بزرگ‌ترین قتل‌عام تاریخ

مزارع اشتراکی چین بزرگ ترین کشتار تاریخ جهان مربوط به چه دوره و چه کشوری بوده است؟
کد خبر: ۱۵۵
|
۰۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۹
بزرگ ترین کشتار تاریخ جهان مربوط به چه دوره و چه کشوری بوده است؟ احتمالاً بسیاری از آدولف هیتلر نام می‌برند. عده ای هم ممکن است به ژوزف استالین، دیکتاتور شوروی اشاره کنند که در کشتار مردم بی گناه از هیتلر هم پیشی گرفت و بسیاری از قربانیان دوره او در نتیجه گرسنگی دادن عمدی کشته شدند.

اما هم هیتلر و هم استالین به وسیله مائو تسه تونگ پشت سر گذاشته شدند. از سال 1958 تا سال 1962 میلادی، «سیاست جهش بزرگ رو به جلو»ی مائو تسه تونگ به مرگ بیش از 45 میلیون نفر در چین منجر شد. در نتیجه بزرگ ترین قتل عامی بوده که تا کنون ثبت شده.

مورخی به نام فرانک دایکوتر (Dikötte) و نویسنده کتاب مهم «قحطی بزرگ مائو» به تازگی در مقاله ای خلاصه ای از آن چه رخ داده است را بازگو می کند.

وی می نویسد: مائو فکر می کرد می تواند گذشته کشورش که رقیب تشکیلات خودش می دانست را با نگهداری روستاییان سراسر چین در داخل مزارع اشتراکی (کمون) عظیم به منجنیق ببندد. در زمان مائو همه چیز برای رسیدن به بهشت آرمانی، تعاونی شد. از مردم هر چه که داشتند یعنی کار، خانه، زمین، دارایی ها و وسایل معیشت شان گرفته شد.

در ناهارخوری های جمعی، تعداد میزان غذا بر اساس شایستگی توزیع می شد و همین به سلاحی تبدیل شد تا مردم را به زور مجبور به تبعیت از فرمان های روزانه حزب کند. وقتی این مشوق کاری برداشته شد، جایش را اجبار و خشونت گرفت برای این که کشاورزان گرسنه بر روی پروژه های آبیاری برنامه ریزی شده کار کنند. این در حالی بود که خود زمین ها مورد توجه قرار نمی گرفتند.

به این ترتیب فاجعه ای در ابعادی عظیم شکل گرفت. براساس آمارهای منتشر شده از جمعیت آن دوران، مورخان به این نتیجه رسیده اند که ده ها میلیون نفر از گرسنگی مرده اند. اما ابعاد واقعی ماجرا اینک به لطف گزارش های دقیقی که خود حزب در طول قحطی منتشر کرده روشن شده.

آن چه از این پرونده های عظیم و دقیق نتیجه گیری می شود داستان ترسناکی است که در آن مائو به عنوان یکی از بزرگ ترین قتل عام کنندگان تاریخ شناخته می شود. کسی که مسئول مرگ دست کم 45 میلیون نفر بین سال های 1958 و 1962 بوده است.

به عنوان مثال بین دو تا سه میلیون قربانی به خاطر کوچک ترین تخلفات تا سرحد مرگ شکنجه شده اند و به سرعت کشته شده اند. وقتی پسری مشتی دانه را در روستایی به سرقت برد، رئیس محلی پدرش را مجبور کرد پسرش را زنده به گور کند. پدر چند روز بعد به خاطر غم و اندوه درگذشت. یا مورد دیگری از شکنجه وحشیانه که کوچک ترین آن بریدن گوش بوده به عنوان مجازات چال کردن یک سیب زمینی گزارش شده.

در گزارش های قبلی بسیاری از کشتارهای عمدی ندید گرفته شده بودند و همین باعث شد ابعاد کشتارها مشخص نشود. در گزارش های قبلی تنها آمار کسانی که شکنجه و کشته شده بودند در نظر گرفته شده بود و این آمارها شامل افرادی که به عمد تا سر حد مرگ گرسنگی داده شده بودند نمی شد.

مردم عادی خارج از چین به ندرت درباره دوران وحشت جهش بزرگ رو به جلو چیزی می دانند.

البته جنایات مائو که نتیجه اش بیشترین مرگ و میر تاریخ بوده به این معنی نیست که مائو شرورتر از هیتلر و استالین بوده. بلکه شمار بیشتر کشته شدگان زمان مائو تا حدی نتیجه این واقعیت است که مائو بر جمعیت زیادی برای مدت زمان بسیار طولانی حکومت می کرده است. در نتیجه به جنایات کمونیست ها در چین باید بهایی به اندازه کشتار هیتلر داد.

منبع: علم را با لذت بیاموزید
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته: ۰