زوزانا چاپوتووا

نخستین رئیس جمهور زن اسلواکی کیست؟

او که ۴۵ ساله است و از همسرش جدا شده دو فرزند دارد و نامش بیشتر پس از وکالت پرونده‌ای جنجالی در ارتباط با دفع غیرقانونی زباله بر سر زبان‌ها افتاد.
کد خبر: ۲۷۳۸
|
۱۲ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۴
نخستین رئیس جمهور زن اسلواکی کیست؟



زندگی امروز- او که با شعار مبارزه با فساد و بدون تجربه سیاسی وارد این انتخابات شده بود توانست رقیب نام آشنای خود، ماروس سفیکوویچ که از مقام‌های ارشد اتحادیه اروپا هم هست را شکست دهد.

خانم چاپوتووا کارزار انتخاباتی خود را بر مبنای "انتخاب میان خیر و شر" به راه انداخته بود.

بی بی سی نوشت: انتخابات امسال اسلواکی تحت سایه قتل یک روزنامه‌نگار تحقیقی قرار گرفته بود؛ یان کوچیاک که سال گذشته به همراه نامزدش ترور شد در حال تحقیق درباره فساد دولتی و مقام‌های سیاسی کشورش بود.

او با شلیک افراد ناشناس در فوریه سال گذشته (۲۰۱۸) از پای درآمد.

خانم چاپوتووا قتل آقای کوچیاک را یکی از دلایلی اعلام کرده بود که او را مجاب به حضور در انتخابات کرده بود.

یان کوچاک، ۲۷ ساله، مشغول تهیه یک گزارش تحقیقی درباره فساد مالی منتسب به مقامات دولتی و ارتباط احتمالی آنان با عده‌ای بازرگان و یک مافیای ایتالیایی بود که به همراه نامزدش مارتینا کوسنیروا در روستای ولکا ماچا، واقع در ۶۵ کیلومتری براتیسلاوا، پایتخت، به قتل رسید.

آقای سفکوویچ که سیاست‌مداری کهنه کار است در دور اول انتخابات تنها ۱۹ درصد آرا را کسب کرده بود. 

پست ریاست جمهوری در اسلواکی تا حدود زیادی تشریفاتی است اما انتخابات امسال به علت طرح بحث‌هایی چون "مبارزه با فساد" و "انتخاب میان خیر و شر" داغ شده بود به طوری که این انتخابات در دور نخست برنده‌ای نداشت و خانم چاپوتووا و ماروس سفیکوویچ به عنوان دو نفر برتر به دور دوم انتخابات رفتند.

زوزانا چاپوتووا توانسته در دور دوم با کسب ۵۸ درصد آرا بر آقای سفیکوویچ (۴۲ درصد) غلبه کند.

او که ۴۵ ساله است و از همسرش جدا شده دو فرزند دارد و نامش بیشتر پس از وکالت پرونده‌ای جنجالی در ارتباط با دفع غیرقانونی زباله بر سر زبان‌ها افتاد.

خانم چاپوتووا عضو حزب لیبرال ترقی‌خواه اسلواکی است.

در کشوری که ازدواج همجنس‌گرایان و به فرزندپذیری هنوز قانونی اعلام نشده، دیدگاه‌های او در حمایت از حقوق دگرباشان جنسی بسیار لیبرال و مترقی ارزیابی می‌شود.

حزب خانم چاپاتووا هیچ کرسی در پارلمان اسلواکی ندارد. با این حال او توانست آقای سفیکوویچ که معاون رئیس کمیسیون اروپا هم هست را شکست دهد.
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته: ۰