دولت ترامپ در توهم به سرمی برد؟!

کد خبر: ۳۲۵۲
|
۲۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۸
دولت ترامپ در توهم به سرمی برد؟!



این فقط ترامپ نیست، واشنگتن برای چندین دهه استراتژی منسجم نداشته است.

استفان والت؛ در آخرین یادداشتم به "مرگ مغزی" رویکرد ترامپ نسبت به خاورمیانه و به ویژه ایران اشاره کردم. 

آنچه درعوض داریم، اجبارو زورگیری وحشیانه است، که از اهداف مشخص وقانونی جدا شده وبه دست رئیس جمهوری در حال اجراست که اساسا چیزی نمی داند.

ترامپ پس از گذشت سه سال از فعالیتش، توانسته خطر جنگ را افزایش دهد. ایران را وادار کند که به تدریج برنامه هسته ای خود را یکباردیگرآغاز کند، عراق را تحریک کند تا ازایالات متحده بخواهد این کشور را ترک کند. 

همچنین زنگ خطری برای متحدان اروپایی باشد و درنهایت چین و روسیه را به عنوان دو شریک خردمند در نظام بین الملل نشان دهد. 

به نظرم دولت ترامپ در توهم به سرمی برد. اوفکر می کند که ترور دولتمردان دیگر کشورها بخشی از اصول سیاست خارجی و حقوق بین الملل است. بدون شک این اقدام خوشایند دولت‌های دیکتاتوری و تندرو خواهد بود.

متأسفانه ، این نزدیک بینی استراتژیک فراتر از خاورمیانه است. 

این فهم،شاهکار بزرگی نیست. افراد منطقی می توانند درباره بزرگی چالش چین اختلاف نظر داشته باشند ، اما فقط یک فرد نابینا می تواند پیامدهای نگران کننده ظهور چین را درک نکند.

اگربه صورت استراتژیک فکر می کنید، قطعا به دنبال راههایی خواهید بود که با کمترین هزینه خطر تاثیرچینی ها را برروی ایالات متحده محدود می کنید. 

این بدیهی است که شما هیچگاه توانایی متوقف کردن رشد بی حد و اندازه اقتصاد چین درجهان را ندارید. اما می توانید سخت تلاش کنید و دنیا رابه سمت پیشرفت فناوری خود بکشانید. 

شما مانند لیزر بر حفظ موقعیت محکم دیپلماتیک در آسیا متمرکز خواهید شد و با گذشت زمان، شما به دنبال راه هایی برای برهم زدن رابطه بین روسیه و چین خواهید بود.

 همچنین شما تلاش خواهیدکرد که به مسائل حاشیه ای، اتلاف وقت، دقت و هوشیاری، سرمایه و منابع سیاسی توجه بیشتری داشته باشید.
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته: ۰