیادی هم درباره این پاک‌کننده‌ها وجود دارد که مهم‌ترین‌شان را با هم مرور می‌کنیم.
کد خبر: ۱۳۷۳
|
۲۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۷
زندگی امروز/ شاید برایتان عجیب باشد، اما بیشتر مسمومیت‌ها با مواد شوینده در اسفند تصادفی است. اگر انواع و اقسام شوینده‌ها و سفید‌کننده‌ها (که گاز کلرآزاد می‌کنند) در فضای سربسته و بدون رعایت نکات ایمنی مورد استفاده قرار گیرند، منجر به مسمومیت‌های شدید می‌شوند. این مسمومیت‌ها در یک سطح نیستند و بسته به مدت زمان تماس، میزان تماس و نوع ماده متفاوت است. 

به گزارش زندگی امروز به نقل از سلامت نیوز، اسفند ماه خانه تکانی است و هر چه به روزهای پایانی سال نزدیک می‌شویم، تکاپوی بیشتری در تمیزکاری‌ها دیده می‌شود؛ بنابراین طبیعی است مصرف مواد شوینده با افزایش چشمگیری همراه باشد. البته در این بین باورهای درست و غلط زیادی هم درباره این پاک‌کننده‌ها وجود دارد که مهم‌ترین‌شان را با هم مرور می‌کنیم.
 
شوینده‌ها را مخلوط نکنید!: در این میان بسیاری از خانم‌ها و حتی آقایان برای تمیزی بیشتر، انواع مختلف مواد شوینده را با هم مخلوط می‌‌کنند. آیا واقعا براساس اخبار منتشر شده این روزها در فضای مجازی (مرگ خانم 21 ساله در استان مازندران حین شستن حمام) این کار می‌تواند باعث مرگ شود؟ بد نیست بدانید مواد شوینده و پاک‌کننده با توجه به سوزانندگی به درجات مختلف تقسیم می‌شوند. برای مثال مایع سفیدکننده سوزانندگی کمتر و جوهرنمک سوزانندگی بیشتری دارد. متأسفانه بسیاری از خانم‌ها در فضای بسته مایع سفیدکننده و جوهرنمک را برای پاکیزگی بیشتر محیط مخلوط می‌کنند و این حرکت بسیار نادرست است و باعث ایجاد گاز کلر و سوزش گلو، سرفه و سوزش و قرمزی چشم و حتی خفگی‌های فوری می‌شود. این موضوع بویژه در حمام و توالت به علت عدم تهویه مناسب و وجود بخار آب، بیشتر حائزاهمیت است. پس اگر یک محصول شوینده برای پاک کردن سطحی کافی و کارساز نیست، ابتدا با دستمال نمدار مواد قبلی را کاملا از روی سطح زدوده و سپس از مواد جدید استفاده کنید. 
 
فقط مشکل تنفسی نیست: باید بدانید بیشتر افرادی که به دلیل این مسمومیت‌ها (استنشاق گاز کلر براثر ترکیب انواع مواد شیمیایی با هم یا با آب گرم در محیط‌های سربسته) به مراکز درمانی آورده می‌شوند دچار گرفتگی صدا، اختلال در تنفس،سرفه،خس‌خس سینه و درد قفسه سینه نیز هستند. علاوه بر اینها موادی که وارد سیستم تنفسی می‌شوند، به چند طریق باعث بروز بیماری‌ می‌شوند و بر خلاف باور عموم تنها مقصر بروز مشکلات تنفسی گذرا نیستند. 
 
به عنوان مثال مواد اسیدی موجب سوختن مخاط یا بعضی از این مواد منجر به التهاب در ریه می‌شوند که این التهاب فرد را به برونشیت و بیماری‌های التهابی مبتلا می‌کند. حتی میزان التهابی که بعضی از این مواد ایجاد می‌کنند، آن قدر شدید است که حالات اورژانسی و فوریت پزشکی به‌وجود می‌آورند. برخی واکنش‌های التهابی نیز بشدت مزمن هستند و حتی در شروع ممکن است هیچ علامتی در بیمار ایجاد نکنند اما بعد از 15ـ10سال کم‌کم آثار خود را نشان می‌‌دهند. 
 
از ماسک تا سرطان: در این میان باوری مبنی بر سرطان زا بودن شوینده‌های اسیدی وجود دارد. آیا واقعا همین‌طور است؟ به گفته متخصصان، سرطان‌زایی این مواد به اثبات نرسیده، ولی در مورد آنها حتما باید جانب احتیاط را رعایت کرد چون به هر حال برای ابتلا به سرطان، این مواد خطر بالقوه دارند. باور دیگری هم حسابی شایع است. این که استفاده از ماسک‌ها در جلوگیری از مسمومیت‌های ناشی از شوینده‌ها موثر است. بر اساس بررسی‌ها خیلی نمی‌توان به این ماسک‌ها اطمینان کرد. به همین دلیل توصیه می‌شود خانم‌ها در خانه تکانی از مواد شوینده و پاک‌کننده‌ای (شوینده‌های پودری) استفاده کنند که آسیب کمتری می‌رسانند و مواد شوینده شیمیایی بویژه سفیدکننده‌های قوی و بودار را از برنامه تمیز کاری حذف کنند یا حداقل در صورت استفاده از این گونه مواد از مخلوط کردن آنها با هم جدا بپرهیزند و از استفاده آنها در فضاهای بسته بخصوص حمام و سرویس‌های بهداشتی خودداری کنند. 
 
خوردن شیر:‌ به دفعات هم می‌تواند در کاهش علائم مسمومیت تاثیرگذار باشد. از طرفی وقتی برای شست‌وشوی سرویس‌های بهداشتی از شوینده‌ها استفاده می‌کنید، حتما پنجره‌ای را در آن مکان باز و در صورت وجود هواکش، آن را روشن کنید. در ضمن برای شست‌وشو از آب داغ استفاده نکنید چون بخارات ناشی از محلول آب داغ و مواد شوینده می‌تواند موجب مسمومیت تنفسی شود. 

ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته: ۰