با همسر بداخلاق و عصبانی چگونه رفتار کنیم ؟

چگونگی برخورد با یك همسر عصبانی، به میزان شكیبایی شما و میزان آسیبی كه به شما وارد می گردد، بستگی دارد. آزارهای عاطفی و روحی امری واقعی اند و افراد مختلف میزان صبر متفاوتی دارند.
کد خبر: ۳۶۲
|
۱۵ آذر ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۳

همسر ما جزیی از وجود و هویت ماست. اینکه در دین ما طلاق حلال است، به هیچ وجه مجوزی برای اقدام به جدایی با دیدن اولین مشکلات و ناهنجاری ها نیست؛ بلکه طلاق آخرین راه حل است، وقتی تمام مسیرها را رفته و به بن بست رسیده ایم.

برای برخورد با یک شوهر عصبانی فراموش نکنید که درجه صبر و تحمل خود را بالا ببرید. در هر صورت طرف مقابل شما آستانه تحمل پایینی دارد، پس اگر شما هم اینگونه باشید، انفجار در خانه تان حتمی خواهد بود.

بهتر است مطمئن شوید که مقصر شما نیستید. شاید لجبازی، نحوه حرف زدن و یا رفتارهای تان، او را عصبی می کند. شاید تغییر در برخی رفتارهای تان کمک کند تا او نیز آرام تر شود.

برای اینکه شما آرام باشید و در برنامه تان موفق تر شوید، به نکات مثبت او فکر کنید. به زمان هایی که عصبی نیست و کارهایی که برای شما انجام داده است. از خداوند کمک بگیرید و به این ترتیب، با صبر و مقاومت خود، آرام ارام او را تغییر دهید.

می شود یک برنامه کنترل خشم در خانه پیاده کرد. قرارهای ساده ای که می تواند فضا را آرام کند. مثلاً از همسرتان بخواهید هر گاه ازرفتار شما عصبانی شد و خواست فریاد بزند، اتاق را ترک کند و مدتی را تنها باشد تا خشمش فرو بنشیند.

شما هم موقعیت «بگو مگو» را در خانه ایجاد نکنید. شاید اگر سکوت کنید او هم بعد از چند فریاد، شرمنده شود! در اینصورت بازی به نفع شما پایان می یابد.

با همسر بداخلاق  و عصبانی چگونه رفتار کنیم ؟

ایا می توان همسر بد اخلاق را تحمل کرد ؟

رفتار با شوهر بداخلاق، كار ساده ای نیست. مردان بیشتر كلامی هستند و به همین خاطر باید اجازه دهید عصبانیت خود را بیرون بریزند. درحالی كه زنان تمام خشم خود را درون خود نگه می دارند و با گریستن آن را نشان می دهند. درمورد یك زوج متأهل، تمام خشم مرد متوجه زن خواهد بود چون او نزدیكترین فرد به شوهرش می باشد.

خشمی كه از طرف شوهرتان سر می زند، مستقیماً شما را هدف قرار نمی دهد. در این شرایط شما به اندازه كافی به احساساتی شدن گرایش دارید. اندیشیدن به شوهرتان كه همیشه با خشم برخورد می كند، باعث می گردد احساس فرومایگی كنید و این امری كاملاً طبیعی است. شما باید یك قدم به عقب بردارید و عملاً به آنچه رخ داده است بیندیشید و دلیلی كه در پس این رفتار وجود دارد را بیابید.

واکنش مناسب چیست؟

ـ رفتار خوشایند داروی خشم و عصبانیت است. به جای اینکه بترسید و وحشت کنید یا یک گوشه قایم شوید و مراقب رفتارتان باشید تا بهانه به دست همسرتان ندهید سعی کنید با خوش برخوردی و مهربانی شرایط عصبانیت را تغییر بدهید. در واقع شما باید خوراک این خشم را بگیرید و برایش جایگزین داشته باشید. سکوت نکنید و با توجه به شرایط موقعیت را به چیزی خوشایند تغییر بدهید. ‏

ـ خشم و عصبانیت یک رفتار تهدید آمیز اما موقتی است. گاهی هم لازم است او خشمگین باشد اما برای خودش. شما نباید توجه زیادی به این خشم نشان بدهید. حتی اگر او برای چند روز متوالی هم از چیزی عصبانی باشد خودش باید با آن کنار بیاید مگر اینکه از شما بخواهد تا راهی برای خروج از این موقعیت نشانش بدهید. به جز این اگر از او و واکنش هایش می ترسید بهتر است توجهی به آن نشان ندهید. ‏

ـ این خشم بالاخره فرو می نشیند. حالا بهترین موقع برای حرف زدن درباره آن است. شما این حق را دارید از همسرتان بپرسید چرا نمی تواند افسار احساسش را دست بگیرد و اینقدر سریع از کوره در می رود. خیلی خوب است که در شرایط عادی روش های کنترل خشم را با هم تمرین کنید و درباره اش حرف بزنید.
 
ـ اشتباه شما این است که حد و مرز هایتان را در زندگی مشترکتان مشخص نکرده اید. هرگز به همسرتان نگفته اید که تحمل چه چیزهایی را دارید و تا کجا می توانید یک رفتار را تاب بیاورید. به جای اینکه با آزارهای همسرتان سازگار و هماهنگ شوید محدودیت های رفتاری لازم را ایجاد کنید. ‏
 
‏ـ همانقدر که سکوت، ترس و یا تحمل اشتباه است واکنش پرخاشگرانه نیز بد است.

 شاید در موقع خشم همسرتان حرف های زننده و بدی بزند و یا بخواهد به سوی شما حمله ور شود حتی در این شرایط هم نباید واکنش مشابه نشان بدهید. اگر می توانید موقعیت را ترک کنید و یا آرامشتان را حفظ کنید. بعد از اینکه این خشم گذر کرد درباره اتفاقی که افتاده است حرف بزنید. گفتگوی شما نباید از روی ضعف یا ترس باشد. درباره احساس توهین و تاثیر رفتار بد همسرتان روی رابطه حرف بزنید و مشخص کنید که تا چه زمانی حاضر هستید به همسرتان مهلت تغییر رفتار را بدهید. ‏
 
‏ـ اگر خودتان آدم مهربان و صبوری باشید می توانید به همسرتان یاد بدهید با کمی مهربانی و بالا بردن تحمل می تواند نتایج بهتری بگیرد. بردباری اکسیر ادامه رابطه است و فقط در این شرایط می تواند چیزی را برای خودش حفظ کند.
 
‏‏ـ حواستان باشد که آدم ها می توانند باعث خشم و عصبانیت یکدیگر بشوند. اگر شما کاری می کنید که باعث خشم و عصبانیت همسرتان می شود باید مسئولیت رفتارتان را بپذیرید. البته این به معنای این نیست که وقتی عصبانی می شویم باید افسار گسیخته رفتار کنیم اما اگر شرایط ناراحتی دیگران را فراهم می کنیم در هر صورت مسئول آن هستیم. اگر منشا عصبانیت ربطی به شما ندارد دلایل دیگر آن را جستجو کنید. چیزی که همسرتان را عصبی می کند پیدا کنید و با هم به دنبال راه حلی برای آن باشید. ‏
 
ـ در نهایت اگر راهی برای رابطه سالم با کسی که بلد نیست خشم و عصبانیت اش را مهار کند پیدا نمی کنید؛ شاید مجبور باشید تصمیم جدی تر و سخت تری برای زندگی تان بگیرید. اگر خشم همسرتان سلامت روانی و جسمی شما یا فرزندانتان را تهدید می کند این خشم دیگر یک غلیان ساده احساسات نیست و دیگرآزاری و خشونت عنوان مناسب تری برای آن است. اگر قرار است همسرتان افسار احساسش را به دست نگیرد و هر موقع که عصبانی شد شما و دیگران را بترساند, یا چیزی را به سمت شما نشانه بگیرد و یا آماج توهین و تحقیر قرار بدهد ادامه این رابطه در حالی که همسرتان تلاشی برای بهبود خودش نمی کند خوشایند، درست و منطقی نخواهد بود.

چگونه همسرعصبانی  را آرام کنیم؟

 نگذارید همسرتان درگیر خشم خود گردد. اگر دیدید عصبانی است، او را تنها بگذارید. اگر فكر می كنید كه مسئله خاصی باعث عصبانیت همسرتان می شود، از طرح آن موضوعات اجتناب كنید.

عصبانیت به آسیب های فیزیكی و عاطفی می انجامد. با شوهرتان لجبازی نكنید. در عوض سعی كنید راه هایی برای درك و حمایت او بیابید.

شما باید درون خودتان را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهید. باید به این فكر كنید كه چرا همسرتان عصبانیت خود را برسر شما خالی كرد. غر نزنید، زیرا نتیجه ای جز انفجار عصبانیت و بدتر شدن شرایط ندارد.

طوری رفتار كنید كه همسرتان با شما احساس راحتی كند. شما می توانید انفجار خشم همسرتان را با برقراری ارتباطی درست با وی، خنثی كنید. گفت و گو با همسرتان به هیچ وجه او را ناراحت نخواهد كرد. پس از اینكه با او گفت و گو كردید، درخواهید یافت كه همه چیز به حالت عادی بازگشته است. این زمان مناسبی است تا با شریك زندگی خود روبه رو شوید.

 شوهرتان را درك كنید. درك شما از او طغیان خشمش را كمتر می كند. در ضمن شنونده خوبی باشید.

اگر متوجه شده اید كه شوهرتان بیش از اندازه عصبانی می شود، می توانید از یك متخصص كمك بگیرید. از او بخواهید كه خود را متعهد به انجام برنامه های مدیریت خشم نماید

وراه درمان عصبانیت همسر

  حمام ولرم با عرق بهارنارنج را فراموش نكنيد

گاهي بد نيست به رسم و رسومات قديمي حمامي ولرم، خوشبو و مطبوع را براي همسرتان كه خسته و عصباني از راه رسيده، آماده كنيد.

 براي اين كار نيم ساعت قبل از آنكه به خانه برسد، حمام را آماده و گرم كنيد.

اگر در حمام‌تان وان داريد، مي‌توانيد آن را با آب نيمه ولرم پر كنيد و 3 تا 4 قطره اسانس لاوندر درون آب بريزيد و در حمام را ببنديد تا فضاي حمام گرم و مطبوع شود.

حالا اگر در حمام‌تان وان نداريد، كافي است يك قطره از اسانس لاوندر را روي پنبه بريزيد و پنبه را روي قفسه حمام قرار دهيد تا بوي مطبوع و آرامش‌بخش لاوندر در فضاي حمام پر شود.

 سپس دست به كار شويد و براي همسرتان يك ليوان شربت بهارنارج تهيه كنيد تا حين حمام يا بعد از حمام آن را بنوشد و احساس راحتي و آرامش كند. دراز كشيدن در آب و نوشيدن يك ليوان عرق بهارنارنج به او كمك مي‌كند تا تنش‌ها و استرس‌هاي ناشي از كار روزانه را كنار بگذارد و آرام شود.

  براي شام سالاد كاهو تهيه كنيد

به اعتقاد درمانگران طب سنتي و مكاتب طبيعي درمان، خوراكي‌ها و موادغذايي نيز تاثير زيادي بر كاهش استرس، عصبانيت و آشفتگي حال ما دارد، از اين‌رو نوع غذايي كه براي همسرتان تهيه مي‌كنيد نيز مي‌تواند در كاهش ميزان تنش‌ها و استرس‌هاي ناشي از كار و فعاليت‌هاي روزانه او موثر باشد، پس توصيه مي‌كنيم در وعده‌هاي شام كه معمولا مهم‌ترين وعده‌ غذايي خانواده محسوب مي‌شود (چون تمامي اعضاي خانواده پس از انجام فعاليت‌هاي روزانه براي خوردن شام دور هم جمع مي‌شوند) حتما از سالاد كاهو و كرفس يا سبزي خوردن استفاده كنيد تا بتوانيد از خواص درماني كاهو و كرفس و همين‌طور از خواص ترخون، پونه و نعناع براي تسكين اعصاب و كاهش ميزان عصبانيت و اضطراب همسرتان استفاده كنيد.

  با چاي گياهي آرامش را به او هديه دهيد

يكي از بهترين روش‌هايي كه مي‌توانيد همسر بداخلاق‌تان را در روزهاي سرد پاييزي آرام كنيد تهيه و سرو يك فنجان چاي نعناع گياهي است تا با كمك اين نوشيدني گياهي به حفظ آرامش و تقويت سيستم عصبي همسرتان كمك كنيد.

 براي تهيه اين دمنوش گياهي مي‌توانيد از برگ‌هاي خشك نعناع به جاي چاي معمولي استفاده كنيد و آن را در قوري دم كنيد.

 تنها فراموش نكنيد كه هنگام سرو اين نوشيدني خوش آب و رنگ يك قاشق چاي‌خوري عسل و چند قطره ليمو نيز به چاي نعناع اضافه كنيد تا به اين ترتيب با اين معجون معجزه‌آساي گياهي به تخليه استرس‌ها و تنش‌هاي روزانه همسرتان كمك كنيد.

شما مي‌توانيد تا نزديك شدن ساعت شام، 2 فنجان از دمنوش نعناع را براي همسرتان سرو كنيد و به اين ترتيب علاوه بر افزايش آرامش‌بخشي، انرژي از دست رفته همسرتان را با سرو يك نوشيدني ساده اما گياهي به او بازگردانيد.

مي‌توانيد در طول هفته در كنار تهيه چاي نعناع از چاي سنبل‌الطيب، چاي سبز و دمنوش ريحان نيز براي كاهش خستگي‌ها و استرس‌هاي ناشي از كار روزانه‌ استفاده كنيد.

  برايش لباس آبي بخريد

يكي ديگر از راه‌هايي كه مي‌توانيد به‌طور نامحسوس از آن براي افزايش آرامش همسرتان استفاده كنيد، استفاده از روش‌هاي رنگ‌درماني است كه در بسياري از مكاتب درماني در جهان حتي طب سنتي نيز به آن اشاره شده است.

 براي اين منظور مي‌توانيد براي همسرتان لباس راحتي آبي بخريد و با كمك اين لباس به او كمك كنيد تا بر هيجانات، تنش‌ها و استرس‌هايي كه به خاطر كار و فعاليت‌هاي اجتماعي هر روز سراغش مي‌آيد، غلبه كند.

بسياري از كارشناسان رنگ‌درماني در جهان بر اين باورند كه استفاده از اين رنگ‌ها مي‌تواند به تنظيم جريان گردش خون فرد كمك كند و آرامش را به او هديه دهد. با كمك اين لباس مي‌توانيد فشارخون همسرتان را تنظيم كنيد و برعملكرد سلول‌هاي عصبي مغز او تاثير بگذاريد.

  از فوايد اتاق سبز چه مي‌دانيد

ايجاد تغيير و نوآوري در چيدمان لوازم منزل به‌ويژه استفاده از رنگ‌هاي آرامش‌بخش يكي ديگر از راه‌حل‌هايي است كه به كمك آن مي‌توانيد سندرم شوهر بداخلاق را براي هميشه مغلوب خود كنيد.

 تنها كافي است پرده‌هاي اتاق نشيمن يا اتاق كار همسرتان در منزل را به رنگ آبي، فيروزه‌اي يا سبز در آوريد. حتي مي‌توانيد بخشي از نورپردازي فضاي خانه را نيز با كمك اين رنگ انجام دهيد. به‌عنوان مثال يك اتاق آبي يا سبز در خانه داشته باشيد.

به اين ترتيب مي‌توانيد با استفاده از آنچه در محيط اطرافتان قرار دارد بر تخليه استرس‌ها و فشارهاي ناشي از كار تاثير بگذاريد و او را زودتر از تنش‌هاي بيرون از منزل دور کرده و به آغوش گرم خانه و خانواده دعوت كنيد.

با كمك اين رنگ‌ها مي‌توانيد انقباض‌ها و اسپاسم‌هاي عصبي- عضلاني را از همسرتان دور كنيد و با آرامش‌بخشي به او از لحظات شادي در كنار خانواده لذت ببريد.

   موسيقي درماني را فراموش نكنيد

گوش سپردن به صداهاي طبيعي مانند صداي پرندگان، رودخانه، موج دريا و حتي صداي باد و خش‌خش برگ‌ها مي‌تواند تاثير زيادي بر كاهش استرس‌ها و تنش‌هاي همسرتان داشته باشد و در تخليه انرژي‌هاي منفي و عصبانيت او بسيار موثر باشد.

پيشنهاد ما اين است كه پس از آمدن همسرتان به خانه براي او يك فنجان چاي گياهي بابونه آماده كنيد و درحالي‌كه او را به نوشيدن اين عصاره طبيعي و آرامش‌بخش دعوت مي‌كنيد از يك موسيقي آرام مثل موسيقي‌هاي طبيعي يا يك موسيقي رؤيايي كمك بگيريد تا به كمك آن بتوانيد به بهبود روحيه و شرايط رواني همسرتان كمك كنيد. به اين ترتيب با ساده‌ترين روش مي‌توانيد او را از فضاي كاري و تنش‌هايي كه با او داخل منزل آمده، جدا كنيد.

  با رايحه آرامش‌بخش غافلگيرش كنيد

در طب سنتي و شيوه عطردرماني بارها به خاصيت بوها و رايحه‌هاي مختلف براي تسكين اعصاب و آرامش‌بخشي اشاره شده است.

اگر مي‌خواهيد خيلي نامحسوس و كاملا حرفه‌اي همسرتان را از بدو ورود به خانه غافلگير كنيد و او را در مقابل عمل انجام شده قرار دهيد، تنها كافي است مقدار كمي از اسانس يا عصاره وانيل يا... را روي يك دستمال كوچك اسپري كنيد و آن را روي ميز يا كتابخانه قرار دهيد تا عطر آن سراسر خانه را پر كند. به جاي اسانس وانيل مي‌توانيد از اسانس گريپ‌فروت، نارنگي و گل ياس نيز براي افزايش آرامش و راحتي در خانه استفاده كنيد. تنها بايد مراقب باشيد كه به ميزاني از اسانس‌ها در فضاي خانه استفاده كنيد تا تنها رايحه‌اي خفيف اما مشخص از اسانس مورد نظر در فضاي خانه وجود داشته باشد، زيرا استفاده بيش از حد از عطرها و اسانس‌ها ممكن است موجب ابتلا به سردرد در ميان اعضاي خانواده شود

ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته: ۰