غذا‌های سنتی کرمانشاه؛ از دنده کباب تا آش عباسعلی

محال است مسافر باشی، کرمانشاه آمده باشی، اما بتوانی از غذاهای معروف و لذیذ آن که نام و آوازه و محبوبیت خاصی در سراسر ایران دارد به راحتی بگذری.
کد خبر: ۱۶۴۴
|
۱۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۴:۰۱
زندگی امروز/ تنوع بی نظیر غذاهای سنتی کرمانشاه مسافران را مقابل یک دنیای رنگین قرار می‌دهد و برندهای آن از انواع کباب گرفته تا آش‌های لذیذ مناسب هر ذائقه ای است.
 
به گزارش زندگی امروز به نقل از مهر، محال است مسافر باشی، کرمانشاه آمده باشی، اما بتوانی از غذاهای معروف و لذیذ آن که نام و آوازه و محبوبیت خاصی در سراسر ایران دارد به راحتی بگذری. غذاهایی که رنگ و لعاب دلفریب و طعم و مزه دلچسبشان آدم را در این عصر فست فودهای بی خاصیت با دنیای رنگین و خوشمزه آشپزی سنتی آشتی می دهد.
 
غذاهای خوشرنگ و لعاب و صد البته خوشمزه کرمانشاه که تنوع بی نظیر آن زبانزد میهمانان استان بوده و است و معمولا مسافران در رستوران ها بعد از تناول و نوش جان کردن غذاهای محلی به دنبال دستور پخت آنها هستند تا بتوانند در شهر و دیار خودشان هم گه گاهی از این غذاهای بی نظیر تهیه کنند.
 
از برندهای معروف و دوست داشتنی غذاهای محلی استان کرمانشاه می توان به دنده کباب و خورشت خلال اشاره کرد که محبوبیت فراوانی را بین مسافران دارند، همچنین کوفته‌ ریزه، سیب‌پلو، آش سورانه، آش عباسعلی، ترخینه، دست پیچ، چلو گوشت، خورشت کنگر، کوکوی پاغازه از معروفترین و رایج ترین غذاهای سنتی استان کرمانشاه که همواره مورد استقبال مسافران و گردشگران قرار می گیرد که در ادامه به برخی از آنها اشاره می کنیم.
 
خوش خوراک ها «دنده کباب» را از دست نمی دهند
 
غذا‌های سنتی کرمانشاه؛ از دنده کباب تا آش عباسعلی

«دنده کباب» اصیل کرمانشاهی که برخی ها آنرا با شیشلیک اشتباه می گیرند! از کباب های خوش خوراک و پرطرفدار است که معمولا مسافران ترجیح می دهند که در رستوران های اطراف مجموعه زیبا و تاریخی طاقبستان آنرا صرف کنند. هرچند همواره به ویژه در ایام تعطیلات نوروز و تابستان این غذای لذیذ پای ثابت منوهای اغلب رستوران های سطح شهر می شود.
 
این کباب مطبوع که با دنده گوسفند تهیه می شود به دلیل داشتن حجم بالای گوشت منبع مناسبی برای پروتئین حیوانی و آهن جانوری به شمار می رود و طرز تهیه آن به این صورت است که دنده ها را با سه تا چهار سیخ کبابی به سیخ کشیده و بعد از افزودن چاشنی ها و سس مخصوص آنرا کباب می کنند.
 
«خورشت خلال» از بی نظیرترین خورشت های ایرانی
 
غذا‌های سنتی کرمانشاه؛ از دنده کباب تا آش عباسعلی

خورشت خلال بادام یکی از پرطرفدارترین غذاهای محلی استان کرمانشاه است که با «دنده کباب» رقابت می کند و معمولا باب میل اکثر مسافران و گردشگران داخلی و خارجی است که به کرمانشاه سفر می کنند و با هر ذائقه ای سازگار و دلچسب است.
 
یکی از غذاهای سنتی کرمانشاه است که با گوشت گوساله، خلال بادام، زرشک سیاه، زعفران، روغن، پیاز، نمک و لیموی عمانی پخته و با پلو سرو می‌شود که در تمام ایران هم این خورشت را با نام کرمانشاه می‌شناسند و از نظر ارزش غذایی هم منبع مفیدی برای تامین آهن و پروتئین است.
 
کوکوی پاغازه، محبوب ترین غذای گیاهی بهاری
 
غذا‌های سنتی کرمانشاه؛ از دنده کباب تا آش عباسعلی

با آغاز فصل بهار بازار فروش گیاهان محلی هم رونق می گیرد، گیاهانی با خواص دارویی فراوان که برخی از آنها به صورت خام و برخی دیگر به روش پخته در تهیه و طبخ انواع غذاهای خوشمزه مصرف می شوند.
 
یکی از این گیاهان «پاغازه» است که مردم استان به روش های مختلف آنزا سرو می کنند، گیاهی با خواص دارویی فراوان که پای ثابت غذای سنتی «کوکوی پاغازه» است. غذایی شبیه به کوکو سبزی که برای مشکلات گوارشی و التهابات روده بسیار مفید و ارزشمند است.
 
البته این غذا کمتر در رستوران ها یافت می شود و معمولا در نمایشگاه هایی که در ایام نوروز برای مسافران جهت آشنایی با فرهنگ این خطه برپا می کنند، توسط بانوان هنرمند این دیار پخته شده و به گردشگران عرضه می شود.
 
«کلانه»، قدیمی ترین فست فود جهان
 
غذا‌های سنتی کرمانشاه؛ از دنده کباب تا آش عباسعلی 
 
یکی دیگر از محبوبترین خوراکی های بهارانه در کرمانشاه «کلانه» یا «پیچک» نام دارد که از آن به عنوان پیتزای کردی یا قدیمی ترین فست فود جهان هم یاد می کنند که از گیاهی به نام پیچک با خواص بی نظیر دارویی سرشار از فیبر و مواد معدنی و مغذی تهیه می شود.
 
روش پخت این نان بسیار راحت و ساده است به این صورت که ابتدا سبزی مخصوص آن به نام پیچک را پس از شستشو و ریز کردن در خمیر نان گذاشته و بر روی ساج پخت می کنند، سپس به روغن محلی کرمانشاهی آغشته کرده و میل می کنند.
 
آش عباسعلی را حتما امتحان کنید
 
غذا‌های سنتی کرمانشاه؛ از دنده کباب تا آش عباسعلی

یکی دیگر از برندهای غذایی کرمانشاه البته از نوع آش ها، آش عباسعلی است، آشی که از محبوبترین غذاهای سنتی و اصیل کرمانشاه و مقوی ترین، لذیذترین و البته گران ترین آش استان بوده و همواره به ویژه در ماه رمضان مشتری های خاص خودش را دارد.
 
البته این آش در تمام ما های سال پخته و در نمایشگاه های نوروزی هم به مسافران عرضه می شود، آشی مرکب از حبوبات، غلات و گوشت است و لعاب جا افتاده آن مانند پنیر پیتزا کش آمده است و با با ﭘﯿﺎﺯ ﺩﺍﻍ، ﺳﯿﺮ ﺩﺍﻍ ﻭ ﻧﻌﻨﺎﻉ داغ سرو می شود.
 
سوپ «ترخینه»، یک آنتی بیوتیک طبیعی
 
غذا‌های سنتی کرمانشاه؛ از دنده کباب تا آش عباسعلی

سوپ «ترخینه» با طعم لذیذ و عطر خوشایندش یک پیشنهاد عالی برای میل کردن یک پیش غذای خوشمزه است، سوپی که سرشار از آنتی بیوتیک های طبیعی است و معمولا برای بهبود سرماخوردگی هم از آن استفاده می کنند.
 
ترخینه که یکی از سوپ های محلی و معروف کرمانشاه محسوب می شود و در تهیه آن از گندم و دوغ استفاده می شود به صورت گلوله های خشک شده و آماده عرضه می شود که حتی مسافران می توانند آنها را با خود به همراه ببرند.
 
«سورانه»، بورانی پرخاصیت
 
غذا‌های سنتی کرمانشاه؛ از دنده کباب تا آش عباسعلی

آش سورانه یکی ازغذای محلی و بومی استان کرمانشاه و از انواع بورانی ها بوده که در فصل بهار به وفور طبخ و مصرف می‌شود، این غذا که از گیاهی شبیه به تره و سیر که انتهای ساقه آن به رنگ ارغوانی است، تهیه می‌شود و در گویش محلی مردم کرمانشاه، سوران یا سورون نامیده و تلفظ می شود.
 
آشپزان چیره دست این دیار با استفاده از گیاه سورانه، گوشت چرخ‌کرده، پیاز، روغن زیتون، رب انار، شکر، نمک و فلفل سیاه، به طبخ و تهیه‌ این غذای محلی می‌پردازند، غذایی که از خاصیت دارویی بسیاری برخوردار بوده و کارشناسان و پزشکان تغذیه، مصرف آن را توصیه می‌کنند، مضاف بر اینکه این آش لقب یکی از خوشمزه‌ترین آش‌های سنتی را به خود اختصاص داده است.
 
«سیب پلو» کرمانشاه یک نهار متفاوت و لذیذ
 
غذا‌های سنتی کرمانشاه؛ از دنده کباب تا آش عباسعلی

از پلوهای خوشمزه و اختصاصی کرمانشاه می توان به «ونوشک پلو» و «سیب پلو» اشاره کرد که در تهیه سیب پلو کرمانشاهی از برنج، سیب زمینی، شوید خشک و تازه، کشمش، پیازداغ، خرما و گوشت مرغ یا ماهیچه استفاده می شود.
 
در تهیه «ونوشک پلو» هم برنج، گوشت چرخ کرده، ونوشک تازه، پیاز سرخ شده، رب گوجه فرنگی و زعفران استفاده می شود که یکی از غذاهای خوشمزه و متفاوت کرمانشاهیان است و مسافران برای تنوع هم که شده می توانند آنرا میل کنند.
 
اینها تنها گوشه ای از دنیای خوش طعم و لذیذ آشپزی سنتی کرمانشاه است که خوشبختانه در گذر زمان غبار فراموشی نگرفته اند و همواره مورد استقبال مسافران و میهمانان استان بوده اند.

ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته: ۰