حرکت ورزشی مناسب مخصوص پشت میز‌نشین‌ها

ماشینی‌شدن و دنیای پر مشغله این‌روزها، فرصت هرگونه تحرک جسمی و انجام دادن حرکات ورزشی را از انسان‌ها گرفته و افراد پشت میز نشین، دائما نداشتن وقت را برای ورزش نکردن بهانه می‌کنند؛ درحالی‌که به‌راحتی می‌توان زمان‌هایی را به ورزش اختصاص داد.
کد خبر: ۲۱۳
|
۱۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۲
ماشینی‌شدن و دنیای پر مشغله این‌روزها، فرصت هرگونه تحرک جسمی و انجام دادن حرکات ورزشی را از انسان‌ها گرفته و افراد پشت میز نشین، دائما نداشتن وقت را برای ورزش نکردن بهانه می‌کنند؛ درحالی‌که به‌راحتی می‌توان زمان‌هایی را به ورزش اختصاص داد.

حرکت دادن بدن، حتی برای مدت کوتاه به‌راحتی می‌تواند به یکی از عادت‌های مهم سلامت شما بدل شود. همه تمرینات ورزشی الزاما نباید عرق شما را درآورد یا مانند دوی ماراتن نفس‌گیر باشد. به‌خصوص برای افرادی که زمان محدودی دارند، ورزش‌های کوتاه در طول فعالیت‌های کاری روزمره، بهترین غنیمت محسوب می‌شود. همه ما باید زمانی را برای ورزش کردن اختصاص دهیم، اما اگر زمان کافی نداریم تا به‌صورت ایده‌آل و مستمر ورزش کنیم، مهمترین مسئله این است که به خود اجازه ندهیم تا به کلی غیرفعال شویم.

تعداد افرادی که به کلی ساکن و بی‌تحرک هستند، سال گذشته در امریکا ۱۸ درصد افزایش داشته و به بالاترین سطح خود از سال ۲۰۰۷ میلادی تاکنون رسیده است؛ همچنین، بنابر اعلام انجمن قلب ایالات متحده، میزان مشاغل بدون تحرک از سال ۱۹۵۰ میلادی تاکنون ۸۳ درصد رشد داشته است. اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که بی‌وقتی را برای ورزش نکردن بهانه می‌کنید یا آنکه به علت مشغله کاری زیاد واقعا فرصت ورزش کردن دارید، به شما ۱۰ راهکار ساده را معرفی می‌کنیم تا در هر زمان و مکانی بتوانید ورزش را در برنامه روزانه خود بگنجانید.

عملکرد چندوظیفه‌ای

فرقی نمی‌کند که می‌خواهید وزنه بزنید یا بدوید یا آنکه نرمش کنید؛ اما در هنگام هریک از این فعالیت‌ها، شانس این را که به کار دیگری هم مشغول شوید دارید. مثلا بسیاری از افرادی که به باشگاه می‌روند، همزمان با ورزش، به تلویزین نگاه کرده یا موسیقی گوش می‌دهند. برخی از آنها حتی با خود کتاب همراه می‌برند تا از زمان استراحت بین فعالیت‌های ورزشی بهترین استفاده را ببرند. پیاده‌روی و قدم زدن یکی از ورزش‌هایی است که کمتر جدی گرفته می‌شود. یکی از مزایای بی‌شمار این نوع ورزش این است که به‌راحتی می‌تواند در هنگام انجام آن به کارهای دیگر هم پرداخت. شما می‌توانید در هنگام پیاده‌روی به تماس‌های کاری خود بپردازید یا در کنار دوستان و همکاران‌تان وظایف کاری خود را نیز انجام دهید.

انجام کارهای روزمره

بسیاری از مردم فکر می‌کنند که مثلا شستن لباس‌ها و پهن کردن آنها ورزش نیست درحالی‌که بسیاری از کارهای پیش پا افتاده در خانه، جزو فعالیت‌هایی محسوب می‌شوند که در داخل آن فعالیت‌های ورزشی  ولو اندک نهفته است. باغبانی و نظافت منزل هرچند سخت و نفس‌گیر هستند اما اگر در برنامه روزانه شما از این‌گونه فعالیت‌ها به چشم می‌خورد، مزایای آنها را دست‌کم نشمارید. همین حالا به تمیز کردن خانه مشغول شوید و خواهید دید ضربان قلب‌تان هم تنظیم خواهد شد.

محدود کردن استفاده از خودروی شخصی

جابه‌جایی مسیرهای طولانی با خودرو یعنی اینکه زمان زیادی از زندگی روزمره خود را بدون تحرک سپری می‌کنید. از همه بدتر نشستن طولانی مدت است. بین راه‌رفتن، دویدن و دوچرخه سواری، حالت‌های مختلف فعالیت وجود دارد که باعث تغییر وضعیت دائم اعضای بدن می‌شود. در بسیاری از شهرهای شلوغ، شاید پیاده رفتن به محل کار خیلی سریع‌تر و راحت‌تر از استفاده از مترو یا خودروی شخصی باشد. اگر هم مسیر کارتان طولانی است می‌توانید چند ایستگاه زودتر از مترو یا اتوبوس پیاده شوید و بقیه مسیر را پیاده بروید.

ورزش در محل کار

ورزش کردن وسط ساعات کاری هم برای سلامت و هم برای بازدهی کاری شما بسیار مفید است. در زمان‌هایی که نمی‌توانید دفتر خود را ترک کنید و زمان طولانی ناچارید در دفتر بمانید، می‌توانید در همان دفتر پشت میز خود شنا یا دراز نشست بروید. سعی کنید این کار را حداقل سه نوبت تکرار کنید. با این‌کار همچنین زمان بیشتری خواهید داشت تا به ورزش‌های مفرحی چون تنیس و دوچرخه‌سواری هم بپردازید.

پیاده به خرید بروید

یافتن فرصت‌هایی برای پیاده‌روی یکی از بهترین استراتژی‌ها برای افراد پرمشغله است تا بتوانند بدن خود را به تحرک وا دارند. اگر فهرست بلندبالایی از وظایف روزمره دارید، نگاه کنید ببینید کدامیک را می‌توانید پیاده انجام دهید. شاید هم بتوانید چندین وسیله را در مسیر بخرید و با خود حمل کنید در این‌صورت بدن‌تان هم ممنون شما خواهد شد.

دورتر پارک کنید

متاسفانه این توصیه قدیمی اغلب نادیده گرفته می‌شود. به‌جای اینکه دائما در یک خیابان بالا و پایین بروید تا نزدیک‌ترین جای پارک ممکن را بیابید، ماشین خود را تا جایی که برای‌تان مقدور است، در دورترین جای ممکن پارک کنید و بقیه مسیر را پیاده بروید. اگر هم نگران زمان هستید، مسیر طولانی را که باید قدم زنان بروید، دوان‌دوان طی کنید.

از پله‌ها استفاده کنید

اگر مسیر کوتاهی را مجبورید پیاده طی کنید، دست‌کم به‌جای پله‌برقی و آسانسور از پله استفاده کنید. حتی از پارکینگ تا محل دفتر نیز از پله‌ها استفاده کنید. این یکی دیگر از راه‌های سوزاندن کالری است به‌طوری‌که هر ۲۰ دقیقه پله‌نوردی، ۱۸۰ کالری انرژی می‌سوزاند. همچنین، استفاده از پله‌ها آن‌هم چند دقیقه در روز، سلامت جسم و قلب شما را بهبود می‌بخشد.

در صف بیکار نایستید

ایستادن در صف، نباید همان‌گونه که اغلب مردم شکایت می‌کنند، امری خسته‌کننده و اعصاب خردکن باشد؛ بلکه یک فرصت مناسب برای انجام چندین حرکت ورزشی و کششی در این روزهای پر مشغله به حساب می‌آید. به‌جای بیقراری کردن در صف و غر زدن، چند حرکت کششی انجام دهید. به اینکه دیگران چه فکری می‌کنند توجهی نکنید چراکه این کار به خودتان مربوط است به‌خصوص وقتی پای سلامتی شما در میان باشد.

یوگا در هواپیما

فرقی نمی‌کند که با هواپیما سفر می‌کنید یا قطار، اتوبوس و ماشین، «یوگا» بهترین دوست شماست. بی‌تحرک نبودن در طول سفر سخت است اما یوگا ابزار لازم برای داشتن تحرک جسمانی را در اختیار شما قرار می‌دهد که نیازی به هیچ جای اضافی و وسیله خاصی هم ندارد. در عوض ضمن کاستن از خستگی و استرس، به سلامت جسمانی شما هم کمک می‌کند.

پروانه بزنید

همان‌طور که قبلا هم اشاره شد، هرگز نباید از مزایای این ورزش های فوری و کوتاه غافل شوید. ورزش های آسانی نظیر پروانه زدن، بسیار مفید هستند زیرا می‌توانید آنها را در هر مکان و زمانی انجام دهید. انجام حرکت «بورپی» (ترکیب شنا و جهش رو به بالا) نیز یکی از فعالیت‌های مفیدی است که می‌تواند پمپاژ قلب شما را بهبود بخشد. با انتخاب یکی از دو ورزش فوق، سلامتی را با خود همراه کنید. در این‌صورت برای ورزش کردن، هیچ بهانه‌ای به اسم نداشتن وقت نخواهید داشت.

منبع: چیت‌شیت
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته: ۰