توت‌فرنگی و اسفناج در راس آلوده‌ترین میوه‌ها و سبزیجات

احتمال داده شده که میوه‌ها و سبزیجات آلوده به آفتکش‌ها آثار نامطلوب بهداشتی و سلامتی بر جانداران، بویژه انسان‌ها، به جای بگذارند و حتی با عوارضی بیشتر در زنان حامله و کودکان همراه باشند.
کد خبر: ۱۷۶۶
|
۲۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۴
زندگی امروز/ تحقیقاتی درباره میزان آلودگی میوه‌ها و سبزیجات به آفتکش‌ها، نشان داده است که توت فرنگی و اسفناج همچنان در رأس آلوده‌ترین میوه‌ها و سبزیجات به سموم و آفتکش‌ها قرار دارند و در مصرفشان باید بسیار محتاط بود.

به گزارش زندگی امروز به نقل ازسلامت آنلاین، این گزارش تحت عنوان فهرست غذایی کثیف یا Dirty Dozen از سوی گروهی موسوم به «کارگران محیطی» یا Environmental Working Group (EWG) تهیه و منتشر شده و در آن نشان داده شده است که حدود یک‌سوم از نمونه‌های بررسی‌شدهٔ توت فرنگی به حداقل ۱۰ نوع سم و آفت‌کش آلوده بوده‌اند. در مثالی شگفت‌آور، EWG گزارش کرده که در یکی از نمونه‌های توت‌فرنگی حتی ۲۲ نوع آفتکش سمی مشاهده کرده است.

این گزارش افزوده است که پس از توت فرنگی، در فهرست مذکور اسفناج با ۹۷ درصد آلودگی به نمونه‌هایی از سموم و آفتکشها مقام دوم رو به خود اختصاص داده است.

ادعا شده است که یافته‌های منتشرشده در این گزارش بر اساس حدود ۳۹ هزار آزمون یا تست مرتبط با ۴۷ میوه و سبزی در دستهٔ محصولات زراعی تهیه شده که از سوی دپارتمان کشاورزی امریکا توصیه شده است.

با این حال، گزارش مذکور تاکید کرده است که در آزمونهای شناسایی و اندازه‌گیری میزان سموم و آفتکشها در محصولات زراعی، نمونه‌های ذرت و آووکادو کمتر از ۱ درصد سم دفع آفت را داشته‌اند.

احتمال داده شده که میوه‌ها و سبزیجات آلوده به آفتکش‌ها آثار نامطلوب بهداشتی و سلامتی بر جانداران، بویژه انسان‌ها، به جای بگذارند و حتی با عوارضی بیشتر در زنان حامله و کودکان همراه باشند.

پس از نشر این فهرست موسوم به «رژیم غذایی کثیف»، آژانس حفاظت از محیط زیست امریکا نیز در واکنشی به آن اعلام کرده چنین موضوعی بسیار «غیر قابل تحمل» است.

به گفته ترزا ثورن، مدیر اجرایی اتحادیه غذا و کشاورزی امریکا (The Alliance for Food and Farming)، خطر ناشی از ادعای آلودگی گستردهٔ میوه‌ها و سبزیجات به آفتکش‌ها در آن است که اقشار کم‌درآمد را از خرید و مصرف میوه و سبزی با چنین تصوراتی بازمی‌دارد و به سلامت آنها لطمه می‌زند. (سلامت آنلاین/ ترجمه: زری حسین‌زاده)
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته: ۰