تصمیم‌های سلامتی برای سال جدید

بیشتر افراد قصد کاهش وزن دارند و همین نشان می‌دهد نسبت به اهمیت وزن سالم آگاهند، اما آن را کار سختی می‌دانند. پیش از هر چیزی نباید انتظار داشته باشید زود نتیجه بگیرید و توصیه می‌کنیم دنبال راهکار‌های فوری نباشید.
کد خبر: ۲۴۰۰
|
۱۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۸
تصمیم‌های سلامتی برای سال جدید



زندگی امروز- در ابتدای سال جدید تقریبا همه‌ی ما تصمیم می‌گیریم به طریق آدم بهتری باشیم و هدف‌هایی برای خود تعیین می‌کنیم که مطمئنا سلامتی جزء مهمی از این اهداف است. اما درصد کمی از ما طی سال به این اهداف پایبند می‌مانیم و در آن موفق می‌شویم. پیگیری هدف کار سختی است، اما غیرممکن نیست. اگر نسبت به اهمیت نعمت بزرگ سلامتی آگاه باشیم، طی این مسیر برایمان ساده‌تر هم خواهد شد.

وزن کم کنید
بیشتر افراد قصد کاهش وزن دارند و همین نشان می‌دهد نسبت به اهمیت وزن سالم آگاهند، اما آن را کار سختی می‌دانند. پیش از هر چیزی نباید انتظار داشته باشید زود نتیجه بگیرید و توصیه می‌کنیم دنبال راهکار‌های فوری نباشید. هر چیزی را که می‌خورید یادداشت کنید و یک سیستم حمایتی برای خود در نظر بگیرید. داشتن پشتیبان بسیار مهم است، زیرا زمان‌هایی خواهند بود که خسته شوید و به دنبال بهانه‌ای برای کنار کشیدن از رژیم غذایی‌تان باشید، و درست در همین مواقع به افرادی در کنار خود نیاز دارید که هدف‌تان را به شما یادآوری کنند، انگیزه بدهند، تشویق‌تان بکنند و یاورتان باشند.

ارتباطات خود را حفظ کنید
احساس می‌کنید مدتهاست ارتباط و معاشرت‌تان با دوستان و اقوام کم شده؟ برای سلامتی‌تان هم لازم است که دوباره ارتباط گرم‌تری با آن‌ها برقرار کنید. تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که روابط اجتماعی محکمی دارند، بیشتر عمر می‌کنند. در واقع روابط کم و محدود، درست مانند اعتیاد به الکل و مواد مخدر به سلامتی‌تان آسیب می‌زند و حتی ممکن است از چاقی و ورزش نکردن هم خطرناک‌تر باشد. از هر فرصتی برای تماس برقرار کردن و معاشرت و دیدار با دوستان و آشنایان استفاده کنید.

سیگار را ترک کنید
بار‌ها امتحان کرده‌اید و نشده؟ هیچ اشکالی ندارد، برای رسیدن به موفقیت، بار‌ها و بار‌ها تلاش لازم است. سعی کنید راهی پیدا کنید که مناسب شما باشد. فواید ترک سیگار را حتما می‌دانید و نیازی به یادآوری نیست، اما این را هم در نظر بگیرید که با ترک سیگار چه هزینه‌ی زیادی تبدیل به پس انداز خواهد شد. ترک عادت سیگار کشیدن یکی از سخت‌ترین کارهاست، اما اگر اراده‌تان جدی و محکم باشد، بزرگ‌ترین قدم را برداشته‌اید.

پس انداز کنید
با ایجاد تغییراتی سالم در سبک زندگی خود، پول پس انداز کنید. تصمیم بگیرید تا محل کارتان پیاده بروید یا دوچرخه سواری کنید. به جای باشگاه رفتن، خودتان در خانه ورزش کنید. قبل از رفتن برای خرید، یخچال و کابینت‌ها را بررسی کنید تا فقط چیز‌هایی که لازم دارید را خریداری کنید، نه اضافه‌تر. بی‌هدف به فروشگاه رفتن باعث می‌شود انتخاب‌های ناسالم و غیرضروری کنید و هم پول‌تان را هدر بدهید و هم به سلامتی‌تان لطمه بزنید.

استرس‌تان را کم کنید
کمی فشار و استرس هیچکس را نمی‌کُشد و در واقع به نفع‌مان است، اما اگر استرس، مزمن و همیشگی شود زمینه‌ی را برای انواع بیماری‌ها فرام می‌کند. ساعات کاری طولانی، کم خوابی، عدم تحرک، تغذیه‌ی نادرست و وقت صرف نکردن در کنار خانواده و دوستان می‌تواند استرس را بیشتر کند. استرس بخش جدایی ناپذیر زندگی ماست، اما ریلکسیشن و خواب کافی و ارتباط اجتماعی و سفر و ... نیز باید بخشی از زندگی ما باشند، چون سزاوارشان هستیم و به آن‌ها نیاز داریم.

به دیگران کمک کنید
بیشتر ما فکر می‌کنیم برای شاد بودن فقط باید روی خودمان تمرکز کنیم و به علاقه مندی‌های خودمان بپردازیم، اما از این غافلیم که وقتی به دیگران کمک می‌کنیم و آن‌ها را شاد می‌کنیم هم شاد و راضی می‌شویم. شادی به نفع سلامتی است و پژوهش‌ها نشان داده‌اند افرادی که احساسات مثبت‌تری نسبت به دیگران دارند، ۲۰ درصد کمتر از بقیه ممکن است دچار بیماری قلبی شوند. ضمنا احساسات و هیجانات مثبت، شما را صبورتر و خوش فکرتر می‌کند.

مهارتی جدید یاد بگیرید
فرقی نمی‌کند چند سال دارید، در کلاسی که دوست دارید ثبت نام کنید و مهارتی که به آن علاقه مندید یاد بگیرید تا هم عملکرد حرفه‌ای‌تان بهتر شود و هم اعتماد بنفس‌تان تقویت شود. ضمنا در این کلاس‌ها دوستان جدیدی نیز پیدا خواهید کرد و قدرت مغزتان را افزایش خواهید داد. مطالعات نشان داده‌اند افرادی که در سنین بالا، در دوره‌های آموزشی شرکت می‌کنند، ریسک آلزایمر را پایین می‌آورند.

الکل را کنار بگذارید
مصرف الکل بر فرارسان‌های عصبی مغز اثر گذاشته و می‌تواند ریسک افسردگی، از دست دادن حافظه و یا حتی صرع را افزایش بدهد. افرادی که عادت به نوشیدن الکل دارند، بیشتر مستعد ابتلا به بیماری قلبی، کبدی، فشار خون بالا، سکته مغزی و مشکلات ذهنی و حتی سرطان دهان، گلو، کبد و سینه هستند.

حتما می‌دانید یک خواب خوب شبانه تا چه اندازه انرژی بخش و سرحال کننده است، اما خواب خوب، بیشتر از آنچه فکرش را بکنید برای سلامتی سودمند است. کمبود خواب منجر به افزایش ریسک چاقی و دیابت نوع دوم می‌شود. خواب برای تقویت حافظه مهم است و نباید بابت نیازتان به خواب احساس بدی داشته باشید.

سفر کنید
لذت سفر می‌تواند تا مدت‌ها بعد از اتمام سفر باقی بماند. خیلی از افراد دچار یکنواختی و روزمرگی می‌شوند و نمی‌توانند خود را از این حالت نجات دهند، انگار همه چیز کسل کننده و یکجور می‌شود. اما سفر کردن به شما اجازه می‌دهد کمی ماجراجویی کنید و تغییری در زندگی‌تان ایجاد کنید، نیازی نیست کاری که می‌کنید خارق العاده یا پُرهزینه باشد. هر کاری که به شما احساس نشاط و انرژی بدهد و برای برگشتن به زندگی روزمره شارژتان کند خوب است. سفر کردن شیوه‌ی خوبی برای کشف کردن، هیجان آفریدن و یادگرفتن و تجربه کردن است که به نفع جسم و روح‌تان خواهد بود.

چکاپ سالیانه‌تان را انجام دهید
خیلی از افراد مخصوصا خانم‌ها از چکاپ‌های روتین سالیانه‌ی خود طفره می‌روند و از معاینه‌های پزشکی پیشگیرانه فرار می‌کنند. چک کردن فاکتور‌هایی مانند فشار خون، کلسترول، وزن و ... نباید نادیده گرفته شوند، چون تصویری از وضعیت سلامتی‌تان ارائه می‌دهند. تست پاپ اسمیر و ماموگرافی از تست‌های لازم برای خانم‌ها هستند که باید هر سال انجام شوند.

سابقه‌ی پزشکی خانواده‌تان را بدانید
دانستن سابقه‌ی پزشکی خانواده‌تان یکی از بهترین مراقبت‌ها در زمینه‌ی سلامتی است. شما باید نسبت به بیماری‌ها و مشکلات سلامتی مشاهده شده در خانواده‌تان مطلع باشید تا ریسک فاکتور‌های مربوطه را کنترل کرده و سبک زندگی سالم‌تری متناسب با شرایط خود در پیش بگیرید.

روز‌های تعطیل، ناهار طول هفته را آماده کنید
بیشتر اوقات کمبود وقت برای پختن و تهیه‌ی غذا باعث می‌شود سراغ غذا‌های فوری یا آماده شده برویم. از پیش درست کردن غذا یکی از بهترین راه‌های اجتناب از غذا‌های ناسالم و دریافت مواد مغذی است. ضمنا در هزینه‌ها نیز صرفه جویی خواهید کرد.

هر دو سه ساعت چیزی بخورید
حذف وعده‌های غذایی یا گرسنگی کشیدن هیچ کمکی به کاهش وزن‌تان نمی‌کند و ضمنا باعث پُرخوری در وعده‌های بعدی نیز می‌شود. به جای گرسنگی کشیدن، اسنک‌های سالمی تهیه کنید و در طول روز هر دو تا سه ساعت از آن‌ها بخورید تا انرژی‌تان یکنواخت باشد و احساس گرسنگی نکنید.

بدون ضد آفتاب بیرون نروید
سرطان پوست، شایع‌ترین سرطان است. هر چند قرار گرفتن در معرض نور خورشید، برای ساختن ویتامین D. در بدن ضروریست، اما اگر زیاد در معرض پرتو‌های مضر خورشیدن قرار بگیرید، مستعد سرطان پوست خواهید شد. حتی در ماه‌های زمستان نیز باید هر روز از ضد آفتاب استفاده کنید. همچنین عینک آفتابی با کیفیت به چشم بزنید، چه هوا آفتابی باشد و چه ابری.

زیاد آب بنوشید
شاید توصیه به نوشیدن هشت لیوان آب در روز برای همه‌ی افراد کاربرد نداشته باشد، مهم این است که بدن‌تان را هیدراته نگه دارید. هیدراسیون بدن نه تنها عملکرد‌های فیزیکی مانند گوارش را در سطح مطلوبی نگه می‌دارد بلکه احتمال اینکه به دلیل تشنگی احساس گرسنگی کنید نیز کمتر می‌شود. سر درد و احساس خستگی و بیحالی نیز از عوارض کم آبی بدن می‌توانند باشند.

برترین ها - ترجمه از هدی بانکی
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته: ۰