ویروس جدید کرونا تا چه حد کشنده است؟

هنوز به طور دقیق روشن نیست که آیا ویروس کرونا قابلیت موتاسیون دارد یا نه. اما به هر روی، پژوهشگران همواره بر این نکته تاکید می‌کنند که تخمین میزان مرگ و میر یک بیماری نیز در مراحل اولیه شیوع آن دشوار است.
کد خبر: ۳۲۵۸
|
۱۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۸

ویروس جدید کرونا تا چه حد کشنده است؟

 

شیوع نوع جدید ویروس کرونا در چین تاکنون جان ۲۱۳ نفر را گرفته است. این در حالی است که بنا به آمار رسمی شمار مبتلایان به این ویروس به نزدیک ده هزار نفر رسیده است.

میزان مرگ و میر به دلیل ابتلا به نوع جدید ویروس کرونا با استفاده از این دو داده بین دو تا سه درصد خواهد بود. این امر به این معنا است که تنها دو تا سه درصد مبتلایان به این ویروس جان خود را از دست می‌دهند. با این حال دانشمندان تاکید می‌کنند که داده‌ها و اطلاعات کنونی در مورد شیوع ویروس جدید کرونا ناقص است و در نتیجه امکان تعیین نرخ دقیق مرگ و میر این ویروس در مقطع زمانی کنونی وجود ندارد.


اغلب پزشکان شیوع نوع جدید ویروس کرونا را با شیوع ویروس سارس در سال ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳ میلادی و شیوع آنفلوانزای خوکی در سال ۲۰۰۹ مقایسه می‌کنند.

ویروس سارس که مانند نوع جدید ویروس کرونا اولین بار در چین میان انسان‌ها پدیدار شد به ۲۶ کشور دیگر سرایت کرد. با این حال جنبه همه گیر این ویروس پس از هشت ماه مهار شد.

ویروس آنفلوانزای خوکی نیز پس از آن که اولین بار در مکزیک شیوع پیدا کرد در سطح جهان گسترش یافت. گزارش‌ها در مراحل اولیه شیوع این ویروس از مرگ ۵۹ نفر از ۸۵۰ فرد مبتلا به آن حکایت داشت. ارقامی که میزان مرگ و میر بر اثر ابتلا به ویروس آنفلوانزای خوکی را هفت درصد تعیین می‌کرد.

با این حال با گذشت زمان مشخص شد که میزان افراد مبتلا به این ویروس دست کم گرفته شده بود. بسیاری از کسانی که به آنفلوانزای خوکی مبتلا شده بودند به این دلیل که از عوارض شدیدی رنج نمی‌بردند به پزشک مراجعه نکرده بودند. به این ترتیب در نهایت مشخص شد که میزان مرگ و میر بر اثر ابتلا به ویروس آنفلوانزای خوکی کمتر از ۰.۱ درصد است. رقمی که این ویروس را از نظر میزان مرگ و میر هم رده سایر ویروس‌های آنفلوانزا قرار می‌داد.

از سوی دیگر میزان مرگ و میر به دلیل ابتلا به ویروس سارس در مدت شیوع هشت ماهه آن حدود ۱۰ درصد بود.


کرونا شبیه سارس است یا آنفلوانزای خوکی؟
پرسشی که اکنون دانشمندان با آن روبرو هستند این است که آیا نوع جدید ویروس کرونا از نظر میزان مرگ و میر بیشتر مشابه ویروس سارس است یا ویروس آنفلوانزای خوکی؟

بسیاری از آن‌ها بر این باورند که گزارش‌های اولیه از شمار مبتلایان به ویروس جدید کرونا همانند ویروس آنفلوانزای خوکی دقیق نیست. به گفته آن‌ها رقم واقعی افراد مبتلا به نوع جدید ویروس کرونا در شهر ووهان بیش از رقمی است که تاکنون گزارش شده است.

آن‌ها گمان می‌کنند که حدود ۵۰ تا ۱۰۰ هزار نفر در ووهان به این ویروس مبتلا شده‌اند، اما بیماری آن‌ها به دلایل مختلف ثبت نشده است. اگر این گمانه‌زنی آن‌ها درست باشد میزان مرگ و میر بر اثر ابتلا به نوع جدید ویروس کرونا بین ۰.۱ تا ۰.۲ درصد خواهد بود.

با این وجود بیماری‌های واگیردار حتی اگر میزان مرگ و میر آن‌ها بسیار کم باشد هم می‌توانند بسیار خطرناک باشند. به عنوان مثال با این که میزان مرگ و میر به دلیل ابتلا به آنفلوانزای فصلی کمتر از ۰.۱ درصد است، اما سالانه حدود ۳۵ هزار نفر جان خود را به دلیل ابتلا به این بیماری از دست می‌دهند.

موضوع دیگری که در مورد ویروس‌های نوظهور نگران‌کننده است، مقاومت برخی از آن‌ها در برابر واکسن و داروست. برخی از این ویروس‌ها با تغییر ژنتیکی در هنگام تکثیر، به نوع جدیدی بدل می‌شوند. این تغییر که در زبان علمی به آن «موتاسیون» یا جهش گفته می‌شود، سبب می‌گردد که ویروس بتواند خود را با شرایط جدید انطباق بدهد.

هنوز به طور دقیق روشن نیست که آیا ویروس کرونا قابلیت موتاسیون دارد یا نه. اما به هر روی، پژوهشگران همواره بر این نکته تاکید می‌کنند که تخمین میزان مرگ و میر یک بیماری نیز در مراحل اولیه شیوع آن دشوار است.

ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته: ۰