ظهور "شاهزاده ترور"؟!

حمزه بن لادن کیست و چه اهدافی را دنبال می کند؟

حمزه بن لادن نیز مانند پدرش از پیام‌های صوتی برای ارتباط با هوادارن القاعده استفاده می‌کند. همین پیام‌های صوتی حساسیت دولت آمریکا را برانگیخته و او را در لیست تروریست‌های تحت تعقیب خود قرار داده است.
کد خبر: ۲۳۷۸
|
۱۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۸
حمزه بن لادن کیست و چه اهدافی را دنبال می کند؟



فرارو- ایالات متحده آمریکا جایزه‌ای به ارزش یک میلیون دلار برای دریافت اطلاعات درباره حمزه پسر اسامه بن لادن، رهبر سابق القاعده تعیین کرده است.

به گزارش فرارو، در بیانیه وزارت‌خارجه آمریکا حمزه بن لادن به‌عنوان فردی که برای رهبری شبکه القاعده آماده می‌شود، معرفی شده است.
 
عربستان سعودی همزمان با تعیین جایزه یک میلیون دلاری آمریکا برای اطلاعات باارزش در مورد محل حضور حمزه بن لادن، اعلام کرد که این فرزند رهبر سابق گروه القاعده دیگر شهروند این کشور نیست. بنا به اعلام وزارت کشور عربستان تابعیت عربستانی حمزه بن لادن از وی سلب شده است.

اسامه بن لادن بنیانگذار شبکه القاعده در سال ۲۰۱۱ در مخفیگاهش در ابوت آباد پاکستان توسط کماندو‌های آمریکایی کشته شد. خبر کشته شدن او را باراک اوباما در دوم مه ۲۰۱۱ اعلام کرد.

وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا می‌گوید حمزه بن لادن در سال‌های اخیر با انتشار پیام‌هایی در فضای مجازی از هوادارانش خواسته است تا علیه آمریکا و متحداتش اقدام کنند.

از سال ۲۰۱۷ که گمانه‌زنی‌ها در باره افزایش نقش حمزه بن لادن بالا گرفت و از او به‌عنوان جانشین پدرش یاد شد، آمریکا نام حمزه را در فهرست مبارزه با تروریسم قرار داده است.

درباره محل اقامت حمزه بن‌لادن اطلاعات دقیقی وجود ندارد. بعضی‌ها می‌گویند وی جایی در مرز پاکستان و افغانستان مخفی شده است. گروهی دیگر معتقدند که وی هوادارانش در سوریه یا یمن را از نزدیک سازماندهی و هدایت می‌کند.
 
در حال حاضر رهبر اسمی القاعده ایمن الظواهری پزشک و نظریه پرداز مصری است. او پس از مرگ بن لادن عملا به عنوان رهبر القاعده فعالیت کرده است. ظواهری بر خلاف بن لادن که یک رهبر و فرمانده نظامی بود بیشتر یک تئوریسین و نظریه پرداز دینی است.

در زمان رهبری ظواهری بر القاعده، این سازمان تروریستی دچار افول شد و در جریان اتفاقات پس از بهار عربی به ویژه جنگ سوریه گروه‌های تازه همچون جبهه النصره و داعش ظهور کردند و به عنوان رقیبی برای القاعده فعالیت نمودند. در این بین جبهه النصره نزدیکی بیشتری به القاعده دارد.

با این حال ایمن ظواهری با رهبران جوان این گروه‌ها به ویژه با ابوبکر بغدادی رهبر داعش دچار اختلافاتی شد.

در سپتامبر سال ۲۰۱۵ همزمان با سالگرد حملات ۱۱ سپتامبر، ایمن الظواهری، سرکرده القاعده با حمله به ابوبکر البغدادی سرکرده داعش گفت: "ما او را فردی شایسته برای خلافت نمی‌دانیم."
ظهور ایمن الظواهری رهبر کنونی القاعده در کنار اسامه بن لادن
ایمن الظواهری در پیام صوتی خود افزود: «البغدادی با حمایت برخی افراد ناشناس و از طریق زور و انفجار خودرو‌های بمب گذاری شده به جای ترغیب مردم و دادن حق انتخاب به آن‌ها، خود را خلیفه معرفی می‌کند و اقدام به تشکیل چیزی کرده که آن را دولت اسلامی می‌داند.»

الظواهری سرکرده سازمان تروریستی القاعده با انتقاد از سرکرده گروهک تروریستی داعش گفت: «در حالی که غزه به وسیله بمب‌های اسراییلی به آتش کشیده می‌شود و می‌سوزد، ابوبکر البغدادی هیچ گونه حمایتی از مردم فلسطین و حتی به صورت لفظی و زبانی نکرده‌ است، تمام هم و غم و فکر و ذکر او در این روز‌ها این است که همه نسبت به او ابراز وفاداری کنند و او را خلیفه بخوانند، بدون اینکه نظر آن‌ها را جویا شود.»

الظواهری در ادامه فعالیت‌های البغدادی را باعث ایجاد فتنه در میان گروهی دانست که او آن‌ها را مجاهدان خواند و تأکید کرد بر اساس ادله شرعی و تاریخی و مستندات موجود، البغدادی لیاقت خلیفه بودن را ندارد.

ظواهری در همین راستا تلاش کرد به حمایت از گروه تروریستی جبهه النصره در مقابل داعش بپردازد. با این حال با رهبر جبهه النصره نیز اختلافاتی داشت.

حالا با شکست تروریست‌ها در سوریه و عراق پاکسازی داعش در این کشور‌ها و فراری بودن رهبران داعش جبهه النصره، خلایی در حوزه رهبری جریان‌های تروریستی ایجاد شده که به نظر می‌رسد حمزه بن لادن به دنبال پر کردن این خلاء است.

شماری از کارشناسان اروپایی مسائل سوریه می‌گویند که او در حال حاضر رهبری گروه انصار الفرقان سوریه را بر عهده دارد؛ سازمان نوظهوری که در ماه‌های اخیر توانسته است شمار قابل توجهی از جنگجویان تروریست‌های بریده از جبهه النصره و داعش را به خود جلب کند.

در بیانیه اعلام موجودیت انصارالفرقان که سال ۹۶ اتفاق افتاد، آمده است: «این تشکیلات جهادی [وابسته به القاعده]، متشکل از تعداد زیادی از جنگجویان مهاجر (غیرسوری) و انصار (سوری) است که سال‌هاست در عرصه‌های مختلف جنگ در سوریه حضور داشته‌اند. این افراد در گروه‌ها و تشکیلات مختلف جهادی فعالیت کرده و امروز در قالب این تشکیلات مجتمع شده‌اند.»
 
حالا که نام حمزه بن لادن به عنوان یکی از افراد موثر در القاعده مطرح شده، گفته می‌شود ممکن است که او جانشین پدرش شود و به عنوان رهبر جدید القاعده معرفی گردد.

اگر این سناریو درست باشد احتمالا ایمن الظواهری که درحال حاضر رهبری القاعده را برعهده دارد همچنان به عنوان رهبر فکری این جریان فعالیت خواهد کرد. ظواهری چندی پیش از پیام های حمزه بن لادن حمایت کرده بود.
ظهور تصویری از حمزه بن در سال 2001، 12 سالگی او
از حمزه بن لادن چه اطلاعاتی در دست است؟
حمزه بن لادن به عنوان کوچکترین فرزند اسامه بن لادن شناخته می‌شود. او متولد سال ۱۹۸۹ است و در حال حاضر ۳۰ سال سن دارد.

در سال ۲۰۰۱ که حمزه ۱۲ ساله بوده است به همراه پدر و سایر اعضای خانواده در مراسم ازدواج برادر خود «محمد بن‌لادن» در قندهار حضور یافت. فیلمی که در نوامبر همان سال از او گرفته شد، نشان می‌دهد که حمزه و برخی از برادران و خواهرانش در استان غزنی در کنار طالبان و علیه نیرو‌های آمریکایی می‌جنگیدند. در مارس ۲۰۰۳ ادعا شد که حمزه و برادر دیگرش «سعد» زخمی شده و در رباط (افغانستان) گرفتار شده‌اند. این خبر بعد‌ها تکذیب شد. در سال ۲۰۰۵ ویدئویی با عنوان «مجاهدین وزیرستان» منتشر شد که نشان می‌داد حمزه در نبرد‌های القاعده با نیرو‌های امنیتی پاکستان در جنوب وزیرستان می‌جنگد. در سپتامبر ۲۰۰۷ بار دیگر گزارش شد که او در مناطق قبایلی پاکستان- افغانستان نقش مهمی در رهبری یکی از گروه‌های القاعده دارد.

در سال ۲۰۰۸ متن شعری از او منتشر شد که در آن از نابودی آمریکا، فرانسه، بریتانیا و دانمارک سخن گفته بود. در واکنش به شعر او پاتریک مرسر، نماینده پارلمان بریتانیا، حمزه را «شاهزاده ترور» نامید. برخی می‌گویند که او در ترور بی نظیر بوتو در سال ۲۰۰۷ دست داشته، اما به گفته سلیمان ابوغیث، سخنگوی القاعده، او در آن زمان در حبس خانگی قرار داشت تا اینکه در سال ۲۰۱۰ آزاد شد.

حمزه با دختر محمد عطا، رباینده یکی از هواپیما‌هایی که در حملات سال ۲۰۰۱ استفاده شد ازدواج کرده است. سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا در سال ۲۰۱۷ برای اولین بار اسناد ابوت آباد (محل زندگی اسامه بن لادن) را منتشر کرد. در این اسناد برای اولین بار تصویر حمزه بن‌لادن منتشر گردید؛ ادعا شده است این تصاویر از مراسم عروسی وی، گرفته شده است.

نامه‌ها و اسنادی که از اسامه بن لادن در ابیت‌آباد به دست آمده نشان می‌دهد که او در حال آماده کردن پسر کوچکش برای جانشینی خود بوده است.

برخی منابع مدعی شده‌اند حمزه بن لادن سال‌ها با مادرش در ایران بوده است. اما گزارش‌های دیگری خاطرنشان می‌کنند که او در این سال‌ها در پاکستان، افغانستان و یا سوریه بوده است.

مایکل ایوانوف، دستیار وزارت امور خارجه آمریکا در امور امنیت دیپلماتیک گفته است که به باور مقام‌های آمریکایی حمزه بن لادن "در جایی در مرز افغانستان و پاکستان است، از ایران عبور می‌کند، ولی می‌تواند جایی در آسیای مرکزی و جنوب آسیا باشد."

ایران تاکنون حضور رهبران القاعده در کشور را تکذیب کرده است. در گذشته وزارت خارجه اعلام کرده بود  چند تن از اعضای خانواده اسامه بن لادن، را که پس از حمله آمریکا به افغانستان وارد ایران شده بودند، سال‌ها پیش به خواست عربستان سعودی اخراج کرده است.
ظهور 
حمزه بن لادن مانند پدرش با پیام های صوتی با هوادارانش ارتباط دارد
پیام‌های صوتی حمزه بن لادن
حمزه بن لادن نیز مانند پدرش از پیام‌های صوتی برای ارتباط با هوادارن القاعده استفاده می‌کند. همین پیام‌های صوتی حساسیت دولت آمریکا را برانگیخته و او را در لیست تروریست‌های تحت تعقیب خود قرار داده است.

پس از انتشار اسناد ابوت آباد و همچنین انتشار تصاویر و فیلمی که گفته می‌شود متعلق به ازدواج حمزه اسامه بن لادن است، نام او بیشتر بر سر زبان‌ها افتاد. در همان زمان پیام صوتی‌ای نیز متعلق به حمزه از سوی مؤسسه سحاب وابسته به القاعده منتشر شد. او پیام‌های صوتی دیگری نیز دارد. این پیام‌ها حاوی نکاتی است که طرز فکر حمزه را نشان می‌دهد.

حمزه اسامه بن لادن در یکی از نخستین پیام هایش در نیمه سال ۲۰۱۶ با تأکید بر مسئله فلسطین پیشنهاد تشکیل یک ارتش بزرگ برای آزادسازی فلسطین را مطرح کرد. او با اشاره به اختلافات و تفرقه گروه‌های سلفی جهادی در سوریه آن‌ها را به وحدت فرا می‌خواند و از علما خواست تا خود به جهاد بروند.

حمزه در پیام صوتی دیگری آمریکا را دشمن اصلی تلقی کرده و نوزده شرکت کننده عملیات ۱۱ سپتامبر را مدح و ثنا گفت.

پیام صوتی بعدی او در انتقاد از حاکمان عربستان است. او با مخاطب قرار دادن قبایل مستقر در شبه جزیره عربستان، مردم عربستان را به قیام علیه حکومت سعودی فرا خواند. حمزه بن لادن در پیام دیگری برای مشروعیت زدایی از آل سعود به تاریخ آل سعود و ارتباط آل سعود با استعمار می‌پردازد.

پیام صوتی بعدی حمزه اسامه تحت عنوان «وصایا للفدائیین فی الغرب» پیام مهمی است، در موضوع عملیات انتحاری یا در اروپا و آمریکا. این پیام خطوط کلی نگاه القاعده به عملیات انتحاری در اروپا و آمریکا و دیگر مناطق را روشن می‌سازد و تفاوت آن با نگاه‌های داعش را می‌توان بهتر شناخت.

حمزه اسامه در این پیام تلاش می‌کند مانند ابومحمد عدنانی (سخنگوی داعش) وارد جزئیات عملیات انتحاری شود و به انتحاری‌ها سفارش می‌کند در سلاح‌های خود تنوع داشته باشند. حمزه همچنین اولویت بندی در این عملیات‌ها را مشخص می‌کند. او در مورد اهداف عملیات‌های انتحاری اولویت‌هایی را ارائه می‌نماید. او هر متعرض به دین را از اهداف مشروع عملیات انتحاری تلقی می‌کند. این هدف بیش از آنکه هدفی سیاسی باشد به عملیات‌هایی مانند شارلی ابدو اشاره دارد. منافع یهود از نظر حمزه به عنوان دومین هدف و منافع صلیبی ،آمریکا و اعضای پیمان ناتو در اولویت‌های بعدی قراردارند.

او در پیام‌هایش مردم کشور‌های عربی را به انقلاب و انتفاضه علیه حاکمان دعوت می‌کند.
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته: ۰