آمریکا: نیازی به زمین‌گیر کردن "بوئینگ ۷۳۷ مکس ۸" نیست

یک هواپیمای خطوط هوایی اتیوپی در مسیر آدیس آبابا به نایروبی روز یکشنبه شش دقیقه بعد از پرواز سقوط کرد که به مرگ ۱۵۷ سرنشین آن منجر شد. این حادثه در پی سقوط بوئینگ ۷۳۷ مکس ۸ خطوط هوایی لایون ایر در ماه اکتبر که ۱۸۹ کشته به جا گذاشت روی می دهد.
کد خبر: ۲۴۸۳
|
۲۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۹
آمریکا: نیازی به زمین‌گیر کردن




زندگی امروز- در پی دو سانحه مرگبار هوایی ظرف شش ماه برای بوئینگ ۷۳۷ مکس ۸ در اندونزی و اتیوپی، سازمان هوانوردی فدرال آمریکا به خطوط هوایی گفته بر این باور است که نیازی به زمین گیر کردن این هواپیما نیست.

یک هواپیمای خطوط هوایی اتیوپی در مسیر آدیس آبابا به نایروبی روز یکشنبه شش دقیقه بعد از پرواز سقوط کرد که به مرگ ۱۵۷ سرنشین آن منجر شد.

این حادثه در پی سقوط بوئینگ ۷۳۷ مکس ۸ خطوط هوایی لایون ایر در ماه اکتبر که ۱۸۹ کشته به جا گذاشت روی می دهد.

بعضی از کارشناسان صنعت هوانوردی خواستار زمین‌گیر شدن این هواپیما تا زمان تکمیل تحقیقات درباره آن شده اند.

اما "اف ای ای" (سازمان هوانوردی فدرال آمریکا) دوشنبه عصر با صدور بیانیه ای گفت که ادامه پرواز با این هواپیما ایمن است.

چین، اندونزی و اتیوپی روز دوشنبه به خطوط هوایی خود دستور دادند این هواپیماها را زمین‌گیر کنند. با این حال شماری از خطوط هوایی که گام مشابهی برداشته بودند پس از اطمینان بوئینگ آن را به پرواز درآورده اند.

همزمان ارزش سهام بوئینگ روز دوشنبه ۱۲.۹ درصد سقوط کرد.

مقام های آمریکایی چه می گویند

ایلین چائو وزیر ترابری آمریکا گفت که اگر "اف ای ای" در این هواپیما نقصی پیدا کند "فورا اقدام مناسب را صورت خواهد داد."

اما پال هادسون مدیر " FlyersRights.org " و عضو کمیته مشورتی تعیین مقررات هوانوردی وابسته به "اف ای ای" خواستار زمین‌گیر شدن این هواپیما شد.

او روز دوشنبه در بیانیه ای نوشت: "این نگرش اف ای ای که بیایید 'صبر کنیم تا بینییم چه می شود' جان مردم را به خطر می اندازد و وجهه صنعت هوانوردی آمریکا در زمینه ایمنی را مخدودش می کند."

چند شرکت هواپیمایی، پروازهای مدل جدید بوئینگ ۷۳۷ را متوقف کردند
هواپیما در نزدیکی شهر بیشوفتو در ۶۰ کیلومتری جنوب شرقی آدیس آبابا، پایتخت اتیوپی، سقوط کرد. علت حادثه معلوم نیست اما خلبان مشکلاتی را گزارش داده بود و خواستار بازگشت به پایتخت شده بود.

محققان دو دستگاه ضبط صدای خلبان و داده های پرواز را یافته اند اما اعلام نتیجه تحقیقات زمان می برد.

میدان دید در زمان حادثه خوب توصیف می شود اما یک مونیتور برج مراقبت گزارش داد که "سرعت عمودی هواپیما بعد از پرواز ناپایدار بود."

خلبان هواپیما کاپیتان یارد گتاچو بود که سابقه هشت هزار ساعت پرواز داشت.

چندین شاهد عینی که در مزارع مسیر پرواز کار می کنند به خبرگزاری رویترز گفتند که صداهای تلق تلق شدیدی را که از هواپیما بلند شده بود شنیده اند.

قدیسه بنتی گفت: "از دم هواپیما آتش بیرون می زد، بعد هواپیما سعی کرد دماغه اش را بالا بدهد. وقتی از روی خانه ما رد شد دماغه هواپیما به طرف زمین بود و دمش رو به آسمان. مستقیما با دماغه به طرف زمین شیرجه رفت و هنگام برخورد منفجر شد."

درباره هواپیما چه می دانیم؟

مکس ۸ آخرین مدل بوئینگ ۷۳۷ است که در سال ۲۰۱۷ وارد ناوگان های هوایی شد. تا پایان ماه ژانویه بوئینگ ۳۵۰ فروند از این هواپیما را تحویل داده بود درحالی که برای ساخت ۵۰۱۱ دستگاه سفارش داشت.

هواپیمایی که یکشنبه سقوط کرد یکی شش فروندی بود که تحویل خطوط هوایی اتیوپی شده است. این خط سفارش ۳۰ فروند از این نوع هواپیما را داده است.

خطوط هوایی اتیوپی گفت که معاینه فنی و سرویس کامل این هواپیما روز چهارم فوریه انجام شده بود.

بوئینگ ضمن ابراز "تاسف عمیق" از این سانحه گفت تیمی را برای ارائه کمک فنی اعزام می کند.

این دومین سانحه برای یک نوع بوئینگ ۷۳۷ مکس-۸ پنج ماه بعد از حادثه اندونزی است.

میان این پرواز و حادثه اکتبر گذشته برای هواپیمای شرکت "لایون ایر" که طی آن هواپیما بلافاصله پس از شروع پرواز ارتفاع کم کرد مقایسه های صورت گرفته است.

در پی سقوط پرواز لایون در ماه اکتبر محققان گفتند که به نظر می رسید خلبان ها برای مهار سیستمی اتوماتیک که وظیفه آن جلوگیری از "استالینگ" هواپیماست در تقلا بودند. این سیستم اتوماتیک از توانایی های جدید در بوئینگ ۷۳۷ مکس است.

یافته ها نشان می دهد علیرغم تلاش خلبان های آن پرواز سیستم "ضد استالینگ" بارها دماغه هواپیما را پایین داده بود.

هواپیمای شرکت اندونزیایی لایون ایر هم جدید بود و در آن مورد هم حادثه لختی پس از پرواز روی داد.

مری شیاوو بازرس کل سابق سازمان ترابری آمریکا یکشنبه به سی ان ان گفت: "مساله کاملا مشکوک است. اینجا صحبت از یک هواپیمای جدید است که ظرف یک سال دو بار سقوط کرده. این زنگ خطر را در صنعت هوانوردی به صدا در می آورد چون چنین چیزی قرار نیست اتفاق بیافتد."

پس از سقوط اکتبر گذشته بوئینگ با صدور هشداری شرکت های هواپیمایی را از ایرادی در سیستم "ضد استالینگ" آگاه کرد.

به گزارش رویترز انتظار می رود بوئینگ یک وصله نرم افزاری را برای رفع این ایراد در اختیار شرکت ها بگذارد.

منبع: بی بی سی
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته: ۰