نتیجه پژوهش‌ها: آلودگی هوا با «سقط جنین خاموش» ارتباط مستقیم دارد

کد خبر: ۳۱۴۳
|
۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۷


پژوهش‌هایی که به تازگی با همکاری دانشگاه‌های مختلف چین و توسط تیمی متشکل از ۱۶ پژوهشگر انجام شد، نشان داد که میان آلودگی هوا و «سقط جنین خاموش» ارتباط مستقیمی وجود دارد.


منظور از سقط جنین خاموش وضعیتی است که بدون آنکه مادر متوجه نشانه‌ای شود، بارداری متوقف شده و جنین می‌میرد.

پیش از این ارتباط مستقیم میان آلودگی شدید هوا با مرگ زودرس، بیماری‌های تنفسی و کاهش میزان شادمانی افراد به اثبات رسیده بود. همچنین مطالعات ثابت کرده بودند که آلودگی هوا احتمال زایمان زودرس، کم‌ وزنی نوزاد هنگام تولد و به خطر افتادن جان مادر را افزایش می‌دهد و وقتی زنان باردار برای مدتی طولانی در معرض آلودگی هوا قرار می‌گیرند، این آلاینده‌ها می‌توانند از سد خونی موجود میان مادر و جنین عبور کرده و روی جنین تاثیر بگذارند.

اما تاثیر آلودگی هوا بر افزایش میزان «سقط جنین خاموش» از یافته‌های جدید محسوب می‌شود.

یک فرد بالغ بطور معمول روزانه ۲۰ هزار بار نفس می‌کشد. اما اگر شما در محیطی بسیار آلوده مانند شهر پکن پایتخت چین زندگی کنید، احتمالا در هر دم و بازدم، مجموعه‌ای بسیار مضر از انواع مواد شیمیایی و آلاینده‌ها را وارد ریه‌های خود کرده و جذب بدن می‌کنید.

بنا بر گزارش‌ کمپین جهانی «BreatheLife» که با همکاری برنامه محیط زیست سازمان ملل، سازمان جهانی بهداشت، ائتلاف جهانی مبارزه با تغییرات آب و هوایی و بانک جهانی راه اندازی شده است، آلودگی هوای شهر پکن ۷.۲ بار بالاتر از سطح آلودگی ایمن است و این وضعیت برای مادرانی که در انتظار تولد نوزادی هستند، خطر سقط جنین خاموش را بطور قابل توجهی افزایش می‌دهد.

برای انجام این پژوهش‌، سوابق پزشکی بیش از ۲۵۰ هزار زن باردار در پکن در یک دوره زمانی ۹ ساله از ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۷ میلادی مطالعه شد و بررسی این سوابق نشان داد که ۱۷ هزار و ۴۹۷ زن از این تعداد (۶.۸ درصد) دچار سقط جنین خاموش شده‌اند.

محققان همچنین دریافتند که احتمال سقط جنین با افزایش غلظت آلاینده‌ها در هوا افزایش می یابد. منظور از هوای آلوده در این تحقیق نیز، وجود ذراتی همچون دی اکسید گوگرد، ازن و مونواکسید کربن در هوا است.

لازم به ذکر است که بسیاری از آلاینده‌های ساختۀ دست بشر، بی‌نهایت کوچک هستند و بزرگی آنها حداکثر به اندازه قطر یک تار مو است. به همین دلیل این ذرات آلاینده می‌توانند از مسیر ریه وارد خون شوند و حتی خود را به مغز برسانند.

هرساله تقریبا یک میلیون نیز کودک در اثر ابتلا به ذات‌الریه می‌میرند که نیمی از این مرگها با آلودگی هوا ارتباط مستقیم دارد.

علاوه بر تحقیق چینی‌ها، در فوریه سال جاری میلادی نتیجۀ تحقیق دیگری این‌بار در ایالات متحده آمریکا منتشر شد که به یافته‌های مشابهی دست یافته بود: مطالعۀ سوابق پزشکی حدود ۱۳ هزار زن بین سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۵ میلادی که در پی سقط جنین به اورژانس آورده شده بودند، نشان داد که افزایش ۲۰ میکروگرمی دی اکسید نیتروژن در هر متر مکعب، خطر افزایش سقط جنین را ۱۶ درصد افزایش می‌دهد. بررسی این پرونده‌ها همچنین نشان داد که در هفت روز قبل از سقط جنین، مادران در معرض آلودگی هوا قرار داشته‌اند.

بنا بر گزارش‌ کمپین جهانی «BreatheLife» در ایران نیز سالانه دست‌کم ۲۸۰۷۹ نفر در اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند.

tags # جنین
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته: ۰