نوروز بي‌زباله با طبيعت

کليد‌واژه اصلي اين چالش هم البته يک چيز است؛ «از خودمان شروع کنيم».
کد خبر: ۱۴۲۶
|
۰۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۲

زندگی امروز/سروزهاي نوروزي، وقت دل‌زدن به دريا و جاده و طبيعت است. ما خوشحال از رفتن به دامن طبيعت و طبيعت هراسان از موج جديد تخريب و زباله‌هاي پرشماري که بارشان تا صدها سال قرار است روي دوش زمين سنگيني کند.

 به گزارش زندگی امروز به نقل از شرقچندي است که به پيشنهاد کاوه مدني، معاون سازمان حفاظت محيط زيست، چالشي با عنوان بي‌زباله کليد زده شده و هرکس در شبکه‌هاي اجتماعي از اين مي‌گويد که براي کاستن از حجم زباله‌هاي زمين چه مي‌کند و بعد ديگران را هم به اين چالش دعوت مي‌کند. از سياست‌مداران و نمايندگان مجلس گرفته تا هنرمندان و روزنامه‌نگاران تا مردم کوچه و خيابان، از بقال‌ها و نانواها تا مادرها و مادربزرگ‌ها به اين چالش پيوسته‌‌اند و هر‌کدام از طرح و ايده خود براي کم‌کردن زباله‌ها گفته‌اند. «چالش بي‌زباله به دنبال فراهم‌کردن يک راهکار ساده است. راهکاري که توجه مردم را به موضوع توليد زباله و مديريت پسماند جلب کند». اين تعريف را خود کاوه مدني درباره چالش بي‌زباله طرح کرده است.



نکته اساسي ماجرا از اين قرار است که در اين چالش قرار نيست با طرح و برنامه‌هاي بزرگ و بلندپروازانه و رؤيايي کسي از حل معضل زباله در فلان مدت‌زمان حرف بزند، طرح‌هايي که همه ما هم به تجربه فهميده‌ايم که امکان موفقيت‌شان اندک يا حتي ناشدني است؛ اما وقتي پاي شروع‌کردن از خودمان در ميان باشد؛ يعني قرار است موفقيت‌هاي کوچک و شخصي را رقم بزنيم و هر‌کدام به سهم خودمان گامي حتی کوچک برداريم تا در کنار هم به موفقيتي بزرگ برسیم.

داستان چالش بي‌زباله از جايي آغاز مي‌شود که هر کسي راهکاري را براي توليد زباله کمتر در شبکه‌هاي اجتماعي به اشتراک مي‌گذارد و در انتهاي آن از دوستان خود دعوت مي‌کند تا آنها هم در اين چالش شرکت کنند. ميترا حجار، شهيندخت مولاوردي، طيبه سياوشي و پژمان جمشيدي نخستين افرادي بودند که از سوي دکتر کاوه مدني، معاون سازمان حفاظت محيط زيست، به اين چالش دعوت شدند. پس‌از‌آن رضا يزداني، مينو خالقي، اسماعيل کهرم و چندين و چند چهره شناخته‌شده ديگر هم به اين چالش پيوسته‌اند.

نکته جالب در‌اين‌ميان حضور گسترده مردم در چالش بي‌زباله است. هرکس به سهم خود سعي کرده تا راهکارهايي را در‌اين‌باره با ديگران به اشتراک بگذارد. از کودکان دبستاني گرفته تا اهالي سينما و ورزشکاران. در واقع همه مردم در کنار هم سهمي در شکل‌گيري اين جريان خودجوش ايفا مي‌کنند و اين چالش و شيوه اجرائي آن مي‌تواند بيش از هر زمان ديگري ضرورت نقش فرهنگ‌سازي واقعي و عاري از شعار را در جامعه و سيستم مديريتي کشور روشن کند.

بي‌خيال مار و سمندر و لاک‌پشت


روزهاي پيشانوروزي امسال مثل هر سال ديگر پر از خبرها و توصيه‌ها و هشدارها درباره خريد و فروش انواع جانوران و آبزيان نوظهور روي سفره‌هاي هفت‌سين بود. مدتي است مد شده که کساني لاک‌پشت و مار و سمندر لرستاني را به سفره‌هاي هفت‌سين خود اضافه کرده‌اند. کاري که هشدار و اعتراض جدي مسئولان و فعالان و دوستداران محيط زيست را به دنبال داشته است.

همين روز گذشته فرمانده يگان محيط زيست استان تهران با اعلام اين خبر که حدود سه ‌هزار لاک‌پشت برکه‌اي و مار آبي در سطح استان تهران جمع‌آوري و پس از بازپروري در يکي از شهرهاي شمالي رهاسازي شدند، گفت: امسال از زنده‌گيري سمندر لرستاني جلوگيري شد.

آن‌طور که نقي ميرزاکريمي، فرمانده يگان محيط‌زيست استان تهران، به فارس گفته است، امسال از عرضه سمندر لرستاني در تهران و ديگر شهرهاي کشور در آستانه نوروز جلوگيري به عمل آمده است. او گفت: بر‌اساس ابلاغ سازمان محيط زيست از زنده‌گيري حيات وحش به‌ویژه سمندر لرستاني به نقاط مرکزي کشور و فروش در ميادين ميوه و تره‌بار جلوگيري به عمل آمد. امسال از زنده‌گيري سمندر لرستاني در استان لرستان و شمال خوزستان با پايش‌هاي روزانه در زيستگاه‌هاي اين حيوان جلوگيري شد.


ميرزاکريمي اظهار كرد: توانستيم در سه سال گذشته زنده‌گيري سمندر لرستاني را در استان زيستگاهش کنترل كنيم و با فرهنگ‌سازي از سوي سازمان‌هاي مردم‌نهاد و رسانه‌ها، اين گونه در حال انقراض ديگر در سفره هفت‌سين ايرانيان جاي نگرفت. فرمانده يگان محيط زيست استان تهران اعلام کرد: امسال در کنار خريد و فروش ماهي قرمز برخي سودجويان به دنبال فروش مار آبي و لاک‌پشت برکه‌اي بودند که از استان‌هاي شمالي به صورت غيرمجاز به تهران منتقل شده بود که بر‌اساس هماهنگي با شهرداري و بازرسي اصناف و ترتيب گشت‌هاي مشترکي با همکاري پليس پايتخت تا حدود بسياري از خريد و فروش اين آبزيان جلوگيري شد.


به گفته ميرزاکريمي گشت و پايش‌هاي يگان حفاظت محيط زيست در ايام نوروز ادامه دارد و محيط‌بانان در آماده‌باش به سر مي‌برند. او همچنين هشدار داد: مارها و لاک‌پشت‌هاي آبزي چون در برکه‌ها و لجن‌زارها زندگي مي‌کنند، ممکن است حامل بيماري‌هاي پوستي و قارچي باشند. از مردم هم مي‌خواهيم در صورت مشاهده خريد و فروش اين آبزيان به‌هيچ‌عنوان به اين حيوانات دست نزنند.


هواي کوير را داشته باشيد


کوير از محبوب‌ترين نقاط براي گردش و عشق و صفاي مسافران نوروزي است؛ اما کوير هم با تپه‌هاي شني و ماسه‌اي و شکل و شمايل به نظر خشک و بي‌آب‌و‌علفش يک زيست‌بوم زنده نيازمند حفاظت است؛ اما خيلي‌ها اين حساسيت را نمي‌دانند و بي‌توجه به اهميت کوير آن را به‌عنوان آلودگي‌هاي زباله‌اي و صدايي و بصري مي‌آلايند. با‌اين‌حال حرفه‌اي‌هاي کويرگردي براي ديگر گردشگران کوير توصيه‌هايي دارند که شنيدن و خواندن‌شان به نظر مفيد است. اين بخشي از توصيه‌هاست:

در منطقه زباله نريزيد و روي طبيعت اثري مخرب بر جاي نگذاريد و به‌اين‌ترتيب تأثيرات منفي را بر مقصد بازديد‌شده‌ خود کاهش دهيد. زباله‌هاي خود را برگردانيد و از انداختن ته‌سيگار در محوطه کوير خودداري کنيد. به گياهان و جانوران و اشيايي که مي‌بينيد يا توجه شما را جلب مي‌کنند، دست نزده، آنها را از منطقه خارج نکنيد و از آسيب‌رساندن به محيط‌زيست گياهي و جانوري به‌شدت اجتناب کنيد.


از ايجاد سروصدا و صحبت‌کردن با صداي خيلي بلند خودداري کنيد تا آرامش منطقه حفظ شود.
از غذادادن به حيوانات و پرندگان خودداري کنيد.

به فرهنگ، سنن و آداب و رسوم مردم مناطق مسکوني اطراف کوير احترام بگذاريد. درباره آثار تاريخي و فرهنگي و همچنين درباره محيط‌هاي مختلف گردشي و ديدني طبيعي و زبان محلي و جانوران و گياهان اطلاعات لازم را کسب کنيد.

ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته: ۰