حقایقی درباره آنزیم‌های گوارشی

آمیلاز را می توان مهم‌ترین آنزیم گوارشی دانست. آمیلاز مسئولیت تجزیه کربوهیدارت ها را بر عهده دارد که در بسیاری از مواد غذایی مورد علاقه شما از نان تا غلات صبحانه و پاستا یافت می شوند.
کد خبر: ۱۵۸۸
|
۱۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۱
زندگی امروزگوارش یکی از مهم‌ترین عملکردهای بدن انسان است. طی فرآیند گوارش غذای مصرفی به مواد مغذی مورد نیاز بدن تجزیه می شود. جای شگفتی نیست، زمانی که حتی مشکلی کوچک در فرایند گوارش رخ دهد، این شرایط اثر منفی چشمگیری روی سلامت کلی و بهزیستی انسان داشته باشد. 
 
به گزارش زندگی امروز به نقل از عصر ایران، در یک دستگاه گوارش سالم، آنزیم ها نقش مهمی در کمک به تجزیه و جذب مواد مغذی فراهم شده از غذای مصرفی ما ایفا می کنند. با این وجود، افراد کمی با چگونگی کارکرد این آنزیم ها یا این که چه تفاوت های با یکدیگر دارند، آشنا هستند. 
 
آنزیم ها فعالیت را امکانپذیر می کنند 
بیشتر مردم از این مساله آگاهند که غذا به عنوان سوخت برای تولید انرژی در بدن استفاده می شود و به ما در انجام فعالیت های مختلف جسمانی و روانی روزانه کمک می کند. اما آنچه بسیاری از آن آگاه نیستند، نقش مهم آنزیم های گوارشی در این فرآیند کلیدی است. 
 
به عنوان مثال، در نظر بگیرید چه رخ خواهد داد اگر تولید و فعالیت آنزیم های گوارشی ناکافی باشد. در این موارد، عوارض جانبی می توانند شامل گاز، نفخ، خستگی، و ناراحتی عمومی باشند. به همراه هم، این موارد می توانند انجام فعالیت های ساده روزانه مانند رفتن به سر کار را نیز بسیار دشوار سازند. 
 
آمیلاز کربوهیدرات ها را تجزیه می کند 
آمیلاز را می توان مهم‌ترین آنزیم گوارشی دانست. آمیلاز مسئولیت تجزیه کربوهیدارت ها را بر عهده دارد که در بسیاری از مواد غذایی مورد علاقه شما از نان تا غلات صبحانه و پاستا یافت می شوند. 
 
آمیلاز در لوزالمعده و روده فعال است، اما در بزاق انسان نیز وجود دارد. این به معنای آن است که تجزیه کربوهیدارت ها با کمک آمیلاز به محض ورود غذا به دهان آغاز می شود و تا زمانی که غذا تقریبا به طور کامل از دستگاه گوارش خارج شود، این روند ادامه می یابد. این دلیل دیگری برای خوب جویدن غذاست، به ویژه زمانی که کربوهیدارت مصرف می کنید. 
 
پروتئاز پروتئین را تجزیه می کند 
اگر یک رژیم غذایی گیاهخواری را دنبال می کنید یا علاقه بسیاری به مصرف گوشت دارید، احتمال وابستگی شما به پروتئاز زیاد است، زیرا این آنزیم در تجزیه انواع مختلف پروتئین نقش دارد. این شامل پروتئین های موجود در گوشت، مانند ماکیان، گاو و ماهی یا حبوبات و سبزیجات می شود. 
 
بدون پروتئاز، بدن ما با چالش های جدی در زمینه گوارش پروتئین مواجه می شود و این می تواند به بروز مشکلات سلامت جدی منجر شود. به عنوان مثال، در برخی موارد که پروتئین به خوبی گوارش نمی شود، این ماده وارد جریان خون می شود و به شکل گیری شرایطی به نام سندرم روده نشت پذیر منجر می شود. در این شرایط بدن ممکن است با واکنش های آلرژیک شدید، درد در ناحیه روده و حتی تب بالا مواجه شود. حتی در مواردی که اختلال در عملکرد پروتئاز چندان شدید نیست، امکان بروز مشکل همچنان وجود دارد، زیرا پروتئین ماده ای مهم برای حفظ عملکرد مناسب بسیاری از عضلات در بدن است. 
 
لیپاز چربی را تجزیه می کند 
چربی از شهرتی بد برخوردار شده است، اما این شرایطی منصفانه نیست. چربی که در بسیاری از مواد غذایی سالم مانند ماهی سالمون، آووکادو و مغزهای خوراکی یافت می شود، نقش مهمی در کمک به احساس سیری و سطوح انرژی بالا برای مدت زمانی طولانی‌تر دارد. در حقیقت، حذف کامل چربی از رژیم غذایی می تواند به بی حوصلگی و احساس افسردگی در ما منجر شود. 
 
لیپاز یک آنزیم گوارشی است که مسئولیت گوارش چربی را بر عهده دارد. این آنزیم در بخش های مختلفی از بدن، از معده تا لوزالمعده، یافت می شود، اما در بسیاری از مواد غذایی، مانند تخم مرغ، نارگیل، شیر، آووکادو و پنیر نیز وجود دارد. 
 
پاپائین به تجزیه پروتئین های حیوانی کمک می کند 
در شرایطی که پروتئاز نقش مهمی در تجزیه تمام انواع پروتئین دارد، پاپائین می تواند به طور ویژه در تجزیه پروتئین های حیوانی کمک کند. این آنزیم در بسیاری از محصولات تردکننده گوشت و همچنین در میوه پاپایا، همان گونه که از نام آن مشخص است، یافت می شود. امکان خریداری مکمل پاپائین نیز وجود دارد. 
 
پاپائین ناکافی می تواند مشکل آفرین باشد و به شکل گیری سوء هاضمه و گاز منجر شود. بر همین اساس است که برخی کارشناسان سلامت به افرادی که دارای مشکلات گوارشی هستند مصرف پاپائین بیشتر، اغلب در قالب مکمل، را توصیه می کنند. 
 
بروملائین با التهاب مبارزه می کند 
التهاب مشکلی جدی برای بسیاری از ما محسوب می شود و زمانی که به طور مستقیم بر دستگاه گوارش اثرگذار است می تواند منبع ناراحتی های جدی باشد. بر همین اساس، برخی کارشناسان سلامت افزایش استفاده از بروملائین، یک آنزیم گوارشی قدرتمند که به طور طبیعی در آناناس یافت می شود، را توصیه می کنند. 
 
از آنجایی که التهاب دلیل بسیاری از مشکلات سلامت است، بروملائین می تواند در رسیدگی به طیف گسترده ای از مشکلات، از آرتریت تا گرفتگی بینی، مفید باشد. افزون بر این، بروملائین به واسطه توانایی خود در کاهش التهاب اغلب در قالب مکمل برای افرادی که عمل جراحی انجام داده اند و دوره نقاهت را سپری می کنند، تجویز می شود.
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته: ۰