نیوزویک: ابوبکر البغدادی کشته شد+ فیلم و جزئیات/ ترامپ: ابوبکر بغدادی گریه می‌کرد و مثل سگ مرد/ واکنش ها به مرگ رهبر داعش

کد خبر: ۳۲۰۰
|
۰۵ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۲

همزمان با توییت رئیس‌جمهور آمریکا درباره وقوع یک اتفاق «بزرگ»، نشریه نیوزویک به نقل از یک مقام آمریکایی از مرگ سرکرده گروه تروریستی داعش در «عملیات نیروهای ویژه ارتش آمریکا» خبر داده است.

نیوزویک: «ابوبکر البغدادی» کشته شد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، نشریه «نیوزویک» بامداد امروز (یکشنبه) به نقل از یک مقام نظامی آمریکایی از عملیات بالگردی نیروهای ویژه ارتش این کشور در استان «ادلب» سوریه علیه «ابوبکر البغدادی» سرکرده گروه تروریستی «داعش» خبر داده و نوشته است که واشنگتن «با اطمینان بالا» معتقد است که بغدادی در این حمله کشته شده است.

نیوزویک به نقل از منابع مطلع نوشته است که تیمی از نیروهای ویژه ارتش آمریکا روز شنبه و بعد از دریافت اطلاعات محل حضور البغدادی، این عملیات را انجام داده‌اند. بنا بر این گزارش، محلی که هدف این حمله قرار گرفته، از مدتی پیش تحت نظر قرار داشته است. 

همزمان شبکه «سی‌ا‌ن‌ان» هم به نقل از یک منبع نظامی نوشته است که آژانس مرکزی اطلاعات آمریکا (سیا) هم در این عملیات نقش داشته و اطلاعات محل حضور البغدادی را در اختیار پنتاگون قرار داده است.

این گزارش ساعتی پس از آن منتشر می‌شود که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در توییتر نوشت: «همین الان چیز بزرگی اتفاق افتاد.»

بنا بر اعلام کاخ سفید، ترامپ قرار است ساعت ۹ صبح به وقت واشنگتن (۴:۳۰ عصر به وقت تهران) «بیانیه‌ای مهم» صادر کند. دولت آمریکا هنوز در مورد موضوع این بیانیه جزئیاتی منتشر نکرده است.

پیشتر برخی منابع محلی گزارش داده بودند که بالگردهای آمریکایی اواخر وقت شنبه به منطقه‌ای در نزدیکی شهرک «باریشا» در شمال ادلب حمله کرده‌اند.

تردیدها درباره ادعای واشنگتن

ادعای هدف قرار دادن البغدادی در ادلب در حالی مطرح می‌شود که این منطقه به ندرت شاهد حضور داعش بوده و عمده گروه‌های تروریستی حاضر در ادلب گروهک‌های وابسته به «القاعده» هستند که از لحاظ سازمانی با داعش دشمنی دارند. از این رو حضور البغدادی در مرکز تجمع گروه‌های رقیب، بسیار بعید به نظر می‌رسید. این مسئله در توییتر هم مورد توجه شماری از کارشناسان آمریکایی قرار گرفته است، خصوصا آنکه ادلب با آخرین مناطقی هم که زمانی تحت سیطره داعش بود هم پیوستگی جغرافیایی ندارد.

ادلب تنها منطقه‌ای است که در سوریه همچنان تحت کنترل گروه‌های تروریستی قرار دارد و عملیات آمریکا علیه البغدادی در حالی صورت گرفته که ارتش سوریه قصد دارد برای به زودی عملیات پاکسازی این منطقه را آغاز کند. در صورت صحت ادعای واشنگتن مبنی بر حضور البغدادی ادلب، با آزادسازی این منطقه احتمال بازداشت وی و بازجویی از او می‌رفت.

البغدادی هنگام اشغال عراق توسط ارتش آمریکا، سال‌ها در زندان «ابوغریب» در بازداشت آمریکایی‌ها قرار داشت و پس از آزادسازی توسط واشنگتن، به مرور گروه تروریستی داعش را شکل داد.

در هفته‌های اخیر گزارش‌هایی منتشر شده بود که واشنگتن را به تلاش برای سازماندهی مجدد داعش در سوریه متهم می‌کر‌د. انتشار این گزارش‌ها با فرار شماری از اعضای این گروه از زندان‌های شبه نظامیان کرد در شمال سوریه و همچنین تحویل گرفتن شماری از سران بازداشتی داعش توسط آمریکا، همزمان بود.


خبرگزاری رویترز مدعی شده که ایران از کشته شدن ابوبکر البغدادی اطلاع داشته است.

به گزارش ایسنا، خبرگزاری رویترز مدعی شده است که مسئولان دولت سوریه خبر کشته شدن رهبر داعش را به ایران اطلاع داده‌اند.

بنا بر ادعای رویترز، علاوه بر ایران، دولت سوریه عراق را نیز در جریان عملیات ارتش آمریکا و کشته شدن البغدادی در این عملیات قرار داده است.

هیچ یک از مسئولان کشورمان تاکنون در این باره اظهار نظر نکرده‌اند.

مجله نیوزویک بامداد امروز اعلام کرد که ابوبکر البغدادی در حمله‌ای هوایی که رئیس جمهور آمریکا اجرای آن را تایید کرده بود، کشته شده است.

بنا بر اعلام این مجله رهبر گروه تروریستی داعش روز شنبه در عملیات ارتش آمریکا استان ادلب واقع در شمال غرب سوریه کشته شده است.

کشته شدن البغدادی هنوز به شکل رسمی از سوی آمریکا تایید نشده است اما قرار است امروز ترامپ یک "سخنرانی مهم" داشته باشد که احتمالا در همین باره خواهد بود.


تلویزیون رسمی عراق اعلام کرد که سازمان اطلاعات این کشور در تعیین مکان اختفای البغدادی کمک کرده است. علاوه بر این گزارش شده که

به گزارش ایسنا، به نقل از اسکای نیوز، دولت عراق امروز یکشنبه اعلام کرد که از طریق سوریه از مرگ رهبر داعش مطلع شده است.

همچنین تلویزیون رسمی این کشور با اعلام جزئیاتی از عملیات تاکید کرد که سازمان اطلاعات عراق در کشف محل اختفای ابوبکر البغدادی سهیم بوده است.

تلویزیون عراق و منابع نظامی آمریکایی گزارش دادند که این عملیات یک ساعت و نیم به طول انجامید و در جریان آن البغدادی و ۸ تن از همراهانش کشته شدند. این درحالی است که المیادین به نقل از منابعی در سوریه گزارش داده عملیات بیش از سه ساعت به طول انجامیده است.

به گزارش تلویزیون عراق این عملیات توسط ۸ بالگرد آمریکایی در نخستین ساعات امروز در محل اختفای البغدادی در روستای باریشا در منطقه حارم در شمال شرق ادلب صورت گرفت که این منطقه تحت سلطه النصره بوده است.

تلویزیون عراق همچنین اعلام کرده که تصاویری از حمله هوایی به محل اختفای رهبر داعش که به مرگ وی انجامید را منتشر خواهد کرد.


همچنین دیده‌بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد که نیروهای آمریکایی تلاش داشتند البغدادی را زنده بازداشت کنند اما وی قبل از بازداشت خود را منفجر کرد.

طبق اعلام دیده‌بان حقوق بشر سوریه ۸ بالگرد آمریکایی از شمال شرقی حلب راس ساعت ۱۲ و ۳۰ دقیقه بامداد امروز به پرواز درآمده و با همراهی یک هواپیمای جنگی به محل اختفای البغدادی حمله کردند و با نیروهای اطراف منزل البغدادی درگیر شدند.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد که در این عملیات ۹ تن از جمله البغدادی و همسرش و چند کودک کشته شدند.

علاوه بر این اعلام شده بالگردهای آمریکایی از پایگاه اینجرلیک ترکیه وارد سوریه شدند.

شاهدان عینی نیز گزارش دادند که نیروهای آمریکایی یک جسد را با خود از محل حمله برده‌اند.

قرار است دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا راس ساعت ۹ صبح به وقت واشنگتن سخنرانی مهمی را ایراد کند.

هنوز مرگ رهبر داعش تایید نشده اما ارتش آمریکا درحال انجام آزمایش دی ان ای بر روی جسد البغدادی برای اطمینان از صحت خبر مرگ وی است.


وزارت دفاع روسیه اضافه کرد که اطلاعات ضد و نقیض درباره عملیات آمریکا، تردیدها درباره صحت و به خصوص موفقیت آمیز بودن این عملیات را افزایش می‌دهد.

وزارت دفاع روسیه با اشاره به اطلاعات ضد و نقیض درباره کشته شدن سرکرده گروه تروریستی داعش در عملیات ارتش آمریکا، درباره صحت این خبر ابراز تردید کرد.

به گزارش  فارس، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که هیچگونه اطلاعات موثقی درباره عملیاتی ادعایی ارتش آمریکا در حمله به محل اختفای البغدادی در ادلب سوریه در اختیار ندارد.

وزارت دفاع روسیه اضافه کرد که اطلاعات ضد و نقیض درباره عملیات آمریکا، تردیدها درباره صحت و به خصوص موفقیت آمیز بودن این عملیات را افزایش می‌دهد.

بر اساس اعلام وزارت دفاع روسیه، جنگنده‌های آمریکایی یا جنگنده‌های ائتلاف ضد داعش روز گذشته و حتی طی روزهای اخیر حملات هوایی در ادلب انجام نداده‌اند.

نشریه «نیوزویک» بامداد امروز (یکشنبه) به نقل از یک مقام نظامی آمریکایی از عملیات بالگردی نیروهای ویژه ارتش این کشور در استان «ادلب» سوریه علیه «ابوبکر البغدادی» سرکرده گروه تروریستی «داعش» خبر داده و نوشته است که واشنگتن «با اطمینان بالا» معتقد است که بغدادی در این حمله کشته شده است.

با گذشت چند ساعت از انتشار این خبر، خبرنگار شبکه فاکس نیوز خبر داد که هویت جسد سرکرده گروهک تروریستی داعش تایید شده است.



منابع پزشکی از پیدا شدن هفت جسد در محل هدف قرار گرفتن سرکرده گروه تروریستی داعش در روستای «باریشا» در منطقه ادلب سوریه خبر دادند.

به گزارش ایلنا به نقل از آناتولی، منابع پزشکی تأکید کردند که هفت جسد از جمله یک کودک و سه زن در محل هدف قرار گرفتن «ابوبکر البغدادی» سرکرده گروه تروریستی داعش در روستای باریشا در استان ادلب سوریه پیدا شده است.

این منابع افزودند که در این مکان، یک خانه به طور کامل ویران شده و چند چادر آتش گرفتند.

همچنین این خبرگزاری گزارش داد که در عملیات هدف قرار دادن البغدادی، هشت بالگرد آمریکایی و دو پهپاد شرکت کردند.



شبکه فاکس نیوز اعلام کرد که مقامات آمریکایی مرگ رهبر داعش را تایید کردند.

به گزارش ایسنا، به نقل از فاکس نیوز، مسئولان آمریکایی گفته‌اند که بررسی‌های دی‌ان ای نشان می‌دهد که جسد یکی از افراد کشته شده در حمله روز شنبه نیروهای آمریکایی در شمال سوریه متعلق به ابوبکر البغدادی رهبر داعش است.



یک مقام نظامی آمریکایی مدعی شد ابوبکر بغدادی در ادلب سوریه هدف حمله نیرو‌های ویژه آمریکا قرار گرفته و به هلاکت رسیده است.
 
۰۵ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۱
 
۰ 
 
 

 نشریه نیوزویک به نقل از یک مقام نظامی آمریکا مدعی شد ابوبکر بغدادی در ادلب سوریه هدف حمله نیرو‌های ویژه آمریکا قرار گرفت.

این مقام نظامی آمریکا مدعی شد سرکرده اصلی تروریست‌های داعش کشته شده و قرار است رئیس‌جمهور آمریکا در این زمینه بیانیه‌ای صادر کند.

دونالد ترامپ ساعتی پیش بدون هیچ توضیحی در پیامی توییتری نوشته بود «همین الان اتفاق بزرگی رخ داد».

این در حالی است که پیش از این پایگاه اینترنتی نیوز اگزکتیو مدعی شد بین ۸ تا ۱۲ بالگرد به همراه نیرو‌های ویژه آمریکایی به کاروان سرکرده‌های گروه‌های تروریستی که در حال جابجایی در نزدیکی باریشا در ادلب سوریه بودند حمله کردند.

این پایگاه خبری آمریکایی ادعا کرد: «ما منتظر تأیید این حمله هستیم تا ببینیم آیا این همان چیزی است که رئیس‌جمهور آمریکا در توئیت خود به آن اشاره کرده یا خیر.»

سی‌ان‌ان نیز به نقل از یک مقام آمریکایی ادعا کرد آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در تعیین مکان ابوبکر بغدادی، سرکرده داعش کمک کرده است.

لیز اسلای، خبرنگار روزنامه واشنگتن پست در بیروت در حساب توئیتری خود نوشت گزارش‌های منتشر شده حاکی از آن است که ابوبکر بغدادی سرکرده داعش هدف حمله یگان‌های ویژه آمریکا در ادلب قرار گرفته است.

وی افزود: «ترامپ ساعت ۹ صبح یکشنبه (به وقت محلی) با مردم در این خصوص صحبت خواهد کرد.»

برخی رسانه‌ها مدعی‌اند که ابوبکر بغدادی با حمله نیرو‌های ویژه آمریکا به کاروان داعش در ادلب، کمربند انتحاری خود را منفجر کرده و به هلاکت رسیده است.


ابوبکر بغدادی با نام اصلیِ ابراهیم عواد ابراهیم البدری القریشی[۴][۵][۶] (عربیإبراهیم عواد إبراهیم علی محمد البدری السامرائی‎)[۶][۷] رهبر[۸][۹][۱۰] تشکیلات تروریستی سَلَفی جهادی با نام دولت اسلامی عراق و شام یا (داعش)[۱۱] است و قبلاً مناطقی در عراق، سوریه، لیبی و افغانستان را در کنترل خود داشت.

وی پیشترها با نام‌های دکتر ابراهیم و ابودعاء شناخته می‌شد و امروزه هم با نام ابوبکر بغدادی و هم با نام امیرالمؤمنین الخلیفه ابراهیم[۶][۷] شناخته می‌شود. او در سال‌های اخیر رهبری سازمانی را بر عهده داشته‌است که متهم به قتل چندین هزار نفر است. وزارت امور خارجه آمریکا در ازای جاسوسی و یا اطلاعاتی که منجر به دستگیری یا مرگ او شود، "۲۵ میلیون دلار" جایزه تعیین کرده‌است.[۱۲]

وی در گذشته از اعضای القاعدهٔ عراق بوده‌است. داعش اقدامات مسلحانه گسترده‌ای در عراق و سوریه به انجام رساند که حمله به شهر سامرا جهت تصرف این شهر و همین‌طور حمله به شهر موصل در خرداد ۱۳۹۳ از آن جمله‌اند.[۱۳] رهبر گروه داعش هنگام خطاب قرار دادن فرماندهانش نقاب می‌زند که باعث لقب «شیخ نامرئی» برای او شده‌است.[۱۴] نام وی در لیست ده رهبر خطرناک‌ترین گروه‌های تروریستی ذکر شده‌است.[۱۵] تاکنون گزارش‌های ضد و نقیضی در مورد مرگ وی منتشر شده‌است، اگرچه هیچ‌کدام توسط منابع معتبر و مستقل تأیید نشده‌است.

در همین حال ویدئویی در فضای مجازی منتشر شده که ادعا می‌شود حاوی تصاویری از محل حضور ابوبکر البغدادی، سرکرده گروه تروریستی وهابی داعش در روستای باریشا در ادلب سوریه پس از حمله هوایی است.


بعد از ساعت‌ها گمانه‌زنی رسانه‌ای و انتشار خبرها درباره کشته شدن «ابوبکر البغدادی» سرکرده گروهک تروریستی داعش، دونالد ترامپ یک نشست خبری در کاخ سفید ترتیب داد و گفت که او «مثل یک سگ مُرد».

آمریکا رسما مدعی کشتن البغدادی شد| ترامپ: او مثل یک سگ مُرد

نشریه «نیوزویک» بامداد امروز (یکشنبه) به نقل از یک مقام نظامی آمریکایی از عملیات بالگردی نیروهای ویژه ارتش این کشور در استان «ادلب» سوریه علیه «ابوبکر البغدادی» سرکرده گروه تروریستی «داعش» خبر داده و نوشته است که واشنگتن «با اطمینان بالا» معتقد است که بغدادی در این حمله کشته شده است.

با گذشت چندین ساعت از انتشار این خبر، خبرنگار شبکه فاکس نیوز خبر داد که هویت جسد سرکرده گروهک تروریستی داعش تایید شده است.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در ابتدای این نشست خبری مدعی شد که آمریکا توانست ابوبکر البغدادی سرکرده گروهک تروریستی داعش را از بین ببرد. ترامپ مدعی شد که از طریق آزمایش DNA، هویت البغدادی تائید شده است.

به ادعای او، دولت آمریکا طی سال‌های اخیر بعد از از بین بردن خلافت ادعایی داعش در سوریه و عراق، در جستجو برای یافتن و از بین بردن البغدادی بوده است.

دونالد ترامپ گفت که «جهان امروز با کشتن ابوبکر البغدادی به یک مکان امن‌تر تبدیل شده است».

رئیس‌جمهور آمریکا در این نشست خبری از روسیه، ترکیه، عراق و کُردهای سوری برای کمک به واشنگتن برای هدف قرار دادن البغدادی تشکر کرد.

ترامپ درباره کمک‌ روسیه به عملیات ادعایی آمریکا در سوریه علیه البغدادی گفت: «روسیه عالی بود، آنها به ما در انجام پرواز از بخشی از مناطق تحت کنترل آنها در سوریه کمک کردند. عراق هم عالی بود».

وی درباره کشته شدن سرکرده داعش هم گفت که البغدادی «مانند یک سگ کشته شد، او اصلا مرگی قهرمانانه نداشت و مثل یک بزدل کشته شد و موقع کشته شدن، گریه می‌کرد و زار می‌زد».

رئیس‌جمهور آمریکا از عراق و همچنین کُردهای سوری به خاطر کمک اطلاعاتی به عملیات واشنگتن برای هدف قرار دادن مخفیگاه البغدادی تشکر کرد.

وی تایید کرد که هشت بالگرد آمریکایی در عملیات حمله به مقر البغدادی مشارکت داشته‌اند و ادعا کرد که هیچ‌کدام از نیروهای آمریکایی در این عملیات آسیب ندیده‌اند. به گفته او، تنها کسی که از طرف آمریکایی در این عملیات مجروح شده، یک «سگ با استعداد» بوده است.

ترامپ افزود که او و تیم ژنرال‌هایش از جمله «مارک اسپر» همچون یک فیلم در حال تماشای عملیات قتل البغدادی بوده‌اند.

او البغدادی را در حین مرگ در حال شیون و زاری بزدلانه توصیف کرد و گفت که با منفجر کردن جلیقه انفجاری خود، خودش و سه نفر از فرزاندنش را کشته است. او در هنگام مرگ در یک تونل بوده که در اثر انفجار جلیقه انفجاری فروریخته است.

ترامپ در خصوص نقش روسیه در این عملیات ضمن اذعان به اینکه روس‌ها از عملیات مطلع نبوده‌اند گفت که آنها با باز کردن حریم هوایی مناطق تحت کنترلشان بر روی بالگردهای آمریکایی به عملیات کمک کرده‌اند.

به گفته رئیس‌جمهور آمریکا بسیاری از نیروهای داعش در جریان این عملیات کشته شدند اما برخی از آنها نیز دستگیر شده‌اند از جمله یازده کودک. تعداد کشته‌های داعش به گفته ترامپ از تعداد کسانی که زنده دستگیر شده‌اند بیشتر است.

وی همچنین تصریح کرد که در عملیات مزبور جز نیروهای آمریکایی، نیروی دیگری مشارکت نداشته است.

او در خصوص محلی که نیروهای آمریکایی از آن برای انجام عملیات عازم شمال غرب سوریه شدند نیز گفت که این عملیات از یک کشور «بسیار دوست» انجام شده اما نامی از این کشور نیاورد.

ترامپ به عملیات قتل «حمزه بن‌لادن» هم اشاره کرد و او را فردی توصیف کرد که بلند قد و زیبا بوده، بسیار شبیه پدرش بوده و حرف‌های بسیار خطرناکی می‌زده است.

وی افزود یک تا یک و نیم سال قبل از حادثه یازده سپتامبر من درباره خطر اسامه بن‌لادن صحبت می‌کردم و می‌گفتم که باید او را بگیرند اما کسی گوش نمی‌کرد. آن موقع کسی چیز زیادی در مورد بن‌لادن نمی‌دانست.

ترامپ روز یک‌شنبه در حالی با افتخار از کشتن البغدادی سخن گفت که در جریان مبارزات انتخاباتی سال 2016 خود اذعان کرده بود مقامات وقت آمریکا بنیان‌گذاران گروه تروریستی داعش بوده‌اند.

در صورت پخش نشدن ویدئو بر روی تصویر زیر کلیک کنید.

ادعای آمریکا: رهبر داعش خودش را منفجر کرد



ترامپ: تایید کشته شدن رهبر داعش در عملیات آمریکا / او خود را منفجر کرد


یک مقام بلند پایه وزارت دفاع آمریکا «پنتاگون» مدعی شد که جسد سرکرده گروه تروریستی داعش که گفته می‌شود اخیرا در سوریه کشته شده است، نزد آمریکا است.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه خبری الحره، یک مقام بلندپایه وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) تأکید کرد که یگان نظامی ویژه آمریکا عملیات فرود علیه گروه تروریستی داعش در شمال غرب سوریه در استان «ادلب» را انجام داد و تعدادی از فرماندهان این گروه از جمله «ابوبکر البغدادی»، سرکرده این گروه به هلاکت رسیدند.

این مقام مسئول اعلام کرد که بغدادی پس از آن‌که سیستم­‌های اطلاعاتی آمریکا نسبت به مخفی‌گاه وی مطمئن شدند، به هلاکت رسید و بلافاصله جسد او مصادره شد.

عملیات آمریکا که موجب کشته شدن سرکرده داعش شد، در نزدیکی روستای «بریشا» در استان ادلب سوریه، مقر تعدادی از گروه‌­های تروریستی انجام شد.

این مقام پنتاگون تأکید کرد که با انجام آزمایش ژنتیک «دی ان ای» هویت البغدادی مشخص شد.

پنتاگون سرنوشت جسد البغدادی را کتمان اما تأکید می­‌کند که این عملیات در استان ادلب سوریه صورت گرفته است و سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) با دستگاه امنیتی منطقه برای تعیین مکان بغدادی و کنترل تحرکات وی همکاری کرده است.

یک فرمانده پنتاگون در تحلیل اولیه تأکید کرد که کشته شدن البغدادی به مفهوم پایان جنگ علیه گروه تروریستی داعش نیست و عملیات نظامی همچنان علیه این گروه ادامه دارد.


منابعی به المیادین اعلام کردند که براساس ارزیابی‌های امنیتی ابوعبدالرحمن الجزراوی و ابوعثمان الفرنسی نامزدهای احتمالی برای جانشینی ابوبکر البغدادی هستند.

به گزارش ایسنا، منابعی به خبرنگار المیادین اعلام کردند که براساس آمارها و ارزیابی‌های امنیتی دو نامزد جانشینی ابوبکر البغدادی، سرکرده داعش ابوعبدالرحمن الجزراوی و ابوعثمان الفرنسی هستند.

شبکه الجزیره قطر امروز از کشته شدن ابوبکر البغدادی، رهبر گروه تروریستی داعش خبر داد.



وزارت دفاع ترکیه مدعی شد که نیروهای نظامی این کشور در جریان قتل «ابوبکر البغدادی» با آمریکایی‌ها همکاری‌ کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فارس، وزارت دفاع ترکیه مدعی شد که در جریان عملیات شب گذشته آمریکا در استان ادلب سوریه و کشته شدن «ابوبکر البغدادی» نیروهای نظامی این کشور با نیروهای آمریکایی همکاری کرده‌اند.

به نوشته خبرگزاری آناتولی، ترکیه مدعی شد که پیش از عملیات، تبادل اطلاعات و هماهنگی‌ها میان ارتش این کشور با ارتش آمریکا صورت گرفته است اما یک مسئول آمریکایی این ادعای آنکارا را رد کرد.

یک مقام مسئول در آمریکا به نشریه نیوزویک که خبر اولیه از کشته شدن البغدادی را امروز اعلام کرده بود، گفت که آمریکا قبل از عملیات نظامی امروز، ترکیه را در جریان قرار نداده است.

او گفت: به ترکیه که عضوی از ناتو است و افراد مسلح محلی را در سوریه حمایت می‌کند، چیزی از عملیات، اطلاع داده نشد.

ساعتی پیش نیز «مظلوم عبدی» فرمانده شبه‌نظامیان «نیروهای دموکراتیک سوریه» در صفحه توئیتر خود مدعی شد که این نیروها در جریان قتل ادعایی «ابوبکر البغدادی» سرکرده گروهک تروریستی داعش، با نیروهای آمریکایی همکاری اطلاعاتی داشته است.

پیش از وی نیز «هشام الهاشمی» کارشناس عراقی به شبکه الفرات عراق گفته بود که سازمان اطلاعات عراق در کشف محل اختفای ابوبکر البغدادی به آمریکایی‌ها کمک کرده است.

نشریه «نیوزویک» بامداد امروز (یکشنبه) به نقل از یک مقام نظامی آمریکایی از عملیات بالگردی نیروهای ویژه ارتش این کشور در استان «ادلب» سوریه علیه «ابوبکر البغدادی» سرکرده گروه تروریستی «داعش» خبر داده و نوشته است که واشنگتن «با اطمینان بالا» معتقد است که بغدادی در این حمله کشته شده است


وزیر دفاع آمریکا: از البغدادی خواستیم خود را تسلیم کند اما خودش را منفجر کرد

ترامپ در سخنان خود البغدادی را در حین مرگ، در حال شیون و زاری توصیف کرد و گفت که او همچون یک سگ و یک بُزدل مرد.



وزیر دفاع آمریکا گفته نیروهای آمریکایی از سرکرده داعش خواستند خود را تسلیم کند اما وی در نهایت از کمربند انفجاری خود استفاده کرده است.


به گزارش فارس، «مارک اسپر»، وزیر دفاع آمریکا می‌گوید که در جریان عملیات نیروهای آمریکایی علیه سرکرده گروه تروریستی داعش، نیروهای آمریکایی از او خواستند تا خود را تسلیم کند اما وی با رد این خواسته، کمربند انفجاری خود را منفجر کرد.


این سخنان اسپر دقایقی پس از آن منتشر شده که «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا رسما ادعا کرد که آمریکا در شمال غرب سوریه البغدادی را کشته است. وی در سخنان خود البغدادی را در حین مرگ، در حال شیون و زاری توصیف کرد و گفت که او همچون یک سگ و یک بُزدل مرد.


وی تاکید کرد که کشته شدن ابوبکر البغدادی به‌منزله ضربه‌ای محکم بر پیکره داعش است.


عضو کمیسیون امنیت ملی: آمریکایی‌ها نمی‌خواستند ابوبکر البغدادی زنده به دست مقاومت برسد

همچنین این کار را انجام دادند تا به بهانه مبارزه با داعش در افکار عمومی دلیلی را برای حضور خود در منطقه مطرح کنند. حال با توجه به این که چندین بار خبر مرگ ابوبکر البغدادی مطرح شده، ابتدا باید منتظر اخبار تکمیلی باشیم ولی اگر این خبر صحت داشته باشد چندین موضوع قابل توجه است.

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان این که آمریکایی‌ها نمی‌خواستند ابوبکر البغدادی زنده به دست مقاومت برسد اظهار کرد: آمریکایی‌ها با برنامه ریزی قبلی و هماهنگ شده عملیات خود را در این خصوص انجام دادند.


محمد جواد جمالی نوبندگانی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به هلاکت ابوبکر البغدادی سرکرده گروهک تروریستی داعش گفت: در مقدمه بگویم که طبق اقرار تمام مسوولان آمریکایی داعش توسط خود آمریکا با هدف ناامن کردن منطقه و تجزیه کشورهای مانند سوریه و عراق ایجاد شد، این کار انجام شد تا امنیت رژیم صهیونیستی تضمین شود.


وی افزود: همچنین این کار را انجام دادند تا به بهانه مبارزه با داعش در افکار عمومی دلیلی را برای حضور خود در منطقه مطرح کنند. حال با توجه به این که چندین بار خبر مرگ ابوبکر البغدادی مطرح شده، ابتدا باید منتظر اخبار تکمیلی باشیم ولی اگر این خبر صحت داشته باشد چندین موضوع قابل توجه است.


نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس عنوان کرد: اول این که، ابوبکر البغدادی توسط خود آمریکایی‌ها در شمال غرب ادلب مستقر شد این منطقه محلی بود که نیروهای سوریه‌ای و جبهه مقاومت در حال دسترسی به آن بودند. در این صورت احتمال داشت که ابوبکر البغدادی زنده به دست نیروهای مقاومت برسد و حیثیتی برای آمریکایی‌ها نماند به همین دلیل با برنامه ریزی قبلی 8 هلیکوپتر از ترکیه وارد شمال سوریه شدند و این عملیات را انجام دادند.


جمالی نوبندگانی عنوان کرد: آمریکایی‌ها می‌خواهند از این موضوع بهره برداری‌های مختلفی داشته باشند. برای مثال آمریکایی‌ها می‌خواهند به عنوان قهرمان مبارزه با داعش معرفی شوند. همچنین توجیحی برای مخالفین خروج آمریکا از سوریه ایجاد شود که علیرغم عدم حضور در سوریه اقدامات موثر را در خصوص داعش انجام می‌دهیم. همچنین این موضوع با توجه به نزدیکی انتخابات آمریکا یک استفاده تبلیغاتی برای ترامپ خواهد داشت. آنها نیز می‌خواهند این موضوع بر روی بحث استیضاح و کاهش محبوبیت ترامپ تاثیر بگذارد.


وی در پایان در خصوص تاثیر به هلاکت رسیدن سرکرده داعش بر منطقه و آینده گروهک تروریستی داعش گفت: ابوبکر البغدادی و افرادی شبیه آن صرفا یک سری عوامل هستند با مرگ آنها فرد دیگری جایگزین می‌شود. موضوع مهم این است که عربستان در تامین مالی آنها نقش دارد و آمریکایی‌ها برای ایجاد فشار بر محور مقاومت به دنبال ادامه کار آنها هستند. کشته شدن البغدادی صرفا ممکن است یک شوک ایجاد کند.




ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته: ۰