چرا مبتلا به آلرژی شدم‌؟

امروزه بحث اپی ژنتیک هم مطرح است‌. عوامل محیطی مثل آلاینده‌ها و امواج ماکروویو هم دخیل است.
کد خبر: ۱۸۴۳
|
۲۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۴
زندگی امروز/ آلرژی چرا و چگونه بروز می‌کند‌؟ آلرژی تنفسی یک التهاب دائم و مزمن شده راه‌های هوایی کوچک و بزرگ است که باعث تنگی راه‌های هوایی می‌شود و سپس بیمار دچار مشکلات تنفسی می‌شود. بخصوص کودکان موقع فعالیت فیزیکی دچارتنگی نفس می‌شوند و در بزرگسالان هم افت اکسیژن، ریسک ابتلا به سکته قلبی را افزایش می‌دهد. در نتیجه این اختلال از‌کارافتادگی و عدم حضور در کلاس درس، اختلال خواب و استرس دائمی برای این گونه بیماران به وقوع می‌پیوندد. علت هم ژنتیک است که در بعضی خانواده‌ها اگزما و آلرژی غذایی وجود دارد.

به گزارش زندگی امروز به نقل از جام جم، امروزه بحث اپی ژنتیک هم مطرح است‌. عوامل محیطی مثل آلاینده‌ها و امواج ماکروویو هم دخیل است.

آلرژن‌ها چه موادی هستند؟
دو گروه آلرژن داریم‌؛ عوامل داخلی که مزمن هستند و عوامل خارجی که آلاینده‌هایند. انواع ذرات معلق در هوا مثل فلزات سنگین، گازهای شیمیایی، گازهای منوکسید کربن، دی اکسید کربن و ... است. همچنین گروه گل و گیاه را آلرژن تلقی می‌کنیم.

همچنین ما آلرژی به گل و گیاه فصلی و غیرفصلی داریم. قارچ‌های میکروسکوپی در مناطق مرطوب مثل شمال و حوزه خلیج فارس افزایش پیدا می‌کند. شایع‌ترین عوامل حساسیت‌زای داخل منزل، مایت‌ها هستند. که اندازه آن سه دهم میلی‌متر است‌. داخل لحاف، تشک و بالش نفوذ می‌کند و در افراد مستعد حساسیت تنفسی ایجاد می‌کند.

چرا کسانی که عمل جراحی بینی می‌کنند مکرر دچار آلرژی بینی می‌شوند؟
افرادی که آلرژی بینی دارند، دائم در مخاط بینی‌شان تورم و التهاب است‌. اگر تحت عمل جراحی غیرضروری قرار گیرند، باتوجه به التهاب مزمن داخل بینی که وجود دارد و با دستکاری‌های انجام شده، تورم بیشتر شده و باعث تنگی بافت می‌شود‌. در این محل بافت فیبروز هم هست و در نتیجه تنگی بیشتر باعث ناراحتی فرد می‌شود. عمل جراحی باعث از بین رفتن دریچه بینی و در نتیجه ناراحتی تنفسی بیشتر می‌شود. بنابراین در افراد آلرژیک دستکاری نباید انجام بشود مگر پزشک تشخیص دهد اجبار وجود دارد.

علائم آلرژِی بینی چیست؟
عطسه، خارش بینی، آبریزش بینی و گرفتگی بینی است‌. اما این چهار علامت به تنهایی کافی نیست، چون در بعضی موارد مثل سینوزیت مزمن گرفتگی بینی و آبریزش بینی را داریم. البته ما برای تشخیص شرح حال، معاینه و تست آلرژی می‌گیریم.

آلرژی تنفسی یکی از طیف‌هایش، آسم است. آسم دارای محرک‌های مختلف است‌. از ذرات موجود در فضای معلق گرفته تا دود سیگار و استرس. استرس باعث اسپاسم راه‌های هوایی می‌شود. اسپاسم از حلق آغاز می‌شود. خس خس و تنگی نفس ایجاد می‌شود. هوای سرد زمستانی و ورزش در هوای سرد باعث اسپاسم راه هوایی می‌شود و تنگی را تشدید می‌کند. در خانواده‌هایی که فرزند مبتلا به آسم دارند و یکی از والدین یا هر دو سیگاری هستند،دود سیگارمحرک قوی برای راه هوایی است و سیگارکشیدن در بیرون منزل هم فایده‌ای ندارد، چون تمام ترشحات بدن و بخارات تنفسی فرد هم نیکوتین دارد و باعث تحریک تنفسی در کودک می‌شود.

آیا آلرژی تنفسی با داروهای تزریقی به طورکامل بهبود می‌یابد؟
بله، روش‌های نوینی است که ایمونوتراپی یا ایمنی درمانی یا حساسیت‌زدایی می‌گویند. این روش فقط برای آسم آلرژیک قابل انجام است. برای حساسیت‌زدایی افراد باید انتخاب شوند و در همه انجام نمی‌شود. معمولا بعد از یک سال فرد نیازش به دارو از بین می‌رود.

آیا آلرژی غذایی تبدیل به آلرژی تنفسی می‌شود؟
ممکن است آلرژی غذایی شروع شود و بعد به سمت آلرژی تنفسی برود. اگر آلرژی غذایی در دو سال اول بعد از تولد کنترل شود تا حدودی از آلرژی تنفسی جلوگیری می‌کنیم. آسم درمان قطعی ندارد و فقط با دارو کنترل می‌شود. داروی استنشاقی فرد مبتلا به آسم راقطع نکنید. طب مکمل، سنتی و سوزنی درمان قطعی برای آلرژی تنفسی نیست. همچنین کسی که آلرژی غذایی دارد و مجبور است ماده غذایی را حذف کند باید زیرنظر متخصص یک ماده غذایی دیگر را جایگزین کند.
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته: ۰