۸ دمنوش گیاهی برای کاهش نفخ معده

متخصصان عوامل زیادی را برای سوزش معده و نفخ آن برشمردند از جمله افزایش گاز روده، سنگینی معده بعد از خوردن هر وعده غذایی، زخم معده، یبوست و عفونت‌های انگلی.
کد خبر: ۲۷۹۳
|
۲۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۰

اگر گاهی سوزش معده دارید و درد آن اذیتتان می‌کند باید بدانید شما تنها نیستید و ۲۰-۳۰ درصد درگیر این موضوع هستند. متخصصان عوامل زیادی را برای سوزش معده و نفخ آن برشمردند از جمله افزایش گاز روده، سنگینی معده بعد از خوردن هر وعده غذایی، زخم معده، یبوست و عفونت‌های انگلی.

برخی از کسانی که نفخ معده دارند از انواع و اقسام دارو‌های شیمیایی برای درمان استفاده می‌کنند، اما برخی دیگر طب سنتی را ترجیح می‌دهند. مطالعات مقدماتی در طب گیاهی و سنتی نشان داده است که انواع چای گیاهی و دمنوش‌ها می‌توانند در کاهش نفخ معده مؤثر باشند.

در این گزاش به شما ۸ دمنوش گیاهی برای کم شدن نفخ و از بین رفتن گاز معده معرفی می‌کنیم:
 
۸ چای گیاهی برای کاهش نفخ معده

۱- دمنوش نعنای کوهی
در طب سنتی نعناع مزاجی سرد و مرطوب دارد و بهترین گزینه برای تسکین بیماری‌های گوارشی است. تحقیقات نشان می‌دهد فلانوئید‌های موجود در نعناع باعث مهار شدن سلول‌های ایمنی در معده می‌شوند. این سلول‌ها گاهی اوقات تولید گاز کرده و باعث نفخ معده می‌شوند. نعناع همچنین در رفع اسپاسم معده مؤثر است.

اگر نمی‌توانید چای نعناع بخورید می‌توانیدروغن آن را تهیه کنید و روی معده و شکم خود ماساژ دهید، اما نباید این نکته را فراموش کنید که چای نعناع ۶ برابر روغن آن خاصیت و اثر بخشی دارد. شما می‌توانید، چای نعنا را از مراکز معتبر تهیه کنید و اگر به جایی دسترسی نداشتید می‌توانید از برگ نعنای تازه و یا خشک شده آن در چای خود استفاده کنید.
 
۸ چای گیاهی برای کاهش نفخ معده

دمنوش لیمو- نعناع
گزارش آژانس دارویی اروپا نشان می‌دهد که استفاده از چای لیمو-نعناع بر اساس طب سنتی در رفع گاز و کاهش نفخ معده بسیار مؤثر است.

این چای بهترین نوشیدنی برای هضم آسان غذاست که درد‌های شکمی، یبوست و بیماری‌های گوارشی را درمان می‌کند. لازم به ذکر است اثرات آن روی معده هنوز به طور کامل مورد آزمایش قرار نگرفته است و به تحقیقات بیشتری نیاز است.
 
۸ چای گیاهی برای کاهش نفخ معده

۳- دمنوش بومادران
این گیاه کمی تلخ است وشما می‌توانید طعم آن را با اضافه کردن مقداری لیمو و عسل ملایم کنید. بومادران را به عنوان ادویه و چاشنی غذا هم استفاده می‌کنند که در هضم بهتر و سریعتر غذا کمک زیادی می‌کند.

مطالعات نشان می‌دهد که تنها ۱ گرم از پودر بومادران درد‌های شکمی را کم می‌کند و مصرف آن باعث آزاد شدن بزاق‌های معده شده که در کاهش التهاب معده و هضم صحیح غذا مؤثر است. نوشیدن چای بومادران باعث از بین رفتن انگل‌های معده می‌شود.

یاداوری این نکته بسیار مهم است که زنان باردار به هیچ عنوان نباید از بومادران چه به عنوان یک نوشیدنی و چه به عنوان ادویه درغذا استفاده کنند چرا که باعث انقباضات رحمی و سقط جنین می‌شود.
 
۸ چای گیاهی برای کاهش نفخ معده

۴- چای زنجبیل
از قدیم الایام از چای زنجبیل برای درمان معده درد استفاده می‌کردند. زنجبیل گیاهی است ضد تهوع و به زنان باردار توصیه می‌شود روزانه ۱ گرم از آن را بخورند.

خوردن چای زنجبیل به خصوص بعد از غذا سرعت هضم غذا را بالا می‌برد، ناراحتی‌های گوارشی را کاهش می‌دهد و مانع از اتهاب و نفخ معده می‌شود. قبل از اینکه چای زنجبیل خود را بنوشید کمی عسل به آن اضافه کنید، زنجبیل طعم بسیار تندی دارد.
 
۸ چای گیاهی برای کاهش نفخ معده
 

۵- دمنوش رازیانه
برای تهیه چای رازیانه از دانه‌های آن به همراه کمی شیرین بیان استفاده می‌کنند. رازیانه در طب سنتی برای درمان اختلالات گوارشی، درد‌های شکمی، التهاب و گاز معده و یبوست استفاده می‌شده است.

در آزمایشاتی که روی موش‌ها صورت گرفت ترکیب رازیانه با عصاره زعفران، زخم معده آن‌ها را درمان کرد. هماهنطور که قبلا گفته شد یکی از دلایل نفخ شکم، زخم معده است.

چای رازیانه باعث ملین شدن معده شده و در نتیجه یبوست را درمان می‌کند. اگر مبتلایان به یبوست یک فنجان چای رازیانه در روز بنوشند به طور حتم درمان می‌شوند.
 
۸ چای گیاهی برای کاهش نفخ معده

۶- دمنوش ریشه کوشاد یا ژنسیان
کوشاد گلی است که گل‌های زرد و ریشه‌ای ضخیمی دارد. چای این گیاه ممکن است کمی بی مزه باشد پس در صورت استفاده قبل از نوشیدن به آن بابونه و عسل اضافه کنید.

در طب سنتی استفاده از ژنسیان بسیار معمول بوده و برای درمان بیماری‌های گوارشی مورد استفاده قرار می‌گیرد. ریشه ژنسیان حاوی مقدار زیادی فلاونوئید و ایریدوئید است که باعث کاهش نفخ معده می‌شوند.
 
۸ چای گیاهی برای کاهش نفخ معده

۷- دمنوش بابونه
چای بابونه با برگ‌های کوچک سفید یکی از قدیمی‌ترین گیاهان دارویی برای رفع مشکلات معده و گوارشی است. دمنوش این گیاه یکی از بهترین گزینه‌ها برای رفع التهابات معده و کاهش نفخ آن است. این گیاه همچنین در درمان زخم معده و درد‌های شکمی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

یادتان باشد گل بابونه خاصیت درمانی دارد نه برگ و ساقه‌های آن. پس قبل از مصرف، مطمئن شوید که برگ آن را تهیه کرده اید.
 
۸ چای گیاهی برای کاهش نفخ معده

۸- دمنوش گلپر
گلپر از خانواده کرفس هاست. چای ان طعم تلخی دارد و بهتر است قبل از مصرف کمی آبلیمو به آن اضافه کنید. جوشانده ریشه این گیاه باعث هضم سریع و صحیح غذا شده و ترشح اسید معده را تنظیم می‌کند. گلپر در درمان یبوست نیز مفید است و نفخ معده را کاهش می‌دهد.

برخی از متخصصان بر این باورند که گلپر را نباید در دوران بارداری مصرف کرد و برای استفاده حتما باید با پزشک مشورت شود.
 
منبع: healthline

ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته: ۰