حضور چهره‌های سینمایی و فرهنگی در تشییع جنازه جمشید مشایخی

(تصاویر) پیکر جمشید مشایخی تشییع شد

این مراسم در حالی طبق اعلام رأس ساعت ۹ و ۳۰ دقیقه صبح با قرائت آیاتی از قرآن آغاز شد که از ساعتی قبل جمع زیادی از مردم و هنرمندان در محوطه تالار وحدت و بلوار شهریار در مقابل این تالار برای آخرین وداع با کمال‌الملک سینمای ایران حاضر بودند.
کد خبر: ۲۷۷۸
|
۱۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۸
(تصاویر) پیکر جمشید مشایخی تشییع شد



زندگی امروز- مراسم تشییع پیکر زنده‌یاد جمشید مشایخی با حضور پرشمار مردم و هنرمندان در تالار وحدت آغاز شد.

مراسم تشییع پیکر زنده‌یاد جمشید مشایخی بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون صبح امروز شنبه ۱۷ فروردین ماه در تالار وحدت آغاز شد.



این مراسم در حالی طبق اعلام رأس ساعت ۹ و ۳۰ دقیقه صبح با قرائت آیاتی از قرآن آغاز شد که از ساعتی قبل جمع زیادی از مردم و هنرمندان در محوطه تالار وحدت و بلوار شهریار در مقابل این تالار برای آخرین وداع با کمال‌الملک سینمای ایران حاضر بودند.

(تصاویر) پیکر جمشید مشایخی تشییع شد



سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسین انتظامی سرپرست سازمان سینمایی، علی‌اصغر کاراندیش معاون توسعه مدیریت و منابع و سید مجتبی حسینی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، احمد مسجدجامعی رئیس کمیته فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران، منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما، علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی و شهرام گیل‌آبادی مدیرعامل خانه تئاتر از مدیران سینمایی و هنری حاضر در این مراسم هستند.

(تصاویر) پیکر جمشید مشایخی تشییع شد
اشکهای علی نصیریان در سوگ جمشید مشایخی


هنرمندانی همچون قطب‌الدین صادقی، اصغر همت، علی دهکردی، نادر طریقت، فرشته طائرپور، ایرج راد، حسن فتحی، داریوش فرهنگ، لاله اسکندری، رضا بنفشه‌خواه، داریوش اسدزاده، ابوالفضل پورعرب، بهزاد فراهانی، همایون اسعدیان، اکبر زنجانپور، منیژه محامدی، سیاورش طهمورث، سعید داخ، امیریل ارجمند، جمشید گرگین، پرویز پورحسینی، کوروش زارعی، هادی مرزبان، شهرام کرمی، اسماعیل خلج، محرم زینال زاده، مهدی شفیعی، حسن پورشیرازی، پرستو صالحی، محمد حاتمی، محمد شیری و… هم برای بدرقه جمشید مشایخی در این مراسم حضور دارند.




پس از قرائت قرآن عباس سجادی مجری مراسم با قطعه شعری درگذشت کمال‌الملک سینمای ایران را به جامعه هنری تسلیت گفت.

آخرین وصیت مشایخی

(تصاویر) پیکر جمشید مشایخی تشییع شد




در ادامه شهرام گیل‌آبادی در سخنانی کوتاه گفت: فقدان بارز عشق و محبت زنده‌یاد جمشید مشایخی به مردم، برای خانواده بزرگ تئاتر جبران‌ناپذیر است.



وی افزود: آخرین وصیت مشایخی این بود که باید قلبمان را بشوییم و در خدمت مردم باشیم. ما نیز باید یاد بگیریم در کنار مردم باشیم و خانواده تئاتر به خود می‌بالد در شرایط سخت در کنار مردم باشد و در شرایط سختی که مردم ما امسال شروع کردند کنارشان باشند.

ایرج راد رئیس هیأت مدیره خانه تئاتر سخنران بعدی مراسم بود که در سخنانی گفت: دردانه دیگری از عالم هنرهای نمایشی از میان ما رفت. عزیزانی که سال‌ها عاشقانه برای هنر کار کرده‌اند از میان ما می‌روند و مشایخی نیز رفت.


وی افزود: صحنه تئاتر برای او صحنه مقدسی بود و با عشق کار می‌کرد و همیشه می‌گفت خاک پای مردم ایران است و بیش از ۶۰ سال از عمر خود را وقف هنر کرد.




این بازیگر تئاتر و سینما ادامه داد: جمشید مشایخی در تاریخ هنر و تئاتر کشور زنده و جاویدان خواهد بود. باید مکان‌هایی به نام این بزرگان نام گذاری شود، مانند سینماها، یا محلاتی که این هنرمندان در آن زندگی می‌کنند. خواسته‌ایم تا خیابان جی هم که محل زندگی جمشید مشایخی بود به نام این هنرمند نامگذاری شود.


(تصاویر) پیکر جمشید مشایخی تشییع شد


مشایخی نان به نرخ روز نخورد

منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما نیز در این مراسم گفت: جمشید مشایخی نان به نرخ روز نخورد بلکه نان به خون جگر خورد که ماندگاری هنر این مملکت جز به خون دل امکان‌پذیر نیست.

وی افزود: او از آن‌ها بود که ماه را از آسمان با گیسوی هنر خود به زمین کشید. سپاسگزار همه کسانی هستیم که در این سال‌ها در دوره بیماری این هنرمند از وی پرستاری کردند.


(تصاویر) پیکر جمشید مشایخی تشییع شد



حواشی 
خیابان ج به نام استاد مشایخی نامگذاری خواهد شد
وی ادامه داد: او می گفت من عاشق ایران هستم و به خاطر فرهنگ و مردم، زندگی خود را 60 سال بی وقفه وقف هنر کرد. امروز همه با عشق ابنجا حضور داریم برای لحظاتی که با کارهای نمایشی اش عشق به مردم می داد. باید در شهر مکان هایی را به نام این بزرگان نامگذاری شود گرچه سالن های تئاتر به نام این عزیزان نامگذاری شده اما چرا اینکار در سینما انجام نمی شود. قرار است با همکاری شورای شهر خیابان ج بنام او نامگذاری شود.


پس از آن منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما پشت تریبون قرار گرفت و گفت: من سپاسگذار همه افرادی هستم که در طول بیماری وی از او نگهداری کردند.جمشید مشایخی از انان بود که نون به نرخ روز نخورد بلکه خون جگر خورد. خون به جگری که برای فرهنگ و هنر بود. چیزی ندارم بگویم جز تسلیت به خانواده اش. وی ادامه داد: ما ریزه خوار افرادی همچون جمشید مشایخی هستیم. او با گیسوی هنر خود ماه را به زمین کشید. 

در بخش دیگری از این مراسم دوست قدیمی و هنرمند پیشکسوت، علی نصیریان پشت تریبون قرار گرفت و در حالی که می گریست، ضمن تشکر و قدردانی از همه کسانی که در این مراسم شرکت کرده اند گفت: آقای مشایخی من انتظار داشتم در اینجا با هم به روی صحنه برویم. این روزها حال خوبی ندارم زیرا همسرم، رشیدی، انتظامی و حال مشایخی را از دست دادم. در سال 1336 اداره ای برای کار تئاتر بنام هنرهای زیبای کشور تشکیل شد. بخش تئاتر با کارهای ما در یک اتاق کوچک راه افتاد. در سال 36 با مشایخی آشنا شدم که کارمند بود. در یک نمایش کار می کردم و وقتی تیپ او را دیدم از او خواستم با ما همراه شود و او پذیرفت.

وی ادامه داد: مشایخی در چند دوره با من، کشاورز، رشیدی و ... کار کرد. این همکاری حسن هایی داشت اینکه این چهره ها به جامعه معرفی شدند و ما نیز با هم آشنا شدیم و جمشید مشایخی بسیار خوب درخشید. دوران بعدی تئاتر سنگلچ و دوره بعد سینما و تلویزبون بود که مشایخی در هر دوره حرفه ای تر کار کرد و در سینما درخشید. در فیلم گاو نباید از نقش مشایخی غافل شد. در همان نقش کوتاه و محدود زیبا و ظریف تصویر کرد.

علی نصیریان افزود: وقتی هر کدام از ستون های هنر بازیگری می روند پایه های این خانه سست خواهد شد گرچه جوانان با استعدادی ظهور می کنند و هر دوره استعدادهای خود را دارد اما هر کس جای خود را دارد و هیچ کس نمی تواند جای جمشید مشایخی را پر کند. من منکر علم آکادمیک نیستم اما آقای مشایخی علم عشق خود را در دفتر نیاموخت. بلکه بسیار با مرام بود و پیگیر مرام ایرانی و سنتهای پسندیده انسانی که بزرگان ما از هزار سال پیش گفته اند، بود. 



در گذشته در کلاسهای تئاتر، گلستان سعدی هم تدریس می شد اما خبر ندارم که امروز چگونه است. امیدوارم که آن را کنار نگذاشته باشند چرا که فکر و اندیشه بسیاری پشت متون ادبی فارسی قرار دارد. در این لحظه مجری از حضور شهردار تهران، رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران و مشاور رییس جمهور در این مراسم خبر داد.

در ادامه این مراسم جعفری جلوه پشت تریبون قرار گرفت و ضمن تجلیل از مشایخی گفت: رنج مردم، رنج او بود. درگذشت او همزمان است با رنج مردمان و این نمادین است. علی دوستی و علی خواهی اندیشه او بود. پهلوانی در نقش های ماندگاری که او در ده ها اثر نمایشی که اجرا کرد به منصه ظهور رسید. در گوش و چشم ما آخرین تصویر و صدای او در برنامه سال تحویل امسال است.

(تصاویر) پیکر جمشید مشایخی

پسر جمشید مشایخی در مراسم تشییع پدرش


پس از آن نوبت به سخنرانی علیرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی به نمایندگی از اهالی موسیقی رسید. وی با اشاره به مصائب طبیعی بوجود آمده به در گذشت استاد مشایخی پرداخت و گفت:همه کسانی که از نزدیک این شخصیت بزرگ را می شناسند می دانند که بزرگی اش تا چه میزان بود و تواضعش تا چه حد. همواره امضایش خاک پای مردم ایران بود و به واقع چنین بود. منش او افتادگی، ادب و احترام به پیشکسوت بود. در این اواخر متاسفانه در فضای مجازی با الفاظی خطاب به ایشان مواجه می شدیم که صحیح نبود. چون استاد مشایخی عاشق موسیقی، قول و غزل بود چند بیتی هم بدرقه راهش می کنم. سپس نوربخش ابیاتی را به یاد این هنرمند فقید خواند.

(تصاویر) پیکر جمشید مشایخی تشییع شد



(تصاویر) پیکر جمشید مشایخی تشییع شد

Iran (Islamic Republic of)
person
ناشناس
cm_time
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۷
cm
خدا رحمت کنه جمشید مشایخی رو
Iran (Islamic Republic of)
person
ناشناس
cm_time
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۷
cm
جمشید مشایخی تاثیر زیادی بر فرهنگ سینمای ایران داشت
Iran (Islamic Republic of)
person
ناشناس
cm_time
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۷
cm
خدا رحمتش کنه. مشایخی بزرگ رو
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته: ۳