۶ چالش پیش روی گوشی‌های تاشو

اگرچه گلکسی فولد سامسونگ حدود دو ماه دیگر روانه‌ی بازار می‌شود، اما در مراسم معرفی آن، سامسونگ این گوشی را در اختیار خبرنگاران قرار نداد که موضوع نگران‌کننده‌ای محسوب می‌شود. در حقیقت، گوشی های تاشو از لحاظ ظاهری، بسیار جذاب هستند و صحبت کردن در مورد آن‌ها، بسیار هیجان‌انگیزتر از صحبت کردن در مورد گوشی‌های تکراری است.
کد خبر: ۲۲۴۸
|
۰۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۸
۶ چالش پیش روی گوشی‌های تاشو


زندگی امروز- پس از سال‌ها انتشار گزارش‌های مختلف و گمانه‌زنی‌های متعدد، در سال ۲۰۱۹ شرکت‌های زیادی از نخستین گوشی های تاشو خود رونمایی خواهند کرد. اما این گجت‌ها در ابتدا با مشکلات زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کنند و تا رفع این مشکلات، باید این گجت‌ها را به‌عنوان مدل‌های اولیه گجت‌های هیجان‌انگیز و نوآورانه و نه گجت‌های مصرفی در نظر بگیریم.

دیجی مگ: چند روز قبل، سامسونگ از نخستین گوشی تاشو خود تحت عنوان گلکسی فولد رونمایی کرد که برای خریدن آن با مبلغ حدود ۲۰۰۰ دلار پرداخته شود. این گجت تاشو می‌تواند به‌عنوان گوشی یا تبلت مورد استفاده قرار بگیرد و توانسته نظر افراد زیادی را جلب کند.

اما حالا که از معرفی این گجت اندکی فاصله گرفته‌ایم، باید به نمایشگاه MWC 2019 اشاره کنیم که چند شرکت مانند هواوی قصد دارند نخستین گوشی های تاشو خود را معرفی کنند. با وجود اینکه شرکت‌های زیادی به این تکنولوژی علاقه نشان داده‌اند، اما باید بگوییم که تکنولوژی موردنظر هنوز آمادگی عرضه گسترده به بازار را ندارد.

اگرچه گلکسی فولد سامسونگ حدود دو ماه دیگر روانه‌ی بازار می‌شود، اما در مراسم معرفی آن، سامسونگ این گوشی را در اختیار خبرنگاران قرار نداد که موضوع نگران‌کننده‌ای محسوب می‌شود. در حقیقت، گوشی های تاشو از لحاظ ظاهری، بسیار جذاب هستند و صحبت کردن در مورد آن‌ها، بسیار هیجان‌انگیزتر از صحبت کردن در مورد گوشی‌های تکراری است. اما این گجت‌ها، برای اینکه بتوانند به‌عنوان گجت‌های مصرفی در نظر گرفته شوند، باید بر چالش‌های زیادی غلبه کنند، چالش‌هایی که ظاهراً سامسونگ هم هنوز نتوانسته راه‌حلی برای آن‌ها پیدا کند.

چین خوردگی
یکی از مهم‌ترین مشکلات گوشی های تاشو، بحث چین خوردگی در وسط نمایشگر است. از دور، این مشکل گلکسی فولد چندان دیده نمی‌شود اما از نزدیک، قطعاً چنین چیزی را مشاهده خواهید کرد. حل این مشکل گوشی های تاشو چندان ساده نیست و ظاهراً به این زودی‌ها، شرکت‌های تکنولوژی نمی‌توانند آن را برطرف کنند. این چین خوردگی به کاربران موردنظر این نکته را یادآوری می‌کند که در نهایت در حال استفاده از یک مدل اولیه هستند.

دوام
یکی دیگر از موارد بسیار حائز اهمیت در رابطه با گوشی های تاشو، بحث دوام آن‌ها است. خوشبختانه گلکسی فولد از لولای جذابی بهره می‌برد و طبق اعلام این شرکت، تا صدها هزار بار وظیفه خود را به‌خوبی انجام می‌دهد. اما آیا چنین آماری صحت دارد و کاربران برای استفاده طولانی مدت از چنین گجت‌هایی با مشکلی روبرو نخواهند شد؟ وجود یک پیکسل سوخته در گوشی هزار دلاری به اندازه کافی بد است، اما اگر پیکسل‌های مربوط به ناحیه میانی شروع به سوختن کنند چه اتفاقی می‌افتد؟ آیا شرکت‌های سازنده می‌توانند دوام پیکسل‌های مربوط به این ناحیه را برای چند سال استفاده تضمین کنند؟ همچنین کاربران چنین گجت‌های گران‌قیمتی مطمئناً می‌خواهند با خیال راحت از آن‌ها استفاده کنند و به همین دلیل، آیا امکان بهره‌گیری از کیس محافظ برای آن‌ها وجود دارد؟

نرم‌افزار
بهینه بودن نرم‌افزار برای گوشی های تاشو اهمیت بسیار زیادی دارد و همین موضوع می‌تواند تأثیر زیادی در کیفیت تجربه کاربری داشته باشد. اگرچه گوگل اعلام کرده که اندروید از گوشی های تاشو پشتیبانی می‌کند، اما چندان نباید روی وعده گوگل حساب باز کنیم. با توجه به شکست تبلت‌های اندرویدی، می‌توانیم بگوییم که پشتیبانی توسعه‌دهندگان ثالث نقش مهمی در موفقیت گجت‌های نوآورانه ایفا می‌کند.

ترغیب توسعه‌دهندگان برای پشتیبانی از گوشی های تاشو چالش بسیار سختی به حساب می‌آید. زیرا توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌های اندروید که باید این موارد را برای اندازه‌های مختلف نمایشگرها و نسبت‌های تصویر گوناگونی بهینه‌سازی کنند، علاوه بر این کارها، باید با چالش بهینه‌سازی برای انواع و اقسام گوشی های تاشو هم روبرو شوند؟ چنین کاری اصلاً ساده نخواهد بود.

حداقل در مورد گوشی‌های معمولی، پرکاربردترین نسبت‌های تصویر مشخص شده است. اما در رابطه با گوشی های تاشو چنین توافقی دیده نمی‌شود. به‌عنوان مثال، گلکسی فولد از دو نمایشگر با نسبت تصویر ۲۱:۹ و ۴.۲:۳ بهره می‌برد. هیچ‌کدام از این نسبت‌ها همه‌گیر محسوب نمی‌شوند. در رابطه با نسبت تصویر گوشی‌های تاشو هواوی و شیائومی هم هنوز نمی‌توانیم با قاطعیت اظهارنظر کنیم.

چه تعداد از توسعه‌دهندگان، اپلیکیشن‌های خود را برای تبلت‌ها به‌روزرسانی می‌کنند؟ به عنوان مثال می‌توانیم به اینستاگرام اشاره کنیم که بعد از ۹ سال، نسخه مختص آیپد یا تبلت‌های اندرویدی را عرضه نکرده است. آیا واقعاً شرکت‌های سازنده گوشی های تاشو فکر می‌کنند که جذابیت این گجت‌ها باعث می‌شود حجم عظیمی از توسعه‌دهندگان به بهینه‌سازی اپلیکیشن‌های خود برای این نوع گجت‌ها روی می‌آورند؟

عمر باتری
بالاخره پس از سال‌ها تلاش، حالا عمر باتری برخی از گوشی‌های هوشمند به دو روز می‌رسد. در چنین وضعیتی که این موضوع در حال تبدیل شدن به یک استاندارد است، باتری ۴۳۸۰ میلی‌آمپر ساعتی گلکسی فولد تا چند ساعت می‌تواند انرژی نمایشگر انعطاف‌پذیر خود را تأمین کند؟ اگرچه باتری ۴۳۸۰ میلی‌آمپر ساعتی برای یک گوشی نرمال، باتری بسیار بزرگی محسوب می‌شود، اما برای نمایشگر ۷.۳ اینچی عملکرد قابل توجهی نخواهد داشت. برای مقایسه، می‌توانیم به تبلت گلکسی تب S5e سامسونگ اشاره کنیم که از نمایشگر ۱۰.۵ اینچی بهره می‌برد و دارای باتری ۷۰۴۰ میلی‌آمپر ساعتی است. حتی مدل ۵G گلکسی اس ۱۰ که مجهز به نمایشگر ۶.۷ اینچی است، از باتری ۴۵۰۰ میلی‌آمپر ساعتی بهره می‌برد.

در نهایت حرف ما این است که گوشی های تاشو ابتدایی، مشکل عمر باتری خواهند داشت. همچنین باز کردن و بستن نمایشگر هم می‌تواند روند مصرف انرژی را تسریع کند. در نهایت باید ببینیم که سازندگان برای این مشکل چه راه‌حلی ارائه می‌کنند و فقط امیدواریم راه‌حل آن‌ها، شامل استفاده از باتری‌های معمولی بزرگ‌تر و در نتیجه ضخیم‌تر شدن این گجت‌ها نباشد.

ضخامت
سامسونگ در مورد ضخامت این گوشی عددی ارائه نداده ولی فقط کافی است به یکی از تصاویر یا ویدیوهای مربوط به این گوشی نگاه کنید تا متوجه ضخامت زیاد آن شوید. اگر یک گوشی ضخیم از باتری بسیار بزرگی بهره ببرد که مثلاً عمر باتری چند روزه به ارمغان بیاورد، می‌توان با این ضعف کنار آمد. اما در غیر این صورت، چرا کاربری باید چنین گوشی ضخیمی را در جیب خود قرار دهد؟ به همین خاطر گوشی های تاشو در ادامه برای اینکه بتوانند به گجت‌های مناسبی بدل شوند، باید از ضخامت آن‌ها تا حد زیادی کاسته شود.

قیمت
گلکسی فولد قرار است با قیمت ۱۹۸۰ دلاری روانه‌ی بازار شود. البته می‌دانیم که چنین گجتی بسیار نوآورانه است و قیمت بسیار بالای آن در ابتدای راه، چندان عجیب به حساب نمی‌آید. اما از آنجایی که قیمت پرچم‌داران معمولی هم روزبه‌روز بیشتر می‌شود، پس احتمالاً قیمت این گوشی هم تا آینده نزدیک چندان کاهش نمی‌یابد. در همین رابطه باید شرکت‌های چینی که قصد دارند نخستین گوشی تاشو خود را عرضه کنند هم اشاره کنیم. اگرچه این شرکت‌ها معمولاً برای قیمت‌گذاری بیشتر گوشی‌های خود، نسبت به اپل و سامسونگ قیمت پایین‌تری در نظر می‌گیرند، اما این شرکت‌ها هم از عرضه‌ی گجت‌های لوکس گران‌قیمت ابایی ندارند.

سامسونگ از گلکسی فولد به‌عنوان یک گجت لوکس یاد می‌کند که برای کاربران خاصی طراحی شده است. اما اگر شرکت‌ها می‌خواهند این تکنولوژی را همه‌گیر کنند، باید قیمت آن‌ها را تا حد زیادی پایین بیاورند وگرنه نمی‌توان آن را برای عموم کاربران عرضه کرد.

احتمال نمایش پیشرفت قابل توجه در نمایشگاه MWC 2019
باید بگوییم که اگرچه سامسونگ نتوانسته این مشکلات را حل و فصل کند، اما شاید دیگر شرکت‌ها موفق به غلبه بر این چالش‌ها شده باشند. در نمایشگاه MWC 2019، هواوی قصد دارد از نخستین گوشی تاشو خود رونمایی کند و شاید چند شرکت دیگر هم چنین کاری را انجام دهند. آیا این شرکت‌ها می‌توانند چالش‌هایی که سامسونگ از پس رفع آن برنیامده، برطرف کنند؟

امیدواریم در نمایشگاه MWC امسال شاهد گوشی های تاشو جذاب و فاقد مشکلات متعدد باشیم. اما باید اذعان کنیم که برای تحقق چنین آرزویی خیلی زود است و احتمالاً در این نمایشگاه هم شاهد گوشی های تاشویی خواهیم بود که شباهت زیادی به مدل‌های اولیه دارند. در نهایت باید ابراز امیدواری کنیم که این تکنولوژی جذاب یک تب زودگذر نباشد و شرکت‌ها به توسعه و بهبود آن ادامه دهند.
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته: ۰