ورود کدام ظرف و غذا در مایکروویو ممنوع است؟

کد خبر: ۲۹۵۴
|
۱۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۲

پخت گوشت در مایکروویو

مایکروویو یکی از لوازم خانگی نسبتا پرکاربرد در خانه‌های امروزی محسوب می‌شود و برای گرم کردن یا پخت بسیاری از مواد غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این میان ممکن است اتفاقات ناخوشایندی نیز پیش بیاید. منفجر شدن مواد غذایی ممنوعه، ظرف نگهداری غذا یا لیوان و ماگ علاوه بر آن که باعث ناراحتی شما می‌شود، به دلیل آزاد کردن مواد شیمیایی مضر ممکن است بر سلامتی شما نیز تأثیر بگذارد و موجب بروز بیماری شود. منفجر شدن ظرف یا غذا در مایکروویو حتی می‌تواند آتش‌سوزی به وجود آورد. اگر این وسیله در خانه شما جایگاه ویژه‌ای دارد و نمی‌توانید یک روز را بدون آن سر کنید، باید بدانید که پخت همه مدل غذا در مایکروویو مجاز نیست و نباید همه ظروف را هم برای گرم کردن مورد استفاده قرار دهید. پس حتما این مواد غذایی و ظروف ممنوعه را به یاد داشته باشید.

تخم مرغ آب پز

تهیه غذا در مایکروویو

پخت تخم مرغ با پوسته در مایکروویو به قیمت چند ساعت تمیزکاری تمام می‌شود! گرمای سریع مایکروویو بخار بسیاری درون تخم مرغ به وجود می‌آورد که هیچ راهی برای فرار و خارج شدن ندارد و در نتیجه تخم مرغ می‌ترکد. تمیز کردن تخم مرغ منفجر شده به راحتی تمام نمی‌شود و ممکن است انرژی بسیاری از شما بگیرد. پس بهتر است به پخت تخم مرغ در مایکروویو فکر نکنید.

بیشتر بخوانید: [اینفوگرافیک] مردم کشورهای مختلف تخم‌مرغ را چگونه سِرو می‌کنند؟

پخت گوشت در مایکروویو

پخت گوشت در مایکروویو

یخ‌زدایی تکه‌های گوشت فریزری در مایکروویو کمی مشکل‌آفرین است. در این حالت لبه‌های نازک‌تر گوشت شروع به پخته شدن می‌کنند، در حالی که هنوز قسمت‌های میانی یخ زده باقی مانده است. اگر مایکروویو شما قابلیت چرخش غذا حین پخت را نداشته باشد، توزیع گرما به صورت یکنواخت انجام نمی‌پذیرد و در نتیجه به رشد باکتری‌ها کمک می‌کند. برای انجام روش مطمئن و امن برای یخ‌زدایی گوشت، بسته فریزری و یخ زده را در طول شب در یخچال قرار دهید تا به صورت طبیعی ذوب شود و مشکلی به وجود نیاورد.

شیر مادر

شیر مادر

برخی از مادران شیرده عادت دارند شیر خود را درون فریزر نگهداری کنند تا در زمان لازم بتواند به تغذیه کودک کند. اگر شیر یخ زده مادر را درون مایکروویو قرار دهید، به طور غیر یکنواخت گرم می‌شود و ممکن است برخی از قسمت‌های شیر برای دهان کوچک و حساس کودک بسیار داغ باشد. علاوه بر این مطالعات نشان می‌دهند، روش گرم کردن غذا در مایکروویو در رابطه با شیر مادر جوابگو نیست زیرا برخی از پروتئین‌های افزایش ایمنی بدن که در شیر وجود دارد، در این روش از بین می‌رود. خصوصا اگر درجه حرارت بالاتر باشد، این آسیب بیشتر دیده می‌شود. پس راهکار بهتری را به کار بگیرید. مقداری آب را روی اجاق گاز گرم کنید و شیشه حاوی شیر مادر را درون آن قرار دهید تا به دمای اتاق برسد.

ظروف آلومینیومی و فلزی

ظرف فلزدار

فلز (هر چقدر هم که کوچک باشد) نباید در مایکروویو قرار گیرد. زمانی که فلز را در دستگاه بگذارید، ممکن است به آتش‌سوزی منجر شود. اگر می‌خواهید غذایی که در ظرف آلومینیومی یک‌بار مصرف یا بسته‌بندی‌های رستورانی دارای تکه‌های فلزی قرار دارد را مصرف کنید، آن را درون یک ظرف مطمئن بریزید و سپس برای غذا را گرم کنید. باید از خطر آتش‌سوزی جلوگیری کنید.

ظروف پلاستیکی

ظرف پلاستیکی در مایکروویو

ظروف پلاستیکی نباید برای گرم کردن غذا در مایکروویو مورد استفاده قرار گیرند. بسیاری از ظروف پلاستیکی حاوی مواد شیمیایی شبیه به استروژن هستند که با نام BPA شناخته می‌شوند. با گرم شدن پلاستیک، این ترکیب مضر به غذا می‌چسبد. در یک مطالعه انجام شده، ۴۵۰ محصول پلاستیکی مانند شیشه شیر کودک، زیپ کیپ و ظرف غذا مورد آزمایش قرار گرفتند. نتایج نشان می‌دهد ۹۵ درصد از آنها بعد از قرار گرفتن در مایکروویو، شستشو در ماشین ظرف‌شویی یا قرار گرفتن در آب ترکیبات شیمیایی آزاد کردند که مانند استروژن عمل می‌کنند. حتی محصولاتی که برچسب بدون "BPA (بیسفنول آ)” داشته‌اند هم مواد شیمیایی شبه استروژن آزاد کرده‌اند. برای اینکه خیالتان راحت شود، محتوی درون ظروف پلاستیکی را به ظرف مطمئن منتقل کنید و سپس برای گرم کردن غذا در مایکروویو دست به کار شوید.

بیشتر بخوانید: ۵ راه برای کاهش مصرف پلاستیک در محیط کار (فرمول – قسمت ۱۵)

ظروف فومی

ظرف فومی

فوم هم به عنوان نوعی پلاستیک بعد از گرم شدن، مواد شیمیایی خطرناک را به درون غذا آزاد می‌کند. ماده غذایی مورد نظر را از ظرف فومی به بشقاب شیشه‌ای منتقل کنید و سپس درون مایکروویو قرار دهید.

ظروف خاص فلزکاری شده

انواع غذا در مایکروویو

اگر در کابینت خود ظروف فانتزی و خاص، آبکاری یا فلزکاری شده دارید، بهتر است برای گرم کردن غذا در مایکروویو از آنها استفاده نکنید. حتی اگر قسمت فلزکاری یا طلاکاری شده درون ظرف کوچک باشد، ممکن است درون محفظه مایکروویو واکنش نشان دهد. برای افرادی که کاربرد زیادی از مایکروویو دارند، پیشنهاد می‌شود فقط از ظروف شیشه‌ای ساده رنگی استفاده کنند.

لیوان مسافرتی

ماگ استیل در ماکروفر

لیوان و ماگ‌های استیل مانع از گرم شدن قهوه یا چای درون خود می‌شوند و به جای آن ممکن است به مایکروویو صدمه بزنند. اگر ماگ مسافرتی‌تان از جنس پلاستیک است، نوشته‌های زیر آن را بخوانید که آیا قابل استفاده در مایکروویو هستند یا خیر. اگر جواب مثبت بود، شاید بهتر باشد باز هم تجدید نظر کنید.

روشن کردن دستگاه بدون غذا در مایکروویو

پختن غذا در مایکروویو

اگر هیچ غذا یا مایعی درون مایکروویو قرار ندهید و سپس آن را روشن کنید، در این شرایط جسمی وجود ندارد که امواج را دریافت کند و به همین دلیل لامپ مگنترون که اصلی‌ترین قطعه برای عملکرد مایکروویو است، امواج را جذب می‌کند. در نتیجه مایکروویو آسیب می‌بیند و حتی ممکن است منجر به آتش‌سوزی شود. باید توجه داشته باشید که هرگز به طور اتفاقی دکمه استارت روی دستگاه مایکروویو را بدون آن که غذا یا مایعی درونش قرار گیرد، فشار ندهید.

آب

قرار دادن آب در مایکروویو

زمانی که آب درون لیوان سرامیکی یا شیشه‌ای برای مدت طولانی در مایکروویو حرارت ببیند، حباب تشکیل نمی‌شود و دمای آن بعد از گرم شدن سریعا کاهش می‌یابد. آب درون مایکروویو بیش از حد حرارت دریافت کرده و داغ شده است و زمانی که لیوان را جا به جا کنید، حرارت به طور ناگهانی آزاد می‌شود و آب جوش به انفجار می‌رسد. برای جلوگیری از این حادثه، آب را برای مدت کوتاه در مایکروویو گرم کنید. اگر آب به درجه حرارت مورد نظرتان نرسید، تعداد دفعات را بیشتر کنید ولی همچنان زمان را کوتاه نگه دارید.

بیشتر بخوانید: اگر آب ننوشیم چه اتفاقی می‌افتد؟

ماگ قدیمی

ظرف لعابی

برخی از ماگ‌های قدیمی با موادی پوشش دهی و لعاب‌دار شده‌اند که اشعه را پس می‌دهند. این لعاب ممکن است حاوی سرب یا فلزات سنگین مضر دیگر باشد. اگرچه لیوان و ماگ‌های قدیمی از نظر ظاهری بسیار زیبا هستند، ولی به جای آنکه از آنها برای نوشیدن مایعات استفاده کنید، این ماگ ها را به عنوان وسیله دکوری و درون شلف آشپزخانه نگهداری کنید.

حواستان به برچسب "قابل استفاده در مایکروویو” باشد

طبخ غذا در مایکروویو

زمانی که روی یک ظرف نوشته شده باشد که قابل استفاده در مایکروویو است، یعنی می‌توانید آن را بدون آسیب دیدن یا آسیب زدن به دستگاه برای گرم کردن غذا در مایکروویو به کار ببرید. در حقیقت همه کارخانه‌ها و تولیدکنندگان، سرامیک و محصولات خود را مورد آزمایش قرار نمی‌دهند تا از سالم بودن آن بعد از حرارت دیدن مطمئن شوند. احتمالا به همین دلیل هم گاهی با دست زدن به ماگ سرامیکی بسیار داغ، دستتان می‌سوزد. اگر ظرف تازه‌ای خریداری کرده‌اید و نمی‌توانید به نوشته روی آن اعتماد کنید، غذا را روی اجاق گاز گرم کنید یا برای گرم کردن غذا در مایکروویو از ظرفی که امتحانش را پس داده است، استفاده کنید.

منبع: The Healthy

ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته: ۰