این چه اَرنجی بود آقای دنیزلی؛ تراکتور 2- استقلال 4؛ تولد یک مدعی در شمال غرب/ خلاصه بازی تراکتور 2 - استقلال 4

کد خبر: ۳۲۱۷
|
۱۰ آبان ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۹




واکاوی باخت سنگین شاگردان دنیزلی در تبریز

دفاع سه‌نفره، پاشنه آشیل تراکتور در بازی بزرگ

مصطفی دنیزلی در روزی که می‌توانست نزد هواداران تراکتور محبوب‌تر از قبل شود، با ریسک‌هایی که در ترکیب تیمش انجام داد، یک بازی بزرگ را واگذار کرد.

به گزارش "ورزش سه"، بعد از شکستی که تراکتور در هفته هشتم لیگ برتر مقابل صنعت نفت آبادان تجربه کرد، اگرچه خیلی از هواداران فوتبال آذربایجان نگران وضعیت تیم‌شان بودند اما مصطفی دنیزلی با انجام مصاحبه‌ای سعی کرد همه چیز را عادی جلوه دهد. این جملات سرمربی ترک‌تبار تراکتور را بخوانید: «17 امتیاز از هشت بازی کسب کرده‌ و در رتبه دوم جدول قرار داریم. با مرور شرایط رقبایمان در هشت بازی قبلی، به این نتیجه می‌رسیم که عملکردمان خوب بود و هوادارانمان به روند خوب تراکتور عادت کرده‌اند، ما و هواداران خواهان تداوم روند خوب امتیازگیری هستیم.معتقدم شکست مقابل صنعت نفت چندان مهم نیست و تراکتور در مسیر خوبی قرار دارد.»


دنیزلی خیلی سریع شکست اول در لیگ را فراموش کرده و به دنبال راهی می‌گشت تا بتواند تیمش را مقابل استقلال به بهترین شکل ممکن به میدان بفرستد. طبیعی است که او می‌خواست فشار را از روی شاگردانش بابت تحمل اولین شکست فصل در آبادان بردارد و فکر آنها را به دیدار حساس عصر جمعه معطوف کند. همین کار را هم انجام دادو البته تصمیماتی برای بازی نهم لیگ برتر گرفت که تعجب خیلی‌ها را برانگیخت.

 


دنیزلی که همواره عادت داشته تغییرات زیادی در ترکیب تیمش ایجاد کند، برای بازی با استقلال یک تحول اساسی در ترکیب ایجاد کرد  و کار به جایی رسید که نیمکت تراکتور در بازی جمعه بسیار اسمی‌تر از نفرات داخل زمین بود! نیمکت‌نشین شدن مسعود شجاعی، اشکان دژاگه، ساسان انصاری، کوین فورچونه و محمدرضا خانزاده عجیب‌ترین اتفاق اردوی تراکتور قبل از دیدار حساس با استقلال بود.
همزمان با این اتفاق او در روزهایی که فوتبال روز دنیا بار دیگر به بازی با دفاع 3 نفره بازگشته، سعی کرد با تبعیت از این موضوع فوتبالی با کلاس جهانی را به نمایش بگذارد، اما چینش نفرات در این پست بسیار عجیب بود. دنیزلی در حالی محمدرضا خانزاده که یک دفاع وسط تخصصی است را از ترکیب بیرون گذاشت که بازیکن دیگری در این پست در اختیار نداشت. او در عین حال رضا اسدی که یک هافبک تدافعی تخصصی است و احمد موسوی که یک دفاع راست است در کنار ایمان سلیمی به عنوان دفاع وسط بازی کردند تا دو نفر از 3 مدافع مرکزی تراکتور در پست غیرتخصصی‌شان بازی کنند.


چنین موضوعی خیلی سریع از سوی کادرفنی استقلال آنالیز شد و آنها بعد از گل تراکتور با استفاده از فضای ایجاد شده پشت دفاع تراکتور بارها خط دفاعی این تیم را اذیت کردند. نمونه مسلم این اتفاق هم پاس عمقی قائدی به دیاباته در صحنه گل اول بود. تصمیمات دنیزلی سبب شد تا خط دفاع تراکتور مقابل استقلال آسیب پذیر باشد و مهاجمان آبی پوش به غیر از 4 گلی که به ثمر رساندند، چند بار دیگر هم صاحب موقعیت گلزنی شوند.  


از سوی دیگر مربی ترک‌تبار که در گذشته ثابت کرده استاد شوک دادن به تیم‌هایش است، برای این مسابقه نیز با بیرون گذاشتن نفرات باتجربه و نامدار خودش از ترکیب اصلی می‌خواست این شوک را وارد کند تا شاید جوانان جویای نام بتوانند در مصاف حساس با استقلال کار را برایش در بیاورند. او با این کار قصد داشت مربیان حریف را هم که احتمالا آنالیز دقیقی روی تیمش انجام داده بودند را هم گمراه کند، اما نبود تجربه کافی کار دست دنیزلی و تیمش داد.

 


تراکتور در حالی که حمایت‌ ده‌ها هزار هوادار آذربایجانی را پشت خود داشت، نتوانست آنطور که در گذشته هر حریفی را در تبریز زمین‌گیر می‌کرد موفق ظاهر شود. به عبارت دنیزلی ریسک بزرگی مقابل استقلال انجام داد و با بازی دادن به نفراتی که کمتر در ترکیب قرار گرفته بودند، سعی داشت تیمش را گمنام جلوه بدهد و بتواند استقلال را زمین‌گیر کند، اما تجربه بیشتر نفرات استقلال و البته هماهنگی‌ای که استراماچونی بعد از چند هفته حضور در ایران به خوبی به تیمش تزریق کرده یک شکست تلخ را به تراکتوری‌ها تحمیل کرد.

 

 


نکته قابل توجه در ترکیب تراکتور اضافه شدن ساسان انصاری و مسعود شجاعی در نیمه دوم بود. دو بازیکنی که روی گل دوم تراکتور هم تاثیر مستقیمی داشتند و به طور کلی با ورود به زمین توانستند تیم شان را بسیار هجومی‌تر کنند. آنها البته زمانی به زمین بازی رفتند که تیم شان 3 بر یک عقب و کار از کار گذشته بود، اما حضورشان تغییر محسوسی در سبک بازی سرخ‌پوشان ایجاد کرد. مساله‌ای که دنیزلی خیلی زود در جریان بازی عصر جمعه متوجه آن شد و با اضافه کردن شجاعی و انصاری سعی بر برگرداندن نتیجه کرد اما به جایی نرسید.

 

شکست تلخ مقابل چشمان ده‌ها هزار هوادار تراکتور مقابل یکی از مدعیان قهرمانی باعث ناراحتی آنها شده و به همین خاطر اولین مساله‌ای که به چشم آمده تغییرات دنیزلی در ترکیب تیم است. این مربی 70 ساله حتی در نشست خبری هم با پرسشی از سوی خبرنگاران درباره اشتباهاتش مواجه شد و اینطور پاسخ داد: « این نظر شما است و من برایش احترام قائل هستم. ما چه میزبان باشیم و چه میهمان برای برد وارد زمین می‌شویم. اشتباه بازیکن چیزی نیست که مربی انتظارش را از بازیکن داشته باشد. هر بازیکن با تجربه یا جوان می‌داند اشتباهات شخصی در تیم تاثیر گذار است. با این انتقادها مطمئنا به نتیجه نخواهیم رسید. ما مقابل صنعت نفت و در نیمه نخست بد بازی کردیم. با وجود بعضی اشتباهات در این دیدار اما فرصت‌های زیادی ایجاد کردیم که تبدیل به گل نشدند. درباره خصوصیات تیم، نکاتی وجود دارد که در جمع  آنها را بازگو نمی‌کنم. ۷-۸ نفر ترکیب اصلی تیم ما مشخص هستند و بقیه باید خود را در تمرین خوب نشان دهند تا من به آن‌ها بازی دهم.»


با وجود همه مسائل مطرح شده، بی تردید هواداران تراکتور امسال به تیم شان بسیار امیدوار هستند؛ امیدوار به اینکه بتواند طلسم قهرمان نشدن در لیگ برتر با حضور دنیزلی شکست شود و این موضوع جز با فراموشی شکست مقابل استقلال و فکر کردن به روزهای خوب آینده به دست نمی‌آید. قطعا سرمربی تراکتور هم این موضوع را خوب می‌داند و از حالا باید به فکر جبران دو شکست گذشته تیمش باشد. تراکتور با توجه به امتیازاتی که در گذشته جمع کرده زمان برای جبران به اندازه کافی دارد و حال باید دید چه اتفاقاتی در آینده برای این تیم پرطرفدار و محبوب رخ می‌دهد.

 






پایان طلسم مجیدی با شماره هفتی به نام دیاباته

تیام را فراموش کنید؛ این شما و این هم شیخ گلزن!

مهاجم اهل مالی استقلال امشب همه کار کرد تا تیمش به یک پیروزی تاریخی برابر تراکتور برسد.

به گزارش "ورزش سه"، شاید قبل از شروع بازی استقلال برابر تراکتورسازی خیلی ها شک داشتند که در این بازی شیخ دیاباته بازی می کند یا سجاد آقایی چراکه او تا قبل از این بازی گلی برای آبی ها نزده بود و رقیب جوان او هر بازی که وارد زمین شده بود موفق شده بود تاثیر خود را روی گل های تیمش بگذارد. اما آتش بازی دیاباته و 3 گل در کلاس جهانی اش در ورزشگاه یادگارامام به همه ثابت کرد که تصمیم استراماچونی در مورد جذب این بازیکن بلند قامت و البته بازی دادن به او در بازی با تراکتورسازی به هیچ عنوان اشتباه نکرده است.

 

استقلال بعد از جدایی مامه تیام که در پایان لیگ هفدهم اتفاق افتاد، نفرات زیادی را در خط حمله خود امتحان کرد، از الحاجی گرو تا منشا و ایسما که با هزینه های گزاف به این تیم آمدند اما حالا شیخ دیاباته به نظر بازیکنی است که می تواند خاطرات خوش تیام را در این تیم تکرار کند، بازیکنی که در دومین حضور 90 دقیقه ای خود در ترکیب استقلال توانست هت تریک کند و نشان بدهد می تواند بازیکنی ترسناک برای حریفان این تیم باشد.  

 

گل های متنوع در کلاس جهانی


دیاباته به جز اینکه در بازی با تراکتورسازی هت تریک کرد، موفق شد سه گل متنوع در کلاس جهانی بزند تا استراماچونی را بابت انتخابش روسفید کند.


*گل اول دیاباته در دقیقه 41 بازی به ثمر رسید، جایی که او پاس زیبای مهدی قائدی را با یک استوپ زیبا، ستون کردن پای تکیه گاهش و ضربه روی پا وارد دروازه تراکتور کرد.

 

 

*گل دوم دیاباته در دقیقه 65 از راه رسید، جایی که او از ضربه برگشتی علی کریمی به خوبی استفاده کرد و توانست با یک ضربه دقیق از داخل محوطه 6 قدم دروازه تراکتور را باز کند.

 

 

ما آتش بازی و هنرنمایی دیاباته روی گل سوم استقلال تکمیل شد، جایی که او پاس عمقی علی کریمی را دریافت کرد، رشید مظاهری را به زیباترین شکل ممکن دریبل کرد و هت تریک خود را در این بازی جذاب تکمیل کرد.

 

 

سه آمار جذاب با هت تریک شیخ

شیخ دیاباته با هت تریک در بازی امشب یک آمار فردی و دو آمار تیمی برای تیمش به ثبت رساند.

*دیاباته بعد از 6 سال و 13 روز به اولین بازیکن شماره 7 استقلال تبدیل شد که در لیگ برتر موفق به گلزنی می شود، آخرین شماره 7 استقلال که در لیگ موفق به گلزنی شده بود، فرهاد مجیدی بود که در لیگ سیزدهم توانست به نفت تهران گل بزند و بعد از آن بازیکنانی مثل حسن بیت سعید و بختیار رحمانی که شماره 7 این تیم را برتن کردند هرگز توفیقی در گلزنی نداشتند.

*استقلال با پیروزی در بازی امشب به امتیاز هزار و یکم در تاریخ لیگ برتر رسید و از این حیث بهترین تیم فوتبال ایران شد.

*از طرف دیگر استقلال با گل های دیاباته موفق شد بعد از 7 سال و 9 ماه تراکتورسازی را شکست بدهد و این آمار منفی را  هم از کارنامه خود پاک کند.

 

 

 

آمار فردی فوق العاده برای دیاباته

آمار فردی دیاباته در بازی با تراکتورسازی فوق العاده است، او در این بازی 6 شوت زد که هر 6 شوت داخل چاچوب بود و در مجموع 3 شوت او به گل تبدیل شد.

استقلال در این بازی در مجموع 11 شوت در چارچوب داشت که بیش از نیمی از آن را دیاباته به نام خود ثبت کند، آماری که نشان می دهد او چه نقش مهمی در پیروزی تاریخی استقلال داشته است.







سوپرگل کریمی گل چهارم استقلال به تراکتور






 

به گزارش "ورزش سه"، تراکتور بعد از پنج پیروزی و دو تساوی طی هفت هفته ابتدایی فصل که گلی هم دریافت نکرده بود، در دیدار اخیرش برابر صنعت نفت آبادان مغلوب شد و نتوانست به روند کلین‌شیت‌ها و شکست‌ناپذیری‌های خود ادامه دهد ولی آنها اکنون که به مصاف استقلال رفتند، به دنبال کسب برتری در این بازی بزرگ هستند تا به شرایط ایده‌آل بازگردند ولی در آن سوی میدان آبی‌ها نیز پس از چهار برد متوالی می‌خواهند در تبریز کار بزرگی انجام دهند و با 3 امتیاز زمین را ترک کنند.


گزارش لحظه به لحظه دیدار تیم‌های استقلال و تراکتور را در همین صفحه از "ورزش سه" دنبال کنید:


هفته نهم لیگ برتر؛ جمعه: 98/08/10 ؛ ساعت: 18
استادیوم: یادگار امام تبریز / تماشاگر: 70 هزار نفر
داور: بیژن حیدری/ کمک‌ها: محمدرضا ابوالفضلی و آرمان اسعدی؛ داور چهارم: سعید قاسمی؛ کمک داوران پشت دروازه: اشکان خورشیدی و محمدرضا اکبریان/ ناظر داوری: اسماعیل صفیری.

 


تراکتور تبریز

  • رشید مظاهری
  • رضا اسدی
  • ایمان سلیمی
  • سید احمد موسوی(76- ساسان انصاری)
  • میثم تیموری
  • اکبر ایمانی(76- مسعود شجاعی)
  • احسان حاج‌صفی
  • ویلیان میمبلا(89- کوین فورچونه)
  • مهدی تیکدری
  • مازولا
  • محمدرضا آزادی


سرمربی: مصطفی دنیزلی

 

 


استقلال تهران

  • سید حسین حسینی
  • سیاوش یزدان
  • محمد دانشگر
  • عارف غلامی
  • وریا غفوری
  • هرویه میلیچ
  • مسعود ریگی
  • علی کریمی
  • مهدی قائدی(63- آرش رضاوند)
  • فرشید اسماعیلی(79- علی دشتی)
  • شیخ دیاباته(88- مرتضی تبریزی)


سرمربی: آندره‌آ استراماچونی

 

 

 

اخطار


ویلیان میمبلا(67) از تراکتور

مسعود ریگی(82) از استقلال

 

 

شرح گل


تراکتور 1 - استقلال صفر (دقیقه 20: محمدرضا آزادی): کار تیمی تماشایی بازیکنان تراکتور با حرکت میثم تیموری آغاز شد که در ادامه پاس او به میمبلا و پاس این هافبک خارجی از میانه زمین به سمت چپ محوطه جریمه برای حاج‌صفی را کاپیتان تراکتور بدون مکث به محوطه 6 قدم فرستاد تا محمدرضا آزادی با فرار سریع و شوت نوک پا دروازه استقلال را باز کند.

 

تراکتور 1 - استقلال 1 (دقیقه 40: شیخ دیاباته): دیاباته در محوطه جریمه قائدی را صاحب توپ کرد که او نیز با یک روپایی و پاس چیپ بغل پا از بین دو مدافع تراکتور توپ را مجددا به دیاباته رساند تا او با شوت روی پای تماشایی گل تساوی استقلال را بزند.

 

 

تراکتور 1 - استقلال 2 (دقیقه 65: شیخ دیاباته): ضربه آزادی که در سمت راست زمین با خطای اکبر ایمانی روی وریا غفوری به سود استقلال اعلام شده بود را میلیچ سانتر کرد که توپ بعد از برخورد به مدافع تراکتور به فرشید اسماعیلی رسید که شوت او و در ادامه ضربه علی کریمی را رشید مظاهری به خوبی برگشت داد، اما در ریباند دیاباته دروازه تراکتور را باز کرد.

 

تراکتور 1 - استقلال 3 (دقیقه 69: شیخ دیاباته): پاس در عمق زیبای علی کریمی از میانه زمین را رضا اسدی نتوانست با تکل بلند دفع کند تا توپ به شیخ دیاباته برسد و او با عبور از مظاهری گل سوم آبی‌ها را بزند و هت‌تریک کند.

 

تراکتور 2 - استقلال 3 (دقیقه 79: ساسان انصاری): پاس چیپ استثنایی مسعود شجاعی به پشت پنج مدافع استقلال را ساسان انصاری با فرار عالی و ضربه سر وارد دروازه آبی‌ها کرد تا امید به جبران نتیجه برای تبریزی‌ها بیشتر شود.

 

تراکتور 2 - استقلال 4 (دقیقه 84: علی کریمی): علی دشتی حرکت خوبی در محوطه جریمه استقلال انجام داد که پاس او و دفع ناقص مدافع تراکتور به علی کریمی رسید تا او با شوت پشت محوطه فوق‌العاده به کنج دروازه گل چهارم استقلال را به نام خود ثبت کند.

 

 

لحظات حساس


دقیقه 1: تراکتور بازی را توفانی آغاز کرد و با شوت محکم پای چپ مازولا از سمت راست زمین که به تور کنار دروازه برخورد داشت، اولین خطر جدی را به وجود آورد.

دقیقه 5: پاس بلند قائدی از میانه زمین به پشت مدافعان تراکتور در حالی به دیاباته رسید که این مهاجم با کف استوک برخورد شدیدی با مظاهری داشت تا داور به سود تراکتور خطا اعلام کند.

دقیقه 12: شوت راه دور اکبر ایمانی به سمت دروازه استقلال در میانه راه به یزدانی برخورد کرد و به کرنر رفت.

دقیقه 12: ارسال کوتاه آزادی و ضربه سر اسدی دراختیار حسینی قرار گرفت.

دقیقه 13: در حالی که تراکتوری‌ها اعتقاد به خطا پشت محوطه جریمه استقلال روی میمبلا داشتند، آبی‌ها ضد حمله سریعی تدارک دیدند و با پاس در عمق دیاباته صاحب فرصت گلزنی شدند که شوت زمینی قائدی با واکنش مظاهری به کرنر رفت.

دقیقه 14: تراکتور روی شروع مجدد از زمین خودی حمله خطرناکی به وجود آورد که حسینی با خروج از دروازه به شکل ناقص توپ را دفع کرد ولی در ادامه مجددا صاحب توپ شد و به مدافعان خودی پاس داد تا خطر از روی دروازه آبی‌ها دور شود.

دقیقه 17: توپ‌گیری عالی موسوی روی پاس غفوری موجب شد تراکتور موقعیت جدی ایجاد کند که حرکت تکنیکی زیبا و شوت مازولا را حسینی به خوبی دفع کرد.

دقیقه 23: شوت پُرقدرت راه دور میلیچ را مظاهری به زیبایی دفع کرد و در ریباند نیز این دروازه‌‌بان ضربه محکم یزدانی را به خوبی به کرنر فرستاد.
دقیقه 29: دیاباته می‌توانست با قطع توپ دروازه تراکتور را باز کند که ضربه او دراختیار مظاهری قرار گرفت.

دقیقه 35: موسوی با عوض کردن پا و حرکت تکنیکی در محوطه جریمه استقلال به دنبال سانتر کردن و ایجاد موقعیت بود که ارسال او به غلامی برخورد کرد و به کرنر رفت.

دقیقه 41: شوت حاج‌صفی از میانه زمین به مدافعان استقلال برخورد کرد و دراختیار حسینی قرار گرفت.

دقیقه 44: شوت حاج‌صفی دقت لازم را نداشت و کنار دروازه استقلال راهی اوت شد.
دقیقه 45: ریگی قصد داشت با شوت راه دور دروازه تراکتور را باز کند که ضربه کم دقت او به بیرون رفت.

دقیقه 1+45: شوت ایمانی بازهم ثمری نداشت تا حسینی درازکش ضربه راه دور او را دفع کند.

دقیقه 2+45: ارسال غفوری از سمت راست زمین و ضربه سر دیاباته را مظاهری جمع کرد.

دقیقه 3+45: پاس آزادی و شوت زمینی تماشایی مازولا از قوس محوطه جریمه را حسینی با واکنش عالی راهی کرنر کرد.

 

 

دقیقه 48: شوت غفوری از سمت راست میانه زمین دقت لازم را نداشت و به بیرون رفت.

دقیقه 52: شوت بی‌دقت مازولا از پشت محوطه راهی به دروازه استقلال نداشت و به بیرون رفت.

دقیقه 53: دفع ناقص یزدانی توپ را به حاج‌صفی رساند که پاس او و شوت آزادی به تیرک افقی دروازه استقلال اصابت کرد تا تراکتور با بدشانسی در زدن گل دوم ناکام بماند.

دقیقه 55: استقلال ضد حمله سریعی انجام داد و در حالی که شانس زیادی برای زدن گل دوم داشت، شوت محکم زمینی مهدی قائدی از کنار تیرک عمودی دروازه تراکتور راهی اوت شد.

دقیقه 59: آزادی پاس خوبی به مازولا قرار داد و او نیز با پاس در عمق موقعیت خوبی به وجود آورد که توپ بعد از دفع ناقص یزدانی مقابل پای موسوی افتاد ولی شوت محکم او از کنار دروازه استقلال به بیرون رفت.

دقیقه 76: ارسال تیکدری و شوت والی ساسان انصاری دقت لازم را نداشت و به بیرون رفت.

دقیقه 77: ضربه فنی مازولا از پشت محوطه جریمه را حسینی به راحتی جمع کرد.

دقیقه 81: دفع ناقص مدافعان استقلال و شوت روی پای میمبلا را حسینی مهار کرد.

دقیقه 88: انصاری فرصت عالی گلزنی را در محوطه جریمه استقلال هدر داد و شوت او به تور کنار دروازه اصابت کرد.

دقیقه 90: حمله خطرناک تراکتوری‌ها برای زدن گل سوم با مهار خوب حسینی بی‌حاصل ماند.

دقیقه 3+90: باز هم مهاجمان تراکتور در گلزنی ناکام ماندند و این بار نیز شوت زمینی انصاری را حسینی دفع کرد.

 


در حاشیه


* علاوه بر غیبت خانزاده، انصاری و فورچونه در ترکیب تراکتور، دنیزلی در تصمیمی جالب توجه مسعود شجاعی را که در دیدارهای اخیرشان حضور ثابت داشت را برابر استقلال نیز نیمکت‌نشین کرده است.
* اشکان دژاگه که در اردوی تیم ملی مصدوم شده بود، شرایط چندان مطلوبی پیدا نکرده و مثل شجاعی در ترکیب تراکتور دیده نمی‌شود.
* یوکیا سوگیتا نیز همانطور که دنیزلی اعلام کرده بود، به دلیل سرماخوردگی در فهرست این تیم قرار نگرفته است.

* تماشاگران تراکتور با حضور گسترده و پُرشور در ورزشگاه یادگار امام جو زیبایی به استادیوم دادند.
* بازیکنان تراکتور با آوردن بنری به زمین از حمایت تماشاگران این تیم تشکر کردند.

* در دقیقه 57 موسوی و غلامی برخوردی در سمت راست زمین داشتند که مدافع استقلال با بازیکن تراکتور درگیری لفظی پیدا کرد ولی واکنشی از سوی موسوی به همراه نداشت.

 

ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته: ۰