خانه‎تکانی در بارداری؟!

شما در دوران بارداری احساس خستگی می کنید، بنابراین نباید بیش از حد به خودتان فشار آورید. به جای این که در یک روز کل خانه را تمییز کنید، بهتر است که کارهایتان را در طول چند روز انجام دهید. به عنوان مثال یک روز گردگیری کنید، روز دیگر سرویس های بهداشتی را بشویید و... در این شرایط خانه شما، بدون این که احساس خستگی کنید، تمییز خواهد شد.
کد خبر: ۲۲۵۶
|
۰۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۰
خانه‎تکانی در بارداری؟!



برترین ها - ترجمه از پردیس بختیاری: خانه تکانی برای خانم های باردار کار ساده ای نیست. البته این بدان معنی نیست که شما توانایی انجام این کار را ندارید، بلکه با رعایت نکاتی می توانید به خانه تکانی عیدتان هم برسید. برای این که آسیبی به شما و فرزند داخل شکم تان وارد نیاید، مواردی را که در ادامه برایتان آورده ایم رعایت کنید.

از مواد طبیعی استفاده کنید
به جای استفاده از مواد شوینده ای که سرشار از مواد شیمیایی خطرناک اند، بهتر است که از مواد طبیعی برای تمییز کردن وسایل خانه تان استفاده کنید. به عنوان مثال، سرکه، بکینگ پودر و بوره از موادی هستند که شما می توانید جایگزین مواد صنعتی کنید. البته هنگام استفاده از این مواد نیز باید دقت کنید زیرا ماده ای مثل سرکه برای سطوحی مانند سنگ مرمر، گرانیت و سطوح کامپوزیت مناسب نمی باشند و به مرور زمان سطح آنها را از بین می برند.

به جای اسپری ها، از مواد مایع استفاده کنید
هر زمانی که شما ماده ای را در هوا اسپری می کنید، قطرات آن تا چندین روز در هوا معلق می مانند. از این رو شما تا چند روز آنها را نفس می کشید و مواد شیمیایی به ریه و دیگر اندام های بدنتان و به تبع بدن فرزند داخل شکم تان نیز می روند. برای محافظت از خود در این شرایط، به جای اسپری کردن مواد، از مواد مایع استفاده کنید و آن را به طور مستقیم روی سطح مورد نظر بریزید.

پنجره ها را باز بگذارید
همان طور که در حال تمییز کردن خانه هستید، پنجره ها را باز بگذارید تا هوای داخل خانه تهویه شود. درخت ها و گل ها مواد سمی موجود در خانه را تصفیه کرده و فضای سالمی را برای تنفس شما فراهم می کنند.

به کپک ها نزدیک نشوید
زنان باردار نباید به کپک ها نزدیک بشوند، به خصوص اگر روی دیوار باشند. از آنجایی که ممکن است کپک ها سمی باشند، باید در شرایطی خاص پاکسازی شوند. اما اگر شما مجبور به تمیز کردن کپک ها شدید، باید مواردی را رعایت کنید. اول این که به جای سفید کننده و شوینده ها از سرکه استفاده کنید. ثانیا لباس پوشیده بپوشید بدین معنی که دستکش دست تان کنید، ماسک صورت بزنید، بلوز آستین بلند، شلوار بلند و جوراب به بپوشید. پس از تمیز کردن هم تمام لباس هایتان را در ماشین لباسشویی بیندازید تا کاملا تمییز و ضد عفونی شوند.


خانه‎تکانی در بارداری؟!


چیزهای سنگین بلند نکنید
تمییز کردن خانه، خود یک ورزش ایروبیک است، بنابراین از آن فرار نکنید، تنها زمانی باید نگران شوید که پزشک تان هر گونه فعالیت را برای شما ممنوع کرده باشد. در واقع فعالیت بدنی نه تنها برای شما بلکه برای فرزندتان هم مفید است. علاوه بر آن ماهیچه های شکم و کمر شما را سفت و برای زایمان آماده می کند. اما هنگام تمیز کردن خانه و جا به جایی وسایل باید نکاتی را رعایت کنید. اول این که هنگام بلند کردن اشیا، پاهایتان را به اندازه عرض شانه هایتان باز کنید تا تعادل تان حفظ شود، سپس به جای خم کردن کمر، زانوهایتان را خم کنید تا به کمر یا زانوهایتان فشار نیاید. از بلند کردن اجسام خیلی سنگین نیز خودداری کنید.

موکت، مبل و پرده ها را عوض نکنید
در دوران بارداری از عوض کردن موکت ها، مبل ها و پرده ها خودداری کنید زیرا بوی نویی که از این وسایل استشمام می شود، شامل مواد شیمیایی هستند که ممکن است سمی باشند. از این رو اگر به فکر تغییر آنها هستید، چند ماه دیگر هم صبر کنید یا حتی می توانید به جای موکت، از کفپوش های لمینیتی استفاده کنید.

تمام خانه را در یک روز تمیز نکنید
شما در دوران بارداری احساس خستگی می کنید، بنابراین نباید بیش از حد به خودتان فشار آورید. به جای این که در یک روز کل خانه را تمییز کنید، بهتر است که کارهایتان را در طول چند روز انجام دهید. به عنوان مثال یک روز گردگیری کنید، روز دیگر سرویس های بهداشتی را بشویید و... در این شرایط خانه شما، بدون این که احساس خستگی کنید، تمییز خواهد شد.

برچسب روی مواد شوینده را بخوانید
قبل از استفاده از مواد شوینده، برچسب آنها را به دقت بخوانید. برخی از مواد مانند پاک کننده های گاز، تینر، لکه بر و... حاوی حلال هایی هستند که برای رشد کودک مضر می باشند. از این رو از تمام موادی که برچسب « toxic» یا «سمی» روی آنها نوشته شده، خودداری کنید.


در ادامه موارد دیگری را که باید هنگام خانه تکانی رعایت کنید را برایتان آورده ایم:

از ترکیب کردن آمونیاک و سفید کننده ها خودداری کنید زیر ترکیب آن ها ممکن است سمی و حتی در بعضی موارد کشنده باشد.
هنگام تمییز کردن خانه از ماسک و دستکش استفاده کنید.
در تمام مدت خانه تکانی، پنجره ها را باز نگه دارید، اگر در مکانی مثل دستشویی هستید که پنجره ای وجود ندارد، هواکش را روشن کنید و در را باز بگذارید.
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته: ۰