دستان پوتین بر روی اهرم قدرت روسیه/ رئیس جمهوری که دوست دارد همیشه رهبر باشد

کد خبر: ۳۲۵۴
|
۲۸ دی ۱۳۹۸ - ۰۰:۲۸

دستان پوتین بر روی اهرم قدرت روسیه/ رئیس جمهوری که دوست دارد همیشه رهبر باشد

میخائیل میشوستین، رئيس سرویس مالیات روسیه

سوالی که ذهن همه سیاستمداران و کارشناسان دنیا را به خود جلب کرده این است که برنامه پوتین برای سالهای پس از 2024 چیست؟

گاردین امروز در مورد تغییر و تحولات گسترده روسیه توسط پوتین نوشت و گفت: همه دنیا نظاره گر دستان پوتین است.

روز چهارشنبه پوتین دوباره به تغییرات گستره در سطح دولت دست زد. اما در این رابطه دو سناریو وجود دارد، اول اینکه به احتمال بسیار زیاد پس از سال 2024 قدرت را واگذار خواهد کرد و با منصب ریاست جمهوری خداحافظی می کند.

سناریوی دوم اینکه، او پس از پایان دوران ریاست جمهوری کاخ کرملین را ترک می‌کند و لی هیچگاه دست از اهرم قدرت در روسیه بر نخواهد داشت.

هیچ کس انتظار نداشت که شخص مقتدر و با نفوذی مثل پوتین با دستاوردهای تاثیر گذار در نظام بین الملل بخواهد از قدرت کناره گیری کند. ممکن است که به صورت قانونی نمی تواند در انتخابات پس از سال 2024 شرکت کند ولی غرور و سابقه سیاسی او مانع از کناره گیری در عرصه سیاست میشود تا همچنان دستان توام با اقتدارش بر روی اهرم قدرت در این کشور و حتی نظام بین الملل بگذارد.

الکسی ماکارکین از اعضای مرکز سیاسی فناوری معتقد است که، پوتین بنیان گذار سیستم کنونی روسیه است و هیچگاه کنترل آن را از دست نمی‌دهد.

سرعت حیرت انگیز در تحولات روز چهارشنبه توسط پوتین و استعفای نخست وزیر به نوعی قدرت رئیس جمهور بعدی را تضیف کرد و نشان داد این امر سالها توسط پوتین برنامه ریزی شده است.

کارشناسان معتقدند که او یا به عنوان نخست وزیر آینده و یا به عنوان  رئیس کرسی شورای دولتی تازه تاسیس شده و یا هم در نقش دیگری از قدرت ظاهر میشود.

خبرگزاری های معتبر از رئیس سرویس مالیات روسیه ، میخائیل میشوستین به عنوان نخست وزیر آینده روسیه و جایگزین مدودوف نام می برند.

در همین حال ، بازیگران معتمد وفادار ، از جمله همکاران قدیمی ، دستیاران ، روسای منطقه و محافظان پیشین ، همه به عنوان وراث بالقوه قلمداد شده اند.

ولی پوتین سعی داشت با انتخاب میخائیل میشوستین درگیری بین نخبگان سیاسی را به حدااقل برساند.

 

اما عده ای نیز معتقدند که پوتین از ترس حوادث و اعترضات سال 2011 تا 2013 در حال تغییر و تحول است.

اعتراضات به نتایج انتخابات روسیه ۲۰۱۳۲۰۱۱ از ۵ دسامبر ۲۰۱۱ در اعتراض به نتایج انتخابات پارلمان و ریاست‌جمهوری روسیه شروع شد و تا ۲۰۱۳ طول کشید. معترضان خواستار برگزاری انتخابات عادلانه در روسیه بودند.

به هر حال پوتین از زمان جوزف استالین تاکنون به عنوان پردوام ترین دوران ریاست جمهوری شناخته شده است.

رهبران مخالف مانند الکسی ناوالنی اظهار داشت که پوتین علاقه مند است که هموراه رهبر و رئیس باشد.

میخائیل کاسیانوف ، نخست وزیر پیشین و منتقد پوتین ، گفت که می خواهد قدرت را برای همیشه حفظ کند.

در روسیه ، مهمترین سؤال این نیست که آیا پوتین پس از سال 2024 در قدرت باقی خواهد ماند، بلکه به سادگی چگونگی برنامه ریزی برای تحقق آن را خواهد دید.

tags # پوتین
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته: ۰