آیا بیش‌از حد همسرتان را کنترل می‌کنید؟

بگذاريد همسرتان خودش باشد

معمولاً در تصميم‌گيري براي ازدواج،زوج‌هاي جوان دچار اين اشتباه شناختي مي‌شوند كه پس از ازدواج در طرف مقابل تغييرات مطلوب خود را ايجاد خواهند كرد.
کد خبر: ۲۷۸
|
۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۲
معمولاً در تصميم‌گيري براي ازدواج، زوج‌های جوان دچار اين اشتباه شناختي مي‌شوند كه پس از ازدواج در طرف مقابل تغييرات مطلوب خود را ايجاد خواهند كرد.

اين اشتباه يعني" تلاش براي تغيير دادن همسر" از اين نكته ريشه مي‌گيرد كه اگر ما همديگر را دوست داشته باشيم مي‌توانيم همديگر را تغيير بدهيم در حالي كه تغيير يك تصميم فردي است و بسته به اين است كه آيا خود فرد مي‌خواهد و مي‌تواند تغيير كند يا خير؟

اگر يكي از دو نفر بخواهد ديگري را پس از ازدواج تغيير دهد اما نتواند، اين شكست باعث اختلال‌هاي متعددي در روابط زوج خواهد شد . از جمله مي‌توان به واكنش‌هاي منفي زير اشاره كرد:

1-  واكنش‌هاي اجتنابي:

مانند قهر‌كردن، اخم كردن، شكايت از زندگي (من خوشبخت نيستم) ، تهديد به جدايي و طلاق  كه در برخي موارد مي‌تواند به در‌گيري‌هاي فيزيكي و زد و خورد نيز بيانجامد. اين شيوه روز به روز باعث دورتر شدن همسران از يكديگر خواهد شد.

2-  مقايسه كردن:

فلاني چنين است و تو چنان، خوش به حال زن‌ها يا مردهاي ديگه به خاطر همسراشون، بقيه ازدواج كردن ما هم ازدواج كرديم، از فلاني ياد بگيرو ...در اين شيوه ضمن ايجاد دلگيري و ناراحتي،اعتماد به نفس همسري كه مورد مقايسه با ديگران قرار مي‌گيرد كاهش مي‌يابد و شخصي كه از اعتماد به نفس كافي برخوردار نيست نمي‌تواند در روابط مشترك پاسخ‌هاي پخته  و بالغانه ارائه كند.

3-  انتقاد پي در پي:

وقتي همسري انتظار تغيير از همسر خود دارد ولي تغييري مشاهده نمي‌كند ممكن است دائماً از رفتارهاي همسر خود انتقاد كند و اين انتقاد پي در پي تبديل به نوعي مچ گيري و رسواسازي مي‌شود و در نتيجه محبت دو طرف را نسبت به يكديگر نابود مي‌سازد و توليد خشم مي‌كند.

4-  آقا معلم، خانم معلم:

انتظار تغيير، گاهي اوقات باعث مي‌شود روابط زن وشوهر به جاي رابطه‌اي دوستانه،برابر و همسطح ،تبديل به رابطه‌اي از بالا به پايين  مثل رييس و مرئوس يا معلم و شاگرد شود.يكي مي‌خواهد دائماً به ديگري امرو نهي كند يا دائماً به او چيزهايي را ياد دهد كه همين موجب جابجايي نقش‌ها و در نتيجه كاهش روابط سالم زناشويي خواهد شد.

5-  گروگان گيري:

يكي از آثار منفي انتظار تغيير در همسران، تبديل رابطه‌ي صميمانه به رابطه‌اي گروگان‌گيرانه و "موشك جواب موشك" خواهد شد يعني اگر مثلاً تو اين تغيير را نكني من هم چنين و چنان خواهم كرد يا خواهم شد. حق بدهيد در رابطه‌اي چنين خصمانه،از دوست داشتن خبري نخواهد بود.

چاره چيست؟

خيلي ساده است قبل از ازدواج به دنبال كسي بگرديد كه بيش‌تر به معيارهاي شما نزديك باشد يعني به جاي اين كه اول ازدواج كنيد و بعد تلاش به تغيير دادن همسر خود نماييد، ابتدا همسر مورد نظر خود را انتخاب كنيد و پس از ازدواج اجازه دهيد او خودش باشد و خودش اگر "خواست و توانست" تغيير كند

خيلي خلاصه :همسر خود را همان‌گونه كه هست بپذيريد.

اين شيوه باعث مي‌شود قدرت و انگيزه‌ي همسرتان براي ايجاد تغييرات مثبت در خود، افزايش يابد.
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته: ۰