نقش اسراییل در مناقشۀ میان هند و پاکستان چیست؟

اما چندین تن از تحلیلگران هندی هشدار داده‌اند که صهیونیسم دست راست افراطی و ملی‌گرایی دست راستی تحت رهبری مودی، نباید سنگ بنای رابطه میان دو کشوری قرار گیرند که هر دو - به طرقی متفاوت- با امپراطوری بریتانیا مبارزه کرده‌اند.
کد خبر: ۲۴۲۴
|
۱۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۵
نقش اسراییل در مناقشۀ میان هند و پاکستان چیست؟



فرادید| وقتی که اولین بار گزارش خبری را شنیدم، به نظرم رسید که مربوط به حملۀ هوایی اسراییل به غزه یا سوریه باشد. حملات هوایی به یک "اردوگاه تروریست‌ها" اولین کلمات بود. یک "مرکز فرماندهی و کنترل" نابود شده، "تروریست‌ها"ی بسیاری کشته شده‌اند. گزارش به ما می‌گفت که ارتش انتقام "حملۀ تروریستی" به نیروهایش را گرفته است.

به گزارش فرادید به نقل از ایندیپندنت، یک پایگاه اسلامگرایان "جهادی" نابود شده بود. سپس نام بلکوت را شنیدم و متوجه شدم که قضیه نه مربوط غزه است و نه سوریه، نه حتی لبنان. بلکه اتفاق در پاکستان افتاده است. این مسئلۀ غریبی بود. چطور می‌شود که کسی اسراییل و هند را با هم قاطی کند؟

خوب، این بخش ماجرا را گوشۀ ذهنتان داشته باشید. میان وزارت دفاع اسراییل در تل‌آویو با وزارت دفاع هند در دهلی نو، حدود ۵۰۰۰ کیلومتر فاصله است؛ اما برای اینکه بیانیه‌های کلیشه‌ای این دو اینقدر به هم شبیه شده‌اند، دلیلی وجود دارد.

ماههاست که اسراییل به شدت خود را به دولت ملی‌گرای هند در قالب یک ائتلاف "ضد اسلامگرایانۀ" ناگفته و از نظر سیاسی خطرناک نزدیک کرده است. یک اتحاد غیررسمی و بی‌سروصدا. همزمان هندوستان بدل به بزرگترین بازار تسلیحات اسراییلی شده است.

نقش اسراییل در مناقشۀ میان هند و پاکستان چیست؟

 
از این رو، اینکه رسانه‌های هندی این موضوع را که "بمب‌های هوشمند" رافائل اسپایس-۲۰۰۰ اسراییلی، توسط نیروی هوایی هند علیه "تروریست‌های" جیش محمد در داخل پاکستان به کار گرفته شده‌اند، در بوق و کرنا کردند اتفاقی نیست.

همچون بسیاری از لاف‌هایی که اسراییلی‌ها در هدف قرار دادن اهدافی مشابه می‌زنند، موفقیت ماجراجویی هند در پاکستان، احتمالاً بیشتری حاصل تخیل است تا موفقیت نظامی. "۳۰۰-۴۰۰ تروریستی که گفته شده توسط بمب‌های هدایت‌شوندۀ ساخت اسراییل کشته شده‌اند، ممکن است معلوم شود که در واقع سنگ و درخت بوده‌اند.

اما کمین وحشیانه برای نیرو‌های هند در کشمیر که در ۱۴ فوریه انجام شد، و جیش محمد مسئولیت آن را پذیرفت و ۴۰ سرباز هندی را به کام مرگ کشاند، کاملاً حقیقی بود. همینطور هدف قرار گرفتن حداقل یکی از جنگنده‌های هندی در هفتۀ جاری.

هند در سال ۲۰۱۷، بزرگترین مشتری تسلیحات اسراییلی بود و ۵۳۰ میلیون پوند برای ضدهوایی‌ها، سیستم‌های رادار و مهماتی نظیر موشک‌های هوابه‌زمین که اغلب در جریان تهاجم‌های نظامی اسراییل علیه فلسطینی‌ها و اهدافی در سوریه تست شده‌اند، پرداخت کرد.
 

اسراییل در رابطه با فروش مستمر تانک، تسلیحات و قایق به دیکتاتوری نظامی میانمار با وجود تحریم‌هایی که کشور‌های غربی به خاطر تلاشی که این کشور برای نابود کردن اقلیت مسلمان روهینگیا صورت داده وضع کرده‌اند، سعی در پنهان‌سازی و توجیه خود می‌کند. اما تجارت تسلیحات اسراییل با هند قانونی است، در روز روشن و تبلیغ گستردۀ هر دو طرف انجام می‌شود.

اسراییل‌هایی از تمرین‌های مشترک میان واحد‌های "کماندو‌های ویژۀ" خود با آن‌هایی که از هند فرستاده شده بودند تا در صحرای نگب تمرین کنند، فیلم گرفته‌اند. اسراییلی‌ها در این زمینه هم با تمرین در غزه و دیگر میدان‌های نبرد با غیرنظامیان، توانسته‌اند خود را آبدیده کنند.

حداقل ۱۶ کماندوی "گارود" هندی، به عنوان بخشی از یک هیئت نظامی ۴۵‌نفرۀ هندی، برای مدتی در پایگاه‌های هوایی نواتیم و پالماچیم در اسراییل حضور داشتند. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسراییل، در اولین سفرش به هند که در جواب سفری از سوی نارندا مودی، نخست‌وزیر هند، به اسراییل صورت می‌گرفت، حملۀ سال ۲۰۰۸ اسلامگرایان به بمبئی را که در آن ۱۷۰ غیرنظامی کشته شدند را یادآوری کرد. او به مودی گفت: "هندی‌ها و اسراییلی‌ها به خوبی درد حملات تروریستی را می‌شناسند. ما وحشیگری هولناک بمبئی را به یاد می‌آوریم. دندانهایمان را به هم می‌فشاریم، مبارزه می‌کنیم، هرگز تسلیم نمی‌شود."
 
اما چندین تن از تحلیلگران هندی هشدار داده‌اند که صهیونیسم دست راست افراطی و ملی‌گرایی دست راستی تحت رهبری مودی، نباید سنگ بنای رابطه میان دو کشوری قرار گیرند که هر دو - به طرقی متفاوت- با امپراطوری بریتانیا مبارزه کرده‌اند.

پژوهشگر ساکن بروکسل، شاری مالهوترا که مقاله‌اش در روزنامۀ اسراییلی هارتص به چاپ رسیده، به این موضوع اشاره می‌کند که هند پس از اندونزی و پاکستان، صاحب سومین جمعیت بزرگ مسلمانان است که بیش از ۱۸۰ میلیون نفرند. او سال پیش نوشت: "رابطۀ هند و اسراییل، همچنین ناشی از نزدیکی طبیعی میان ایده‌های احزاب حاکم دو کشور یعنی BJP و لیکود است. "

ملی‌گرایان هندو "روایتی از هندو‌ها به عنوان قربانیان تاریخی مسلمانان" را ساختند که به مذاق هندو‌هایی که تقسیم شبه‌قاره و روابط ناآرام با پاکستان را به یاد دارند، خوش آمد.

در حقیقت، همانطور که مالهوترا در مقاله‌اش در هارتص آورده است، "بزرگترین طرفداران اسراییل در هند، ظاهراً "هندو‌های اینترنتی" هستند که دلیل اصلی عشقشان به اسراییل نحوۀ برخورد آن با فلسطین و جنگش با مسلمانان است. "

مالهوترا، ویوک دهجیا، استاد دانشگاه کارلتون، را که به خاطر اینکه به دلیل آسیبی که هند، اسراییل و ایالات متحده، از به قول او "آتش تروریسم اسلامی" دیده‌اند، خواستار یک ائتلاف سه جانبه میان این کشور‌ها شده بود، سرزنش کرده است.

در حقیقت، تا پایان ۲۰۱۶، تنها ۲۳ مرد هند را به مقصد دنیای عرب به قصد جنگیدن برای داعش ترک کرده بودند، در حالی که بلژیک، با جمیعت مسلمانان فقط نیم میلیون نفری، نزدیک به ۵۰۰ جنگجو تولید کرده بود.

استدلال مالهوترا این است که رابطۀ هند و اسراییل باید به جای مبنای ایدئولوژیک، مبنایی پراگماتیک داشته باشد.
 

اما دشوار است که شاهد باشیم، ملی‌گرایی صهیونیستی خود را در ملی‌گرایی هندو نچسباند، آن هم در حالی که اسراییل این همه تسلیحات به هند می‌فروشد و آخرینش را هم هند علیه اسلامگرایان در پاکستان به کار بسته است. هند از سال ۱۹۹۲ با اسراییل روابط دیپلماتیک برقرار کرده است.
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته: ۰