داروهای ضروری هنگام سفر

داروهای مهمی که باید همراهتان داشته باشید
کد خبر: ۱۴۶۲
|
۰۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۵
زندگی امروز/ اگر در طی سفر بیمار شوید، از سفر خود لذت نمی برید و علاوه بر آن هزینه پزشک و دارو را باید متحمل شوید. پس بهتر است اگر قصد سفر دارید، از قبل داروهای لازم را فراهم کنید.

به گزارش زندگی امروز به نقل از تبیان، قبل از رفتن به سفر، نزد پزشک خود بروید تا مقدار مورد نیاز داروی مصرفی را تعیین کند. در اینجا چند نمونه از داروهای مهمی که باید همراهتان داشته باشید بیان می کنیم: 
 
داروهای ضد اسهال: حدود ۳۰ درصد مسافران، دچار بیماری های ناشی از غذا و اسهال می شوند. 
 
آنتی هیستامین ها (ضدحساسیت ها): برای درمان آلرژی ها، آنتی هیستامین را در جعبه کمک های اولیه قرار دهید. 
 
ضد تهوع و سرگیجه: برای جلوگیری از تهوع و سرگیجه ناشی از دست اندازهای جاده ای، این داروها پیشنهاد می شوند. 
 
داروی ضد درد و تب بر: استامینوفن و یا ایبوپروفن را همراه خود داشته باشید. 
 
داروی مسهل و ضدیبوست: تغییر در برنامه غذایی و مصرف غذاهای مختلف باعث ایجاد یبوست می شود.
 
پماد ضدقارچ: عفونت قارچی پوست مانند کرم حلقوی (Ringworm) و پای ورزشکار از جمله عفونت های شایع مناطق گرم در بین مسافران می باشد، پس این کرم و یا پمادها در سفر مهم هستند. 
 
پماد ضدباکتری: برای جلوگیری از عفونی شدن بریدگی و یا خراش پوست، پماد ضدباکتری توصیه می شود.
 
 
جعبه کمک های اولیه که شامل داروهای تجویزی می باشد را در ساک دستی خود بگذارید و با خود حمل کنید. 
 
از نسخه تجویزی پزشک نیز دو کپی بگیرید، یک کپی را به همراه خود در طول سفر داشته باشید و کپی دیگر را در خانه در نزد دوستان و یا اعضای خانواده خود نگه دارید. 
 
لیست داروهای تجویزی را درست کنید. 
نام ژنریک (عمومی) و نام تجاری داروها را بنویسید و جلوی هر دارو بنویسید که برای درمان چه چیزی به کار می رود. به این وسیله اگر در طول سفر، داروهایتان تمام شد و یا گم شد، می توانید به این وسیله از داروخانه، داروی مورد نیاز خود را بیابید. 
 
این مصرف خودسرانه دارو علاوه بر اینکه ممکن است برای سلامت عمومی افراد خطرآفرین باشد، می‌تواند در سفر دردسرهای بزرگ‌تری هم ایجاد کند. یکی از این دردسرها که شاید قبل از آغاز سفر اصلا به آن نیندیشید اما شما را در مخمصه بدی قرار ‌دهد؛ همراه داشتن داروهای غیرمجاز در سفر به برخی کشورهاست. 
 
چه داروهایی را نمیتوانیم با خود به سفر ببریم؟ 
در کشورهایی مانند عربستان و امارات عربی متحده همراه داشتن داروهای مسکن و آرام‌بخش و داروهایی که برای وابستگان به مواد مخدر از سوی پزشکان ایرانی تجویز می‌شود، ممنوع است. 
 
حمل یا استفاده چنین داروهایی، محکومیتی مشابه مصرف و حمل مواد مخدر دارد و دارندگان این داروها مورد مجازات‌های سختی قرار می‌گیرند. 
 
در برخی دیگر از کشورها قوانین تا این حد سخت‌گیرانه نیست و معمولا به صورت عمومی توصیه می‌شود هر دارویی که در سفر به همراه دارید حتما نسخه پزشک متخصص را هم همراه داشته باشید. 
 
اگر چه در این کشورها به صورت عمومی نسبت به داروهای مسکن یا سرماخوردگی و آرام‌بخش‌ها ممنوعیتی وجود ندارد اما گردشگران حرفه‌ای تاکید می‌کنند پیش از هر سفری از سفارت آن کشور در تهران در مورد ممنوعیت‌های دارویی آن کشور پرس‌وجو کنید و در صورتی که همراه داشتن داروی خاصی در سفر اجتناب‌ناپذیر است حتما اقدامات قانونی لازم را انجام دهید. 
 
اما فارغ از محدودیت‌های قانونی برای حمل دارو، مصرف خودسرانه دارو در طول سفر هم مورد بحث پزشکان داروساز است. 
 
برخی پزشکان معتقدند مطلقا نباید داروهای بدون تجویز پزشک را مصرف کرد و برخی دیگر عقیده دارند مصرف محدود داروهای مسکن خالی از ضرر است. با تمام این ها بهتر است از مصرف خودسرانه داروها مطلقا پرهیز شود و حمل دارو در سفر فقط از سوی بیمارانی باشد که از یک بیماری حاد و مزمن رنج برده و نیاز است در زمان دقیق و معین داروی خود را مصرف کنند. دارو را باید در شرایط تاکیدشده نگهداری کرد و مثلا داروهایی که احتیاج به دمای پایین دارند را باید در بسته‌ عایق‌بندی‌ و سردشده قرار دهید. 
 
ورود دارو به امارات عربی متحده ممنوع! 
امارات عربی متحده یکی از سخت‌گیرترین کشورها در ورود دارو به آن است و علاوه بر مواد مخدر و روانگردان‌ها که حمل آنها مجازات سنگینی در دادگاه‌های این کشور به دنبال دارد، حمل‌ونقل داروهای مسکن کدئین‌دار و آرام‌بخش‌ها هم ممنوع است. به گفته دیگر، این داروها جزء مواد مخدر محسوب می‌شود و همراه داشتن آنها محکومیت قضایی به دنبال دارد. 
 
بنابراین، مسافران این کشور باید از همراه داشتن انواع داروهای آرام‌بخش اعم از قرص و شربت و آمپول و قطره خودداری کنند. سفارت جمهوری اسلامی ایران در امارات عربی متحده در اعلامیه‌هایی به کسانی که به دلایل پزشکی مجبور به مصرف قرص‌های آرام‌بخش هستند توصیه کرده است، قبل از ورود به این کشور نسخه پزشک معالج خود را به زبان عربی ترجمه کنند و به تایید وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، قوه قضاییه و وزارت امور خارجه ایران و سفارت امارات در تهران برسانند. البته در این صورت هم باید میزان داروی همراه بیمار با نسخه تاییدشده مطابقت داشته باشد. 
 
البته بیماران ایرانی در امارات عربی متحده لازم نیست نگران کم آوردن دارو در این کشور باشند چرا که در بیمارستان ایرانیان (هلال احمر) امکان تهیه داروهای مورد نیاز برای بیماران فراهم است. 
 
جرمی به نام قاچاق، فقط برای دارو 
بسیاری از ایرانیانی که در زندان‌های امارات به حبس ابد یا مجازات اعدام محکوم شده‌اند، گروهی هستند که همراه خود مواد مخدر حتی به میزان ۱۵ گرم داشته‌اند، بنابراین با تجویز و نسخه پزشک هم نمی‌توان مخدرها را به امارات وارد کرد. 
 
سفارت ایران در امارات اعلام کرده است طبق قوانین این کشور دارندگان و مصرف‌کنندگان استامنیفون کدئین یا دیازپام و قرص‌هایی از این دست، به ۴ سال حبس و مصرف‌کنندگان والیوم به ۱۰ سال حبس محکوم می‌شوند. 
 
علاوه بر این در دادگاه‌های این کشور برای همراه داشتن ۱۰ قرص دیازپام، ۵ سال حبس، برای ۵۰ عدد دیازپام ۱۵ سال و برای دارندگان مقادیر بیش از این، حکم حبس ابد صادر می‌شود. 
 
داروهای ممنوع برای ورود به کشور عربستان تقریبا مشابه لیست داروهای امارات عربی متحده است و نوع برخورد با زائرانی که این داروها یا هر مخدر و روانگردانی همراه داشته باشند، مشابه امارات عربی متحده و شاید کمی سخت‌گیرانه‌تر باشد 
 
در سفرهای خارج از کشور باید اطمینان حاصل شود که همراه داشتن داروها با قوانین آن کشور در تعارض نباشد و حتما پیش از آغاز سفر از سفارتخانه کشور مقصد در مورد قوانین آن کشور اطلاعات حاصل شود. 
 
و درنهایت برای احتیاط، تا جایی که امکان دارد نسخه داروهای خود را در سفر به همراه داشته باشید. 
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته: ۰