تابعیت دختر بریتانیایی که به داعش پیوست لغو می‌شود

منابع دولت بریتانیا گفته‌اند از آنجا که شمیمه بیگم به لحاظ تاریخچه خانوادگی امکان دریافت شهروندی کشور دیگری را دارد قانونا دولت اجازه دارد که حق شهروندی او را لغو کند .
کد خبر: ۲۱۰۸
|
۰۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۹
تابعیت دختر بریتانیایی که به داعش پیوست لغو می‌شود


شمیمه بیگم سال ۲۰۱۵ و زمانی که ۱۵ سال داشت، لندن را ترک کرد.

به گزارش بی بی سی، دولت بریتانیا حق شهروندی شمیما بیگم، یکی از سه دختر دبیرستانی که فرار آنها از لندن و پیوستن به داعش در سال ۲۰۱۵ خبرساز شد را لغو می‌کند. وکیل خانواده بیگم گفته علیه این تصمیم شکایت خواهد کرد. شمیما که اکنون در یک کمپ ویژه زندانیان داعش در سوریه است به تازگی زایمان کرده است.

منابع دولت بریتانیا گفته‌اند از آنجا که شمیمه بیگم به لحاظ تاریخچه خانوادگی امکان دریافت شهروندی کشور دیگری را دارد قانونا دولت اجازه دارد که حق شهروندی او را لغو کند .

تسنیم اکونجی، وکیل خانواده بیگم گفته از چنین تصمیمی واقعا دلسرد شده و "از همه مجاری قانونی" برای به چالش کشیدن آن استفاده خواهد کرد.

شمیمه هنگامی که در سال ۲۰۱۵ به طور مخفیانه با دو دوست دبیرستانی از بریتانیا به ترکیه و سپس به سوریه رفت تنها ۱۵ سال داشت و هم اکنون ۱۹ ساله است.

او هم اکنون در کمپ زندانیان داعش در سوریه است و آن طور که گزارش شده از باغوز یکی از آخرین مناطقی که در اختیار داعش است خارج شده است.

شمیمه همین چند روز پیش در داخل این اردوگاه زایمان کرد و صاحب یک پسر شد. او پیش‌تر گفته بود که از زمان پیوستن به داعش دو بار دیگر باردار شده بوده اما هر دو بار نتوانسته بوده جنین را حفظ کند.

خانم بیگم روز گذشته (دوشنبه) تاکید کرد هنگامی که بریتانیا را به قصد سوریه و پیوستن به داعش ترک کرده هرگز قصد "تابلو شدن" و شهرت یافتن در رسانه‌ها را نداشته و اکنون هم فقط خواستار این است که بریتانیا بازگردد و در آرامش پسرش را بزرگ کند.

شبکه آی‌تی‌وی نیوز بریتانیا مدعی است نامه‌ای را به دست آورده که در آن مادر شمیمه به او از حکم لغو شهروندی‌اش توسط دولت خبر داده است.

قانون سال ۱۹۸۱ حق شهروندی بریتانیا به وزیر کشور اجازه داده در صورتی که منفعت عمومی در میان باشد بتواند تابعیت یک بریتانیایی را لغو کند اگر این تصمیم موجب بی‌ملیتی آن شهروند نشود.


بیگم می‌گوید او در سال ۲۰۱۵ که هنوز نوجوان محسوب می‌شد با پاسپورت خواهرش از بریتانیا خارج شده اما به محض ورود به سوریه پاسپورت او را گرفته‌اند.

آن طور که گفته شده او از طریق مادرش شهروندی بنگلادش را به ارث برده اما خودش در گفتگو با بی‌بی‌سی تاکید کرده که هیچ‌گاه به بنگلادش سفر نکرده و پاسپورت این کشور را هم ندارد.

در مورد فرزند او هم بنابر قوانین بریتانیا چون او پیش از صدور حکم حق شهروندی شمیما متولد شده یک بریتانیایی محسوب می‌شود.

با وجود این، به لحاظ نظری دولت حق سلب شهروندی از پسر شمیمه بگیم را دارد اما مقام‌ها می‌گویند باید جوانب را کاملا بررسی کنند و حقوق شهروندی این دو را به طوری که به این نوزاد لطمه نخورد وارسی کنند.


سخنگوی وزارت کشور بریتانیا گفته: "وزیر طی چند روز گذشته تصریح کرده که الویت او امنیت کشور و مردمی که در آن زندگی می‌کنند است.

او گفته وزارت کشور درباره پرونده شخصی افراد اظهارنظر نمی‌کند اما "سلب تابعیت با توجه به همه جوانب بررسی شده و تصمیمی به یک باره نبوده است".

همزمان لرد کارلیل که پیش‌تر به عنوان ناظر مستقل قوانین تروریسم را بازبینی کرده بود می‌گوید مادر شمیمه بگیم ملیت بنگلادشی هم دارد و بنابر قوانین بنگلادش این ملیت را به شمیما هم منتقل می‌کند.

دال بابو، از افسران سابق پلیس متروپولیتن و از دوستان خانوادگی شمیمه بیگم گفته آنها از تصمیم وزارت کشور که "ناگهانی و فاقد تعمق" به نظر می‌رسد "بسیار شگفت‌زده" شده‌اند.

آقای بابو با تاکید بر این که شمیمه هرگز بنگلادش را ندیده گفته: "این تصمیم خیلی عجیب و غریب به نظر می رسد و من مطمئن نیستم که تا چه حد وجاهت قانونی دارد."

گروه موسوم به دولت اسلامی در دو سال گذشته اکثر مناطق تحت کنترل خود را از دست داده اما تخمین‌زده می‌شود ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ جنگجو داعش همچنان بر منطقه‌ای حدود ۵۰ کیلومتر مربع در مرز سوریه تسلط دارند.

از دختر مدرسه‎ای تا عروس جهادی
شمیمه بیگم وقتی به همراه دو دوست دیگرش به قصد پیوستن به داعش به ترکیه فرار کرد، فقط ۱۵ سال داشت. آن‌ها به والدینشان گفتند با هم بیرون می‎روند و دیگر به خانه بازنگشتند. زمانی که این سه دختر دبیرستانی تصمیم خود را گرفتند، روزنامه‎های بریتانیایی هر روز از خشونت‎های داعش می‎نوشتند.


تابعیت دختر بریتانیایی که به داعش پیوست لغو می‌شود

یک سال پیش از آن، خبر بریدن سر دو امدادگر بریتانیایی به نام‎های دیوید هینس و الن هنینگ توسط این گروه تیتر اول روزنامه‎ها و برنامه‎های خبری تلویزیونی بود.

این سه دختر از مرز ترکیه وارد سوریه شدند و کمی بعد در خانه‌ای اسکان داده شدند. شمیمه به روزنامه تایمز گفت: "آن‎ها شک داشتند ما جاسوس باشیم." سه هفته بعد از آن شمیمه ازدواج کرد و به رقه، پایتخت آن زمان داعش رفت.
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته: ۰