صد سال به کدوم سالها؟

در تمامی فرهنگ‌ها، بازگشت دوباره یک اتفاق و حادثه خوب، هم مطلوبه و هم به عنوان آرزو بیان میشه. به عبارت دیگه گوینده این ضرب المثل دعا میکنه که "۱۰۰ سال دیگه مثل این سال بیاید و ما آنها را جشن بگیریم."
کد خبر: ۲۶۵۷
|
۰۳ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۱
صد سال به کدوم سالها؟


بیاییم در آغاز فصل سبز بهار، موسم رویش شکوفه‌ها و بیدار شدن زمین برای خود و دیگران بهترینها را آرزو کنیم و در این مسیر هم گام‌های عملی برداریم.

به گزارش زندگی امروز، حسن لاسجردی در خبرآنلاین نوشت: هر ساله هنگام تبریک سال نو به همدیگر جمله معروفی را تکرار می‌کنیم صد سال به این سال‌ها.

راستی در این ضرب المثل آدم‌های دور و اطرافمان دنبال چه چیزی می‌گردند و برای دیگر همنوعان خود چه آرزویی را طلب می‌کنند. با جستجو در برخی متون دو نکته مهم را در می‌یابیم:

۱- در تمامی فرهنگ‌ها، بازگشت دوباره یک اتفاق و حادثه خوب، هم مطلوبه و هم به عنوان آرزو بیان میشه. به عبارت دیگه گوینده این ضرب المثل دعا میکنه که "۱۰۰ سال دیگه مثل این سال بیاید و ما آنها را جشن بگیریم."

۲- بعضی افراد کلمه "به" در این ضرب المثل رو به معنای "بهتر" گرفتند و ضرب المثل رو اینطوری معنا کردن: "به امید ۱۰۰ سالِ بهتر از این سال‌هایی که گذشت."

با لحاظ کردن هر یک از دو معنای فوق که آمال و آرزوی خوب خواستن برای دیگران است می‌توانیم به یک اصل مهمتر در تحویل سال توجه کنیم و آن اصل سرشت پاک انسانی در طلب کمال و پیشرفت برای خود و دیگران در آستانه فروردین و چرخش طبیعت است که فصل رویش و سبزی است پس این نگاه درصورتی تمام و کمال است که خوب خواستن درونی و برونی را برای همه بخواهیم.

پس بیاییم در آغاز فصل سبز بهار، موسم رویش شکوفه‌ها و بیدار شدن زمین برای خود و دیگران بهترینها را آرزو کنیم و در این مسیر هم گام‌های عملی برداریم.
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته: ۰