«طبيعت براي آب»، شعار امسال روز جهاني آب

آمارها گوياي آنند كه سال آبي جاري، در تعداد قابل توجهي از استان‌هاي كشور، سالي استثنايي در ٥٠ سال اخير از نظر ميزان بارش است.
کد خبر: ۱۶۰۸
|
۱۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۸
زندگی امروز آمارها گوياي آنند كه سال آبي جاري، در تعداد قابل توجهي از استان‌هاي كشور، سالي استثنايي در ٥٠ سال اخير از نظر ميزان بارش است.

به گزارش زندگی امروز به نقل از روزنامه اعتماد، بارش باران و برف در بسياري از نقاط كشور، تاكنون، بسيار كم‌تر از حد متوسط بوده است. به دنبال آن آبي كه به‌صورت روان آب‌ها و رودها در اختيار داريم، به صورت جدي با كاهش روبه‌رو است البته به نظر مي‌رسد، خطر بزرگ‌تر در اين شرايط، متوجه آب‌هاي زيرزميني باشد. به اين دليل كه نه تنها ورودي به اين منابع كمتر از سال‌هاي قبل شده، بلكه فشار ما روي اين منابع براي اينكه كم آبي اصطلاحا دور زده شود، بيشتر شده و خواهد شد. اين امر چه در بخش شرب، براي تامين نيازهاي آبي تابستان پيش رو با برداشت‌هاي بيشتر و چه در بخش كشاورزي با اضافه برداشت و همين طور بهره‌برداري از چاه‌هايي كه به صورت غيرقانوني حفر مي‌شوند؛ در حال رخ دادن است.

اين بدان معناست كه نه تنها طبيعت امسال بر ما سخت گرفته، بلكه ما با روش برخورد و طرز تفكري كه داريم كه در هر شرايطي بايد آب بيشتر و بيشتري مصرف كنيم؛ گره مشكل را كورتر مي‌كنيم. در چنين شرايطي، شعار امسال روز جهاني آب (دوم فروردين ماه)، «طبيعت براي آب» انتخاب شده است. هدف چنين شعاري آن است كه تلاش كنيم تا راه‌حل‌هاي طبيعت‌محور (NBS) را جست‌وجو كنيم و به كار ببنديم. اين شعار به ما يادآوري مي‌كند كه نياز جدي داريم تا براي چالش‌هاي گسترده‌اي كه با محوريت آب، با آنها مواجهيم، به طبيعت مراجعه كنيم و راهكارهايي بيشتر طبيعي و كمتر مصنوعي را به‌كار ببريم و اصطلاحا به پايداري راه‌حل‌ها توجه جدي‌تري داشته باشيم.

در واقع، راهكارهايي كه بسياري از مواقع سراغ آنها مي‌رويم، مساله امروز را حل مي‌كند اما خود مسبب مساله‌هايي براي فردا مي‌شود. از جمله اين موارد، همان فشاري است كه براي گذران امور ماه‌هاي پيش رو به آبخوان‌ها وارد مي‌كنيم يا بعضي از راهكارهاي مهندسي و سازه‌اي كه در گذشته و اكنون براي تامين يا حفاظت آب، دنبال مي‌شود؛ رويكردهايي هستند كه مشكل را كمي به عقب مي‌اندازند اما عمق مشكل را بيشتر مي‌كنند. علاوه بر اين، بعد ديگري نيز در رابطه با شعار امسال مي‌تواند مطرح باشد. اينكه به دنبال نوآوري‌هايي باشيم كه با الهام از طبيعت مي‌تواند شكل بگيرد.

در حال حاضر تعداد قابل توجهي از ابداع‌ها و ابتكارها در حوزه‌هاي گوناگوني از تكنولوژي، با الهام از طبيعت صورت مي‌گيرد. اصولا طبيعت در يك فرآيند طولاني‌مدت، خيلي از روش‌ها را به تدريج پيچيده و بهينه كرده است و به همين خاطر مي‌تواند منبع الهام بسيار خوبي باشد و به همين دليل است كه در مراكز نوآوري بزرگ دنيا، راه‌حل‌ها و خلاقيت‌هايي كه ريشه در الهام گرفتن از طبيعت دارد، يكي از محورهاي اصلي مورد توجه است. جهان امروز و آينده ما، شايد بيش از هر زمان ديگري، نياز به نوآوري‌ها و كارآفريني‌هاي استارت‌آپي از اين دست، در حوزه آب، دارد و چه خوب و البته ضروري است كه بسترهايي ويژه در اين سال، براي جلب، پرورش و حمايت از ايده‌هاي نوآورانه در حوزه آب و محيط زيست، پيش‌بيني و دنبال شود؛ امري كه مي‌تواند نه تنها رويكرد سازگاري با كم‌آبي را در عمل تقويت كند بلكه همزمان در قالب استقرار استارت‌آپ‌ها، چالش اشتغال‌زايي را نيز هدف مي‌گيرد.

ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته: ۰