چگونه در کارمندان انگیزه ایجاد کنیم؟

اگر کارمندان تان بدانند که شما به آنها اعتماد دارید، انگیزه بیشتری پیدا کرده و برای رسیدن به موفقیت و اهداف شرکت، تلاش بیشتری می کنند. اگر شما به عنوان مدیر به کارمندان تان تکیه کنید، آنها نیز شما را ناامید نمی کنند و با اعتماد به نفسی که به دست می آورند، شما را در رسیدن به اهداف تان یاری می رسانند.
کد خبر: ۲۳۶۳
|
۱۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۱
چگونه در کارمندان انگیزه ایجاد کنیم؟




زندگی امروز- یک مدیر باید این توانایی را داشته باشد که انگیزه لازم را در کارمندانش ایجاد کند تا بتواند بیشترین بازخورد را از آنها دریافت کند. اگر چه پول یکی از مهمترین عوامل به حساب می آید اما تحقیقات نشان داده که به تنهایی برای ایجاد انگیزه در کارمندان کافی نیست. در واقع آنچه یک فرد را در محیط کار فعال و پویا می کند، عوامل دیگری ست که در ادامه برایتان آورده ایم. وظیفه یک مدیر است که این عوامل را بشناسد و آنها را در محیط کار پیاده کند.

به آنها اعتماد کنید
اگر کارمندان تان بدانند که شما به آنها اعتماد دارید، انگیزه بیشتری پیدا کرده و برای رسیدن به موفقیت و اهداف شرکت، تلاش بیشتری می کنند. اگر شما به عنوان مدیر به کارمندان تان تکیه کنید، آنها نیز شما را ناامید نمی کنند و با اعتماد به نفسی که به دست می آورند، شما را در رسیدن به اهداف تان یاری می رسانند.

روی اهداف کوتاه مدت تمرکز کنید
علاوه بر اهداف مدت بلندی که در سر دارید، بهتر است که روی اهداف کوتاه مدت هم تمرکز کنید. یک کارمند چند سال باید برای رسیدن به هدف بلند مدتی که شما تعریف کرده اید، صبر کند. اما اگر او به جای یک هدف بلند مدت، چندین اهداف کوتاه مدت در سر داشته باشد، از این جهت که نتیجه تلاش هایش را به چشم می بیند، انگیزه بیشتری برای تلاش پیدا خواهد کرد. در واقع شما با این شیوه به آنها ثابت می کنید که اهدافی واقعی، نه دور از دسترس، در سر دارید و هر فردی با تلاش زیاد می تواند به آن دست یابد.

محیط کار را برای آنها جذاب کنید
هیچکس دوست ندارد که ساعت ها در محیطی خسته کننده کار کند اما اگر شما محیطی شاد، پویا و خوشایند برای کارمندان تان فراهم کنید، آنها نیز با انرژی بیشتری کار خواهند کرد. اولین قدم این است که تا جای ممکن امکانات مورد نیاز کارمندان، مانند کامپیوتر، اینترنت پر سرعت و...، را در اختیارشان بگذارید. در قدم های بعدی، آنچه اهمیت دارد دکوراسیون دفتر کار است. لازم نیست که برای این کار هزینه زیادی بپردازید، شما با یک رنگ ساده و چند تابلوی زیبا هم می توانید ظاهر دفتر کارتان را از این رو به آن رو کنید. تمام این عوامل در کنار هم، محیط کار را برای کارمندان لذت بخش تر می کند که در عملکردشان نیز تاثیر مثبتی خواهد گذاشت.

الگوی رفتاری آنها باشید
شما نباید از کارمندتان انتظار داشته باشید که خوب کار کنند و خوب رفتار کنند، در حالی که خودتان اینگونه نیستید. شما به عنوان یک مدیر، باید الگوی آنها باشید. صداقت، احترام و ارتباط موثر کلید موفقیت شما در محیط کار است. اگر می خواهید که در کارمندان تان انگیزه بیشتری ایجاد کنید، باید با آنها بیشتر در ارتباط باشید. تنها ارتباط دنیای مجازی کافی نیست، شما باید هر از چند گاهی رو در رو با آنها در تماس باشید. این کار باعث می شود که آنها احساس ارزشمند بودن کنند و برای جبران رفتارهای مثبت شما، سخت کوش تر باشند.

به آنها پاداش دهید
کارمندان شما تنها تا زمانی برای شما کار می کنند که دلیلی برای ماندن داشته باشند. اگر می خواهید که افراد باتجربه تان را از دست ندهید، باید این انگیزه را در آنها ایجاد کنید. این انگیزه می تواند به هر شکلی باشد، به عنوان مثال شما می توانید به او به صورت نقدی پاداش دهید، یا این که هدیه ای برایش بخرید یا حتی به او آزادی عمل بیشتری در کار دهید. اگر آنها بدانند که تلاش هایشان دیده خواهد شد و نتیجه خواهد داشت، تلاش شان را نیز بیشتر خواهند کرد.

به آنها فضا برای رشد دهید
آیا کسی هست که از پیشرفت بدش آید؟ هر یک از کارمندان شما به هدف پیشرفت در زمینه ای که در آن تخصص دارد، وارد محیط کار می شود. از این رو اگر شما فضای لازم را برای پیشرفت به آنها دهید، آنها نیز تلاش بیشتری خواهند کرد. اما اگر کارمند شما تصور کند که تا چند سال دیگر هم در همان موقعیت ثابت خواهد ماند، انگیزه اش را نیز از دست می دهد. بنابراین اگر می بینید که برخی از کارمندان تان ارزش رشد کردن را دارند، این فرصت را به آنها بدهید. این کار نه تنها برای خود آن فرد، که برای شما هم فواید زیادی را به همراه خواهد داشت.

از آنها سوال کنید
به جای این که خودتان حدس بزنید کارمندان تان به چه چیزهایی نیاز دارند، بهتر است که از آنها سوال کنید. اگر در مقابل آنها بنشینید و رو در رو با آنها در مورد نیازهایشان صحبت کنید، در واقع حس ارزشمند بودن را به آنها منتقل کرده اید. مطمئنا اگر کارمندان شما احساس کنند که برای شما مهم هستند، با انگیزه بیشتری کار خواهند کرد.

به جای کل، روی تک تک افراد تمرکز کنید
شاید از نظر شما یک جلسه جمعی بتواند به کارمندان انگیزه دهد اما اگر می خواهید که تاثیر بیشتری روی آنها داشته باشید، با تک تک افراد جلسات انفرادی بگذارید. هر کسی وظایف خاص خود را دارد، از این رو شما باید در راستای همان وظایف به فرد انگیزه دهید. به او ثابت کنید که پیشرفت در کار، هم به نفع خود او و هم به نفع شرکت خواهد بود. با ایجاد کردن انگیزه در تک تک افراد، نتیجه ای که از کل خواهید گرفت، بسیار موثرتر خواهد بود.

به آنها قدرت تصمیم گیری دهید
شما نباید صبر کنید تا نتیجه کار کارمندان را ببینید و طبق آنها پاداش دهید، بلکه باید در طول کار هم این انگیزه را در آنها ایجاد کنید. به عنوان مثال در حین کار به آنها قدرت تصمیم گیری دهید. بگذارید آنها با ایده هایی که در سر دارند، تفاوت ایجاد کنند. اگر کارمندان ببینند که تصمیم گیری هایشان اهمیت دارند و در روند کار شرکت تاثیر می گذارند، انگیزه بیشتری برای فعال بودن پیدا خواهند کرد. شما باید به گونه ای با آنها رفتار کنید که خلاقیت شان برانگیخته شود. بنابراین از این پس در جلسات از آنها نظر بخواهید و به آنها نشان دهید که نظرشان برای شما و به تبع کل شرکت اهمیت دارد.
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته: ۰