8 شگفتی این کره خاکی!

اصلی‌ترین مقیاس اندازه‌گیری ارتفاعات و کوهستان‌ها بلندی آن‌ها از سطح دریاست. اگر این مقیاس را برای اندازه گیری ارتفاع کوه در نظر بگیریم، اورست بلندترین قله جهان خواهد بود اما تغییر مقیاس اندازه‌گیری، چالشی برای این کوهستان عظیم ایجاد کرده و عنوان مرتفع ترین قله جهان را به قله «مائوناکی» که یک آتشفشان غیرفعال در جزایر هاوایی است منتقل می کند.
کد خبر: ۲۳۶۲
|
۱۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۲
8 شگفتی این کره خاکی!


زندگی امروز- جهان های بیگانه ای که سیاره های ناشناخته و کهکشان های دوردست را در خود جای داده اند، ممکن است برای ما انسان ها پر از شگفتی ها باشند اما شاید باورتان نشود که ناشناخته های سیاره ای که ما آن را خانه خود می دانیم هم کم نیست. به عنوان مثال آیا می دانستید که آب های اقیانوس های جهان طلایی به ارزش بیش از 700 تریلیون دلار را در خود جای داده اند؟ در این مطلب با بخشی از شگفتی های سیاره خودمان بیشتر آشنا می شویم. شگفتی هایی که کمتر درباره اش گفته شده و شنیده اید.

1-اورست بلندترین قله جهان نیست!
اصلی‌ترین مقیاس اندازه‌گیری ارتفاعات و کوهستان‌ها بلندی آن‌ها از سطح دریاست. اگر این مقیاس را برای اندازه گیری ارتفاع کوه در نظر بگیریم، اورست بلندترین قله جهان خواهد بود اما تغییر مقیاس اندازه‌گیری، چالشی برای این کوهستان عظیم ایجاد کرده و عنوان مرتفع ترین قله جهان را به قله «مائوناکی» که یک آتشفشان غیرفعال در جزایر هاوایی است منتقل می کند. اگر مقیاس اندازه گیری را ارتفاع قله از سطح دریا در نظر بگیریم قله کوه اورست با ارتفاع 8848 متر بلندترین قله جهان است اما اگر به جای اندازه گیری از سطح دریا ارتفاع کوه را از قاعده اصلی آن تا نوک قله کوه در نظر بگیریم، قله مائوناکی در جزایر هاوایی که ارتفاع آن از سطح دریا 4207 متر است طبق اعلام اداره نقشه برداری و زمین شناسی آمریکا ارتفاعی برابر 17.170 متر خواهد داشت و بلندترین قله جهان است.
 
2- زمین در گذشته دو قمر داشته است!
زمین احتمالا در گذشته دو قمر داشته است. یک قمر کوچک تر با عرض تقریبا 1200 کیلومتر قبل از برخورد فاجعه بارش با قمر دوم به دور زمین می چرخیده است. بر اساس فرضیه ای که توسط یک مدل رایانه ای مطرح شده، این برخورد عظیم می تواند توضیح دهنده متفاوت بودن دو سطح ماه امروز ما باشد. در آگوست 2011 دانشمندان در مجله «نیچر» نوشتند که این مدل قدیمی توضیح می دهد که چرا سطحی از ماه که رو به زمین قرار دارد دارای پوسته ای نازک و مسطح است اما روی دیگر آن پوسته بسیار ضخیم تری دارد. دانشمندان معتقدند برخورد قمر دوم با سطح دور از زمینِ ماه صورت گرفته و عامل ضخیم تر بودن پوسته آن است.
 
3- سرعت زمین به دور خودش 1600 کیلومتر بر ساعت است!
شاید تصور کنید که شما در جایتان ثابت هستید یا اگر کمی اهل مطالعه باشید، فکر کنید که زمین با سرعت بسیار کمی در حال حرکت است اما واقعیت این است که شما با سرعت بسیار زیادی در فضا حرکت می کنید.  واقعیت این است که کره زمین با سرعت 1600 کیلومتر در ساعت روی محور خود و با سرعتی حدود ۱۰۰ هزار کیلومتر در ساعت به دور خورشید می‌چرخد. خورشید نیز با سرعتی حدود ۸۵۰ هزار کیلومتر در ساعت به دور مرکز کهکشان ما یعنی کهکشان راه شیری در حرکت است. حتی کهکشان ما نیز ساکن نیست و با سرعت 360 هزار کیلومتر در ساعت به سمت کهکشان آندرومدا حرکت می کند. هرچند ما و محققان نمی دانیم چرا به این سرعت در حرکت هستیم و چه چیزی در آن دور دست ها ما را به سوی خود می کشد!
 
4-  نیروی جاذبه در همه جای زمین یکسان نیست!
به دلیل آن که زمین یک کره کامل نیست، جرم آن به طور یکنواخت توزیع نشده است. این جرم نامنظم به معنای نیروی گرانشی، اندکی نامنظم است. یکی از  عجیب ترین ناهنجاری های گرانشی در خلیج «هادسون» کانادا وجود دارد. دانشمندان می گویند یکی از علل کمتر بودن نیروی جاذبه در این منطقه، وجود یک ورقه یخی عظیم است که 25 تا 45 درصد از ماجرا را توضیح می دهد. عامل دیگر، وجود مواد مذاب درحال حرکت درست در زیر پوسته زمین در این منطقه است که با کشش صفحات قاره‌ای زمین باعث کاهش جرم در این منطقه و در نتیجه کاهش گرانش می شود. 
 

5- زمین هنوز هم دو ماه دارد!
بعد از خواندن مطلب قبلی شاید تصورش سخت باشد اما برخی دانشمندان ادعا می کنند زمین هنوز هم دو ماه دارد. این ماه یک سیاره بزرگ سفید نیست که مانند ماه آشنای ما در آسمان بدرخشد بلکه شبیه یک سیارک کوچک است که در مدار زمین قرار گرفته است. به گزارش ناسا، سیارک 2016 HO3 با حداقل 40 متر طول و بیش از 100 متر عرض به‌ احتمال زیاد حدود یک قرن است که در مدار زمین قرار دارد و در قرن‌های آینده نیز این مدار را ترک نخواهد کرد. نیروی گرانش سیاره ما سیارک ها را هنگام عبور از نزدیکی زمین در مسیرشان به سمت خورشید به دام می اندازد. این نیرو، سیارک 2016 HO3را در فاصله کمتر از 38 برابری کره ماه نسبت به زمین نگه داشته است. اختر شناسان این سیارک را که مدتی طولانی به دور زمین چرخیده است، قمر دوم زمین می دانند.
 
6- دریاچه هایی هستند که امکان انفجار دارند!
هرچند ما کنار دریاچه ها را محلی برای آرامش و استراحت به ویژه در فصل تابستان می دانیم اما دریاچه های مرگباری هم روی کره زمین وجود دارند، به عنوان مثال در کامرون سه دریاچه به نام های نیوس، مونون و کیوو وجود دارند که دریاچه های دهانه ای شناخته می شوند و در بالای زمین های آتشفشانی قرار دارند. مواد مذاب موجود در زیر سطح زمین، دی اکسیدکربن را درون دریاچه ها آزاد می کند و درنتیجه لایه ای غنی از دی اکسیدکربن در بالای بستر دریاچه ایجاد می شود. این دی اکسیدکربن ممکن است باعث ایجاد یک انفجار شده و افرادی را که پیرامون آن هستند دچار خفگی کند. انفجار سال 1986 دریاچه نیوس کامرون، 1.6میلیون تن دی اکسید کربن آزاد کرد که ابری تقریبا 50 متری از دی‌اکسیدکربن تشکیل داد و 1700 نفر را به کام مرگ فرستاد. دریاچه سبلان در اردبیل نیز یکی از دریاچه های دهانه ای است.
 

7- زمین در ابتدا ارغوانی رنگ بوده است!
به گفته محققان دانشگاه مریلند آمریکا، زمین آبی رنگ امروز ما به احتمال زیاد در گذشته سیاره ای ارغوانی رنگ بوده است. این دانشمندان می گویند، میکروب های اولیه و دیگر گونه‌های زیستی فتوسنتزکننده در ۳/۵ میلیارد سال پیش، یعنی زمانی قبل از رویداد بزرگ اکسیژن‌زایی نیز وجود داشته‌اند. این گونه های زیستی برای جذب پرتوهای خورشید به جای «کلروفیل» از مولکول حساس به نور دیگری به نام «رتینال» استفاده می کرده اند که به این ارگانیسم ها رنگ ارغوانی می داده اند. مولکول های رتینال که امروزه در غشای بنفش رنگ یک میکروب فتوسنتزکننده به نام «هالوباکتری» یافت می شوند نور سبز را جذب می کنند و نور قرمز و بنفش را که ترکیب آن ها رنگی ارغوانی ایجاد می کند، منعکس می کنند.
 
 8- در اقیانوس های جهان 771 تریلیون دلار طلا وجود دارد
هیجان زده نشوید! دست شما به چیزی از این طلاها نمی رسد زیرا این طلاها دست نیافتنی هستند. دانشمندان برآورد می کنند که اقیانوس های جهان 20 میلیون تن طلا را در خود جای داده اند. این میزان طلا نه در کف اقیانوس ها بلکه در قطرات آب آن ها وجود دارد. هر قطره از آب اقیانوس ها حاوی مقدار بسیار کمی طلای واقعی است. در حقیقت، در هر لیتر از آب دریاها و اقیانوس ها ۱۳ میلیاردم گرم ذرات ریز طلا وجود دارد. این مقدار طلای موجود در اقیانوس ها تریلیون ها دلار ارزش دارد و ثروتی بسیار عظیم اما دست نیافتنی به شمار می رود.

نویسنده : یاسمین مشرف | مترجم

منبع: خراسان
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته: ۰