فضاپیمای دراگون سرنشین‌دار با موفقیت به فضا پرتاب شد

ارسال فضانورد به ایستگاه فضایی توسط شرکت‌های خصوصی برای کشور آمریکا از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. چرا که پس از بازشستگی شاتل‌ها در سال ۲۰۱۱ هیچ فضانوردی از خاک آمریکا به فضا سفر نکرده است. اگر دراگون سرشین‌دار از آزمایش‌های پیش رو سربلند بیرون بیاید بالاخره و پس از هشت سال فضانوردان آمریکایی از خاک آمریکا به فضا سفر خواهند کرد.
کد خبر: ۲۳۲۲
|
۱۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۸
فضاپیمای دراگون سرنشین‌دار با موفقیت به فضا پرتاب شد



زندگی امروز- فضاپیمای دراگون سرشین‌دار شرکت اسپیس ایکس (SpaceX) ساعاتی پیش با موفقیت به سمت ایستگاه فضایی بین‌المللی پرتاب شد.

دراگون سرشین‌دار که اولین فضاپیمای سرنشین‌دار شرکت‌های فضایی خصوصی است با موشک فالون ۹ شرکت اسپیس ایکس به فضا پرتاب شد. هیچ فضانوردی در این فضاپیما حضور نداشت و این ماموریت که Demo-1 نام دارد صرفا جهت آزمایش فضاپیما و تجهیزات آن انجام شد.

در مورد فضا پیمای دراگون بخوانید

ارسال فضانورد به ایستگاه فضایی توسط شرکت‌های خصوصی برای کشور آمریکا از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. چرا که پس از بازشستگی شاتل‌ها در سال ۲۰۱۱ هیچ فضانوردی از خاک آمریکا به فضا سفر نکرده است. اگر دراگون سرشین‌دار از آزمایش‌های پیش رو سربلند بیرون بیاید بالاخره و پس از هشت سال فضانوردان آمریکایی از خاک آمریکا به فضا سفر خواهند کرد. پیش از این فضانوردان آمریکایی با فضاپیمای سایوز روسیه به فضا اعزام می‌شدند. این کار هزینه‌ی زیادی برای آمریکا داشت و ناسا مجبور بود برای هر صندلی سایوز مبلغی معادل ۸۰ میلیون دلار را به روسیه بپردازد.

دراگون سرنشین‌دار بامداد امروز (به وقت محلی) از مرکز فضایی کندی به فضا پرتاب شد. درست همان سایت پرتابی که آخرین ماموریت شاتل‌ها نیز از آن جا انجام شده بود. پس از حدود ده دقیقه مرحله‌ی اول موشک فالکون ۹ به طور عمودی در سکوی شناور اسپیس ایکس فرود آمد. یک دقیقه بعد نیز دراگون سرنشین‌دار از مرحله‌ی دوم موشک جدا شد و به سمت ایستگاه فضایی بین‌المللی رفت.

نکته‌ی قابل توجه دیگر در رابطه با این ماموریت حضور یک آدمک در فضاپیما است که حسگرهایی در نقاط مختلف آن قرار گرفته است. اطلاعات این حسگرها به متخصصان این امکان را خواهد داد تا شرایط فضانوردان در این فضاپیما را بهتر بررسی کنند.

ویژگی‌های دراگون سرنشین‌دار

طرحی گرافیکی از فضاپیمای دراگون سرنشین‌دار در مدار زمین.

دراگون سرنشین‌دار نسخه‌ی به‌روز شده‌ی دراگون باری است که تا کنون ۱۶ ماموریت را برای ناسا انجام داده است. دراگون سرنشین‌دار می‌تواند حداکثر هفت فضانورد را در خود جای دهد و از سیستم خروج اضطراری نیز برخوردار است. سیستمی که در شرایط بحرانی می‌تواند فضانوردان را به سرعت از فضاپیما خارج کند.

نکته‌ی دیگر درباره‌ی دراگون سرنشین دار قابلیت استفاده‌ی مجدد است. این فضاپیما همچون مرحله‌ی اول موشک فالکون ۹ پس از بازگشت به زمین و گذراندن تعمیرات و تست‌های لازم می‌تواند دوباره آماده‌ی پرتاب به فضا شود.

سفری کوتاه اما مهم
همان‌طور که اشاره شد هدف اصلی از ماموریت Demo-1 آزمایش سیستم‌های مختلف این فضاپیما است. سنسورهای پرتعدادی در این فضاپیما نصب شده‌اند که اطلاعات مورد نیاز متخصصان را جمع‌آوری خواهند کرد.

اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود دراگون سرنشین‌دار فردا به ایستگاه فضایی بین‌المللی متصل خواهد شد. ۱۸۰ کیلوگرم از تجهیرات مورد نیاز فضانوردان ایستگاه فضایی بین‌المللی نیز همراه این فضاپیما به ایستگاه فضایی ارسال شده‌اند.

دراگون سرنشین‌دار جمعه ۱۷ اسفند از ایستگاه فضایی جدا خواهد شد و در اقیانوس فرود خواهد آمد.


نمایی دیگر از لحظه‌ی پرتاب فضاپیمای دراگون سرنشین‌دار.
Credit: NASA

برنامه‌های آینده
پرواز آزمایشی مشابه دیگری نیز به زودی انجام خواهد شد. طبق برنامه قرار است این پرواز در حوالی خرداد سال ۱۳۹۸ انجام شود. اما ایلان ماسک، مدیر شرکت اسپیس ایکس، اعلام کرده که اگر همه چیز در ماموریت اول خوب پیش برود ممکن است پرتاب دوم زودتر از زمان پیش‌بینی‌ شده انجام شود.

ماموریت اصلی اما اوایل تابستان سال آینده انجام خواهد شد. در ماموریت Demo-2 دو فضانورد ناسا به همراه دراگون سرنشین‌دار به ایستگاه فضایی سفر خواهند کرد. این دو فضانورد امروز در سایت پرواز حضور داشتند تا بتوانند بیشتر با فضاپیمای جدید آشنا شوند.

پس از آن پروازهای عملیاتی دراگون سرنشین‌دار آغاز خواهد شد و در هر پرواز چهار فضانورد به ایستگاه فضایی بین‌المللی اعزام خواهند شد.

اما اسپیس ایکس تنها طرف قرارداد ناسا نیست و نخواهد بود. اکنون شرکت خصوصی بوئینگ نیز بر اساس قراردادی با ناسا در حال ساخت فضاپیمای سرشین‌دار است و به زودی پروازهای آزمایشی‌اش را آغاز خواهد کرد. ناسا همکاری با روسیه را نیز قطع نخواهد کرد. بنابراین احتمالا در آینده‌ی نزدیک سه فضاپیمای مختلف آماده خواهند بود تا بشر را به ایستگاه فضایی ببرند.

عکس کاور: لحظه‌ی پرتاب فضاپیمای دراگون سرنشین‌دار سوار بر موشک فالکون ۹.

منبع: دیجی مگ
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته: ۰