با این ترفندها مغزتان را شارژ کنید

تقویت حافظه یکی از ضروریات زندگی بشر است که پیر و جوان و زن و مرد نمی‌شناسد و افراد در هر سنی و با هر جنسیتی مستعد ضعف در قوای فکری هستند که البته آسیب‌های فراوانی دارد.
کد خبر: ۱۴۷۸
|
۰۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۶
زندگی امروزمغز همواره رکن اصلی بدن را داشته و از آن تحت عنوان اتاق فرمان جسم یاد می‌شود. عملکرد بهینه‌ی مغز از اهمیت خاصی برخوردار است که به موارد فراوانی بستگی دارد. 

به گزارش زندگی امروز به نقل از تبیان، تقویت حافظه یکی از ضروریات زندگی بشر است که پیر و جوان و زن و مرد نمی‌شناسد و افراد در هر سنی و با هر جنسیتی مستعد ضعف در قوای فکری هستند که البته آسیب‌های فراوانی دارد.

یکی از اساسی‌ترین این موارد، حافظه خوب است، زیرا اگر حافظه‌ی فردی با مشکلاتی از جمله ضعف، فراموشی و ... همراه باشد، بی‌تردید زندگی را با اختلالات جدی همراه می‌کند. 
   
تقویت حافظه یکی از ضروریات زندگی بشر است که پیر و جوان و زن و مرد نمی‌شناسد و افراد در هر سنی و با هر جنسیتی مستعد ضعف در قوای فکری هستند که البته آسیب‌های فراوانی دارد. پس باید به دنبال راه و روشی برای تقویت حافظه و جلوگیری از تحلیل آن باشیم. از گذشته تاکنون یکی از راه‌های تقویت حافظه، ورزش و حل جدول بوده است. کاری که به گفته‌ی دانشمندان، تاثیرات بسزایی در عملکرد مغز و نیز سیستم حافظه می‌گذارد. 
 
تغذیه نامناسب 
متاسفانه طی چند سال اخیر با گسترش بیش از پیش انواع مواد غذایی مدت‌دار که حاوی مواد نگهدارنده هستند و نیز انواع فست‌فودها، به کلی سبک تغذیه‌ی بشری تغییر کرده است و همین مهم زمینه ساز کاهش انواع ویتامین‌ها در بدن هستیم. در این راستا بخشی از ترکیباتی که باید به بدن شما برسند تا مغز شما عملکرد بهتری داشته باشد، عبارتند از: 
 
یک برنامه‌ی ورزشی خوب باید شامل تمرین‌های اینتروال با شدت بالا، تمرینات قدرتی و کششی، تمرین‌های مربوط به میانه‌ی بدن (کمر، شکم) و تمرین‌های تداومی منظم باشد. 
 
ویتامین B۱۲ 
 این ویتامین برای عملکرد بهینه‌ی مغز ضروری است. افرادی که با کمبود ویتامین B۱۲ مواجه هستند، در تست‌های شناختی ضعیف‌تر عمل می‌کنند و حجم مغزی کمتری دارند. گوشت قرمز انتخابی بسیار عالی برای تأمین این ویتامین در بدن شما است. 
 
امگا۳ 
این ویتامین نوعی چربی حیوانی است و همان‌طور که می‌دانید، غنی‌ترین منبع آن ماهی و مخصوصا ماهی‌های چرب آب سرد مانند: سالمون، تُن، قزل‌آلا و ساردین هستند. اسفناج، بروکلی، گردو و سویا هم سرشار از امگا ۳ می‌باشند. 
 
آنتی‌اکسیدان‌ها
انواع آنتی اکسیدان‌ها، تاثیر خاص و باورنکردنی بر سیستم مغزی انسان می‌گذارند. حتی می‌توانند ساخت سلول‌های جدید مغزی را تحریک کنند. آنتی‌اکسیدان‌ها در میوه‌های قرمز رنگ و سبزی‌هایی مانند کرفس، کلم بروکلی و گل کلم بسیار فراوان یافت می‌شود. 
 
دیگر عوامل موثر در تقویت حافظه و عملکرد مغز عبارت است از: 

- خواب کافی

- نوشیدن آب کافی

- دوری از استرس

- تمرکز بر روی چند فعالیت در روز 
 
تقویت حافظه با ورزش 
ورزش نه تنها در سلامت جسمانی مؤثر است، بلکه موجب تقویت حافظه نیز می‌شود. فقط ۲۰ دقیقه ورزش به پردازش اطلاعات و عملکرد حافظه کمک می‌کند. همچنین با ورزش می‌توانید روند تشکیل اتصالات عصبی جدید در مغز را سرعت ببخشید. 
 
خلاصه اینکه ورزش به یادگیری سریع‌تر و افزایش سطح هوشیاری می‌انجامد و همگی این فواید فقط با تحرک بدنی حاصل می‌شود. ورزش با تحریک سلول‌های عصبی، تولید آن‌ها را سرعت می‌بخشد، ارتباطات آن‌ها را قوی‌تر و از آن‌ها در برابر صدمات محافظت می‌کند؛ به این ترتیب مغز شما با بهینه‌ترین ظرفیت ممکن کار خواهد کرد. 
 
اینفوگرافی روش‌های تقویت حافظه 
وقتی ورزش می‌کنید، سلول‌های عصبی پروتئین‌هایی به نام عامل‌های نوروتروفیک آزاد می‌کنند. یکی از این پروتئین‌ها به نام BDNF باعث می‌شود مجموعه‌ای از مواد شیمیایی دیگر که در سلامت مغزی مؤثر هستند و مستقیما فعالیت‌های شناختی مانند یادگیری را بهبود می‌بخشند، آزاد شود. پژوهش‌های بسیاری در مورد ارتباط ورزش و مغز انجام شده است. در یکی از این پژوهش‌ها مشخص شد که ورزش کردن جریان خون به سمت مغز را افزایش می‌دهد و سرعت یادگیری را دو برابر می‌کند. 
 
چنانچه از جمله افرادی هستید که به طور منظم ورزش نمی‌کنید و از اینکه مغزتان را از فواید ورزش محروم کرده‌اید، احساس گناه می‌کنید، توصیه می‌کنیم از برنامه‌های ورزشی پرورش مغز نظیر Exercise Bliss غافل نشوید. 
 
یک برنامه‌ی ورزشی خوب باید شامل تمرین‌های اینتروال با شدت بالا، تمرینات قدرتی و کششی، تمرین‌های مربوط به میانه‌ی بدن (کمر، شکم) و تمرین‌های تداومی منظم باشد. می‌توانید به باشگاه مراجعه و برنامه‌ای جامع دریافت کنید. برنامه‌های موبایل بسیاری نیز وجود دارند که می‌توانند به شما ورزش‌ها را پیشنهاد دهند و فعالیت شما را نیز ردگیری کنند؛ اما بهتر است یک متخصص این ورزش‌ها را برای شما تأیید کند. 
 
در آخر باید متذکر شویم که ابزار الکترونیکی و هوشمند نظیر، تبلت از آن‌جایی که استفاده از حافظه را کم کرده و جایگزینی برای آن شده است، بزرگترین ابزار برای تضعیف عملکرد مغز و حافظه است. پس دوری از آن نقش بسزایی در تقویت حافظه دارد. 
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته: ۰