مسقط؛ زیباروی عربی

چنانچه بخواهید یک شهر زیبای عربی را بینید بی تردید "مسقط" پایتخت عمان را نباید از قلم انداخت. شهری نظام‌مند و سامان‌یافته که از فضای اقلیمی‌منطقه بهره فراوان برده است.
کد خبر: ۱۶۳
|
۰۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۶
چنانچه بخواهید یک شهر زیبای عربی را بینید بی تردید "مسقط” پایتخت عمان را نباید از قلم انداخت. شهری نظام مند و سامان یافته با خانه‌هایی کوتاه قامت و به رنگ سفید که از فضای اقلیمی‌منطقه بهره فراوان برده است. گویا در این شهر همه چیز را همین حالا از کاغذ کادو باز کرده اند. در منطقه ای از مسقط تمامی‌وزارت خانه‌ها در یک ردیف متمرکزند. مکان‌ها و ساختمان‌ها بوی تازگی می‌دهد.

عمانی‌ها مردمانی فروتن هستند که گویا به رنگ سپید خیلی دل بسته اند مردمان هم عموماً لباس‌های سپید و بلند می‌پوشند و دستاری بر سر و خانم‌ها روبنده بر چهره دارند. برخی از مردان "کوما” یا کلاهی بر سر دارند که از زنگبار آمده است. سیمای مسقط نشان از آن دارد که مدیران شهری تا اندازه زیادی به زیبایی و آراستگی بها می‌دهند. اما ویژگی بارز شهر مسقط اقلیم کوهستانی آن است که در جای جای شهر به چشم می‌خورد. بیش‌تر بخش‌های کشور عمان را رشته‌کوه‌های بزرگ می‌پوشاند. این ویژگی کوهستانی حکایت از تنوع در وجود انواع گردشگری دارد که معمولا در دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس کم‌تر می‌توان سراغ گرفت.

oman5

در عین حال در این سرزمین هم می‌توان زمین‌های حاصل‌خیز را در جنوب شرق یافت و هم مناطقی شبه استوایی مانند صحرای ربع الخالی را. عمان کشوری است که باستان‌شناسان در آن رگه‌هایی از قدمت کهن نیز یافته اند. عمان از نظر بوم گردی (اکوتوریسم) از غنای قابل توجهی برخوردار است. از دی تا تیرماه فصل مناسب سفر به عمان است. در این ماه‌ها پدیده‌های کم نظیر طبیعی هر گردشگری را غافلگیر می‌کند. علاوه بر سیمای نیلگون خلیج عمان، سر برآوردن جوجه لاک پشت‌های منقاردار Hawksbill از تخم در زیر شن‌های صاف ساحل هم دیدنی است که دل به امواج ملایم اقیانوس می‌سپارند.

بیش از ده‌ها لاک پشت تخم گذار در منطقه ای در جوار هتل‌های سه گانه و مجلل شش ستاره "شانگری لا” گزارش شده است. قایق‌های زیبا در این هتل‌های ساحلی آماده اند تا گردشگران را به دیدار چشم اندازهای ساحلی ببرند. در چشم انداز کلی عمان برای گردشگری حساب ویژه ای باز کرده است و از مارینای مسقط باید به عنوان یک الگوی گردشگری دریایی یاد کرد. در بندر الرودا نزدیک هتل قصرالبستان ده‌ها قایق کوچک و زیبا پهلو گرفته اند که نشان از آن دارد مقامات برای برپایی ورزش‌های آبی و مسابقات دریایی برنامه ویژه ای تدارک می‌بینند.

قدمت روابط ایران و عمان به سال‌های خیلی دور می‌رسدکه این روابط، ریشه در گذر تاریخ و جغرافیا دارد. نزدیک‌ترین نگاه به روابط دو کشور نشان می‌دهد همگرایی به گونه‌ای بوده است که پیش از انقلاب، سربازان ایرانی به سلطان عمان در سرکوب شورش کمک کردند و پس از انقلاب هم عمان تنها کشور خلیج فارس بود که روابط خوبی با ایران در طول ۸‌‌سال جنگ تحمیلی عراق علیه ایران داشت. تاکنون روابطی متین بین دو کشور برقرار بوده است و سلطان نشین عمان در سیاست خارجی خود، از سیاست موازنه مثبت بهره می‌برد. از سوی دیگر علاقه‌مندی عمانی‌ها به بازدید از مناطق باستانی و گردشگری ایران مثل اصفهان و شیراز و سفر به مناطق شمالی و سرمایه‌گذاری‌‌هایی که در بخش گردشگری در استان خراسان شمالی صورت گرفته، نشان می‌دهد این ظرفیت وجود دارد که خطوط منظم هوایی بین دو کشور برقرار باشد. بخش عمده‌ای از گردشگرانی که از این کشور عازم ایران می‌شوند، گردشگران درمانی  هستند.

مسجد بزرگ سلطان قابوس از دیدنی‌هایی است که گردشگران به دلیل معماری زیبا آن را فراموش نمی‌کنند. در ساعات معینی از روز صحن مسجد برای بازدید عموم باز است به غیر از هنگام اذان و  تنها برای مسلمانان و ادای فریضه نماز. مصلای مسجد ظرفیت پذیرش ۶۵۰۰ نمازگزار را دارد. ویژگی بارز مسجد سلطان قابوس آن است که دومین فرش بزرگ جهان به ابعاد ۷۰ * ۶۰ متر و به مساحت ۴۳۴۳ مترمربع کار هنرمندان ایرانی را در خود جای داده است. این فرش ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار گره و ۲۱ تن وزن دارد و در صحن مصلا هنر ایرانی را به زیبایی به نمایش می‌گذارد. بافت این فرش ۴ سال زمان برد و طرح آن تلفیقی از فرش‌های نفیس تبریز، کاشان و اصفهان است.

هتل‌های مجلل این شهر نیز از فضای محیطی و مدیریت ورزیده بین‌المللی برخوردارند. کراون پلازا، هتلی که به شکل کشتی مشرف به خلیج عمان و کوه بر بلندای صخره ای بنا شده است. کارکنان همه لباس عمانی به تن دارند و سنت میهمان‌نوازی عمان را به نمایش می‌گذارند.

هتل ریجنت حیات مسقط نیز از نمادهای عربی بهره برده است و یکی از هتل‌های ۵ ستاره این شهر به شمار می‌رود که هم برای مسافران تجاری و هم گردشگری عالی است.

oman3

از دیگر هتل‌های مجلل مسقط می‌توان به هتل شانگری لا (Shangri-La) اشاره کرد. شانگری لا مجموعه ای از سه هتل است که بین خلیج عمان و کوه‌های اطراف چشم انداز نفس گیری دارد. این جا برای ورزش‌های آبی مانند غواصی و والیبال ساحلی عالی است و اتاق‌های ویژه آن برای بچه‌ها بسیار خاطره انگیز است به طوری که رودخانه ای مصنوعی در طول و عرض این هتل پیچ و تاب دارد و بچه‌ها سوار بر تیوپ‌های پلاستیکی از این رودخانه آرام و لذت‌بخش که به نام رودخانه سست lazy river مشهور است به تنهایی یا همراه والدین می‌گذرند.

قصر البستان Al Bustan Palace نیز همان طور که از نامش پیداست با ۲۰۰ اتاق و ۵۰ سوئیت مجلل ترین هتل عمان به "جواهر سلطان” شهرت دارد. برای اقامت مقامات عالی رتبه اجلاس سران کشورهای حوزه خلیج فارس در سال ۱۹۸۵ ساخته شد. هرچند که حالا گردشگران متمول نیز این بخت را دارند تا چند شبی را احساس پادشاهی کنند و در این قصر زیبا اقامت گزینند.

گشتی در بازار سنتی یکی از دل انگیزترین زمان‌های حضور در مسقط، مشاهده بازار سنتی "سوق مطرح” است. فروشندگان اجناس شان را در مغازه‌های تو در توی بازار آویزان کرده اند. این بازار پر از هنرهای دستی و پوشاک بانوان است. سوغات عمان خنجر قلاف شده است که  آن را "خنجر” خطاب می‌کنند این خنجر‌ها در نوع‌ها و قیمت‌های مختلف در مغازه‌ها موجود است که حداقل هر مغازه چند مدل از آن‌ها را دارد و عموماً ساخت هند یا پاکستان هستند که به سفارش عمان ساخته می‌شوند.

یک نمایه قبیله ایی هم در عمان وجود دارد که آن را "ارصا” خطاب می‌کنند که از نی ساخته شده و در آن یک شمشیر پنهان شده است هنوز هم شمشیر در بعضی از کشورها به عنوان نمادی از قدرت قبیله‌ای است.

بیش‌تر فروشندگان "سوق مطرح”،  نقره عمانی می‌فروشند و گردشگران را برای خرید به داخل مغازه دعوت می‌کنند. این نوع نقره یک سوغات مشهور است که از آب نقره ساخته می‌شود و کوچک است. عموماً روی جواهرات عمانی کلمه "عمان” حک می‌شود که نشان دهنده اعتبار آن محصول است البته محصولاتی بدون این نام نیز یافت می‌شود.

غذاهای عمانی با طبع ایرانی‌ها سازگار است. این غذاها عموماً عربی، لبنانی، ترکی و هندی هستند اما عمانی‌ها بر این نکته هستند که غذاهای آن‌ها با غذاهای عربی تفاوت دارد و با غذاهایی که از گذشته در سراسر شبه جزیره درست می‌شده هم فرق دارد. در سفر به عمان از غذاهای دل چسب دریایی غافل نباشید. خرمای عمان هم در جهان مشهور است که در بسیاری از مناطق در دسترس است.

البته غذاهای فست فود چون کی اف سی، مک دونالد و برگرکینگ نیز به راحتی در شهرهای بزرگ مانند مسقط و سلاله یافت می‌شود.

در یک برخورد اجمالی مردم عمان فروتن هستند خیره شدن کودکان، زنان و مردان به گردشگران در این کشور امری عادی است و نشان از رفتار صمیمانه و توجه‌شان به خارجی‌ها دارد و همین طور لبخندهای کوچک کودکان خصوصاً اگر بدانند شما به یک دلیل خاص به عمان آمده اید.شرکت هواپیمایی عمان پرواز مستقیم از تهران به مسقط برقرار کرده است.
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته: ۰