(تصاویر) دیواره تئاتر شهر و ترک‌هایی که مرمت نمی‌شوند

تئاتر شهر به سبب موقعیتش در پارک دانشجو با تعامد چند متولی روبه‌روست. از سوی متولی داخل ساختمان با وزارت ارشاد است و پس از یک دوره مرمت در دو سالن سایه و قشقایی و تغییراتی در کارگاه نمایش و پلاتوها، تعمیرات و مرمت تئاتر شهر - که قرار بود در چهارسو و سالن اصلی ادامه یابد - نیمه‌کاره می‌ماند.
کد خبر: ۲۴۱۹
|
۱۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۴
(تصاویر) دیواره تئاتر شهر و ترک‌هایی که مرمت نمی‌شوند



زندگی امروز- دیواره بیرونی تئاتر شهر این روزها زخم‌های عظیمی بر تن خود تحمل می‌کند و هیچ نهاد مسئولی اقدامی بر مرمت این بنا نمی‌کند.


(تصاویر) دیواره تئاتر شهر و ترک‌هایی که مرمت نمی‌شوند


ترک‌های عمودی بر بدنه و پوسته بیرونی تئاتر شهر از مدت‌ها پیش ظاهر شده بودند؛ اما این روزها که اطراف تئاتر شهر به واسطه رفتن دستفروش‌ها کمی آرام‌تر و خلوت‌تر شده است، این فرصت را ایجاد می‌کند تا دریابیم تئاتر شهر در محاصره آن همه هیاهو، چه زخم‌هایی بر تن داشته است. ترک‌های عمودی تئاتر شهر در میانه پوسته بیرونی به سمت بالا در حال رشد است.

این وضعیت را باید در کنار آسیب‌های جدی به آجرها و کاشی‌های تئاتر شهر افزود. در گذشته نیز مدیریت تئاتر شهر برای جلوگیری از تخریب درها ورودی اقداماتی اتخاد کرد که کمی به جلوه‌های این درها خدشه وارد کرده است.

در سال‌های اخیر بارها بحث حریم تئاتر شهر مطرح شده است؛ اما پس از برچیده شدن حصار تئاتر شهر تاکنون اتفاق خاصی در این باره رخ نداده است.

تئاتر شهر در تاریخ 30 تیر 1384 به شماره 12276 در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است و این بدان معناست هر گونه مرمت و تعمیرات در تئاتر شهر می‌بایست با نظارت میراث فرهنگی رخ دهد؛ اما بر سر مرمت‌گری این ساختمان زیبا به نظر نیاز به یک همگرایی سازمانی وجود دارد.

(تصاویر) دیواره تئاتر شهر و ترک‌هایی که مرمت نمی‌شوند


تئاتر شهر به سبب موقعیتش در پارک دانشجو با تعامد چند متولی روبه‌روست. از سوی متولی داخل ساختمان با وزارت ارشاد است و پس از یک دوره مرمت در دو سالن سایه و قشقایی و تغییراتی در کارگاه نمایش و پلاتوها، تعمیرات و مرمت تئاتر شهر - که قرار بود در چهارسو و سالن اصلی ادامه یابد - نیمه‌کاره می‌ماند. با این حال بخش بیرونی تئاتر شهر در اختیار شهرداری است و در طی سال‌های گذشته، این نهاد هیچ واکنش مثبتی برای بهبود یا مرمت فضای بیرونی تئاتر شهر نکرده است.

(تصاویر) دیواره تئاتر شهر و ترک‌هایی که مرمت نمی‌شوند


هر چند در دوره 15 جشنواره عروسکی، به همت مرضیه برومند، پس از چند سال تن تئاتر شهر توسط شهرداری تهران شسته می‌شود؛ اما اتفاقات بزرگتری چون مرمت صفه تئاتر شهر رخ نمی‌دهد.


به نظر می‌رسد مرمت پوسته بیرونی تئاتر شهر نیازمند همگرایی شهرداری، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان میراث فرهنگی است، رویدادی که تا به امروز رخ نداده است.
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته: ۰