پایان موقت جنگ ایران و عربستان در ریو

رسانه های عربستانی از احتمال اخراج ایران از دهکده پارالمپیک ریو و یا محرومیت از ادامه رقابت ها گفته اند که این مساله کاملا خلاف ادعای آنها بوده است.
کد خبر: ۲۳۰
|
۲۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۲
رسانه های عربستانی از احتمال اخراج ایران از دهکده پارالمپیک ریو و یا محرومیت از ادامه رقابت ها گفته اند که این مساله کاملا خلاف ادعای آنها بوده است.

به گزارش "ورزش سه"، سایت های خبری عربستانی صبح روز شنبه از تهدید به اخراج کاروان ایران از پارالمپیک نوشتند و اینکه شکایت این کشور به دلیل درج نام خلیج فارس روی لباس ورزشکاران ایرانی شاید به ضرر ما تمام شود. این مساله بسیار جدی مطرح شد و آنها از مسولان کمیته برگزاری و مدیران کمیته جهانی پارالمپیک IPC تشکر ویژه داشته اند که به اعتراض آنها عکس العمل جدی و سریع داشته است در صورتیکه موضوع اصلی با چیزی که در خبرگزاری های عربستانی به انتشار رسیده است کاملا متفاوت است.

افتتاحیه، آغاز کارشکنی عربستان علیه ایران
موضوع اعتراض عربستانی ها به کاروان ورزشکاران ایرانی به لباس و یا موضوع خاصی معطوف نبود و آنها از بدو شروع مسابقات مکررا حواشی را ایجاد می کرد. اعتراض شدید به نام کاروان ایران (منا) اولین مساله ای بود که عربستان به کمیته برگزاری مسابقات داشت اما این موضوع از سمت مسولان نادیده گرفته شد. پس از اینکه اعتراض ضمنی آنها راه به جایی نبرد آنها تصمیم گرفتند تا با نامه ای رسمی تنش را آغاز کنند که باز هم این موضوع به تهدید خاصی تبدیل نشد. رفت و آمدها برای ایجاد خلل در کار کاروان ایرانی ادامه دار بود تا اینکه شب مسابقه سیامند رحمان، فوق ستاره کاروان ایران این موضوع به اوج خود رسید. آنها مدعی شدند ایران در به کار بردن نام "خلیج فارس" روی لباس ورزشکاران دچار تخلف شده است که نزدیک به 5 جلسه در این مورد برگزار شد و در نهایت ایران پذیرفت به صورت موقت نام "خلیج فارس" را از روی لباس ورزشکاران بپوشاند.

محتوی جلسه سه گانه ایران، عربستان، IPC
نامه های پی در پی عربستانی ها به عناوین مختلف راهی اتاق مسولان برگزاری می رفت که بهانه های مانند درج نام "خلیج فارس" روی لباس ورزشکاران، نام کاروان ایران و طرح روی لباس که آنها مدعی بودند به شکلی است که منطقه را تحت پوشش قرار داده است که از آنجا پای امارات هم به موضوع باز شد. مسعود اشرفی، دبیر کمیته پارالمپیک ایران که نزدیک به 2 دهه مسولیت های مهمی در کمیته جهانی پارالمپیک داشته است و فرد مهمی در این حوزه محسوب می شود با حضور در این جلسات و ارائه نامه سازمان ملل بر قانونی بودن نام "خلیج فارس" و توضیحات کامل تمام اتهامات را از بین برد اما با توجه یه اینکه ایران چند فینالیست بسیار مهم در روزهای پایانی داشت و عربستانی ها جو را بیش از حد متشنج کرده بودند آنها به توافق رسیدند روی نام "خلیج فارس" در چند بازی پایانی پوشیده شود که این مساله تنها یک توافق بوده است و خبری از تهدید به اخراج و یا محرومیت در کار نبوده است.

جنگ تمام نشدنی عربستان در زمین ورزش

بعد از حادثه منا و قبل از آن مامورین گیت فرودگاه جده، تنش های مسولان ورزشی عربستان هم آغاز شد. موضوع میزبانی در جام باشگاه های آسیا و تبعات بعد از آن حالا به پارالمپیک کشیده شده است. ایران هم اکنون با 21 مدال در رده پانزدهم کشورهای مدال آور المپیک قرار دارد و این در حالی است که عربستانی ها تنها با یک برنز پایین تر از کیپ ورد، اتیوپی و اوگاندا در رده هفتاد و دوم قرار دارد. این کشور ورزشکار مهمی هم در پارالمپیک ندارد و تنش های پی در پی آنها از همان روزهای ابتدایی با ایران به نظر می رسد کار اصلی صعودی در ریو بوده است. ایران هم تا توانست از حواشی دوری کرد و در روزهایی که مدال های طلا برای ایران به 7 رسید موضوع را خاتمه دادند اما برای دوره های آینده این تصمیم گرفته شد تا درج نام "خلیج فارس" روی لباس ورزشکاران حتی برای پارالمپیک هم قانونی شود.

اخراج یا تهدیدی در کار نبود

با این حال رسانه های عربستانی در خبر مهمی از اخراج ایران و یا تهدید به محرومیت از ادامه کار در ریو گفته اند که شرایط کاملا متفاوت با این ادعا بوده است. تنها برای خاتمه تنش عربستانی ها و بازگشت آرامش به کاروان ایران در چند مراسم اهدا مدال نام "خلیج فارس" روی لباس ورزشکاران پوشانده شد اما هنوز در دهکده و یا مکان های عمومی ایرانی ها با همان لباس های عادی رفت و آمد می کنند اما هیچ گونه تهدیدی از جانب عربستان که کشور مهمی در حوزه پارالمپیک محسوب نمی شود، ایران را در ریو تهدید نکرد و تنها یک توافق بود که از دوره آینده دیگر این مشکلات نخواهد بود.
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته: ۰