بالاخره پلنگ‌های ایرانی جفت‌گیری کردند

این کار برای هر دو پلنگ نر و ماده انجام شد و خوشبختانه امروز چهارمین روزی است که این دو پلنگ جفت‌گیری طبیعی‌ داشته‌اند و امیدواریم که در صد روز آینده میزبان بچه‌های آن‌ها باشیم.
کد خبر: ۲۲۰۵
|
۰۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۱
زندگی امروز- پلنگ نر و ماده باغ وحش تهران جفت‌گیری کرده‌اند و این باغ وحش تا ۱۰۰ روز آینده میزبان توله‌های این دو پلنگ ایرانی خواهد بود.

به گزارش زندگی امروز، ایرنا نوشت: دامپزشک باغ وحش تهران گفت: بعد از اینکه در دو هفته گذشته پلنگ ماده را معاینه کردیم و اسپرم های نر را هم چک کردیم و دیدیم که از نظر تولید مثلی هر دو سالم هستند، قرار شد با هورمون تحریکشان کنیم برای اینکه به اوج فحلی برسند و آماده جفت گیری شوند.


ایمان معماریان اعلام کرد: این کار برای هر دو پلنگ نر و ماده انجام شد و خوشبختانه امروز چهارمین روزی است که این دو پلنگ جفت‌گیری طبیعی‌ داشته‌اند و امیدواریم که در صد روز آینده میزبان بچه‌های آن‌ها باشیم.

وی با اعلام این که نخستین جفت‌گیری این دو پلنگ روز چهارشنبه انجام شده است گفت: حدود بیست روز دیگر تست آبستنی برای کیجا، پلنگ ماده، می‌گذاریم ولی با توجه به اینکه اسپرم گاسپار، پلنگ نر، کاملاً سالم و فعال است و پلنگ ماده‌مان هم کاملاً سالم است شانس اینکه آبستن شود خیلی زیاد است و امیدواریم که بین ۹۳ تا ۱۰۰ روز آینده بچه‌دار شوند.

دامپزشک باغ وحش تهران افزود: پلنگ بین یک تا ۶ بچه می‌آورد و معمولاً دو قلو زا هستند ولی حالا چون بچه اول این پلنگ است ممکن است یکی دو تا باشد اما همه شانس‌ها وجود دارد و چون جفت‌گیری‌شان هم طبیعی بوده شانس اینکه تعداد توله‌ها بیشتر شود هست.

معماریان با اشاره به اهمیت این اتفاق از نظر زمینه سازی ذهنی برای انجام جفت‌گیری یا لقاح مصنوعی برای یوزها تاکید کرد: البته در یوزها این موضوع پیچیده‌تر است چرا که تولید مثل یوزها روند پیچیده‌تری دارد. در یوزها کیفیت اسپرم هم معمولاً کمتر است و احتمال موفقیت کم است اما به هر حال امیدواریم که این اتفاق زمینه اتفاق خوبی برای یوزها باشد، مخصوصاً برای «ایران» که یوزپلنگ ماده جوان‌ترمان است.

وی در پایان یادآور شد: پلنگ نر به نام گاسپار یک سال و چند ماه است که به ایران آمده و بعد از این مدت موفق شدیم برای اولین بار در ایران این اتفاق بیافتد. اتفاقی که در تاریخ نگهداری پلنگ ها در اسارت در ایران تا کنونی اتفاق میسر نشده بود و برای اولین بار اتفاق افتاده است.

ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته: ۰